Nowe małe GPU PowerVR wprowadzą Vulkana do tanich smartfonów #MWC2016

Nowe małe GPU PowerVR wprowadzą Vulkana do tanich smartfonów #MWC2016

Nowe małe GPU PowerVR wprowadzą Vulkana do tanich smartfonów #MWC2016
23.02.2016 11:04, aktualizacja: 23.02.2016 11:14

Większość nowości zaprezentowanych do tej pory w Barcelonie naMobile World Congress 2016 nie oszałamia innowacyjnością – otdrobne ulepszenia sprzętu poprzedniej generacji czy też pogoń zanowomodną wirtualną rzeczywistością. Pojawiło się jednak coś,co przeszło bez większego echa w mediach, ale co zapowiada sporypostęp w możliwościach graficznych tych wszystkich tańszychurządzeń mobilnych. Imagination Technology zaprezentowało noweGPU, PowerVR Series8XE. Za ich sprawą niedrogie smartfony, w którychwykorzystywano do tej pory referencyjne, niezbyt wydajne układygraficzne Mali konsorcjum ARM, pozwolą na uruchomienie tytułów do tejpory zarezerwowanych dla nowych iPhone'ów czy smartfonów z topowymiukładami Adreno Qualcomma. Pomóc w tym ma oczywiście nowe APIgrafiki Vulkan, od samego początku przez Imagination Technologywspierane.

Obraz

Już siódmageneracja grafiki PowerVR zdołała pokonać pod względemwydajności zintegrowaną grafikę Intela, przynajmniej w swojejlinii XT, przeznaczonej dla droższych urządzeń. Przeznaczona dlanajtańszych urządzeń seria XE współdzieli z nią licznerozwiązania, tam gdzie jest to możliwe, stawiając przede wszystkimna uzyskanie maksymalnej mocy obliczeniowej z milimetra powierzchniczipu, nawet kosztem energooszczędności. O ile jednak do tej poryImagination Technology przedstawiało jednocześnie czipy XT i XE, wtym roku skupiono się wyłącznie na XE. Układy ósmej generacji ztej serii, przeznaczone dla Internetu Rzeczy, urządzeń wbudowanych,telewizorów, settop boksów, smartfonów, tabletów i samochodowychcentrów multimedialnych pod względem czystej wydajnościpraktycznie nie różnią się od układów generacji siódmej.

Układy te są jednak sporo mniejsze od poprzedników. Udało sięje zmniejszyć o 25% w stosunku do układów Series7XE, zapewniającod 60 do 100% większą wydajność na mm2 od „konkurencyjnychukładów” (zapewne chodzi tu o ARM Mali). Zarazem udało sięzmaksymalizować przekładający się bezpośrednio na doświadczenieużytkownika współczynnik wypełniania (fillrate). Zdaniemproducenta to kluczowy aspekt generacji grafiki w słabszychurządzeniach, gdzie np. w surfowaniu po WWW czy prostych grach zeshaderów praktycznie się nie korzysta. Tutaj rozwiązania PowerVRmają potrzebować o 30-45% mniejszej powierzchni układu doosiągnięcia tego, co możliwe jest dla „rdzeni konkurencji”.

Obraz

Nowa seria przynosi też pełne wsparcie dla najnowszych mobilnychAPI – OpenGL ES 3.2 (z Android Extension Pack/Tesselation), OpenCL1.2 EB oraz Vulkan 1.0. Wszystko to w dokumentacji wymienione jestjako cechy podstawowe, a nie tylko opcjonalne, co oznacza, że nawetnajsłabsze modele dostają takie mechanizmy jak teselacja czysprzętowa kompresja tekstur. Wśród nowości pojawiło się teżwsparcie dla funkcji OmniShield, przynoszącej sprzętowe mechanizmybezpieczeństwa dla GPU.

Wśród funkcji opcjonalnych będzie można skorzystać z wsparciadla 10-bitowych kanałów kolorów (w modelu barw YUV) – to przedewszystkim z myślą o odtwarzaczach wideo, korzystających z kodekaHEVC Main10. Pojawiła się też możliwość wykorzystaniasprzętowej kompresji wideo PVRIC3, do tej pory niedostępnej w seriiXE.

Obraz

Pierwsze dwa układy graficzne z Series8XE to GE8300 i GE8200,będące następcami odpowiednio GE7800 i GE7400. Różnią sięprzede wszystkim liczbą potoków w zunifikowanym klastrze shaderów(ten pierwszy ma 16, ten drugi 8) i przepustowością pikseli na cyklzegara (4 piksele na cykl i 2 piksele na cykl). Różnice wwydajności przekładają się na zastosowania – GE8300 miałbytrafić do wydajniejszych urządzeń mobilnych i telewizorów, zaśGE8200 do urządzeń wbudowanych czy smartzegarków. Niebawem pojawićsię mają kolejne, bardziej sprofilowane pod konkretne zastosowaniaprojekty, ale już wygląda na to, że nowe GPU, za sprawą swoichmałych rozmiarów, mają szansę wyprzeć z tej dolnej półkiwszechobecne układy Mali – i przyczynić się do popularyzacjiVulkana.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)