Największe telekomy Rosji wycofały iPhone'a ze swojej oferty. Apple nie wie, jak robić biznes poza USA?

Największe telekomy Rosji wycofały iPhone'a ze swojej oferty. Apple nie wie, jak robić biznes poza USA?

18.07.2013 13:39

W Rosji już łatwo iPhone'a się nie kupi – przynajmniej,jeśli ktoś chciałby telefon Apple'a dostać w pakiecie z abonamentem. Ostatni z dużych operatorów telekomunikacyjnych w tym kraju –VimpelCom – który jeszcze oferował swoim klientom iPhone'a,powiedział „dość”, dołączając tym samym do swoichgłównych konkurentów, MegaFona i MTS.Nasz wschodni sąsiad nigdy nie był dla Apple'a rynkiem łatwym.Oprócz wysokiego cła na amerykańskie produkty, atrakcyjnościtelefonów Apple'a szkodził prawny zakaz subsydiowania przezoperatorów cen sprzedawanych w ich sieciach urządzeń (czyli osprzedawaniu iPhone'a za symbolicznego 1 rubla można było zapomnieć).W tej sytuacji amerykańska firma próbowała przerzucić cały ciężardziałalności marketingowej na telekomy, żądając od nich w dodatkupieniędzy za samo umieszczenie telefonów z „jabłuszkiem”w ofercie, i żądając podpisywania umów na co najmniej pięć lat.[img=iphone-rosja]Pierwszym rosyjskim operatorem, który zerwał z Apple, był MTS –firma gigant, z której usług korzysta ponad 100 mln abonentów, nietylko w Rosji, ale też w wielu postradzieckich republikach. Podkoniec 2012 roku MTS ogłosił, że ze względu na żądania finansowe imarketingowe Apple'a, wycofuje wszystkie modele iPhone'a ze swojejoferty. Ich sprzedaż na warunkach podyktowanych przez Cupertinoprzynosić miała MTS-owi tylko straty. W zamian do oferty wprowadzonotelefony z Windows Phone, które stały się szybko na rosyjskim rynkucałkiem popularnymi komórkami, zdobywając większy udział w rynku, niżtelefony z iOS-em.W ślady MTS-u, z podobnych przyczyn, kilka miesięcy późniejposzedł drugi co do wielkości rosyjski operator – MegaFon(ponad 60 mln klientów). Tutaj firma wybrała jeszcze ciekawsząalternatywę dla iPhone'a, promując smartfona MegafonMint (XOLO X900), produkowanego przez firmę Gigabyte dla Intela.To pierwszy telefon z procesorem Intel Atom, który zaczął byćsprzedawany na taką skalę na rynku europejskim, rosyjskim iindyjskim.Teraz z iPhone'a rezygnujeVimpelCom (około 30 mln klientów), tłumacząc wycofanie telefonuApple'a drakońskimi umowami i ciężkimi warunkami, szczególnie wkwestii marketingu. Po rozwodziez Apple, firma chce się skoncentrować na współpracy z Samsungiem. Łącznie ci trzej operatorzy kontrolują ponad 80% rynkutelekomunikacyjnego Rosji. Zniknięcie iPhone'a z ich oferty topoważny cios dla Apple – szybko rozwijająca się gospodarka(wzrost PKB o 3,4%, średnia płaca netto 27000 rubli, tj. ok. 2700 zł)czyni z Rosji atrakcyjny rynek konsumencki. Teraz Cupertino zostajetylko sprzedaż przez własne sklepy internetowe, ale to ofertawyłącznie dla największych fanów, podobnie jak i w innych krajach,większość klientów kupuje te telefony, które znaleźć można w ofercieoperatorów telekomunikacyjnych.To nie jedyny rynek, na którym Apple ma problemy. Także i wEuropie Zachodniej sytuacja nie wygląda dla „Jabłka” zaciekawie. Gdy IDC przedstawiło wynikisprzedaży smartfonów w EU za pierwszy kwartał 2013 roku, nagleokazało się, że udział Apple'a rok do roku spadł o 11 procent,podczas gdy wzrosły udziały Samsunga (10%), Sony (64%) i LG (aż178%). Podobnie wygląda sytuacja w Chinach, w których iPhone odpoczątku miał problemy, gdyż nie był kompatybilny z architekturąsieci 3G telekomunikacyjnego giganta China Mobile (użytkownikomtelefonów Apple'a pozostawały połączenia po 2G). Nic więc dziwnego,że wśród ponad 700 mln jego abonentów jedynie 15 mln korzystało ziPhone'ów.Czyżby więc to, co działało w Stanach Zjednoczonych, nie musiałowcale działać w innych częściach świata?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (18)