Nadchodzi DirectX 10.1 i XAudio2

02.08.2007 1:26, Autor: Grzegorz Niemirowski (gniemirowski), Kategoria: News
NewsImage

Microsoft udostępnił August 2007 DirectX SDK, w którym można znaleźć testowe wersje Direct3D 10.1 oraz XAudio2.

Direct3D 10.1 jest rozszerzoną wersją Direct3D 10.0, dostarczającą nowe funkcje renderujące, które będą mogły korzystać z mających się niedługo pojawić chipsetów graficznych. Zawiera m.in. shader model 4.1 i TextureCube Arrays. Direct3D 10.1 Tech Preview wymaga Windows Vista SP1 Beta, która nie została jeszcze wydana.

XAudio2 jest następcą DirectSound i jest już wykorzystywane w konsoli Xbox 360. Wspiera dźwięk wielokanałowy i surround z możliwością kontroli głośności w każdym kanale oraz kontroli mapowania. Zawiera wieloplatformowy framework dla efektów DSP. Został zoptymalizowany dla wielu rdzeni.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (77)  

Avatar
Linuxmaniak (niezalogowany) | 02.08.2007 1:37#1

EE tam... Ja mam na swoim linuxie opengl, który jest o wiele lepszy od przereklamowanego directxa!

Avatar
kxxxxxj (niezalogowany) | 02.08.2007 1:53#2

@Linuxmaniak

DirectX:
- Rozwój, nowe technologie.
- Nie tylko grafika, ale także dźwięk, urządzenia I/O.
- Wsparcie na czasie ze strony producentów kart graficznych.

OpenGL:
- Gorsze wsparcie ze strony producentów kart graficznych.
- W tyle za rozwiązaniami technologicznymi.

W czym OpenGL jest lepszy? Przyznaj się, że tylko on Ci pozostaje...

Avatar
Vistomaniak (niezalogowany) | 02.08.2007 1:55#3

fajnie jeszce dokupie z 20 giga ramu to moze mi sie jakas gra na tym i mojej ukochanej viscie wlaczy :)

Avatar
rifi90 (niezalogowany) | 02.08.2007 2:02#4

@kxxxxxj
z własnego doświadczenia wiem, że na OpenGL lepiej gry chodzą, ale dlatego że jest w tyle i nie ma takich bajerków jak direct X :p

Avatar
Linuxmaniak (niezalogowany) | 02.08.2007 2:10#5

Rozwój i nowe technologie?! Smiech na sali ;D
Nie od dziś wiadomo, że Microsoft zgapia wszystko od społeczności opensurce, a producentom sprzętu płaci za to, aby nie wspierali linuxa i robili wszystko by monopol na rynku systemów operacyjnych trwał nadal! Dodać należy, że openGL tworzony jest za friko...

Avatar
oszczepnik (niezalogowany) | 02.08.2007 2:12#6

Tylko że DirectX 10.0 jest dostępny prawie od roku i wogóle nie został wykorzystany. Wyszły może 2 gry które były słabe i nie wyróżniały się od innych tytułów pod DirectX 9, miały tylko większe wymagania ?!

Avatar
kxxxxxj (niezalogowany) | 02.08.2007 4:22#7

@rafi90
Nie neguję Twoich doświadczeń, bo w Twoim konkretnym przypadku na OpenGL możesz mieć więcej FPS (pewnie 5-10). Znacznie to na grę nie wpłynie, ale to zawsze coś. W końcu istnieją starsze komputery, a gry są coraz bardziej wymagające.

Jednak jeśli chodzi o całokształt, wg mnie - OpenGL może być lepsze bo jest wieloplatformowe. Nic poza tym. Na Linux'a czy Mac'a nie ma za dużo konkretnych tytułów - wniosek nasuwa się sam.

Avatar
BLADE (niezalogowany) | 02.08.2007 7:36#8

Co ile mam kupować nowy sprzęt żeby móc pograć w nowsze gry co rok lub co 2 lata ?! To niech M$ zapłaci za modernizację mojego kompa jeszcze bardziej, to może się zdecyduję na Viśtę i DX 10.1 !

Avatar
mons (niezalogowany) | 02.08.2007 8:32#9

Czytając różne newsy wiem, że OpenGL jest lepszy od DX 9.0c. Również poczytałem torchę, że OpenGL przespał parę lat i twórcy gier nie potrafią pisać w OpenGL bo API jest trochę skomplikowane. Jednak MAC aktualnie pracuje z firmą od OpenGL i tworzy OpenGL3.0 czy jakis inny numerek i ma się pojawić z nowym MACiem. Na youtube jest demo chyba quake wars w OpenGL na MACa... A nowy OpenGL będzie wykorzystywał Hardware DXa 10. tzn producenci nie będą musieli nic zmieniać w układach, bo będzie to kompatybilne oraz wieloplatformowe.

Avatar
NCP (niezalogowany) | 02.08.2007 8:32#10

Grałem w Serious Sama first Encount(gra by croteam) na DX i na OpenGl zaraz po premierze i wczoraj. po premierze chodził dużo rzwawiej na OpenGL. a różnicy wtedy ani wczoraj nie widzę... wnioski nasówają się same: DX... rozwija technologię... tak aby na OpenGL dobrze... działało :-D

Avatar
mati (niezalogowany) | 02.08.2007 8:45#11

DX10 dopiero pojawiło się w 2-3 grach a oni już wyjeżdżają z następną generacją? Nie przesadzają trochę? No chyba że to nic innego niż poprawienie błędów w DX10 który faktycznie nie wygląda powalająco, przy czym wymagania ma niedorzecznie wysokie, tylko co z tymi co już kupili GF8xxx i Radki X2xxx :/

Avatar
Yorkan (niezalogowany) | 02.08.2007 8:57#12

I teraz postawić się na miejscu kogoś kto wczoraj wydał kupe kasy ( ok 2000-2400 ) na nową karte graficzną i teraz czyta news że wychodza nowe chipsety graficzne z nowymi bajerkami a jego karta z dnia na dzień stała sie przestarzała pod względem technologicznym :|. Tylko współczuć.

Avatar
BuBos18 (niezalogowany) | 02.08.2007 9:03#13

Jeszcze chwila i dojdziemy do paranoi. Wymyślają ciągle coraz to nowsze, a nic nie wnosi ciekawego do tematu tylko ciągłe zmiany sprzętu no bo stary już jest "przestarzały".

Avatar
NIC (niezalogowany) | 02.08.2007 9:12#14

DirectX vs OpenGL? Kto to wymyślił? Prawidłowe jest zaś:
DirectX vs SDL

XAudio2? A gdzie XAudio1? Jakiś wielocośtaamDSP? Ale ja nie mam XBoksa, tylko intel8x0....

Prawda jest taka, że BEU NET działa mi o 1 FPS szybciej na Wine niż w Windowsie :] A Wine na OpenGLu jedzie.

Ciekawe czy XAudio2 sprawi, że stare gry mogę przestać chodzić... Trzeba sprawdzić czy gra pod DX1.0 będzie chodzić pod 9.0c lub wyższym.

Avatar
Ktos tam (niezalogowany) | 02.08.2007 9:19#15

To moze lepiej zatrzymajmy sie w czasach Atari ? Jeśli wam się nie podoba to że musicie zmieniać sprzęt to przestańcie go zmieniać nikt wam nie karze kupować nowych czesci. Jest postep i trzeba za to płacić, tak to juz bywa z konsolami jest podobnie tylko ze tam trzeba je modernizowac co 5-6 lat. A przytoczenie linuksa, ee ale w co moge pograc na linuxie ? To raz, a dwa to nawet jeśli odpalimy Crysis na opengl w linuxie(przykładowo podaje) to i tak będziemy potrzebować do tego świetnego sprzętu.

Opengl jest bardzo dobrym API, ale komputer i tak musi być dobry, pamiętam Soldier of fortune 2 ze swoją cudowną grafika na opengl, ale sprzet tez musial byc cudowny.

Dobrze ze jest postep i co jakis czas wychodza nowosci bo to napedza rynek. A co do pieniedzy, nie jestem jakims bogaczem zarabiam coś koło średniej krajowej i potrafie tak żyć żeby co 12-14 miesięcy zmodernizować komputer, a czemu to robie ? Poniewaz lubie gry i mimo mojego wieku dalej bede w nie gral :)
Co do sprzetu c2d e6300 , 2Gb i 8800gts 320 Nie jest to zaden niesamowity wypas, ale komfortowa maszynka do grania.

Avatar
Macius (niezalogowany) | 02.08.2007 9:28#16

Przez to ze np opengl nie odpowiada za dzwiek dziala lepiej. DirectX moze miec cos skopane i wymysla nam ze jest zla karta dzwiekowa albo cos w tym stylu na np linuxie tego nie ma bo za dzwiek i grafike odpowiada co innego. To jest jedna przewaga a druga to zobacz kiedy wyszedl q2 i czy obslugiwal opengl a patrzysz directa to 6 albo 7 tam jest robia tyle wersji zeby dodac cos nowego zamiast wyciskac jak najwiecej z juz gotowych wersji.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 02.08.2007 9:34#17

po 1. w X360 wykorzystywany jest XAudio w wersji 1
a po 2. Sam OpenGL może nie jest tak rozwijany i nie zmienia tak często numerków jak DirectX, ale jest tak samo na czasie jak DX ponieważ do OpenGL wydaje sie patche uaktualniające. Inna filozofia dystrybucji.

Avatar
revo (niezalogowany) | 02.08.2007 10:06#18

Heh, a mi się wydawało, że MS rozwija DirectX w porozumieniu z nVidią i ATI i na tej podstawie jest dodawana nowa funkcjonalność. MS nie może sobie wymyśleć co mają potrafić nowe karty graficzne, oni zajmują się softwarem. Przestańcie tak psioczyć, nowy DX został wprowadzony głównie przez SM 4.1 i założę się, że to pod naciskiem ATI lub nVidii.

Często do nowych DX dołączane są rzeczy, które już są w OpenGL poprzez rozszerzenia producentów i po dodaniu do DX się bardziej standaryzują (a w OpenGL trzeba kombinować z rozszerzeniami producentów, zanim pojawi się odpowiednie rozszerzenie ARB). OpenGL ma szybciej niż DirectX nowe technologie, jednak przez brak standaryzacji pomiędzy kartami różnych producentów użyteczność jest tego niewielka i przez długi czas można się tym pobawić raczej tylko dla testów.

Avatar
romanov (niezalogowany) | 02.08.2007 10:14#19

@Linuxmaniak- Jeżeli spośród wielu prawd wybierzesz tylko jedną i za tą jedną będziesz ślepo podążać, zmieni się ona w fałsz, a ty staniesz się fanatykiem. Fanatyzm wyzwala w człowieku więcej energii niz łagodność i dobroć. Dlatego fanatyk może łatwiej narzucić swoja wolę, łatwiej ustanowić swoje rządy. Wśród wielu komentujących i prowadzących tzw. wojnę windows vs linux dostrzegam cechy fanatyzmu. Zwłaszcza większość linuksowców tzw. "wolnosciowców" podpada pod definicję fanatyzmu. Ludzie starajcie się być bardziej normalni i bardziej obiektywni.

Avatar
bartmarian (niezalogowany) | 02.08.2007 10:28#20

dla mnie mogą sobie wypuszczać dx'a co miesiąc z nowym numerkiem, gier na to nie ma - czym tu się fascynować ? a jak gry wyjdą sensowne (czyli hity a nie jakieś koziołki matołki) to być może obecne karty nV 8xxx będą za słabe, być może nie, ale wybaczcie, po co mi vista+karta skoro demo mogę sobie pooglądać, a demo to można z nvidii ściągnąć w dobrej jakości avi'ku, to wszystko jako calość wygląda na podnietę dla graczy, takie lizanko loda przez szybę, ms teraz co kwartał będzie dokładał cyferkę do dx'a żeby szum był, a rzeczywistość jaka jest każdy widzi, tymniemniej planuję zakup karty z serii 8xxx bo następny opengl+beryl mogą mnie na pulpicie i w grach miło zaskoczyć ;-) ale to za jakiś czas

Avatar
matrix0123456789 (niezalogowany) | 02.08.2007 10:28#21

po 1 nie DX ma wymagania tylko gry. Po 2 DX jest darmowy (Jedynie trzeba mieć Windowsa). A w ogóle DX ma lepszą grafikę od OpenGL. a w ogóle wymagania nierobą specjalnie, tylko że to jest prawo informatyki: Lepsza grafik, dokładność itp = większe wymagania.

Avatar
dex (niezalogowany) | 02.08.2007 10:39#22

naprawdę jak czytam, niektóre komentarze użytkowników to mi się was szkoda robi.

Avatar
AntyManiak (niezalogowany) | 02.08.2007 10:41#23

Czytając większość opinii dochodzę do wniosku ze użytkownicy Linuxa mają manie wychwalania wszystkiego co nie pochodzi od MS. Mało tego niektórzy chwalą Linuxa a widać że korzystają w Windowsa – tragedia . Sam jestem studentem informatyki znam i jeden i drugi system i trzeba przyznać że każdy system ma jakieś wady i zalety i inne zastosowania.

A co do komentarzy że OpenGL działa lepiej bo nie odpowiada za dźwięk, to czyste brednie. Przecież DirectX jest podzielony na moduły i jeden na drugi nie ma wpływu. A poza tym można używać przecież innych bibliotek muzycznych takich jak na przykład FMOD. Wtedy DirectX odpowiada tylko za obraz.

Avatar
Czips (niezalogowany) | 02.08.2007 11:04#24

@Blade:
Dlatego używa się konsol :P
Ja sam mam XBOX-a a kompa tylko do pogaduszek na gg :P

Avatar
WadosM (niezalogowany) | 02.08.2007 11:04#25

Pisałem kiedyś trochę pod DirectX 9 (głównie direct3D) i muszę przyznać, że to chyba jedyna rzecz która się udała Microsoftowi. Wszystko jest dobrze udokumentowane w jednym miejscu (SDK), w miarę przejrzyste, choć troszkę trudne. W linuksie mam SDL który pełni podobną rolę, ale to nie jest to samo, to nie ten sam poziom. W D3D mogę z łatwością wykryć obsługiwane rozdzielczości ekranu wraz odświeżaniem, AntiAliasing i inne podobne rzeczy. W jednym miejscu mam wykrywanie wszystkich obsługiwanych funkcji karty graficznej. W OpenGL to wszystko już takie proste nie jest. Są mało wygodne rozszerzenia, a każdy producent karty ma własne wariacje tego samego efektu, pod różnymi rozszerzeniami. Wykrywanie możliwości karty jest dużo bardziej skomplikowane i chaotyczne. W DX trudniej zrobić coś prostego niż w OGL, ale do bardziej złożonych programów DX poprostu lepiej się nadaje.
DirectX to coś czego mi najbardziej brakuje w Linuksie.

Pozdrawiam

Avatar
ja (niezalogowany) | 02.08.2007 11:07#26

juz to pisałem kiedyś jak ktos zrobi program na linuksa zeby gry z windowsa beda chodzic to zobaczycie ile osob zmieni system. Ja tylko poto mam windows zeby grac bo na linuksie sie nie da i tak pewnie robi wiekszosc

Avatar
Lukass (niezalogowany) | 02.08.2007 11:07#27

Czekamy na nową odsłonę OpenGL...

@kxxxxxj
Akurat ilość gier na Mac OS i Linuksa wynika nie z zastosowania OpenGL, a po prostu z ilości tych systemów na rynku.

@Ktos tam
Nie, no jasne, pakuj kasę w nowy sprzęt. Tylko ile było do tej pory tytułów na DX10? Dwa, trzy? Jak chodziły? (Podpowiadam, dennie chodziły, niezależnie od sprzętu) Nadawały się do czegoś?
"Dobrze ze jest postep i co jakis czas wychodza nowosci bo to napedza rynek." A nie masz czasem wrażenia, że nowości sprzętowe są tylko po to, żeby opróżnić Twoją kieszeń? Że dostępne oprogramowanie (a gry w szczególności) nie wykorzystuje mocy sprzętu, ale jest po prostu źle napisane? Tylko po to, żebyś poleciał do sklepu i zostawił 2 kawałki za najnowszą kartę graficzną, obsługującą DirectX 5674? Oraz koniecznie nowy procesor, posiadający x rdzeni, chociaż jakieś 95% oprogramowania i tak nie jest w stanie wydajnie korzystać z procesorów wielordzeniowych. No i jakieś 8 GB RAM-u i 2-TB dysk:-) Przebarwiam oczywiście, ale czy nie jest trochę tak, że dajesz się naciągnąć na rzeczy, które niekoniecznie są potrzebne?

Avatar
mons (niezalogowany) | 02.08.2007 11:22#28

Jestem userem linuxa i nie wychwalam opengl. A windows uzywam do gier i w pacy bo tylko taki system jest...

Nie ważne, Prawda jest taka, ze openGL rozwijał rynek, bo konkurencja wymusiła stworzenie czegoś nowego. Jednak OpenGL miał zastój. Nie wiem co się dokładnie działa z tą firmą, że apple musiał dać zastrzyk gotówki, bo programiści też muszą żyć.... Tak czy inaczej aktualnie nvidiia i apple pracuja nad nowym OpenGL dzięki czemu hardware do DX10 będzie wykorzysytwany przez OpenGL (aktualnie neiwiele kart korzysta z aktualnego OpenGLa). Nvidia ma interes, poniważ w Macach będzie ich grafika. Proste. dzięki temu że opengl jest opensource i linux skorzysta. Tylko sterowniki trzeba jeszcze mieć do grafiki. Te zamknięte wspierają 3D, a otwarte są tworzeone bo i google się zainteresowało...

Avatar
AntyManiak (niezalogowany) | 02.08.2007 11:26#29

@ Lukass
Po to masz rozum żeby kupować sprzęt wtedy kiedy ci potrzebny a nie gdy pojawi się jakaś nowość. Przecież zawsze tak jest, gra jeszcze nie wyszła a ludzie już modernizują komputery, a potem są zawiedzeni. Prawie zawsze gdy wychodzi dobra gra, na rynku jeszcze nie ma karty graficznej która by jej w pełni wystarczyła.

Avatar
Ktos tam (niezalogowany) | 02.08.2007 11:52#30

@ Lukass
Po części masz racje, ale tak jak pisze AntyManiak, trzeba mieć rozum, sam widzisz że mój sprzęt nie jest z najwyższej półki tylko mid. Zgodzę się z tobą w pewnej kwestii, moja karta 8800gtsm fakt nie korzystam z dx10 na niej w tej chwili nie ze względu na to że jest mało gier, ale że względu na to ze mam windowsXP. Natomiast co do procesora to muszę sie nie zgodzić, zmieniłem cpu z amd 3700+(SanDiego) na dwurdzeniowego c2d i różnica w działaniu systemu jest naprawde odczuwalna(podczas pracy antywirusa, ripowania filmów w x.264 itp) Wiec ta wymiana jak najbardziej na plus, 2GB ram z 1GB również odczułem poprawę w działaniu gier, photoshopa i systemu, również na plus. Sek w tym ze sprzęt trzeba dobierać z głową a nie wchodzić do sklepu i kupować to co jest najdroższe.

Avatar
Paradoks (niezalogowany) | 02.08.2007 12:38#31

Ja mimo że komputer zmieniam co jakieś 4-5 lat ( w tym czasie co najwyżej ramu dokupię) to jestem jak najbardziej za postępem. Bo mimo że komputery tak szybko się stężeją to mamy taki ogromy postęp. Wszystko było by ok, tyle że jak większość zauważyła w obecnym momencie mamy coraz lepszy hardward, tylko niech ktoś mi powie po co? Postęp postępem , ale co z tego jak softwer nie nadarza za hardwarem. Producenci sprzętu mimo tego że producenci oprogramowania nie nadążają to i tak chce sprzedawać kolejne karty i powstaje taka sytuacja jak obecnie że wychodzi nowy direx, a stary od roku praktycznie nie został jeszcze wcale wykorzystany. No i pojawia się paradoks. Do czasu aż softwer nie dogoni hardwaru to wymiana sprzętu będzie tylko po to żeby producenci na tym zarobili a my nic tak naprawdę nie otrzymamy w zamian za wydane pieniądze.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 02.08.2007 12:39#32

A swoją drogą to kiedy ten nowy direx miał by zostać wykorzystany? Za kolejny rok.?

Avatar
romanov (niezalogowany) | 02.08.2007 13:14#33

@Paradoks - oj chyba trochę się zakręciłeś "Postęp postępem , ale co z tego jak softwer nie nadarza za hardwarem. Producenci sprzętu mimo tego że producenci oprogramowania nie nadążają to i tak chce sprzedawać kolejne karty i powstaje taka sytuacja jak obecnie że wychodzi nowy direx, a stary od roku praktycznie nie został jeszcze wcale wykorzystany. No i pojawia się paradoks. Do czasu aż softwer nie dogoni hardwaru"
Po pierwsze od kiedy direct X to hardware, bo tak z twojego komentarza można wywnioskować. Pomyśl troche następnym razem.
@ do wszystkich. Skoro Microsoft faktycznie cos wynalazł jak np. direct X10 to czemu ma tego nie wprowadzać? Postęp jest korzystny!!! Odnośnie dx10 to faktycznie jest przełom bo widziałem na jakiejś stronce testy i screeny z porównania dx9 i dx10 na których dx10 wypada o wiele korzystniej. Zupełnie nie rozumiem waszych komentarzy! Co by MS nie zrobił trzeba krytykować - to wasza zasada. Po co zapaleni Linuksowcy piszą komentarze na temat newsa dotyczącego MS dx10 i windows skoro wolą linuksa i open GL. Ja nie wchodze z buciorami na fora linuksowe i nie namawiam do przesiadki na windows.

Avatar
mons (niezalogowany) | 02.08.2007 14:41#34

@romanov
Zależy co widziałeś. Jeśli widziałeś tę plazę z pięknie zachmurzonym niebem, to tylko spekulacje artystyczne. W przypadku gier jakie działają pod DX10, istnieje niewielka różnica między DX9c. Jakieś światełko więcej na modlu rakiety nic mi nie daje. Zaś reszta wfektów była podobna. W przypadku DX10 dochodzi fakt, ze te drogie gf8800 niby najlepse na rynku ma 30-pare klatek na taką grę. Maniak CSa raczej nie pogra sobie na tym...

Też zachwycałem się tymi obrazkami ale to bujda. Zaś te piękne screeny z gry są na rozdzielczosciach 1024 a nie 1900... Xbox działa na zwykłym TV wiec lepiej wygląda bo i to ma małą rozdzielczość.
W dodatku ktoś w penym artykule zauważył, że cena konsol jest mniejsza mimo ze ktoś będzei składał samemu podobne bebechy do PC. Za to gracz płaci więcej za gre na konsolę niż na PC. I taka to różnica...

Avatar
Lukass (niezalogowany) | 02.08.2007 14:46#35

@Ktos tam, AntyManiak
Zgoda, rozum jest potrzebny:-) Jasne, że dwurdzeniowy procek to fajna rzecz, jeśli ją wykorzystasz. Piszemy jednak o głównie o grach, skoro temat to DirectX, a tu kiepsko... Ale zgadzam się - rozsądne rozwijanie sprzętu jest ok.

@romanov
Widziałeś testy, powiadasz... Ja też trochę widziałem. W tej chwili praktycznie nie ma możliwości gry z wykorzystaniem DX10. Po prostu - gier prawie nie ma, a te co są, chodzą tak, że w rozsądnej rozdzielczości to masz raczej slide-show. Więc może najpierw dopracować, a później wypuszczać.

Avatar
polarowicz (niezalogowany) | 02.08.2007 15:02#36

Witam
Ciekawi mnie to jakie efekty będzie dawał nowy DirectX, są już jakieś próbki w internecie?
Pozdrawiam

Avatar
Ktos tam (niezalogowany) | 02.08.2007 15:30#37

@ Lukass Z takimi ludzmi lubie dyskutowac bo maja swoje tezy, ktore potrafia wybronic stosowanymi argumentami.

Avatar
Niech wreszcie software zacznie nadązać (niezalogowany) | 02.08.2007 15:40#38

romanov o czym ty mówisz. Pod słowem software nie chodziło mi o sterowniki czy jakieś direxy ale o oprogramowanie urzytkowe a w tym przypadku gry. A ty mi piszesz o direxie. Poza tym nigdzie nie napisałem że direx to hardware, nie chodzi tu o jakieś myślenie jak piszesz ale o to że ty chyba czytać ze zrozumieniem nie potrafisz.

Jeśli jestes tak bardzo za wprowazeniem direxa to ciekawe co byś powiedział jak byś miał karte graficzną pod dx10 której nawet nie wykorzystałeś jeszcze a tu zdaje sie ona jusz przestarzała bo chodzi tylko pod dx 10 a nie nowszy?

Tak jak mówie jestem jak najbardziej za postępem i dlatego fajnie by było jak by softwer nabrał szybszego tępa. Przykład to też 64 bitowe programy, wielordzenowośc itp. Ile z nich jest w 100% wykorzystane? a wchodzą jusz nowsze rozwiązania.

Avatar
Linuxmaniak (niezalogowany) | 02.08.2007 16:05#39

@romanov
Moje poprzednie komentarze były czystą i żałosną
prowokacją ;] Chciałem się przekonać czy takie zaczepki z Mojej strony wywołają wojennkę "openGL vs directX". Jak widać łatwo Wami manipulować...

Pozdrawiam!

Avatar
Qroń (niezalogowany) | 02.08.2007 17:19#40

Co prawda na swoją 8600GT wydałem nie 2400 z 400 złotych, ale jak zobaczyłem tego newsa to szczęka mi opadła. To jakaś zabawa w kotka i myszkę?? **** taki owczy pęd.

Co do wydajności obecnych gier pod DX 10 bym się jednak nie zgodził, mają wysokie wymagania bo są konwersjami i tak na prawdę nie ujrzeliśmy jeszcze żadnego tytułu robionego od zera dla DirectX 10.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 02.08.2007 17:26#41

@Linuxmaniak

Taa już się nie wykręcaj teraz ;]

Avatar
romanov (niezalogowany) | 02.08.2007 17:31#42

@Lukas Proszę bardzo aby zobaczyć różnicę między directx10 a 9 zapraszam na stronkę http://www.istartedsomething.com/20060817/directx10-fabulous/
po najechaniu kursorem na zdjęcia będzie ono wyswietlane w direct x 10
Pozaty wiele już artykułów czytałem o efektach jakie wnosi dx10. Gry na dx10 pojawią się jak grzyby po deszczu, więc nie przesadzajcie z tą krytyką.

Avatar
romanov (niezalogowany) | 02.08.2007 17:33#43

@polarowicz http://www.istartedsomething.com/20060817/directx10-fabulous/

Avatar
romanov (niezalogowany) | 02.08.2007 18:01#44

@Niech wreszcie software zacznie nadązać. Ja potrafię czytać ze zrozumieniem natomiast ty nie potrafisz pisać tak aby zostać zrozumianym. Directx10 to jest software do obsługi gier, więc zastanów się o czym piszesz. Pozatym directx9.0c obsługuje i to bardzo dużo i wciąż jest masa gier na to i wychodzą nowe. Jednak zaczynają się pojawiac gry pisane na dx10 co jest normalne np. Crysis, Halo3
@Ludzie- niech ktoś mu wytłumaczy bo mi się niechce.
@Qroń - gdybyś troszkę poczytał przed zakupem karty może byś się wstrzymał z wydawaniem pieniędzy i inwestowaniem w coś co nie jest najaktualniejsze, informacje o wprowadzeniu directx 10 i o tym jakie karty będą go obsługiwać pojawiły się już dawno, mimo to na swojej karcie porządzisz jeszcze. To dobrz że jest rozwój, telefony komórkowe też wychodzą coraz nowsze i mają coraz lepsze parametry, tak jest wszędzie. Zawsze należy trochę poszperać o nowościach przed inwestowaniem zwłaszcza "większych" pieniedzy w sprzęt.

Avatar
romanov (niezalogowany) | 02.08.2007 18:24#45

raz narzekacie, że niema postępu ze strony microsfot, jak takowy się pojawia to narzekacie, że jest postęp. Mozebyście się tak zdecydowali. Polacy strasznie narzekają. Każdy tekst jest odczytywany u nas jako aluzyjny, każda opisana sytuacja nawet najbardziej odległa w czasie i przestrzeni, jest oduchowo przekładana na sytuację polską. W ten sposób każdy tekst jest u nas tekstem podwójnym, pomiedzy liniami poszukuje się przekazu napisanego atramentem sympatycznym, w dodatku ten utajony przekaz jest traktowany jako ważniejszy i przede wszystkim - jedynie prawdziwy.
Wiecie jaka jest zależność miedzy poziomem kultury a możliwościa kompromisowego rozwiązania sporów. Im wyższy ten poziom, tym większa możliwość kompromisu.
@Niech wreszcie software zacznie nadązać - jeżeli bardzo zależałoby mi na byciu "najnowszym" nie kupiłbym karty graficznej za 2tys zł w momencie wprowadzania nowszej karty za np 2200 zł obsługującej dx10 ponieważ bym wyczytał, że takowa ma się pojawić.

Avatar
romanov (niezalogowany) | 02.08.2007 18:29#46

Wystarczy odwiedzić stronę http://www.nvidia.com na pierwszym największym banerze znajduje się reklama najnowszej karty obsługującej dx10 i pokaz gry. Jeżeli ktos wywala duże pieniądze to powinien być w temacie a gracze napewno są.

Avatar
AntyManiak (niezalogowany) | 02.08.2007 19:04#47

Ludzie kupujecie nowe karty graficzne które obsługują DirectX 10 a nie wiecie nawet po co. Nikt o zdrowych zmysłach nie kupi karty graficznej obsługującej nawet DirectX 20 dopóki nie wyjdzie przynajmniej jedna gra w którą by można było zagrać. Bo po co wydawać pieniądze na cos skoro nawet nie wykorzystamy tego w całości? Każdy wie że nawet miesiąc dla sprzętu to dużo i nie opłaca się kupować go z wyprzedzeniem. Zawsze poczekajcie z kupnem sprzętu do czasu kiedy będzie można go wykorzystać. Jeżeli nie wyjdzie nawet nic nowego to przynajmniej ceny spadną. No chyba że komuś była potrzebna nowa karta obsługująca DirectX 10 tylko do Visty więc niech teraz nie ma pretensji ze nie ma karty graficznej z najnowszymi standardami.

Avatar
Skoro taki softwer Ci wystarczy to ok (niezalogowany) | 02.08.2007 19:14#48

romanov tak directx to softver do karty graficznej masz racje. Jeśli jednak tylko taki softver jakim jest direxx Ci wystarczy to powodzenia. Fajnie z tob mają producenci wystarczy zrobić karte graficzną napisać do niej direxa i tyle Ci do szczęscia potrzeba. No bo po co Ci inny softwer w postaci gry naprzykład.

Avatar
dz1q (niezalogowany) | 02.08.2007 19:31#49

testowal juz ktos XAudio2 ?

Avatar
WODZU (niezalogowany) | 02.08.2007 20:14#50

Nie no, świetnie. Wczoraj kupiłem kompa z Geforce 8800GTX i już jest przestarzały.

Avatar
Arqs (niezalogowany) | 02.08.2007 20:34#51

Ojej. I pewnie Windows mi się sam zaktualizuje do tego deretiksa dziesięć. A czy Tetris mi na tym pójdzie?


;)

Avatar
AntyManiak (niezalogowany) | 02.08.2007 20:36#52

@Paradoks i anonim, (bo to jedna osoba)
Najpierw piszesz nie wiadomo co, ludzie cię poprawiają. I mają rację, bo skoro ktoś nazywa DirectX Hardwarem to jest frustrujące. Nie wiesz, o czym mówisz i jeszcze nie masz pokory przyjąć krytyki, gdy cię ktoś poucza!!!

Avatar
ciekawe kiedy (niezalogowany) | 02.08.2007 22:21#53

AntyManiak podaj mi zdanie w którym nazwałem direxa hardwarem. Wcześniej krytyki nie przyjme.

Avatar
alvaro (niezalogowany) | 02.08.2007 23:05#54

na szczęście OpenGL zgodny z DX10 jest już w drodze:)
no i najważniejsze że Open GL 3 pójdzie na XP z którego M$ zrezygnował wydania DX10:D a co za tym idzie? to że prawdo podobnie będzie więcej gier na Linux'a i Mac'a lol. Przecież producenci nie zrezygnują z XP na rzecz Visty gdyż ta sie nie przyjęła najlepiej:D

Avatar
artek (niezalogowany) | 02.08.2007 23:50#55

po co zmieniać kartę graficzną , tylko po to żeby ładnuej gry wyglądały ?
nie dawno przesiadłem sie z radeona X800 GTO , na x1950 GTS 512MB i ta karta posiada możliwość ( przynajniej ta co mam ) , aktualizacji Bios'u do DX10.0 .
I taka aktualizacjia mi zadziałała .
LOST PLANET i HALO 2 z obsługą DX 10 działa mi bez problemu . ( tylko że gry mam po niemiecku , bo przywiozłem je sobie z Austrii .są to oryginały ))

Avatar
WODZU (niezalogowany) | 03.08.2007 9:00#56

Na tej karcie ze zmienionym BIOSem gry po prostu działają czy też wyświetlają się efekty oferowane przez DX10?

Avatar
QhcnOynqn (niezalogowany) | 03.08.2007 11:12#57

Pewien ojciec d. zapewne odkryje zmowę Microsoftu z producentami kart graficznych.

Avatar
romanov (niezalogowany) | 03.08.2007 11:28#58

@Skoro taki softwer Ci wystarczy to ok - i znowu Cię poprawię - nie nazwałbym directx softwarem do karty graficznej bo takim softwarem są sterowniki. Directx to software wspomagający generowanie grafiki i dźwięku w multimediach np. w grach, filmach, muzyce itd. Wspomogający czyli wnoszący dodatkowe efekty umożliwia ich "wprowadzenie"

Avatar
Lukass (niezalogowany) | 03.08.2007 11:41#59

@Ktos tam
Dzięki i nawzajem:-) Pozdro

@romanov
Ale nie dawaj mi tych linków, widziałem. Tylko, że Ty mówisz o pokazie potencjalnych możliwości, które, nie zaprzeczam, są wysokie, a ja o tym, w jaki sposób DX10 w chwili obecnej sprawuje się w praktyce. Zgoda, że to ładnie wygląda. Ale pokaz grafiki czy przygotowana prezentacja gry to nie to samo co rzeczywista gra! To tak, jakby obejrzeć trailer z gry i uważać, że ona rzeczywiście tak będzie wyglądać. A nie będzie, bo na razie demonami szybkości to te gierki nie są... Co nie przekreśla zastosowania DX10 w przyszłości, bo pewnie za czas jakiś będzie toto działało lepiej. Pozdrawiam

Avatar
Wysa (niezalogowany) | 03.08.2007 19:18#60

@romanov - celowo lub przez przypadek wskazujesz nieprawdziwe źródło
http://www.istartedsomething.com/20060817/directx10-fabulous/
w/w stronka porównująca DirectX9 i 10 zawiera stosowne ostrzeżenie w nałówku ale widać nie-angielskojęzyczni rodacy nie zrozumieli...
"The following article depicts images and information which has been verified to be fake. This is not an accurate comparison between DirectX 9 and DirectX 10 as some of the images were not rendered, in fact, purely painted concept art."

Avatar
G.Gn7 (niezalogowany) | 04.08.2007 14:42#61

To może zacznę tak:

1) OpenGL vs DirectX to blędne porównanie! Prawidłowym jest OpenGL vs Direct3D & DirectDraw. Tak samo, jak i OpenAL vs DirectSound.

2) Najbliżej DirectX'a jest SDL tyle, że temu drugiemu brakuje grafiki 3D(tu uzupełnia OpenGL) i dźwięku przestrzennego(tu uzupełnia OpenAL).

3) Wielu z Was broni producentów sprzętu którzy nie wspierają Linuksa, mówiąc że to niby im się nie opłaca itp. a tymczasem najprawdopodobniej to M$ płaci im za blokadę sterowników dla Linuksa, producenci dostają kasę od Ballmera w zamian za nie pisanie sterowników dla Linuksa!
A większość naiwnych użytkowników myśli, że producenci "nie mogą wspierać sprzętu dla 4% użytkowników", a co ciekawe, to 60% z tych "obrońców", za chwilę na innym wątku jedzie po Linuksie podpierając się argumentami że "Linux to badziew, bo najnowszy sprzęt pod nim nie działa"!

A skoro takie działania to nie monopol, to w takim razie, piractwo nie jest kradzieżą! Na pierwszym miejscu tępione powinno być nie piractwo, a właśnie ten przeklęty łapówkowy MONOPOL!

4) Dla mnie "Prawie" robi baaaaaardzo małą różnicę! A ci, którzy twierdzą że "Prawie robi wielką różnicę" są najlepszym przykładem na to, jak to reklamy mogą zrobić komuś pranie mózgu! Naoglądali się reklamę Żywca(do samego piwa nic nie mam) która niegdyś była, podniecili się tym bzdurnym hasłem i teraz chodzą i powtarzają tą swoją żałosną ideologię!
Każdy ******** będzie twierdził, że 1zł a 99gr to duża różnica!
Dla mnie "prawie" nigdy nie robiło, nie robi i nie będzie robiło wielkiej różnicy niezależnie od tego, jaka reklama się w telewizji pokaże!

Avatar
lol (niezalogowany) | 06.08.2007 3:43#62

@geforce 8800
To, ze nie ma gier na DX10 nie znaczy, ze nie warto kupowac karty 8xxx. Nowa karta nie tylko obsluguje DX10, ale tez ma duuzo wiecej mocy niz starsze modele :> Jak liczyc cena/jakosc to 8800 wygrywa zdecydowanie i to w szczegolnosci w starych grach (BF2, CS source)na full detalach z rozdzialka wysoka. np. w BF2 w rozdzialce 1280x960, wszystko high, AA x4 i nie widac, zeby FPS spadal poniezej 30 w jakiejkolwiek chwili, wiec warto kupic najnowsza karte nie tylko myslac o graniu w nowe gry.
@crysis - dx10?
Gdzies czytalem, ze Crysis ma chodzic pod DX9c (o ile M$ nie przeleje 100k $ na konto tworcow crysis'a, bo taniej chyba by im sie nie oplacilo odciac wszystkich potencjalnych nabywcow z DX9) Jako jeden z argumentow wymieniali, ze jak to mozliwe, ze stworzyli caly silnik i gre (od dawna widac na filmach na youtube, ze gra jest juz prawie gotowa) od grudnia 2006 (premiera DX10). Jak dla mnie dosc przekonujacy argument :)
@linux vs. win
na windowsie (XP) z GF8800GTS, core 6550(2x2333mhz), 2 gb ram bede gral, a na linuxie (sempron3000+, 1 gb ram, radeon 9200) postawie server do BF2 :) (o ile mi sie uda)
nie wiem co tu porownywac, kto wymyslil, ze linux ma sluzyc do grania, teraz sie nie nadaje za bardzo i szybko sie lepszym nie stanie, bo microsoft raczej nie przestanie dawac lapowek :> i wszystkie gierki beda tak robione, zeby pod windowsem smigaly :)

Avatar
404 (niezalogowany) | 10.08.2007 11:27#63

czy już coś wiadomo jakie chipsety będą obsługiwać Dx10.1 ??

Avatar
{[()]} (niezalogowany) | 14.08.2007 10:01#64

coś od Nvidi ?? :>

Avatar
Śmiech (niezalogowany) | 16.08.2007 16:37#65

Naprawdę bardzo mi żal niektórych pseudo PC-fanów.
Jak można się przejmować tym że znów wychodzi nowy DirectX (jak wychodzi to niech sobie wychodzi)
A jak ktoś miał kasę na 8800 to i będzie go stać na 9800GTX (jak go nie stać to niech się nie rzuca z motyką na księżyc i nie labiedzi że ma starą kartę grafiki)
Ja nowy sprzęt kupuję dopiero wtedy kiedy uznam że stary nie spełnia swojej roli. Czyli około 5 lat (długo ?? wcale nie... trzeba tylko mądrze z komputera korzystać a po drodze można zawsze dokupić Ram lub GPU) Gry?? owszem gram a jak już jakaś nie chce ruszyć to mała strata :P
CO do kupna Komputera ... powinna być to przemyślana decyzja ... w tym przypadku przydają się rankingi Wydajność/cena

Avatar
1024 (niezalogowany) | 17.08.2007 20:26#66

Ja tam widze na 3d max jakim żółwiem jest Open GL a Dx miota po 50mln trójkątów no fakt 4-8 fps ale Open Gl zdechl juz dawno...

Avatar
antiDirectX 10.1 (niezalogowany) | 30.08.2007 19:34#67

Między DX9 a DX10 jeżeli są jakieś różnicę to tylko w teorii, w praktyce różnice trudno dostrzec. A jaka będzie różnica miedzy DX10 a DX10.1-żadna!!Więc jaki jest cel wydawania DX10.1?-Wyciąganie kasy od naiwnych którzy polecą do sklepu po geforca serii 9:)

Avatar
odczynnik (niezalogowany) | 13.09.2007 18:46#68

OpenGL jest tak samo ważny jak DirectX...

Hehe mam sprzęt na DirectX 10, więc zobaczymy jak to będzie działać:)

Avatar
Programista (niezalogowany) | 24.09.2007 22:20#69

Jak coś jest źle zaimplementowane i źle chodzi to nie znaczy, że jest złe, tak jest w przypadku OpenGL w Windowsach, a po drugie jak mam do wyboru DirectX, (OpenGl i OpenAL) wole to drugie ze względu na łatwość obsługi/nauki - ale to jest punkt widzenia programisty. Jeśli chodzi o jakość patrz OpenGL 3.0 - który przewyższa directx i pod względem możliwości i wydajności.
Jeśli chodzi o wsparcie NVIDIA wspiera OpenGL bardzo dobrze...

Avatar
uzikus (niezalogowany) | 25.09.2007 6:56#70

hehe jak raz wlaczylem serios sama 2 i bylo ustawione na OpenGL to sie nie dalo grac. musialem potem dopiero ustawic na Direct3D lub DirectX (nie pamietam) w opcjach. i teraz widac co to jest ***********.

Avatar
gufik (niezalogowany) | 16.12.2007 19:00#71

śćiągnąc

Avatar
Davinczi (niezalogowany) | 15.01.2008 20:41#72

DirectX 10 to jedna z najlepszych rzeczy jaką wyprodukował Microsoft

Avatar
bosheee (niezalogowany) | 30.01.2008 15:10#73

No pograjcie sobie w gry na silniku crytek 2 hahahaha co moze cedega Opengl ?????Linux????ledwo mi World of Warcraft poszedl na tej waszej cededze a wow nie ma zadnych wymagań

jesli jestes graczem to musisz isc z duchem czasu i modernizowac sprzet a jesli nie chcesz albo cie nie stać noto przykre ale granie nie jest dla ciebie

jak czytam posty w stylu... a ja to nie chce tej zamulonej visty.... to zastanawia mnie jedno czy jak wychodzil xp i przesiadalismy sie z 98 to na naszych pentiumach mmx 333mhz 128ram to smigal??? nie wiec poco te glupie komentaze
u mnie vista chodzi szybko gram w crysis bez problemow
4Gb ram ddr2 zastanwaiam sie nad plyta pod ddr3 i pci express2 8800 gts plyta asus m2n komputer zlozony za 2200zł 4 miechy temu

Avatar
nazgul111 (niezalogowany) | 29.02.2008 13:40#74

gadacie i gadacie o linuxie i windowsie a przeciez mozna miec te dwa systemy na jednym komputerze. ja mam na kompie systemy Linux Mandriva PowerPack + Xtreme2 pack, windows XP i windows Vista i zaden drugiemu nie wadzi a nie mam takiego super sprzetu: 1GB ramu kingston 533mhz, nvidia gforce 8400gs 256MB, procesor core 2 duo 2.0 ghz 2 MB cache, plyte glowna foxcona, i mi smiga na ful crysis bez zadnej zwiechy na viscie i xp a linuxa mam zeby sobie od czasu do czasu hakerowac

tak szczerze mowiac nie wiem jak moze ktos miec ati ja bym tego badziewia nie wziol nawet za darmo

NVidia GORA!

Avatar
Dark Slayer (niezalogowany) | 25.09.2008 19:21#75

Z tego co pamietam, to OpenGL 2.0, ktory mialby byc konkurentem dla DX10 to totalna porazka. Bardzo slaba wspolpraca ze sprzetem i (gdy nie robi nam juz zadnych problemow) jakosc grafiki duzo gorsza. IMHO pozotane przy DX10.

Avatar
Diego (niezalogowany) | 29.12.2008 12:34#76

mam Radka HD4850 edycja SONIC od Palita :]
zaplacilem za niego niecale 600 zł ;>
pokaz mi GeForca który za taką cene bedzie dawał taką wydajność i jakość ;> na głowe bije 9800GT
a cena nadal jest niższa wiec sorry ale HALO cos tu nie pasi ... :]
to moj 1 radek i kupilem go bo byl warty swojej ceny, gdyby to byla nvidia geforce hd4850 i stala po takiej cenie i z taką wydajnością ;> to byłbym posiadaczem kolejnego GeForca ;>

Jesteś gówniarzem jeśli uważasz że Nvidia jest lepsza od Ati i na odwrót. :-)
ja sugeruje sie stosunkiem ceny do jakości a ty ????? ;>

Avatar
Maniek CNL (niezalogowany) | 28.04.2009 16:03#77

Powiem tak, osoby ktore wogole nie maja pojecia nie powinny sie wypowiadac. Jak ktos tu pisze ze Dx 10 i ze ma gorsza grafike to mnie szlak trafia!!! Nie ma zadnych problemow z kompatybilnoascia a grafika jest lepsza, slepy by to zauwazyl!

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Garmin Forerunner 610

Osobisty asystent treningowy
Test: PocketBook Pro 612

Biblioteka w kieszeni
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av