Nie podepniesz już za darmo własnej domeny do poczty Outlook.com
W 2012 roku Google zlikwidowało możliwość darmowegozarejestrowania konta w Aplikacjach Google i towarzyszącą temumożliwość podpięcia pod nie własnej domeny, by wykorzystywać jąjako część adresu skrzynki poczty elektronicznej. Ludzie zajmującysię wsparciem małych firm, chętnie korzystający z tejfunkcjonalności, nie byli zachwyceni, ale szybko zaczęli korzystaćz podobnej możliwości w microsoftowym Outlook.com. Niestety, teraztakże i Microsoft kończy z darmowym podpinaniem domen pod pocztę.
Oferta z Redmond w tym zakresie była całkiem hojna – każdymógł wykorzystać dowolną domenę, do której ustawień rekordówMX miał dostęp, i podłączyć ją pod konto w Hotmailu czyOutlook.com, tak by wysyłać i odbierać pocztę ze skrzynek oadresie w postaci nazwa@mojadomena.pl. Co więcej, takichindywidualnych skrzynek można było założyć nawet 50 (Googleoferowało w darmowym pakiecie Google Apps 10 skrzynek), azarządzanie nimi było wygodniejsze, niż u konkurenta z MountainView.
Z możliwości podpięcia własnej domeny korzystały więc setkitysięcy małych firm, zadowolonych, że otrzymują niezłą usługępocztową (na pewno lepszą, niż to, co oferowało większośćdostawców hostingu) i prestiż wynikający z wysyłania poczty zwłasnego adresu – a to wszystko za darmo. Niestety, najwyraźniejto co dobre i darmowe, musi się w końcu skończyć. Na stronieWindows Live AdminCenter możemy się teraz dowiedzieć, że już nie podepniemydomeny do konta podczas rejestracji w Outlook.com.
Nowi użytkownicy, jeśli chcą mieć pocztę od Microsoftu wewłasnej domenie, muszą skorzystać z płatnej subskrypcji Office365 w wersji biznesowej. Usługa ta zapewnia wszystkie niezbędnemechanizmy do zarządzania własną domeną, a przy tym wieledodatkowych narzędzi wspierających grupową pracę biurową, w tymwspółdzielone kalendarze, przechowywanie plików w chmurze czykomunikator.
Osoby, które korzystają z już założonych w ten sposóbskrzynek, mogą odetchnąć z ulgą – Microsoft nie zamierza ichusunąć. Nie będzie można jednak nimi już więcej zarządzać,dodawać czy usuwać kont pocztowych. Zachowany zostanie stan obecny.Niezadowoleni z takiego stanu rzeczy mogą przenieść swoje konta doOffice 365 – otrzymają na próbę trzy miesiące subskrypcjichmury Microsoftu w wersji Small Business Premium za darmo.
Gdy jednak trzy miesiące już miną, przyjdzie zapłacić, i toniemało. Cena rocznej subskrypcji na Office 365 we wspomnianejwersji to przynajmniej 430 zł rocznie za użytkownika (daje onajednak prawo do korzystania z pakietu Office w najnowszej wersji).Jeśli ktoś Office nie potrzebuje, to najtańsza subskrypcja Office365 Small Business kosztuje 4,10 euro miesięcznie za użytkownika.
Osobom zainteresowanym podpięciem za darmo własnej domeny do usługi pocztowej z dość dobrym webmailem możemy dziś polecić Zoho.com. Mimo ograniczenia darmowej oferty do pięciu skrzynek w domenie, zarówno stabilność jak i możliwości oferowane przez Zoho są warte uwagi.