Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Napisz to krócej czyli jak uprościć swój kod

Podczas pisania aplikacji czasem zdarza się, że potrzebujemy zrealizować jakąś prostą operację. W niektóre z takich przypadków wymagają jednak nie dodania jednej linii kodu, lecz np.: całej pętli. W .NET, szczególnie od wersji 3.5, możemy wspomóc się składnią i udostępnianymi mechanizmami, które pozwalają skrócić zapis nawet dla dość skomplikowanych operacji.

Na wstępie chcę zaznaczyć, że żadnych wielkich odkryć tu nie będzie :P. Celem tego artykułu jest natomiast zebranie w jednym miejscu kilku sposobów, którymi można się wspomóc w prostych zadaniach programistycznych. Dzięki temu możemy skupić się na ważnych częściach kodu zamiast tracić czas na klepanie fragmentów pomocniczych ;).

Operator ?Pierwszy sposób jest znany pewnie każdemu, kto napisał chociaż kilka programów w języku C++ lub C#. Mowa o operatorze ?, zwanym też operatorem trójargumentowym lub operatorem warunkowym.

Pozwala on zastąpić kod: int v; if (condition) v = value_for_true(); else v = value_for_false();

jedną linią: v = condition ? value_for_true() : value_for false();

Operator ??Jest to kolejny operator, którym możemy się posłużyć w celu uniknięcia dodatkowego, niepotrzebnego kodu.

Jego działanie polega na zwróceniu wartości po lewej stronie operatora jeśli nie jest ona nullem lub zwróceniu wartości po prawej stronie w przeciwnym przypadku.

Tak więc kod object my_object; object default_object; ... object other_object = my_object != null ? my_object : default_object; możemy zapisać jako object my_object; object default_object; ... object other_object = my_object ?? default_object;

Trochę krócej. Jest to również bardziej czytelne, ponieważ używając operatora ? w tym przypadku ktoś może posłużyć się raz warunkiem == lub !=, co sprawia, że kod czyta się nieco trudniej. Użycie operatora ?? określa tą kolejność.

Słowo kluczowe var

To słówko pojawiło się w składni języka w .NET3.5. Jest to udogodnienie dla programistów, pozwalające nie podawać jawnie typu tam, gdzie kompilator sam może go określić.
Zamiast pisać: Dictionary<String, List<int>> dictionary; ... foreach (KeyValuePair<String, List<int>> item in dictionary) { ... } możemy napisać Dictionary<String, List<int>> dictionary; ... foreach (var item in dictionary) { ... }

LINQ

LINQ również pojawiło się w .NET3.5 i służy do wydobywania informacji o elementach z pewnej kolekcji. Składnią przypomina trochę SQL, więc jeśli ktoś miał styczność z bazami danych szybko przyzwyczai się do wykorzystania LINQ we własnym kodzie :).

Prostym przykładem na zastosowanie może być wybranie z listy elementów, które spełniają pewną własność.
Bez LINQ można to zaimplementować np. tak, jak pokazano poniżej: List<Shape> triangles = new List<Shape>(); foreach (var item in shapes) { if (item.Vertices.Count == 3) triangles.Add(item); } Składnia LINQ pozwala jednak na trochę inny zapis List<Shape> triangles = (from item in shapes where item.Vertices.Count == 3 select item).ToList(); Wywołanie .ToList() na końcu wymusza utworzenie nowej kolekcji, ponieważ obiekt IEnumerable<Shape> zwrócony bezpośrednio przez nasze zapytanie można chyba określić jako enumerator po wybranych obiektach z kolekcji źródłowej shapes.
Więcej o LINQ możecie poczytać na Wikipedii :).

Wyrażenia lambda

Wersja .NET3.5 wprowadziła również wsparcie dla tego mechanizmu :). Pozwala on na definiowanie anonimowych funkcji, co jest przydatne częściej niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. Zaprezentuję tylko jak mógłby wyglądać kod przedstawiony przy okazji omawiania LINQ. List<Shape> triangles = shapes.TakeWhile(item => item.Vertices == 3).ToList(); Wyrażenia lambda pozwalają na znacznie więcej. Jeśli chcecie poznać ich inne możliwości, możecie zacząć od informacji na MSDNie.

W tym artykule przedstawiłem pokrótce jedynie kilka wybranych metod, pozwalających skrócić i uprościć swój kod, co może także korzystnie wpłynąć na jego czytelność :). Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej, w internecie znajdziecie artykuły zawierające bardziej obszerne opisy każdej z nich.

Pamiętajcie jednak, że nadużywając sposobów skracających zapis kodu, można go również bardzo skutecznie uczynić zupełne nieczytelnym. Należy więc znaleźć pewne optimum pomiędzy krótkim kodem i jego klarownością tak, aby przy ponownym czytaniu kodu własnego programu nie było dla nas zagadką jaką funkcjonalność dana część kodu właściwie realizuje ;).

Mam nadzieję, że dla kogoś informacje te będą przydatne :). Jeśli dopatrzycie się błędów lub macie pytania związane z tematem, piszcie.

Pozdrawiam,

Łukasz

P.S.

Słusznie zwrócono mi uwagę, że warto także wspomnieć o spadku wydajności, który może być spowodowany używaniem LINQ, wyrażeń lambda oraz pętli typu foreach. Często jednak kolekcje, na których operujemy mają kilkanaście do kilkudziesięciu elementów, więc wydłużenie czasu wykonania nie powinno być zbyt duże :). Jeśli pomimo tego zależy nam na wydajności lub takie są wymagania projektu, warto o tym pamiętać. 

Komentarze

0 nowych
Ryan   15 #1 22.11.2010 12:53

Z LINQ trzeba uważać i pamiętać o tym, że koszt operacji jest znaczny i często, jeśli wydajność ma znaczenie, warto napisać ciut więcej kodu z palca niż uciekać się do takiej automatyki. Szczególnie przestrzegam przed .Count() na kolekcjach, które w przeciwieństwie do .Count przeważnie działa w O(n).

Co do wyrażeń lambda to IMO nie warto ich używać poza przypadkami podobnymi do closures w ECMAScript. W każdym innym wypadku można napisać nazwaną funkcję. Ale ogólnie pożyteczny IMO tekst. :)

micko   6 #2 22.11.2010 13:26

Tak jak na końcu napisałeś we wszystkim jest pewne "ale"
Już użycie foreach zamiast for bywa dyskusyjne z wydajnościowego punktu widzenia. Polecam:
http://blogs.msdn.com/b/irenak/archive/2006/05/23/604680.aspx

Poza tym szeroko pojęta inżynieria oprogramowania niechętnie patrzy na takie skrótowce. Niektóre narzędzia do mierzenia jakości wytwarzanego kodu (metryk) mogą mieć wątpliwości. Z punktu widzenia funkcjonalnego krótszy zapis nic nie wnosi, a może tylko zaciemnić kod.

  #3 22.11.2010 19:28

Operator ? zwie się operatorem trójargumentowym, no przynajmniej w PHP gdzie również występuje - taka mała dygresja z mojej strony :).

ŁukaszPL   3 #4 22.11.2010 21:25

Oczywiście macie rację w sprawie pętli foreach i zapewne również w przypadku LINQ (chociaż nie sprawdzałem szybkości jego działania). Jednak często kolekcje zawierają tylko kilkanaście do kilkudziesięciu elementów, więc wydłużenie czasu działania jest prawdopodobnie bardzo niewielkie. Jeśli zależy nam na wydajności, rzeczywiście należałoby użyć innego rodzaju pętli.

Co do zaciemniania kodu, według mnie zależy od tego w jaki sposób skrótowców się używa :). Sądzę, że kod, który można objąć wzrokiem jest czasem bardziej czytelny niż wielki blok prostych instrukcji. Oczywiście należy też komentować kod, ale w aktywnie rozwijanej aplikacji komentarze mogą nie zawsze być nieaktualne ;).

@Monster: Pewnie masz rację, chociaż w przypadku c# nie wiem czy tak się nazywa. Znalazłem go również pod nazwą operator warunkowy (conditional operator). Tak czy inaczej, wiadomo, o który operator chodzi :). Twoja uwaga jednak jest słuszna :).

Dzięki za komentarze :), dodam odpowiednie informacje w głównym tekście.

micko   6 #5 22.11.2010 22:15

@ŁukaszPL
"Co do zaciemniania kodu, według mnie zależy od tego w jaki sposób skrótowców się używa"
To samo chciałem napisać. Czasami jest to bardzo zniuansowane np. kod:
if (condition)
v = value_for_true();
dostałby słabe oceny z uwagi na brak teoretycznie zbędnych {}

Wiele dyskusji odbyło się też na temat użyteczności lub szkodliwości nadużywania zmiennych typu "var"
http://weblogs.asp.net/stevewellens/archive/2009/11/19/can-the-c-var-keyword-be-...

anakkin   5 #6 23.11.2010 11:38

operator ? to tak na prawdę operator ?:
:)

anakkin   5 #7 23.11.2010 11:38

operator ? to tak na prawdę operator ?:
:)

  #8 26.11.2010 17:30

Wielkie dzięki! Uwierz mi że piszę w c i cpp od kilu lat a używanie operatora trójargumentowego było dla mnie czarną magią - nikt mi nie przedstawił, w logiczny sposób jego konstrukcji nie wytłumaczył. Ale szczerze przyznam że jak się uczyłem to w żadnej z książek nie znalazłem tego tematu.

Przy okazji możesz polecić jakąś ciekawą literaturę do zgłębiania takich drobiazgów ;)

ŁukaszPL   3 #9 26.11.2010 23:48

Ja do nauki C++ używałem ksiażki pt.: Symfonia C++ Standard autorstwa Jerzego Grębosza. Kompleksowo podchodzi do tematu i opisuje język od podstaw do bardziej skomplikowanych zagadnień, jednak jest przeznaczona raczej dla osób zaczynających lub średnio zaawansowanych w c++ (przynajmniej ta wersja, którą mam, a jest ona już chyba nieaktualna).
Natomiast co do drobiazgów w kodzie ;), np.: na informację o ?? natknąłem się w internecie. Blogi programistów i kursy mogą zawierać ciekawe informacje przytoczone czasem nawet tylko przy okazji głównego tematu.

kamil_w   10 #10 27.11.2010 23:02

Ciekawe. Choć muszę przyznać, że korzystać z tego raczej nie będę bo IMHO kod traci przez to na czytelności.

ŁukaszPL   3 #11 28.11.2010 20:17

Zależy od sytuacji i konkretnego użycia i własnych upodobań co do kodu. Czasem może stracić na czytelności, ale wydaje mi się, że czasem może też stać się bardziej przejrzysty :).

Ryan   15 #12 05.12.2010 15:54

@micko: Jedyny znaczący problem foreach to generowanie śmieci. Tyle że na podstawowej platformie docelowej .NET - Windowsie - śmieci z foreach są w pierwszym pokoleniu GC i ich odśmiecanie nie blokuje procesu (a więc jest z punktu widzenia dewelopera "darmowe").

Problem jest poważny na platformach z Compact Framework takich jak Xbox 360 czy WP7. No i kiedy nie korzysta się z generyków, tak jak Irena Kennedy, a więc z każdym krokiem dochodzi boxing/unboxing. ;)

W większości przypadków jednak foreach nie stanowi poważnego kosztu względem alternatywy w postaci for. Tym bardziej, że nie ma przecież gwarancji, że operator [] na każdej kolekcji jest O(1). :]