r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Mozilla wzywa do debaty – trzeba wypracować rozsądne reguły dla blokowania reklam

Strona główna AktualnościINTERNET

Spór o kwestię blokowania reklam nie kończy się nigdy, i każda ze stron ma w niej swoje racje, które są słuszniejsze niż racje drugiej strony. Choć sporu najwyraźniej rozwiązać nie można, Mozilla chce nadać mu przynajmniej jakieś racjonalne ramy, pozwalające wydawcom stron, producentom przeglądarek, reklamodawcom i użytkownikom znaleźć przynajmniej wspólny język.

Opracowane przez Mozillę zasady blokowania nie wnikają w naturę blokowanych treści, zakładając, że nie ma czegoś takiego jak treści dobre lub złe (nie licząc oczywiście malware). Mówią o tym, jak i dlaczego treści mogą być blokowane, i jak użytkownik może zachować kontrolę nad tym procesem.

Producent Firefoksa proponuje więc trzy zasady, których powinny się trzymać wszystkie strony sporu. Są to:

r   e   k   l   a   m   a
  • Neutralność względem treści – co oznacza, że oprogramowanie blokujące powinno skupiać się na potencjalnych potrzebach użytkownika, takich jak wyższa wydajność, bezpieczeństwo czy prywatność, a nie na blokowaniu określonych typów treści, np. reklam.
  • Przejrzystość i kontrola – co oznacza, że oprogramowanie blokujące powinno zapewniać użytkownikom sensowne i przejrzyste metody kontroli swojego działania.
  • Otwartość – co oznacza, że blokowanie powinno być równe dla wszystkich, na tych samych zasadach, bez względu na źródło treści, tak by wydawcy i inni dostawcy treści mieli możliwości uczestniczenia w otwartym ekosystemie WWW, zamiast być permanentnie karani zamknięciem ich usług i produktów w klatce.

Te założenia powinny być przedyskutowane przez wszystkich zainteresowanych – i do takiej właśnie dyskusji Mozilla chce zaprosić w ramach tzw. #BlockParty w mediach społecznościowych. Debata, w której wypowiedzi mają być oznaczane hasztagiem #contentblocking rozpocząć się ma o godzinie 20 naszego czasu.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.