Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Radio - kilka słów o jego stanie, cyfryzacji i nowych formach

Ostatnio w sieci przeczytałem tekst może niezbyt odkrywczy, ale za to dobrze obrazujący to, w jaki sposób oddziałują na mnie główne rozgłośnie radiowe jak RMF FM czy Radio ZET. Po około dwóch minutach słuchania pojawiają się nudności, ból głowy oraz chęć natychmiastowego opuszczenia pomieszczenia, w którym odbierana jest transmisja.
W skrócie tekst mówi o właśnie takim, otępiającym wpływie głównych, komercyjnych rozgłośni radiowych na słuchacza. Zaczynając od utworów dobieranych przez komputer, kontynuując podróż poprzez żałosnych prowadzących, a kończąc na obowiązkowych w każdym bloku reklamowym słowach-kluczach jak "żylaki" oraz "odbyt". Poza omawianym artykułem, od siebie dodam wszelkie formy gier, gdzie dzwoni się do słuchacza i otwiera z nim sejfy oraz koncepcję stacji radiowej emitującej "złote przeboje", która polega na emisji tej samej, zawierającej 40 utworów playlisty, codziennie przez 10 lat. Bardziej przerażające jest jednak, że codziennie miliony osób włączają odbiorniki i często godzinami biernie wsłuchują się w ten otępiający chaos. Radio powie, że emituje to, czego ludzie chcą słuchać. Ludzie powiedzą, że to nieprawda, bo kto by chciał słuchać deszczu kupy? Ale tak jest w zasadzie ze wszystkimi mediami - telewizję i Internet przecież również dotyka ten dziwny paradoks. Media pokazuje się w takiej sytuacji jako odzwierciedlenie ich odbiorców, a i tak wszyscy wiemy, że coś jest nie tak.

Nie uważam jednak tradycyjnego radia za stracone, nawet mimo katastrofalnego stanu głównych rozgłośni. Wciąż pozostają alternatywy. Są często lokalne rozgłośnie, które często naprawdę dają się słuchać bez chęci podcinania sobie żył. Jest Polskie Radio, które o ile nie jest idealne, to również daleko mu od stanu RMF'u. RMF Classic ma swoje lepsze momenty, jednak gorsze również. W miarę możliwości można sięgnąć po BBC, choć ze względów oczywistych raczej przez Internet, a nie pasmo FM. A no właśnie, Internet...

Pandora - radio, które nim nie jest

Swego czasu pisałem o czymś, co się zwie Pandora Internet Radio. Bardziej niż radiem, nazwałbym to inteligentną playlista, która dobiera kolejne utwory na podstawie cech utworów oraz naszych wcześniejszych wyborów. Koncepcja bardzo popularna - opiera się na niej też MixRadio od Nokii, Apple również niedawno zaoferowało podobną usługę. Dlaczego jednak nie nazwałbym tego radiem? Bo w radiu mam poczucie tego, że ktoś siedzi po drugiej stronie. Lubię tradycyjne radio za jego formę - autorskie audycje, komentarze, co jakiś czas serwis informacyjny (dla mnie na przykład jest to jedyne źródło wiadomości) wraz z informacjami pogodowymi i informacjami drogowymi. Wszystko oczywiście z pasującą mi muzyka. Niektórzy mogą pomyśleć jednak, że to co tu napisałem to jakaś idealna wizja, że taka stacja nie istnieje. Istnieje. Nie jest idealna. Nie wszyscy prowadzący mi odpowiadają, niekiedy pojawiają się żylaki odbytu. Ale forma i muzyka mi odpowiada, a stacja towarzyszy mi bardzo często. Wróćmy jednak do Pandory. Po pierwsze, oprogramowanie, które dobiera muzykę jest znakomite. Jego trafność mnie niejednokrotnie zadziwiała. Jednak świadomość, że każdy utwór, to dla Pandory po prostu lista cech, która musi się w pewnym stopniu i w pewnych kombinacjach pokrywać... jakieś to takie nieludzkie, prawda? Czyli co, Pandora to zło? Nie, w żadnym wypadku. Używam zarówno zwykłego radia, jak i Pandory. Nie sądzę po prostu, że jedno i drugie można nazywać tym samym słowem, bo dla mnie to zupełnie dwie różne usługi o zupełnie innej koncepcji mimo, że obydwie umożliwiają słuchanie muzyki.

Cyfryzacja radia, a może po prostu wystarczy Internet?

Są w zasadzie trzy podejścia do wejścia radia w wyższy poziom technologiczny. Jedna, to wykorzystanie DVB-T - wymaga tunera lub telewizora, co czyni ją mało powszechną i mało mobilną. Druga, to DAB - czyli standard emisji cyfrowego radia. Trzecia to po prostu przejście od analogowej transmisji w paśmie FM do streamingu przez Internet - a jej niewątpliwa zaleta jest taka, że już się dokonała i w momencie, gdy stracę zasięg stacji FM będąc w ruchu mogę po prostu odpalić aplikację na smartfonie i słuchać dalej - niestety, ale mniejsze stacje radiowe nie dysponują mocą nadawania jaką ma np. RMF FM w Mysłowicach - 60kW porównując do 1kW mniejszych rozgłośni. Wracając jednak do DAB - uważam że w naszym kraju - a jak pokazują doświadczenia z innych krajów, nie tylko - jest to ślepa uliczka z powodów następujących:
  • Konieczność wymiany milionów odbiorników - przenośnych, domowych, samochodowych - wytłumaczcie to milionom ludzi, którym właściwie nic taka zmiana nie da.
  • Nie istnieje potrzeba zwiększenia pojemności pasma FM tak, jak to było w przypadku DVB-T
  • Nie istnieje potrzeba zwiększenia jakości dźwięku - zanim zaczniecie krzyczeć, oczywiście ona istnieje - jednak osoby, które takiej wymagały zapewne radia już nie słuchają, a przeniosły się na lepsze jakościowo sposoby słuchania
  • Nie istnieje zbyt wielkie zainteresowanie DAB wśród komercyjnych rozgłośni - Polskie Radio zostało na tym gruncie niemalże samo
  • Czy tradycyjne radio FM ma jeszcze sens?

    Często w komentarzach pod różnymi materiałami na temat radia pojawia się pytanie "kto jeszcze słucha radia?". Otóż mnóstwo ludzi. Radio FM ma swoją niezaprzeczalną, prostą formę w porównaniu do wszelkich innych form - jak Pandora, Deezer, Spotify, streamingi, Nokia MixRadio i 20 innych nowszych form słuchania muzyki. Wymaga tylko wciśnięcia przycisku, jest powszechne, niezajmujące i oferuje oprócz muzyki pewną wartość dodaną (oczywiście nie dotyczy to stacji pokroju RMF FM). Dlatego mimo, że stare i prymitywne, to nie zniknie i nic nie wskazuje na to, że jego pozycja jest zagrożona. Szkoda jedynie, że 80% pasma absolutnie nie nadaje się do słuchania. 

internet urządzenia mobilne inne

Komentarze

0 nowych
aeroflyluby   15 #1 24.08.2014 19:39

Antyradio! :)

WolfX   13 #2 24.08.2014 20:30

No ale co z radiami w samochodach? Rozgłośni internetowej to tam raczej nie posłuchasz...

Mk13   16 #3 24.08.2014 21:06

@WolfX: To jest właśnie jeden z argumentów za tym, że tradycyjny analog będzie istniał jeszcze latami. Jak ktoś ma smartfona to można sobie różne Pandory czy inne Deezery w samochodzie uskuteczniać, są różne sposoby typu transmitery, wejścia AUX, nawet, jak ktoś ma stare radio, ale podłączać urządzenie, odpalać aplikacje, za leniwy jestem na to. Wolę zasiąść i odpalić stację z pierwszego komentarza ;)

Autor edytował komentarz.
Over   9 #4 24.08.2014 22:36

Też mam nudności jak słucham RMFu, nudna muzyka, i ciągle w kółko to samo czyli muza z lat 70... raz na jakiś czas puszczą coś nowego i wielkie mi halo...

xomo_pl   21 #5 24.08.2014 22:41

mam tylko nadzieję, że żadnemu pajacowi u władzy nie przyjdzie w najbliższych latach wyłączać analogowe pasmo FM żeby zmusić do kupna nowych odtwarzaczy... nic to nie wniesie poza kosztami dla użytkownika końcowego...

Co do samego radia to ja tam jadąc autem po prostu "muszę" mieć jakieś radio włączone- nie raz próbowałem się przenieść na płyty, potem mp3 ale brak mi wtedy aktualności. Prawda jednak jest taka, że zwykłego RMF czy radia ZET słuchać się nie da- repertuar tragiczny, masa reklam, bzdurne konkursy... dlatego lata temu przestawiłem się na RMF MAXXX bo przynajmniej grają coś nowszego a przy okazji mam informacje lokalne ze swojego miasta- przydatne i wygodne.

charper   9 #6 24.08.2014 22:57

RDC było dobre, dopóki lewacy się do niego nie dobrały. Kiedyś była bardzo dobra poranna ramówka, aż z chęcią słuchałem niemal codziennie w drodze do szkoły. radio prezentowało bardzo szerokie spektrum muzyki ale najczęściej słuchałem top 40 dance chart i wieczoru i nocy dj'ów. Te audycje miały już swoją dwudziestoletnią tradycję, były profesjonalnie prowadzone przez Bogdana Fabiańskiego i Pawła Bobrowskiego. Naprawdę, wspaniale się tego słuchało. Mam do dziś kilka nagrań... A teraz co? A posłuchajcie... Wpis bardzo dobry i zgadzam się z nim w 100%, niemal wszystkie stacje radiowe nadające w pasmie FM są do niczego...

GBM MODERATOR BLOGA  20 #7 24.08.2014 23:14

Antyradio, Eska Rock (coraz bardziej psująca się, ale sentyment mam), a także Rock Radio -- moje trzy stacje, których kurczowo trzymam się praktycznie każdego dnia :-)

Mk13   16 #8 24.08.2014 23:19

@GBM: Eska Rock niestety obcięła nadawanie w FM w zasadzie chyba tylko do Warszawy. Rock Radio z chęcią sprawdzę szczególnie, że odbieram ich "tradycyjnie" z Mysłowic (500W), a zawsze mi się wydawało, że tu ich nie ma.

Autor edytował komentarz.
Jim1961   7 #9 24.08.2014 23:57

W godzinach 8-16 Polskie Radio Czwórka od niemal trzech lat; ale via Internet, bo nie mamy niestety takiego klasycznego radyjka jak na fotce powyżej :(

okokok   12 #10 25.08.2014 00:50

DAB mialby sens bo jednak zajmujac male pasmo bylby w stanie nadawac w eter wiele stacji. Moze pasmo nie jest zatloczone ale przy 50 stacjach moze ktoras by jednak nadawala sie do sluchania? Mozna by transmitowac stacje nastawione na dane gatunki muzyczne. Wszystkie z ta sama moca na tej samej czestotliwosci w calym kraju.

To tez niestety problem - takie Erwmefy stracily by sluchaczy i pewnie dlatego nie sa zainteresowane cyfryzacja.

Migracja mogla by byc bezbolesna gdyby produkowane od 5-10 lat odbiorniki byly z DAB kompatybilne.

  #11 25.08.2014 04:56

`Nie istnieje potrzeba zwiększenia pojemności pasma FM'
`Nie istnieje zbyt wielkie zainteresowanie DAB wśród komercyjnych rozgłośni'

Bzdury.
Rzecz właśnie w tym, że może być znacznie więcej stacji! (Nadawanie stanie się tańsze...) A to oznacza, że na jedną stację będzie przypadać mniej pieniędzy z reklam. I to dlatego PR to popiera, a komercyjni nadawcy nie.


P.S.
Dzięki RPi moim codziennym radiem stało się KDFC. I wracam do FM tylko wtedy, gdy internet nie działa.

  #12 25.08.2014 07:52

Z tym wpisem zgodzę się w 100%. Cyfryzacja radia (w sensie DABizacja...) nie przyniesie w zasadzie żadnej wartości dodanej - z wyjątkiem wymiernej wartości tym którzy ten standard wdrażają.

Część wad to immanentna część standardu DAB(+), a o czym ludzie zajmujący się wdrożeniem nie mówią, mimo że powinni. Nie piszę tu o tragicznej jego jakości wynikającej z niskich przepływności strumieni o czym tu i ówdzie można przeczytać lub organoleptycznie się przekonać, ale o cechach o których ani mru-mru, dopóki sktoś sam takiego radia nie kupi i sam się przekona jak to wygląda. Czy ktoś z wdrożeniowców powiedział wam że przenikalność przez przeszkody radia cyfrowego jest mniejsza od analogowego? A tak, bo częstotliwość pasma w którym nadaje jest sporo wyższa od tej w której nadaje analog i w dodatku bardziej narażona na zakłócenia typu cewki w samochodach, etc. Czy ktoś wam powiedział jak wygląda odbiór w warunkach innych od idealnych? Nie? A szkoda. To ja napiszę z doświadczenia - jak wjeżdżamy do tunelu czy garażu podziemnego i gra radio analogowe to po wjeździe ono szumi i lekko charczy, Jeśli nie wjeżdżamy zbyt głęboko to tak zostaje. Przy wyjeździe proces jest odwrotny. A "cyfrze"? Zaraz po wjeździe radio milknie i tak zostaje cały czas. Przy wyjeździe radio czka i zaczyna "rapować" zanim nie zacznie grać dobrze. Efekt zdecydowanie mniej przyjemny od radia analogowego. Brak akceptowalnego odbioru lub odbioru w ogóle zdecydowanie na większym obszarze od "tego przestarzałego standardu".

W istocie rzeczy odbiór DAB jest bardziej stacjonarny od radia FM (UKW) - tak jak on wymaga anten zewnętrznych do prawidłowego odbioru.Nie jest bardziej odporny na zakłócenia. Nie widzę, a w właściwie nie słyszę przewagi tego przestarzałego cyfrowego standardu (tak, ma on ponad dwie dekady!) nad dziadkiem FM.

Cyfryzacja? Tak, ale właśnie jako radiostacje internetowe i dodatek DVB-T, ewentualnie jeszcze innym standardem który zapewni słuchaczowi coś czego analog dać nie może. To co nam zaproponowano to taka "nowoczesność dla lemingów".

  #13 25.08.2014 08:17

Ostatnio częściej niż radia słucham audio pewnej telewizji (są tam programy typu "gadające głowy", więc obraz jest mi niepotrzebny) -- http://radio.telewizjarepublika.pl/flash.html

Mk13   16 #14 25.08.2014 09:22

@internauta xyz (niezalogowany): Podobno w niektórych przypadkach radio FM przy dobrym odbiorze będzie oferowało lepszą jakość niż cyfra o kiepskiej przepływności.

Magnum 44   17 #15 25.08.2014 10:22

Co do jakości, to np. Polskie Radio ma jeszcze w miarę dobrą dynamikę. Ale np. Eska to jest tragedia. Mam wrażenie, że słucham MP3 64 kbps...

  #16 25.08.2014 10:30

@Mk13: No bo właśnie tak jest, o czym już wzmiankowałem w komentarzach pod tym wpisem: http://www.dobreprogramy.pl/Zbigniew2003/Polskie-Radio-cyfrowo-na-falach-eteru-d...

Bawi mnie przypisywanie DABowi jakiś zgoła magicznych właściwości, przykładowo gros większej pojemności tego standardu bierze się z prostej większej szerokości pasma (pasmo radiofonii analogowej CCIR 88 - 108 MHz, pasmo III używane przez radiofonię cyfrową 174 - 230 MHz) na którym on działa.

t_bujo   2 #17 25.08.2014 10:42

RMF był fajnym radiem jak nadawał lokalnie. Czasy JW 23, szkółki niedzielnej, itp. Teraz to niestety dno i to nawet nie jęzeli chodzi o muzykę ale również samych prowadzących.

winter_fresh   6 #18 25.08.2014 11:16

@t_bujo: spośród stacji radiowych grupy RMF da się słuchać tylko RMF Classic :)

Hajime   7 #19 25.08.2014 11:36

Moją ulubioną stacją jest Trójka, ale raczej jej część popołudniowa i nocna - wtedy audycje są najlepsze. Lubię Trójkę bo poza kilkoma wyjątkami - każda audycja jest o czymś, a nie bezładną papką podawaną przez takie rozgłośnie jak RMF czy inne komercyjne.
Co do korzystania to najczęściej używam wersji FM w telefonie (jak gdzieś wychodzę) oraz Screamer Radio na PC, dzięki czemu mogę nagrywać całe audycje lub interesujące fragmenty.

Autor edytował komentarz.
  #20 25.08.2014 12:14

Największą zaletą radia jest to że ma znacznie lepszy zasięg niż jakakolwiek sieć komórkowa. Być może zmieni się to wraz z nadejściem globalnego internetu od google.

scripter1   7 #21 25.08.2014 12:53

Gratulacje dla autora, to jeden z dosłownie kilku wpisów blogowych które czytałem z zaciekawieniem i uśmiechem na ustach.

Choć nie całkiem rozumiem niechęci autora do RMF FM (mi akurat ta stacja odpowiada ale każdy ma swój gust) to w zasadzie zgadzam się z prawie wszystkim w tym artykule.
Poziom audycji radiowych i tv w stacjach publicznie dostępnych w eterze obecnie jest niestety bardzo niski i nadal spada ale nadal są też wartościowe programy i audycje dla których nadal uważam że warto słuchać radia (oraz tv).

Internetowe rozgłośnie są dla mnie dopełnieniem radia w klasycznej formie, zwłaszcza że zapewniają mi dostęp do muzyki której w naszym położeniu geograficznym nie usłyszymy.

Co do pomysłu cyfryzacji radia to zgadzam się że to ślepa ścieżka wymuszająca jedynie zakup zupełnie nowych odbiorników nie dając nic w zamian.
Lepsza jakość? To bzdura, jeśli ktoś posiada dobrej jakości sprzęt audio i ma dobry zasięg stacji radia FM to jakość muzyki nadawanej w radiu też ma naprawdę dobrą (mam na myśli jakość techniczną dźwięku a nie poziom samej muzyki - komercja dominuje zarówno w radiu jak i w TV ).
Nadawanie cyfrowe w DAB - po co nam kolejny standard cyfrowy skoro DVB-T też przewiduje stacje cyfrowego radia a i tak już wszyscy zostali zmuszeni do zakupu nowych odbiorników/dekoderów przy okazji cyfryzacji TV.
Jak chcą wywołać falę powszechnego niezadowolenia a wręcz oburzenia i protestów społeczeństwa to niech dalej idą w kierunku wprowadzenia DAB.

piotr34.   6 #22 25.08.2014 13:13

Moim radiem, co praktycznie codziennie słucham, to ANTYRADIO, mam taki sentyment do tego radia :) Moim zdaniem jeśli chodzi o analogowe radio, jeszcze będzie istniało latami, chodź są już plany zastąpienia analogu na cyfryzację radia, to czy polskie radio jest na to gotowe ? pojawiają się opinie że jeszcze nie, bo np. co zrobić kiedy chcemy słuchać naszego radia jadąc np. swoim samochodem, to jest właśnie jak pisze @Mk13 argument za tym, że analog będzie z nami jeszcze co najmniej kilka lat.

@Mk13 Dobry wpis, przyznam, że z zaciekawieniem czytałem :)

Autor edytował komentarz.
gips   3 #23 25.08.2014 13:23

Również nie darzę sympatią RMF-u z tej prostej przyczyny, że nie odpowiada mi sposób mówienia prowadzących. Dla porównania posłuchajcie z 15 min. w okolicach pełnej godziny (czyli jak podają główne wiadomości) jak mówią prowadzący program w RMF a jak PR III. W trójce mówią ludzie dla ludzi, nie kipią emocjami przez cały czas, nie dyszą w ten mikrofon, nie ma takiej "płycizny" w programie i dość przyjemnie się tego słucha (przynajmniej w "sędziwym" wieku). Nie każda audycja jest super ale da się wytrzymać.
W RMF-ie z byle g ... robią sensację. Takie mam odczucia. A może ja już stary jestem ...

WODZU   17 #24 25.08.2014 15:19

Oj, trafiłeś tym wpisem, że tak powiem, w sedno tarczy. Sam najczęściej słucham 3, ale raczej tylko w godzinach porannych lub ewentualnie późnych, nocnych. Programy popołudniowe powodują u mnie senność, na którą ze względu na konieczność pracy, nie mogę sobie pozwolić. RMF FM i Radia Zet nie słucham, bo nie należy obniżać swojego poziomu.

budda86   9 #25 25.08.2014 16:09

Przejście na DAB pochłonie ogromne pieniądze i zajmie wiele lat. Obstawiam, że po zakończeniu tego procesu mobilny internet będzie na tyle tani i powszechny, że DAB nie będzie miało większego sensu. Dlatego moim skromnym zdaniem ten etap można zupełnie pominąć, i już dziś planować przejście radia na streaming. Oczywiście w rzeczywistości nikt tego nie zrobi :)

Co do papki, jaką funduje nam RMF FM czy ZET - kochani, a czym ta papka różni się od brukowców typu "Fakt" czy "Życie na gorąco", różnych "pudelków" albo programów śniadaniowych w telewizji? Większość społeczeństwa jest zainteresowana plotkami o gwiazdach i szansą na wygranie tostera, tak było, jest i będzie. Oczywiście można ten stan rzeczy powoli poprawiać, np. przez zmiany w edukacji szkolnej, ale na tym z oczywistych względów nikomu nie zależy. Ja już przestałem rozpaczać nad żenującym poziomem mediów i sztuki, wybieram to co mnie interesuje, a resztę mam gdzieś.

grapeli23   5 #26 25.08.2014 20:13

Również chciałbym pogratulować wpisu za dobry styl i treść.

Internauta xyz - 100% poparcia. Gigantyczne koszty wymiany odbiorników. Co w przypadku TV nie jest aż tak odczuwalne. Znaczna część społeczeństwa w małych miejscowościach nadal korzysta z analogowych lokalnych kablówek i TV z zakupionych dziesięć i więcej lat temu.

Znając realia, jakość streamu zostanie sztucznie ograniczona do wartości 96 kbit/s. "Hollywood" nigdy nie pozwoli na powszechną dystrybcję chronionych "towarów" w najlepszej możliwej jakości.

music   5 #27 26.08.2014 14:28

Mam pomysł na odtwarzacz - radio internetowe za małe pieniądze zrobione z Raspbery Pi, które możemy tez wykorzystać do innych celów - wtedy to koszty są jeszcze nisze. Należy tylko wymyśleć odnośnie tego w jaki sposób będziemy go sterować: np swoim telefonem który już mamy - sposób najprostszy , albo komputerem lub dodamy elektronikę - przyciski sterujące start stop następna stacja mp3 zmiana głośności dźwięku itp ...

Maxi_S   4 #28 26.08.2014 23:17

[cytat]
...a kończąc na obowiązkowych w każdym bloku reklamowym słowach-kluczach jak "żylaki" oraz "odbyt"
[/cytat]

...oraz "zapalenie pochwy" i "erekcja" :)

[cytat]
No ale co z radiami w samochodach? Rozgłośni internetowej to tam raczej nie posłuchasz...
[/cytat]

Komórka + wejście AUX, transmitter albo bluetooth (w nowszych radiach)

Czy też macie wrażenie, że wszyscy prezenterzy stacji komercyjnych brzmią jednakowo? Ten sam tembr głosu, sposób mówienia itp.

  #29 01.09.2014 08:02

Jak dla mnie Antyradio jest póki co jedną z lepszych rozgłośni. Oczywiście nie ma co się oszukiwać, tu również playlista jest uboga i powtarzalna dość, ale przynajmniej ciut bardziej ambitna od papki nadawanej w głównych stacjach jak RMF FM czy Radio Zet (nawiasem mówiąc, Radio Zet i Antyradio mają tego samego właściciela). Większość prowadzących też daje radę.

Rock Radio do dawne RoxyFM, wg mnie Roxy było lepsze. Eska Rock się skończyła niestety po tym gdy przestali nadawać w eterze, a w internecie obniżyli bitrate nadawania tak że nie da się już tego słuchać. Jednak nigdy za bardzo Eski Rock nie lubiłem, prowadzący zamulają wg mnie - jak dla mnie zbyt to mdłe i bez wyrazu.

  #30 06.03.2016 07:01

A tak cieszył się zenon z 5 tys zł. Tu rżnięcie konia: 'łyhy ihy uhuiy, Zenon pięć tysięcy złotych! No nie wierze. Tyle grałem jeszcze nigdy nie wygrałem. Tak cieszył się zenon...
Rmf i zetka takie coś co dzień dzień w dzień. Jak nisko rozwojowo trzeba być, by tego słuchać? W dobie, gdzie każdy ma telefon, internet, co za tym idzie dostęp do tysięcy stacji, również bez reklam, konkursów, i innych takich