r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Nowa i stara konsola Sony na nowe czasy: na PS4 Pro zagrasz w 4K i HDR

Strona główna AktualnościSPRZĘT

W cieniu imprezy Apple’a swoją ważną premierę miało Sony. Premierę czegoś dotąd niespotykanego – bo kto to widział, by zmieniać parametry konsoli do gier w połowie jej cyklu życia? Nowe PlayStation 4 Pro jest dowodem na to, że te nowe pecetopodobne konsole skazane są na taki sam sprzętowy wyścig, jaki trapi branżę PC.

Cichsze, lżejsze, mniejsze

Zacznijmy od tego, co nie budzi kontrowersji. „Odchudzone” wersje konsol to naturalna część ich cyklu rozwojowego. Nowa, odchudzona PS4, oznaczona jako seria CUH-2000, parametrami wydajnościowymi niczym się nie różni od poprzedniczki. W porównaniu do serii CUH-1000 objętość zmniejszono jednak o 30%. Rozmiary to 265×39×288 mm. Wagę zmniejszono o 25%, do 2,1 kg.

Usprawnienia w systemie zasilania pozwoliły też na zmniejszenie zużycia energii, jak podaje Sony o ponad 34%, teraz jest ono na poziomie maksymalnie 165 W. Na wyższą kulturę pracy składa się też lepsze, cichsze chłodzenie. Pierwsi testerzy donoszą, że nowa konsola działa zauważalnie ciszej, choć zarazem szybciej przechodzi w tryb szybkich obrotów wentylatora.

r   e   k   l   a   m   a

Chuda PS4 może się podobać pod względem wzornictwa. Zachowała skośność poprzednich modeli, z lekkim nachyleniem przednich i tylnych krawędzi. Narożniki zaokrąglono, tak że całość sprawia bardziej przyjazne wrażenie, tak jakby miała być skierowana do szerokiego grona odbiorców, a nie tylko zaciekłych graczy.

Cenę PS4 Slim wyznaczono w Europie na 299 euro.

PS4 Neo? Nie, to PS4 Pro

Jak wytłumaczyć graczom, że ich PS4 nagle stało się przestarzałe i powinni kupić nowe PS4? Sony wyjaśnia, że ta nowa ulepszona konsola ma podnieść poprzeczkę dla gier, obsługując grafikę w rozdzielczości do 4K i w szerokiej rozpiętości tonalnej (HDR), przy wyższej częstotliwości wyświetlania klatek. Wszystko po to, by gry wyglądały ostrzej i bardziej realistycznie – nawet u tych graczy, którzy nie mają telewizorów 4K HDR.

Przedstawione parametry sprzętowe skrywają realną moc. Niby wciąż zintegrowany układ AMD z 8 rdzeniami Jaguar (z wyższym taktowaniem) i rdzeniami grafiki GCN, niby wciąż 8 GB pamięci GDDR5, ale wg Sony moc obliczeniowa wzrosła do 4,2 TFLOPS-a, a wykonane w mikroarchitekturze Polaris nowe GPU osiąga wydajność dwukrotnie większą niż w oryginalnej PS4. W połączeniu ze zoptymalizowanym potokiem renderowania pozwalać to ma na granie w 4K. Sprzedaż PS4 Pro ma napędzać jednak wirtualna rzeczywistość – większa wydajność pozwoli na realistyczniejsze doznania.

Producenci gier wzięli to wszystko za dobrą monetę. Sporo gier ma już od początku wykorzystywać zwiększone możliwości PS4 Pro. Wśród nich są Deus Ex: Mankind Divided i nowy Spider Man, ale przede wszystkim spektakularny Mass Effect: Andromeda, którego demo można zobaczyć na poniższym filmiku. Co więcej, wiele starych gier ma otrzymać „łatki” – nowe tekstury i modele – pozwalające na granie w wyższych rozdzielczościach.

Nieco danych „numerycznych”. Oznaczona jako CUH-7000 konsola ma wymiary 295×55×327 mm, waży 3,3 kg, zużywa maksymalnie 310 W, dostała jeszcze jeden port USB 3.0 w porównaniu do poprzedniczki, a kosztować ma w wersji z dyskiem 1 TB całe 399 euro.

Pozostaje nam się tylko zastanawiać – czy za dwa-trzy lata zobaczymy PS4 Pro Plus?

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.