r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Najważniejsze nowości w Microsoft Office 2007

Strona główna Aktualności

Po blisko czteroletniej przerwie Microsoft wydaje kolejną wersję jednego ze swych flagowych produktów - pakietu biurowego lub, co bardziej oddaje jego złożoność i funkcjonalność, zintegrowanego systemu aplikacji i usług umożliwiających nie tylko pisanie listów, przeprowadzanie obliczeń czy tworzenie prezentacji, ale także pracę grupową niezależną od miejsca i czasu czy wreszcie łączenie jej z innymi produktami platformy Windows Server System. Choć Office 2007 jest jeszcze w fazie beta, warto jednak już dziś dowiedzieć się, czego spodziewać się po nowym pakiecie biurowym Microsoftu, co wyróżnia go na tle poprzedniej wersji oraz jak będzie on współpracował z wydawanym równolegle systemem Windows Vista.

Najważniejsze nowości pakietu



Wiele nowości cechujących nowy pakiet Office dotyczy nie tylko jednego składnika, ale całej zintegrowanej platformy. Jedną z takich najbardziej charakterystycznych zmian jest nowy interfejs użytkownika, który występuje we flagowych aplikacjach takich jak Word, Excel i PowerPoint.


Ribbon zastępuje paski narzędzi

Dotychczasowe podejście do interfejsu, niezmienne od lat, związane z paskami narzędzi tworzonymi przez ciągi konfigurowalnych przycisków zostało całkowicie zmienione. Od wersji 2007 użytkownik ma do dyspozycji jeden dynamiczny pasek znany też pod angielską nazwą ribbon. Pasek ten nie bez powodu nosi miano dynamicznego, gdyż w zależności od aktualnych poczynań użytkownika na bieżąco zmienia swoją zawartość tak, aby potrzebne funkcje i parametry były zawsze pod ręką. Ribbon zastępuje nie tylko dziesiątki przycisków w kilku rzędach, ale także cały pasek menu.

Gdy użytkownik zajęty jest wprowadzaniem tekstu do kolejnych akapitów, wewnątrz paska ribbon pojawiają się opcje takie jak zmiana czcionki czy też predefiniowane style dostępne po jednym kliknięciu. Jeśli jednak zechce on wstawić rysunek, wystarczy że wybierze sekcję Insert, a następnie wskaże obrazek lub autokształt. Po wstawieniu obrazka zawartość ribbonu natychmiast zmieni się tak, aby użytkownik miał szansę łatwo dodać do obrazka cień, obrócić go lub edytować. Po kliknięciu ponownie w tekst ribbon powraca do funkcji tekstowych - użytkownik może dalej pisać.

Rysunek 1

Ribbon w trybie redagowania tekstu

r   e   k   l   a   m   a


Rysunek 1

Ribbon przełączony do trybu edycji parametrów obrazka




Zmodyfikowany interfejs

Ribbon to najważniejsza spośród zmian tego, co widać na pierwszy rzut oka - czyli nowego interfejsu. Dostępne są również trzy wersje kolorystyczne - błękitna, srebrna oraz czarna. Wersja błękitna jest domyślna dla systemu Windows XP, zaś wersja czarna - dla Windows Vista. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby dowolnie zmieniać skórki w trakcie korzystania z pakietu Office - bez względu na posiadany system.

Rysunek 1

Błękitny schemat kolorów na przykładzie Office Word




Rysunek 1

Srebrny odcień interfejsu w Office Excel




Rysunek 1

Elegancka czerń interfejsu Office PowerPoint




Rozbudowane tagi inteligentne

Kolejną rzucającą się w oczy zmianą jest znaczna ewolucja tagów inteligentnych jako takich znanych już z poprzednich wersji Office. Teraz ich możliwości są znacznie bardziej rozbudowane. Po zaznaczeniu np. fragmentu tekstu lub obrazka pojawia się półprzeźroczyste niewielkie okno, które zawiera najczęściej wykonywane polecenia adekwatne do obszaru zaznaczenia. Jeśli użytkownik nie chce z nich korzystać, okno szybko znika - w przeciwnym wypadku jednak stwarza ono duże ułatwienie, gdyż nie trzeba już szukać myszą potrzebnej funkcji na pasku ribbon. Zwiększa to efektywność pracy, bo więcej czasu można przeznaczyć na pisanie, a nie błądzenie myszą po interfejsie.

Rysunek 1

Podręczny pasek formatowania ukazany po zaznaczeniu fragmentu tekstu




Rysunek 1

Czytelne menu zmiany marginesów - podgląd wyników w dokumencie bez klikania




XML jako format zapisu

Jedną z najważniejszych zmian oprócz interfejsu użytkownika jest również nowy format plików Microsoft Open XML oparty o język XML (eXtensible Markup Language). Dzięki zapisowi w takim formacie zyskuje się przede wszystkim znacznie mniejsze pliki wynikowe, a to z kolei przekłada się na mniejszy ruch w sieci i mniejsze obciążenie serwerów plików w przedsiębiorstwie. Nowy format zapisuje pliki w obecnych rozszerzeniach z dodaną literą x, np. docx. Oczywiście opcja zapisu do starego formatu jest dalej dostępna - można ją wywołać bezpośrednio z menu głównego, tuż obok zapisu do nowego formatu XML.


Wsparcie zapisu do PDF/XPS

Format Open XML to nie wszystko w kwestii możliwości zapisu. Po pobraniu specjalnej bezpłatnej wtyczki możliwy stanie się wybór dodatkowych dwóch formatów - nowego XPS autorstwa Microsoft oraz, co było jedną z najbardziej wyczekiwanych funkcjonalności Office - klasycznego PDF. Zapis do wspomnianych formatów jest wówczas możliwy z wszystkich aplikacji składowych nowego Office 2007.

Rysunek 1

Menu Save as zachęca do pobrania bezpłatnej wtyczki PDF/XPS




Rysunek 1

Wtyczka zapisu do PDF umożliwia zmianę szeregu opcji przed eksportem




Ulepszona praca grupowa

Nie od dziś wiadomo, że pełnię możliwości pakiet Office odkrywa dopiero w momencie zastosowania jego wbudowanych mechanizmów pracy grupowej. Nie inaczej jest tym razem - w wersji 2007 znacznie poprawiono współpracę wszystkich aplikacji z witryną SharePoint. Przykładowo w nowym programie Outlook możliwy jest już nie tylko odczyt, ale także zapis danych do witryny zespołu, we wszystkich aplikacjach obecne są też nowe narzędzia porównywania i wersjonowania dokumentów.



Wybrane nowości w poszczególnych aplikacjach



Przedstawione powyżej nowości to zaledwie podstawowe cechy wyróżniające nowy pakiet Office 2007 na tle poprzednich wersji. W każdej z aplikacji składowych pakietu wprowadzono wiele innych nowości i usprawnień - zarówno większych, jak i drobnych. Poniżej przedstawiamy wybrane z nich dotyczące czterech flagowych produktów Office. Szczegółowo omówimy je w kolejnych artykułach.


Logo

  • galeria predefinowanych styli, formatów tabel i grafik

  • natychmiastowy podgląd zmian bez ich zastosowywania

  • szablony blokowe najczęściej używanych elementów (Building Blocks), np. spisów treści czy nagłówków

  • trójwymiarowe wykresy i diagramy dostępne za jednym kliknięciem

  • wbudowane narzędzie do porównywania dwóch dokumentów

  • opcja usunięcia metadanych dokumentu

  • technologia Smart Document do automatycznego łączenia danych z innych dokumentów Office lub aplikacjach trzecich


Logo
  • blisko 1000-krotnie zwiększone możliwości obliczeniowe - do 1.000.000 wierszy i 16.000 kolumn (z dotychczasowych 65.536 wierszy i 256 kolum), co umożliwi operowanie na 16.000.000.000 komórkach

  • uproszczona nawigacja po rozległych arkuszach

  • automatyczne formatowanie warunkowe dla poszczególnych komórek

  • usprawiony model tworzenia obiektów PivotTable i PivotChart

  • pełne wsparcie dla SQL Server 2005 Analysis Services

  • podpowiadanie składni i autouzupełnianie formuł

  • galeria profesjonalnych styli dla danych, wykresów i diagramów

  • API usług obliczneniowych Excel do wykorzystania w innych aplikacjach


Logo
  • galeria predefiniowanych styli, dostępna za jednym kliknięciem

  • obiekty SmartArt - rozbudowane wykresy i diagramy przygotowane do wypełnienia tekstem

  • usprawnione narzędzia formatowania i edycji obrazów, galeria efektów takich jak perspektywa czy przeźroczystość

  • elastyczne metody współpracy przy wykorzystaniu aplikacji Groove oraz SharePoint Server


Logo
  • natychmiastowe przeszukiwanie wszystkich danych (nawet zawartości załączników) w oparciu o nowy silnik indeksujący

  • pasek To-Do Bar z podsumowaniem spotkań i zadań

  • kolorowe kategorie ułatwiające identyfikację poczty, zadań i spotkań

  • wbudowany podgląd załączników takich jak np. dokumenty Office, obrazy, pliki tekstowe itp. bez otwierania dodatkowych programów

  • kalendarze internetowe

  • wysyłka migawek (fragmentów) kalendarzy w wiadomości sformatowanej w HTML

  • zintegrowany czytnik kanałów RSS

  • ulepszony filtr antyspamowy

  • usprawniona współpraca z Exchange 2007 i SharePoint Server 2007



Podsumowanie



Większości nowości pakietu Office 2007 nie da się zauważyć po pierwszym uruchomieniu jednej z aplikacji - każda z nich jednak kryje w sobie szereg usprawnień i nowych możliwości. W kolejnym artykule Artykuł: Microsoft Office 2007 - co nowego w aplikacjach? przedstawiamy szczegółowo poszczególne nowości wszystkich aplikacji składowych nowego pakietu Office 2007 wraz z przykładami ich wykorzystania.

Czas pokaże czy nowości zaimplentowane w Office 2007 wzbudzą na tyle duże zainteresowanie klientów, że skuszą się oni na zakup najnowszej wersji.



Publikacje powiązane



Artykuł: Edycje pakietu Microsoft Office 2007
Artykuł: Microsoft Office 2007 - co nowego w aplikacjach?
Artykuł: Praca grupowa w Office 2007
Demonstracja: Office 2007 Beta 2 - pierwsze spojrzenie
Microsoft Office 2007 Enterprise PL - wersja testowa do pobrania
© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.