Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

O szkołach słów parę w erze "global blackout"

Przed chwilą Minister Michał Boni potwierdził, że Polska podpisze ACTA (...) Dokument ten naraża naszą wolność (...) neguje podstawy demokracji. Na znak protestu strona dobrychprogramów zostanie wyszarzona, a nasze logo ocenzurowane na 24 godziny.
No niestety, o nas, blogerach, nie pomyśleliście ;) A niektórzy też chcieliby swoje blogi wyszarzyć. Z tego względu, wybrałem najbardziej szary spośród szarych i przygnębiających stylów bloga, a także wstawiłem odrobinę podrasowany avatar z cenzurą i krakenem.

Szkoła

Jednak nie o tym nam dzisiaj rozmawiać. Prawdziwym tematem, który spędził mi sen z powiek i sprawił, że piszę ten tekst zamiast, jak na studenta przystało, iść spać (ha-ha-ha), żeby jutro uczyć się na kolejny egzamin (to już nie jest nawet zabawne...), jest szkoła. Poczciwa, polska szkoła.

Obierzmy sobie cel. Do wyboru mamy liceum ogólnokształcące, liceum profilowane i technikum. Podstawówkę odpuszczam, tam wiele i tak nie ma do zmian. Gimnazjum też opuszczam, gdyż ogólnie jestem jego wielkim przeciwnikiem w naszym polskim wydaniu. Zresztą, nawet jakbym zaczął je opisywać, to i tak za wiele zmian trzeba tu wprowadzić, żeby jeden tekst na to wystarczył.

No dobra, to na czym tu się skupić... To całe liceum profilowane - co to jest, tak w sumie? Już odpowiadam: jest to połączenie starej, dobrej zawodówki z liceum ogólnokształcącym. I nie uwierzycie... właśnie podlega ono likwidacji!

Ok, czyli tym się nie zajmiemy. Ale to nawet dobrze. Zostają nam dwie szkoły, i obie omówimy. Cel główny? Porównanie szkół oraz określenie poziomu nauczania w obydwu. Cel dodatkowy: polemika z wpisem Shakiego81 pt. "Idealni uczniowie".

Ogólniak kontra Technikum - pierwsze starcie

Zanim jednak będziemy oglądać ich walkę, porozmawiajmy chwilę o podstawach moich rozważań. Jakiś czas temu chwaliłem się, że otrzymałem stanowisko Trenera w Szkole Nowych Technologii polskiego oddziału Microsoft. W sumie, to nawet nie stanowisko - to praktyki, co gorsza, darmowe. Ale bardzo satysfakcjonujące, jeśli ktoś lubi to co robi - a ja wręcz uwielbiam i szkolić, i jeździć autem ;) Więc podróżuję od szkoły do szkoły, po niemal całej Wielkopolsce, i obserwuję, co też się w tych szkołach wyprawia.

Bardziej szczegółowo pisząc: odwiedziłem kilka szkół w Kaliszu, po jednej w Środzie Wlkp., Wrześni i Ostrowie Wlkp., dwie w Pogorzeli i jedną w Czarnkowie. Na tej podstawie, jak też na bazie własnych doświadczeń ze swojego, poznańskiego liceum, wysnułem całkiem sporo ciekawych wniosków.

Dys-cy-pli-na

Dawno dawno temu, straszono mnie opowieściami o moim dziadku, który miał bardzo proste podejście do swoich dzieci. Otóż, na ścianie wisiał przyrząd, zwany "dyscypliną". Opowieści rodzinne niosą, że nie została użyta ani razu - już sam jej widok sprawiał, że wszyscy zachowywali się jak należy. Jako że ja do najgrzeczniejszych dzieci nie należałem, nasłuchałem się o tym tego i owego, ale o dziwo, na mnie to już nie działało za dobrze. No, może na parę dni. Tym niemniej, wtedy, dawno, ten jeden fakt, jakim było znajdowanie się tego nieprzyjaznego przedmiotu na widoku, sprawiał, że każdy przestrzegał dyscypliny.

Jak to się ma do szkół? Sami wiecie - uczniowie dzisiaj są rozpieszczeni przez wszystkie prawa im nadane. Owszem, prawa te są słuszne, ale niestety, wbrew opinii Shakiego, że to uczniowie są winni rozprzężeniu, tak nie jest. To nauczyciele, niepotrafiący odnaleźć się w dzisiejszym systemie praw i obowiązków nie umieją zapanować nad swoimi podopiecznymi. To rodzice, niemający czasu dla swoich latorośli, zrzucają ten obowiązek na wcześniej wspomnianych zagubionych.

Jednakże, powiem Wam, że jest pewna zależność, między typem szkoły, a dyscypliną. Wchodząc do większości techników (a dokładniej: do klas w których mam szkolić), pierwszym co słyszę jest... cisza. Totalna, niezmącona cisza. Następne jest: "Dzień dobry" skierowane w moją stronę. I zaskoczenie, gdy odpowiadam "Cześć wszystkim, miło mi Was poznać". Podobnie zresztą jest w trakcie szkolenia - sporadyczne szepty, 2-3 osoby korzystające z komórki, w 60 osobowej grupie...

Dla kontrastu - wchodząc do ogólniaków, pierwsze o czym myślę, to: "znowu to samo...". Wchodzę do klasy - nikt się tym za bardzo nie przejmuje. Może parę osób się obejrzy - ale i tak bardziej ich interesuje przekrzykiwanie się nawzajem. Po jakichś 30 sekundach wrzasku nauczyciela, mogę ewentualnie się przywitać, ale raczej bez odpowiedzi. Momentami czuję się jak systemowy "ping", który czeka na jakąś odpowiedź, po czym ze smutkiem stwierdza: "packet lost" i przechodzi do dalszego wysyłania.

LO 0 : 1 Technikum

Olej w głowie, czy niebieskie migdały?

W trakcie swoich szkoleń, staram się uczniom zadawać jak najwięcej pytań z nimi związanych. Pytam zarówno o kwestie związane bezpośrednio z tematyką, jak i o takie, które dla przeciętnego licealisty, ba, gimnazjalisty, powinny być czymś tak banalnym, jak to, że po skorzystaniu z toalety należy spuścić wodę (przepraszam, to było jedyne porównanie, które przyszło mi w tym momencie do głowy). I tak oto, z niewinnego pytania powstał eksperyment.

W pierwszej, czy może drugiej ze szkół, w których szkoliłem, zapytałem: "Jaka jest różnica między liczbami rzeczywistymi, a całkowitymi? Podpowiem, wystarczy jedno słowo jako odpowiedź.". Dodatkowo, przedstawiłem im wymierną nagrodę za odpowiedź, w postaci dostępu do płatnego oprogramowania na parę dni przed pozostałymi uczniami z tej grupy. Uczniowie wymienili między sobą znaczące, nieco zdenerwowane spojrzenia, ale nie odpowiedzieli. Proste słowo "przecinek", bo tak przecież najprościej i na najniższym poziomie możemy przedstawić tę różnicę, nie przeszło im przez gardła.

Gdy spytałem o to w następnej szkole, a reakcja była identyczna, postanowiłem, że będę to pytanie zadawał wszędzie. Był ku temu dobry temat - wykonywanie obliczeń w API JavaScript dla HTML5, więc cały eksperyment był dobrze zakamuflowany (a przynajmniej tak sądzę). Wiecie, jaki jest tego wynik? Jedna szkoła miała ucznia na tyle rozumnego, żeby odpowiedział na to pytanie poprawnie. Jedna spośród chyba 8, które miałem okazję szkolić. Czy mam przez to rozumieć, że tylko 12,5% szkół posiada jednego ucznia, który potrafi odpowiedzieć na pytanie, z którym powinien poradzić sobie uczeń trzeciej klasy podstawówki? Zbiory liczbowe, liczby naturalne, całkowite, wymierne i niewymierne oraz rzeczywiste. Dopiero na studiach dodatkowo pojawiają się liczby urojone, spoza zakresu liczb rzeczywistych.

Najgorsza jednak nie była niewiedza uczniów, lecz to, co mówili ci, którzy się odważyli odezwać. Ot, jeden uczeń wypalił: "No rzeczywiste to te, które są tylko dodatnie, a całkowite to też jeszcze ujemne...", a po moim ostrym spojrzeniu: "Oj! No właśnie! Na odwrót! Rzeczywiste to te wszystkie, z ujemnymi, a całkowite tylko dodatnie!". Szkoda, że nie widzieliście miny nauczycielki informatyki, która z wrażenia aż wstała (czy może lepiej: zerwała się na nogi).

Niestety, tutaj nie było reguły dzielącej LO i technikum. Z drugiej jednak strony, wiedza ogólna z dziedziny informatyki i matematyki była znacznie lepsza wśród uczniów drugich klas szkół technicznych, niż u uczniów klas trzecich mat-fizów z liceów. To daje ostro do zastanowienia.

Zatem, ledwo ledwo, ale mamy rozstrzygnięcie:

LO 0 : 2 Technikum

Zainteresowanie, zaangażowanie, pasja

To akurat ciekawa sprawa. Uczniowie szkół technicznych zazwyczaj odbywają jakiegoś rodzaju praktyki. W pewnym sensie, muszą mieć znacznie większe doświadczenie, no i mają dodatkowy rok czasu na naukę z tego powodu. To, niestety, zabija w nich część pasji, ale na szczęście nie całą. W technikach bardzo często jestem pytany przez wszystkich o różne aspekty spraw związanych z tematyką wykładów. Jest tam też w miarę akceptowalna aktywność (mogłoby być lepiej), ale po prostu... każdy zna swoje miejsce i każdy wie czego chce. I ciężko powiedzieć, czy to dobre, czy złe, chociaż... nie, definitywnie, nie jest to złe. Gorzej z określeniem, czy jest to dobre.

W liceach za to, ciężko znaleźć regułę. Przeważnie bowiem, zależy to od statusu liceum. Jeśli jest ono uznawane za "słabe", wówczas nie ma ani aktywności, ani żadnych pasji. Jeśli natomiast jest ono "niezłe" lub jeszcze lepiej "najlepsze", wówczas możemy spotkać się z czymś zupełnie innym. Nie mamy tu do czynienia z nieco przygaszonymi zawodem, ale rozentuzjazmowanymi marzeniami przyszłymi absolwentami technikum, tworzącymi niemal jednorodną masę (przy czym nie mówię, że ta masa jest zła :D). Tutaj mamy do czynienia z dwiema kategoriami: "ogółem" - czyli niemal każdym, kto chce przejść przez liceum bez oporu i dostać się na jakieś studia, oraz "jednostkami wybitnymi" - czyli osobami, które ze względu na swoje zainteresowania, pasje oraz zaangażowanie w ich realizację przebijają zarówno wiedzą, jak i umiejętnościami, nie tylko rówieśników, ale nierzadko i swoich nauczycieli!

I z tego względu, choć w technikach pasja nie zanika całkowicie, a jedynie lekko przygasa, i rozkłada się równomiernie wśród uczniów, wynik jest następujący:

LO 1 : 2 Technikum

Podsumowanie

Na pewno dałoby się dodać jeszcze parę kategorii. Np. podejście rządu do placówek określonego typu. Albo zapotrzebowanie na określony rodzaj specjalistów i rokowania na przyszłość po danej szkole. Ale nie w tym rzecz. Pomijam już teraz swoje zmęczenie. Oto to, co chciałem udowodnić, właśnie zostało udowodnione, nic więcej pisać nie trzeba. Technika SĄ lepsze* od liceów, a ja, idąc tych parę lat temu do ogólniaka popełniłem wielki błąd, kto wie, czy nie największy w życiu. Co jednak bardziej dobija, to kategoria Olej w głowie, czy niebieskie migdały? i wynikający z jej treści wniosek: poziom edukacji, niezależnie w jakiej szkole, jest dziś denny, skoro niemal nikt nie znał odpowiedzi na pytanie ze szkoły podstawowej...

Powyższą opinię rozpatrzyłem nie tylko na poziomie uczniów, ale i nauczycieli, polemizując tu z opinią Shakiego - bowiem to głównie od zespołu pedagogicznego zależy, czy będzie on w stanie opanować swoich uczniów. A wnioskując po dyscyplinie w szkołach technicznych, ich kadra radzi sobie z tym lepiej, niż w jakimkolwiek ogólniaku.

I niech mi tu nikt nie próbuje wmówić, że to jednak tylko i wyłącznie sprawa samych uczniów. Miałem do czynienia z kilkuset uczniami z bodaj 8 szkół, rozmawiałem z kilkunastoma nauczycielami z tychże, zasięgnąłem też opinii samych uczniów. I wyraźnie widać tu, że Shaki przedobrzył, podobnie, jak przedobrzają ci, którzy przeciwnie do niego zrzucają zupełnie wszystko na barki pedagogów. Jak widać po powyższym tekście, wpływ na te sprawy ma też sam program edukacyjny danej placówki.

Ogólnie więc, wpływ mają wszystkie te elementy: nauczyciele, "system", uczniowie, opinia szkoły... Tu jest jeszcze wiele niewymienionych zmiennych. Ale, ostatecznie, dwiema najważniejszymi są nauczyciele i "system". Dopiero dalej w kolejności - uczniowie. I wiecie, aż ciśnie mi się na klawiaturę... a co mi tam, napiszę: uczniowie ci, są uwarunkowani przez... swoich poprzednich nauczycieli i własnych rodziców. No bo skąd uczniowie dowiadują się o ściąganiu i o coraz lepszych technikach tegoż? Od Zająca Wielkanocnego?

Jaki z tego wszystkiego wniosek (tak! To już koniec artykułu!)? Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci? Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz? Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał? A może, że poznać łatwo w starości, jaki kto był w młodości? Naprawdę, jakieś przysłowie by się tu przydało wtrącić :) Przysłowie, które będzie miało na celu ukazanie, że uczniowie są materiałem, który nienależycie obrobiony przez ich opiekunów (rodziców, nauczycieli, Państwo) będzie w przyszłości tworzył kiepskie świadectwo ich pracy. Ma ktoś pomysł?

________
*- W trakcie edycji i usuwania (jak się okazało) zbędnych cytatów z tekstu, postanowiłem raz jeszcze rozważyć tę kwestię. Rozmawiamy tu o moich doświadczeniach, jako osoby szkolącej z dziedziny informatyki. Jak wygląda zastosowanie naszego rodzimego języka wśród uczniów, widzimy na bieżąco w sieci. Dlatego żadne przedmioty humanistyczne nie były przeze mnie rozpatrywane. Przedmioty przyrodniczo-geograficzne z kolei nie są dziedziną, którą się zajmuję, stąd, jak łatwo stwierdzić, również ich nie mogłem sprawdzić.

Z powyższego akapitu wysnuć można jeden wniosek: moja analiza dotyczyła trzech dziedzin: przedmiotów ścisłych (w rozumieniu matematyki i informatyki, a z pominięciem np. fizyki), kultury osobistej i umiejętności zachowania w towarzystwie oraz posiadanych pasji i zainteresowań. I w tych trzech kategoriach, szkoły techniczne wygrywają. Nie zaprzeczam, wątpię, aby jakikolwiek humanista poszedł do technikum, zamiast do liceum. Stąd też, moja analiza jest ograniczona do tych trzech dziedzin. W takim rozumieniu, wniosek pozostaje aktualny. 

hobby inne

Komentarze

0 nowych
Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #1 24.01.2012 10:18

O stary, spania nie masz czy jak?
W sumie to udowodniłeś moją tezę, że uczniowi do ideału bardzo dużo brakuje. Nawet najprostsze pytanie to wyzwanie dla ucznia. A tu większość bloggerów narzeka na system nauczania, nauczyciela czy kij wie na kogo jeszcze.

Mantarak   3 #2 24.01.2012 11:41

Autentyczne fragmenty z klasówek:
" próznia to taki gaz w którym nic nie ma."
"ruch jednostajnie opóźniony cechuje się tym, że czas zwalnia"
Same Einsteiny

Druedain   14 #3 24.01.2012 12:01

Nie wiem czemu służyć miał ten eksperyment z cytowaniem samego siebie, ale mnie się to czytało fatalnie. Mógłbyś to wywalić? Można zgubić cały kontekst czytając drugi raz to samo lub to, co dopiero za chwile będzie zwykłym fragmentem tekstu (WuTeeF???).

Co do pytania i przecinka, to twierdzenie, że liczby należące do poszczególnych zbiorów się tym przecinkiem różnią jest twierdzeniem BŁĘDNYM. Liczba 2.0 JEST liczbą całkowitą (jak i rzeczywistą!). Liczba 1/3 NIE ma przecinka, a JEST liczbą rzeczywistą. Ja sam, gdybyś zadał mi pytanie o jedno słowo, bym powiedział nieśmiało „podzbiór”. Według mnie niczego nie udowodniłeś tą pokrętną logiką.

Co z badaniem wiedzy ogólnej u uczniów? Jakie różnice dostrzegasz w kwestiach nauczania języka polskiego, historii, geografii, itd?

Ave5   8 #4 24.01.2012 12:43

Popieram Druedaina, cytowanie wybranych zdań z tekstu ma jeszcze sens w czasopismach, przy długich artykułach, ale w notkach jest małym mindfuckiem.


"Technika SĄ lepsze od liceów"

Rzucanie takiej absolutnej tezy bez dogłębnych, metodologicznych badań w minimum 1000 placówek nie ma sensu. Serio.

  #5 24.01.2012 12:51

"Rzeczywiste to te wszystkie, z ujemnymi, a całkowite tylko dodatnie"
Hmm ciekawe bo z zbiorów, które zalączyleś wynika ze całkowite to dodatnie + ujemne. Może mina pani od Informatyki wynikała z czegos innego ?

januszek   19 #6 24.01.2012 14:35

Nie ma sensu spierać się o problem kury i jajka. Z tak opisanych uczniów rosną nauczyciele i koło się zamyka ;)

NRN   9 #7 24.01.2012 14:35

@Druedain, @Ave5, faktycznie, jak teraz na to patrzę, to wygląda jak miszmasz. Ogólnie, chciałem sprawdzić odbiór na ten sposób pisania. Zaraz przeredaguję wpis.

@oifgyif (niezalogowany), nie ośmieszaj się...

@Druedain (ponownie) - mówimy o tzw. "chłopskiej logice", czyli "najprostszej możliwej odpowiedzi w mowie potocznej" (tak rozumiem to stwierdzenie). Ponadto, rozmawiamy o tym w kontekście informatycznym, czerpiąc jedynie odrobiny wiedzy matematycznej. Zatem, w dużym uproszczeniu, liczba 2,0 i 2 różnią się w reprezentacji między sobą przecinkiem (w Polsce nie stosujemy kropki, skoro już chcesz zachować aż taką ścisłość), choć reprezentują tę samą liczbę. 1/4 (czyli 0,25) i 1 różnią się także przecinkiem (w reprezentacji oczywiście - co do wartości chyba nie muszę nic tłumaczyć...). Chodzi tu o najprostszą możliwą odpowiedź, którą ja będę mógł odpowiednio rozwinąć, uszczegółowić. Odpowiedź "podzbiór" także by była przeze mnie zaakceptowana, nawet pochwalona, bo byłaby znacznie bardziej szczegółowa i konkretna. Inne możliwe odpowiedzi?
"Np. w przypadku komputera, liczby całkowite przechowujemy w typach całkowitoliczbowych, a liczby rzeczywiste w typach zmiennoprzecinkowych".
"Liczby całkowite to takie jak 1, 2, 3, oraz -1, -2, -3, a rzeczywiste obejmują jeszcze ułamki i pierwiastki".
"Liczby całkowite to 'pełne', 'bez przecinków', a rzeczywiste to te 'z przecinkiem'".
To są pierwsze odpowiedzi, które powinieneś usłyszeć od przeciętnego Polaka. Nikt Ci nie będzie rzucał na lewo i prawo definicjami, nikt nie będzie rysował zbiorów tak jak ja w artykule. Ludzie powiedzą to tak, jak to widzą na daną chwilę, ubiorą to w swoje słowa, zastosują język potoczny.

Dodam jeszcze, że pierwotnie pytanie nie zawiera podpowiedzi o jednym wyrazie. Dodaję ją po parunastu sekundach totalnej ciszy, jeśli taka wystąpi, żeby ich naprowadzić, że nie muszą szukać faktycznej definicji.

Co do twierdzenia, że 2,0 i 2 to DOKŁADNIE ta sama liczba, jednocześnie będąca całkowitą i rzeczywistą (w sensie matematycznym oczywiście masz rację - każda liczba całkowita jest rzeczywistą), proponuję np. w C# wykonać dwa działania:
C#:
double wynik = (double)(7 / 2);
double wynik2 = 7.0 / 2.0;
Śmiem wątpić, że oba wyniki będą równe :P

  #8 24.01.2012 14:49

Ja jako przed(stano)wojenny technik stwierdzam, że twoje podejście do tematu przypomina podejście niewidomych do słonia - dla jednego jest jak wąż zakończony pędzlem, dla innego jak kolumna, a jeszcze komuś może przypominać wąż strażacki z dwoma dziurami. Moje Technikum miało wtedy wyższy ranking niż większość liceów, a w tej chwili poziom w nim jest niższy niż w ówczesnej zawodówce - wiem bo chodził tam syn kolegi - jeden z 10% którzy obronili tytuł technika.
Podsumowując:
Przedstawiłeś tylko raport ze szkół które odwiedziłeś.
Ps: liczby urojone, zespolone, rachunek całkowy, macierzowy itp. były wtedy nauczane.
Ps 2. Czy ktoś z Was młodych wie co to jest suwak logarytmiczny i jak się nim posługiwać?
Dodam że korzystanie z kalkulatora było zabronione, ponieważ nie każdego ucznia było na takowy stać.
Dobra szkoła!
G.

  #9 24.01.2012 14:54

Świetny wpis :) a co do szarego koloru blogu, to ja również pozwoliłem sobie "wyszarzyć" moje konto, wybrałem "Sign" bo jakoś tak pasuje - Internet znalazł się na rozdrożu :/

Druedain   14 #10 24.01.2012 15:15

@NRN Spokojnie, również śmiem wątpić. Problem polega na tym, że to ty stoisz w rozkroku z jednej strony pokazując zbiory liczb wymiernych, urojonych i resztę awangardy, to ty mówisz o tym nieszczęsnym przecinku, a nie kropce, a z drugiej strony oczekujesz odpowiedzi osoby myślącej jak programista, a nie jak matematyk (ojojoj, prawie napisałem matyk…). Ja Ci tylko zadaję niewygodne pytania (może nie zawsze najlepsze) i przyznam, że na razie jestem średnio usatysfakcjonowany ;)

PS Czemu od razu C#? Ja chcę inny język sprawdzić… Mogę? Z resztą tutaj raczej jest kwestia kompilatora, a nie języka. Zawsze trzeba się bać sztuczek zwiększających dokładność, które to prędzej pojawiłyby się w kompilatorach / specyfikacji języków wysokiego poziomu.

PPS Prócz matyka jeszcze przeczytałem, że @proxi napisał iż „Internet znalazł się na jednorożcu” :D

Druedain   14 #11 24.01.2012 15:19

W kwestii dopisku… Wniosek jest taki, że udało się się udowodnić, że wybrane technika jakie odwiedziłeś spełniają swoje przeznaczenie. Aż tyle i tylko tyle… Nadal będę czekał na szerszy zakres badań i większą ilość badanych szkół.

Pozdrawiam!

kuhar   4 #12 24.01.2012 15:37

" na bazie własnych doświadczeń ze swojego, poznańskiego liceum"
Gdzie chodziłeś?

Pytam, bo kojarzę nick (z ITAD-u, grupy .NET, albo programowania zespołowego). Czy może Cię z kimś pomyliłem?

kortom   2 #13 24.01.2012 16:53

"wątpię, aby jakikolwiek humanista poszedł do technikum".
Niestety są tylko szkoły tylko de nomine technikum, a tak naprawdę bardziej związane z przedmiotami humanistycznymi niż techniczne. U mnie fizyka to filmy, systemy i sieci komputerowe w trzecie klasy w było przerabianie teorii działania w systemie linuks, a z praktyki było np. wypisanie co było widoczne po zastosowaniu polecenia ls z parametrami. Według mnie to było bezsensowne ćwiczenie. Język polski (moją wychowawczynią jest nauczycielka tego właśnie przedmiotu) jest na bardzo wysokim poziomie, system ocen wręcz binarny (2 i 3 na semestr, innych nie ma).

killer6   5 #14 24.01.2012 17:27

Mam pytanie. A jak stoi poziom w większych miastach? Takich jak Wrocław powiedzmy.

NRN   9 #15 24.01.2012 17:35

@Druedain, ciężko usatysfakcjonować wszystkich ;) Wybrałem C#, gdyż w tym języku czuję się najbardziej swobodnie. W sumie, równie dobrze mógł to być C++ czy też C na składni Visualowej.

Owszem, trochę pogmatwane to, że opowiadam o informatyce, jednocześnie pytam o zagadnienie matematyczne, i oczekuję odpowiedzi na poziomie... no właśnie. Szkolę w szkole średniej, powinienem oczekiwać wysokiego poziomu, ale bazując na stereotypie, że w szkołach kiepsko uczą, oczekuję odpowiedzi na poziomie przedszkolaka / ucznia podstawówki (takiej na "chłopski rozum", jak to wcześniej napisałem). Nie otrzymując nawet takiej odpowiedzi, łatwo wysnuć wnioski. Jeżeli dodam do tego, że byłem w jednym technikum z nagrodą Rzeczpospolitej za wysoki poziom, skłania to do refleksji.

Wracając jednak do konkretów z początku akapitu: opowiadam o informatyce, zasięgam wiedzy matematycznej. To tak samo, jak na fizyce, na studiach oczywiście, zasięga się określonej wiedzy o całkach i pochodnych. Interesuje mnie więc różnica, między dwoma zbiorami liczb, w odniesieniu do komputera. Zaczyna coś świtać. Dodajemy, że ma być najprościej. No to sobie zapisujemy coś całkowitego (2), coś rzeczywistego (2,0) i... tadaaaam, mamy przecinek :P

No dobra, starczy już tego. Faktycznie, badania 8 szkół nie powinno się uogólniać na całe szkolnictwo, ale nie zdziwię sie, jeśli moje uogólnienie przypadkowo jest prawidłowe. :D

NRN   9 #16 24.01.2012 17:39

@killer6, to niestety pytanie nie do mnie. Wrocław jest poza moim obszarem szkoleń - mają sporą ekipę i Poznaniacy im zbędni :P Ale nie wiem, czy Wrześnię lub Kalisz można nazwać aż tak małymi miastami. Zresztą, podobne opinie mam ze swoim kolegą, z którym szkolę, o paru lepszych ponoć liceach w Poznaniu.

PS Jeśli ktoś mnie spyta, dlaczego nie podaję dokładnie nazw i lokalizacji liceów, niestety, nie otrzyma odpowiedzi. Ten PS ma posłużyć zabezpieczeniu go przed zawodem, który go spotka, gdy mnie zapyta ;)

NRN   9 #17 24.01.2012 19:55

@Protected_48, odwiedzamy szkoły, które zgłosiły się do programu SNT. Niestety, termin był bodaj do Października zeszłego roku. Jeśli cała akcja przebiegnie pomyślnie (a do przeszkolenia jest ponad 750 szkół), prawdopodobnie odbędzie się także w tym roku. A wtedy - kto wie, może i do Ciebie zawitamy ;)

yeti2704   3 #18 24.01.2012 20:44

Jako uczeń technikum muszę sprzeciwić się wypowiedzi "Technika SĄ lepsze". Rozumiem, że badałeś 'problem' pod kątem "przedmiotów ścisłych [...]", ale rodzaj szkoły zależy od podejścia do sprawy. Oczywiście, że humanista raczej nie pójdzie do technikum, ale czasem powinien. Na własnym przykładzie mogę pokazać, jak otoczenie i nauczyciele z gimnazjum (którzy najczęściej nie mają pojęcia o szkołach średnich) potrafią zepsuć wizerunek technikum. Kończyłem gimnazjum ze średnią 5,0 i gdy mówiłem, że idę do technikum reakcja zawsze taka sama - 'Technikum? Z takimi ocenami powinieneś iść do . Czego ty się w tym technikum nauczysz?!'.

Trzeba po prostu wiedzieć, co chce się robić w życiu. W moim przypadku wybór technikum był najlepszy, bo lepiej nauczy mnie szeroko pojętej informatyki (gdy słyszę co jest w innych szkołach to boki zrywać). Nie ma co stwierdzać co jest lepsze: oba sposoby są po to stworzone, aby 'dostosować' się do ucznia.

Ot, to taka mała dygresja od wpisu, który jest ciekawy ;)

killer6   5 #19 24.01.2012 21:17

Mam też jeszcze jedno pytanie. Jak to się widzi kiedy chcę się dostać na politechnikę? Z którego łatwiej się dostać?

soanvig   10 #20 24.01.2012 22:50

Ja poszedłem do technikum, bo:
a) jestem ścisłowcem,
b) wolę przedmioty ścisłe,
c) mam bardzo dobre technikum w okolicy,
d) lubię rzeczy związane z moim zawodem. Nigdy nie była to jakaś pasja, ale po prostu to lubię,
e) plan rozłożony na 4 lata, więc jest łatwiej i przyjemniej.

NRN   9 #21 24.01.2012 22:54

Dostać się łatwiej na pewno z liceum. W liceum masz po prostu dokładne przygotowanie do matury. Gorzej z posiadaną wiedzą.

Natomiast z uczelniami technicznymi jest tak, że nie liczy się to, w jakim stylu się dostaniesz, a czy potrafisz się utrzymać. Na roku mam ledwie garstkę ludzi z technikum - 5-6 osób. Przynajmniej tyle znam. Pozostali to licealiści. Ci z techników, na niektórych przedmiotach (część fizyki, część elektroniki) mogą się ze spokojem obijać - bo już to robili i nie muszą tego ponownie wkuwać. Tak więc, po technikum jest łatwiej się utrzymać, a po liceum - łatwiej dostać z wysokim wynikiem (co pozwala uzyskać pewne rodzaje stypendiów). Wiele zależy od samego ucznia i tego, czy rozwija się POZA programem swojej szkoły, ale to już inna kwestia.

Tak więc, skrótowo, w mojej prywatnej opinii, po liceum łatwiej się dostać z wysokim wynikiem, po technikum nieco łatwiej się za to utrzymać. No i po technikum, w przeciwieństwie do liceum, łatwiej znaleźć pracę w przypadku niepowodzenia (to już opinia osób trzecich, jedynie ją przekazuję jako wiarygodną).

LordRuthwen   6 #22 25.01.2012 17:17

@NRN:
akurat z liczbami zespolonymi miałem styczność już w 1 klasie technikum a nie na studiach :)
I każde technikum elektroniczne ma to w programie, jak nie w 1 to w 2 klasie najpóźniej, bo to podstawy podstaw przy obwodach prądu zmiennego.