r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Nowe małe GPU PowerVR wprowadzą Vulkana do tanich smartfonów #MWC2016

Strona główna AktualnościSPRZĘT

Większość nowości zaprezentowanych do tej pory w Barcelonie na Mobile World Congress 2016 nie oszałamia innowacyjnością – ot drobne ulepszenia sprzętu poprzedniej generacji czy też pogoń za nowomodną wirtualną rzeczywistością. Pojawiło się jednak coś, co przeszło bez większego echa w mediach, ale co zapowiada spory postęp w możliwościach graficznych tych wszystkich tańszych urządzeń mobilnych. Imagination Technology zaprezentowało nowe GPU, PowerVR Series8XE. Za ich sprawą niedrogie smartfony, w których wykorzystywano do tej pory referencyjne, niezbyt wydajne układy graficzne Mali konsorcjum ARM, pozwolą na uruchomienie tytułów do tej pory zarezerwowanych dla nowych iPhone'ów czy smartfonów z topowymi układami Adreno Qualcomma. Pomóc w tym ma oczywiście nowe API grafiki Vulkan, od samego początku przez Imagination Technology wspierane.

Już siódma generacja grafiki PowerVR zdołała pokonać pod względem wydajności zintegrowaną grafikę Intela, przynajmniej w swojej linii XT, przeznaczonej dla droższych urządzeń. Przeznaczona dla najtańszych urządzeń seria XE współdzieli z nią liczne rozwiązania, tam gdzie jest to możliwe, stawiając przede wszystkim na uzyskanie maksymalnej mocy obliczeniowej z milimetra powierzchni czipu, nawet kosztem energooszczędności. O ile jednak do tej pory Imagination Technology przedstawiało jednocześnie czipy XT i XE, w tym roku skupiono się wyłącznie na XE. Układy ósmej generacji z tej serii, przeznaczone dla Internetu Rzeczy, urządzeń wbudowanych, telewizorów, settop boksów, smartfonów, tabletów i samochodowych centrów multimedialnych pod względem czystej wydajności praktycznie nie różnią się od układów generacji siódmej.

Układy te są jednak sporo mniejsze od poprzedników. Udało się je zmniejszyć o 25% w stosunku do układów Series7XE, zapewniając od 60 do 100% większą wydajność na mm2 od „konkurencyjnych układów” (zapewne chodzi tu o ARM Mali). Zarazem udało się zmaksymalizować przekładający się bezpośrednio na doświadczenie użytkownika współczynnik wypełniania (fillrate). Zdaniem producenta to kluczowy aspekt generacji grafiki w słabszych urządzeniach, gdzie np. w surfowaniu po WWW czy prostych grach ze shaderów praktycznie się nie korzysta. Tutaj rozwiązania PowerVR mają potrzebować o 30-45% mniejszej powierzchni układu do osiągnięcia tego, co możliwe jest dla „rdzeni konkurencji”.

r   e   k   l   a   m   a

Nowa seria przynosi też pełne wsparcie dla najnowszych mobilnych API – OpenGL ES 3.2 (z Android Extension Pack/Tesselation), OpenCL 1.2 EB oraz Vulkan 1.0. Wszystko to w dokumentacji wymienione jest jako cechy podstawowe, a nie tylko opcjonalne, co oznacza, że nawet najsłabsze modele dostają takie mechanizmy jak teselacja czy sprzętowa kompresja tekstur. Wśród nowości pojawiło się też wsparcie dla funkcji OmniShield, przynoszącej sprzętowe mechanizmy bezpieczeństwa dla GPU.

Wśród funkcji opcjonalnych będzie można skorzystać z wsparcia dla 10-bitowych kanałów kolorów (w modelu barw YUV) – to przede wszystkim z myślą o odtwarzaczach wideo, korzystających z kodeka HEVC Main10. Pojawiła się też możliwość wykorzystania sprzętowej kompresji wideo PVRIC3, do tej pory niedostępnej w serii XE.

Pierwsze dwa układy graficzne z Series8XE to GE8300 i GE8200, będące następcami odpowiednio GE7800 i GE7400. Różnią się przede wszystkim liczbą potoków w zunifikowanym klastrze shaderów (ten pierwszy ma 16, ten drugi 8) i przepustowością pikseli na cykl zegara (4 piksele na cykl i 2 piksele na cykl). Różnice w wydajności przekładają się na zastosowania – GE8300 miałby trafić do wydajniejszych urządzeń mobilnych i telewizorów, zaś GE8200 do urządzeń wbudowanych czy smartzegarków. Niebawem pojawić się mają kolejne, bardziej sprofilowane pod konkretne zastosowania projekty, ale już wygląda na to, że nowe GPU, za sprawą swoich małych rozmiarów, mają szansę wyprzeć z tej dolnej półki wszechobecne układy Mali – i przyczynić się do popularyzacji Vulkana.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.