Nowości w Internet Explorer 8 Release Candidate 1

17.12.2008 22:40, Autor: Grzegorz Niemirowski (gniemirowski), Kategoria: News
NewsImage

W ubiegłym tygodniu Microsoft udostępnił wersję Release Candidate 1 przeglądarki Internet Explorer 8 wybranej grupie testerów. Warto przyjrzeć się bliżej temu buildowi, zapewne będzie się on niewiele różnić od publicznej wersji testowej, która ma zostać udostępniona w pierwszym kwartale 2009 roku.

Wersja RC1 nosi numer 8.0.6001.18343, beta 2 miała numer 8.0.6001.18241. W RC1, w trybie InPrivate Browsing wtyczki są domyślnie wyłączone. Dodano też przycisk InPrivate Blocking pozwalający włączać i wyłączać funkcje prywatności, pojawiły się także odpowiednie zasady grup dla administratorów. Dodano kreator importujący ulubione z Firefoksa i Safari.

W stosunku do drugiej bety poprawiono wydajność. Przeglądarka działa zauważalnie szybciej i zużywa trochę mniej pamięci (70 MB przy pięciu zakładkach, 80 MB w beta 2). Niestety wydajność JavaScriptu nadal jest bardzo niska w porównaniu z innymi przeglądarkami. Na testowym komputerze z procesorem dual-core Pentium 2.8 GHz, w opracowanym przez Google benchmarku V8, uzyskała 27,1 punktów, podczas gdy Firefox 3.1 beta 2 104 punkty a Google Chrome 1401 punktów. Na lepszym systemie z procesorem Core 2 Quad wynik IE8 RC1 był stosunkowo lepszy: IE8 RC1 otrzymało 105 punktów, Firefox 3.1 beta 2 265 a Chrome 1.0 2991 punktów. Z kolei benchmark JavaScript z WebKit został ukończony z następującymi czasami: IE8 RC1 - 11013 milisekund, Firefox - 2475 milisekund, Chrome - 1860 milisekund. Na wspomnianym lepszym komputerze wyniki wyniosły odpowiednio: 7489 ms, 2184 ms i 1046 ms. Widać więc, że w zakresie szybkości, szczególnie JavaScriptu Internet Explorer ma jeszcze dużo do nadrobienia.

W teście Acid 3, testującym zgodność ze standardami internetowymi, IE8 RC1 ma ten sam wynik jak beta 2 i IE7, czyli 12/100. Dla porównania Firefox 3.1 beta 2 osiąga wynik 93/100, Firefox 3.0.4 osiąga 71/100, Google Chrome 1.0 79/100 a Safari 3.1 75/100. Z kolei zarówno Safari 4 beta jak i Opera 10 alfa mają już wynik 100/100. Co ciekawe wynik IE8 zwiększa się do 21/100 jeśli pozostawi się okno otwarte na kilka minut. Microsoft pracuje nad kompatybilnością z serwisem Facebook, obecnie próba dodania znajomego powoduje zawieszenie przeglądarki.

W Internet Explorerze 8 Microsoft pracował intensywnie nad funkcjami, które ułatwią korzystanie z przeglądarki osobom z upośledzeniami, np. wzroku. Korporacja podkreśla, że przydadzą się one wszystkim użytkownikom. Dodano m.in. nawigację przy pomocy klawiatury, zwaną caret browsing. Włączana jest za pomocą klawisza F7. Jego wciśnięcie powoduje, że na stronie pojawia się tekstowy kursor, za pomocą którego można np. zaznaczyć tekst bez użycia myszy, podobnie jak w edytorze tekstu. Można wtedy dla zaznaczonego obszaru wywołać z klawiatury menu kontekstowe, które pozwala np. przetłumaczyć zaznaczony tekst. Zmieniono funkcję wyszukiwania na stronie. Nie ma już latającego okienka tylko pasek na dole okna, znany doskonale użytkownikom Firefoksa czy też pluginu IE7Pro. Ulepszono także powiększanie, nie jest to już tak prymitywne. Gdy strona przestaje się mieścić w oknie, przeglądarka na nowo zawija tekst strony. Dzięki temu znika konieczność przewijania w poziomie. Ponadto dodano obsługę technologii takich jak ARIA, IAccessibleEx oraz WinEvents, które są wykorzystywane przez programy wspomagające pracę na komputerze osobom nie w pełni sprawnym.

Wersja RC1 pokazuje, że Internet Explorer idzie w dobrą stronę. Ulepszenia nawigacji, tryb prywatności czy zgodność z CSS 2.1 są niewątpliwie zaletami nowej wersji. Niestety konkurencja nadal wyprzedza przeglądarkę Microsoftu w wielu miejscach.

Źródło: TG Daily
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (52)  

Avatar
DarekS (niezalogowany) | 17.12.2008 22:48#1

Niestety konkurencja nadal wyprzedza przeglądarkę Microsoftu w wielu miejscach.

Ja bym powiedział, że wg tego co opisane to IE jest 30 lat za murzynami.

Dzięki, że przytoczyliście testy szybkości JS, bo dzięki temu nie będę nawet sprawdzał jak działa ;)

Avatar
wiaderp (niezalogowany) | 17.12.2008 22:49#2

"Co ciekawe wynik IE8 zwiększa się do 21/100 jeśli pozostawi się okno otwarte na kilka minut"

Buhahahaaaaaaa PS. ja bym zostawił na godzinę i może wynik byłby 100/100

Avatar
Felek (niezalogowany) | 17.12.2008 22:54#3

No to pozostawmy go na cały tydzień otwartego to może będziemy mieli 30/100 łoooooo

Avatar
grzegorz-00 (niezalogowany) | 17.12.2008 22:55#4

Szkoda że tylko 21. Ale mam nadzieję że będzie więcej.

Avatar
hMM (niezalogowany) | 17.12.2008 23:01#5

myślałem, że FF lepsza jest xD

Avatar
win (niezalogowany) | 17.12.2008 23:09#6

test acid3 niszczy IE8.durza maja do zrobienia chlopcy z Microsoft.

Avatar
Sannindan (niezalogowany) | 17.12.2008 23:11#7

Hmm. Ciekawe, że testy gugla są obiektywne a już np MS nie, tym bardziej, że program testowy został zrobiony przez nich. Dziwne bardzo dziwne.
Ja bym nawet posunął się dalej i powiedział, ze test został zrobiony tak aby IE był zawsze jak najsłabiej - a to nie problem.

Po drugie to przeglądarka IE otwiera wszystkie strony (czyt. te starsze) najdokładniej, a innego stanu rzeczy MS nie może dopuścić, dlatego, że ich systemu wraz przeglądarką używa dużo firm i nie mogą narazić tych firm na straty.

Jakbyście trochą poczytali to byście wiedzieli o co chodzi. Takie przeglądarki jak Chrome, FF, Opera, Safari mogą se pozwolić i mogły na na innowacyjność, gdzie już MS nie mógł i to w jego stosunku trwa zbyt długo właśnie też z tych względów.

Tak samo jest z jego nowymi systemami. Nie mogą porzucić od razu tego co było w poprzednim bo byłą by to katastrofa. A ze względu bycia kompatybilnym jak najmocniej traci się możliwość bycia innowacyjnym.


Pozdrawiam.

Avatar
Igor (niezalogowany) | 17.12.2008 23:27#8

Te 12/100 to w trybie "zgodności ze standardami"? Jakiś żart..;/

Avatar
anonim (niezalogowany) | 17.12.2008 23:28#9

to jest wkońcu ten tryb komptabilności?

bo z tego newsa wynika że nie....

Dla tych elewmentów które dodali do 8 nie warto aktualizować, tym bardziej źe i tak nie używam IE tylko Opery ...

Avatar
Ostatni Mohikanin (niezalogowany) | 17.12.2008 23:34#10

Mi się do IE8 nie spieszy. IE7 spełnia wszystkie moje wymagania.

Avatar
Seawolf (niezalogowany) | 17.12.2008 23:42#11

Run, IE, run... 100/100 in 100 hours?

Avatar
Pawonielas (niezalogowany) | 17.12.2008 23:43#12

Łał, Chrome takie dobre wyniki uzyskał? (Nie mówię tu o benchmarku Google, bo prawdopodobnie zawyżył wynik własnej przeglądarki)
A co do IE, to dalej uważam, że z tej przeglądarki korzysta raczej z chęcią rodzina Billa i rodziny pracowników Microsoftu; ci, co dopiero zdobyli internet oraz ci, którzy nie uświadczyli jeszcze żadnego błędu krytycznego "idealnej" Windy.

Avatar
zeber (niezalogowany) | 18.12.2008 0:00#13

Co już release candidate?? To chyba jakiś żart powinno wyjść jeszcze kilka bet. Nie wiem jak u was ale u mnie przy kilku otwartych zakładkach po paru minutach jest error...

Avatar
osator (niezalogowany) | 18.12.2008 0:19#14

użytkuję tę wersję od kilku dni i jest na prawdę niezła jak na IE

Avatar
edelmann (niezalogowany) | 18.12.2008 0:35#15

Albo ja źle widzę albo przy testach pominięto Operę, ktorą tak się składa używam, to poważne zaniedbanie ze trony testerów, czyżby była tak dobra że twórcy Microsoft IE8 bali się kompletnej kompromitacji?

Avatar
Artur (niezalogowany) | 18.12.2008 0:41#16

Jak by IE8 miało obsługę pluginów (ale takich łatwych w instalacji, bo jako tako są pluginy), i było by zgodne z ACID itp. testami, to by mogło być nawet, nawet. Ale tak, to będzie coraz lepsza, ale inne nadal będą lepsze, chociaż, nie mówię, że to źle, że IE8 się tak mocno rozwija, to bardzo dobrze :)

Avatar
edelmann (niezalogowany) | 18.12.2008 0:42#17

o przepraszam przeczytałem jeszcze raz i jest wzmianka o operze

Avatar
Bormann (niezalogowany) | 18.12.2008 0:46#18

Chrome najlepszy, tylko czekamy na wtyczki :)

Avatar
slash (niezalogowany) | 18.12.2008 1:20#19

IEb i M$ to syf.

Avatar
greku (niezalogowany) | 18.12.2008 1:40#20

hmm...

"(...) w opracowanym przez Google benchmarku V8 (...)"

"(...) [IE8] 27,1 punktów, (...) Firefox 3.1 beta 2 104 punkty a Google Chrome 1401 punktów (...)"

"(...) IE8 RC1 - 11013 milisekund, Firefox - 2475 milisekund, Chrome - 1860 milisekund. (...)"


Hmm... Test opracowany przez Google, w ktorym Chrome ma zdecydowanie lepsze wyniki od firefoxa :> oraz test ktory opere uwzglednia w niepelnym wymiarze :>

Wydaje mi sie ze cale porownanie wydajnosci staje sie dzieki powyzszemu niemiarodajne i razej niegodne wiekszej uwagi...

Avatar
arti040 (niezalogowany) | 18.12.2008 1:42#21

I tak IE9 bedzie na WebKitcie ;-)

Avatar
mfu (niezalogowany) | 18.12.2008 7:51#22

Hmm mam bete 2 i pasek przeszukiwania jest na górze :)

Avatar
:::pRZEMEK (niezalogowany) | 18.12.2008 9:22#23

"Wersja RC1 pokazuje, że Internet Explorer idzie w dobrą stronę."

A ja się nie zgadzam z opinią autora!
Po co umieszczać w tekście swoje prywatne opinie?
Ostatnio cały czas chwalicie jaki to IE 8 i W7 jest wspaniały...
Czy chodzi o to, że wortal DP jest blisko związany z MS?

Avatar
Kuba (niezalogowany) | 18.12.2008 10:02#24

"W teście Acid 3, testującym zgodność ze standardami internetowymi, IE8 RC1 ma (...) 12/100"

No to nad czym oni pracowali przez tyle czasu? Naprawdę miałem nadzieję, że dojdzie chociaż do 50...

Avatar
MS (niezalogowany) | 18.12.2008 10:37#25

@slash
Ja nie rozumiem twojego komentarza czy ty masz jakieś kompleksy że tak plujesz jadem na IE i MS, jak jesteś fanem linuksa to po co tu zaglądasz, ja nie jestem fanem linuksa i nie komentuję go bluźnierczo jak TY, i nawet tam nie zaglądam.

Avatar
buber (niezalogowany) | 18.12.2008 10:46#26

a to ciekawe bo na stronie apple to safari bije całą konkurencję ;] o kant d..y takie testy PRowców

Avatar
pow3r_shell (niezalogowany) | 18.12.2008 11:13#27

@Pawonielas zapomniałeś dodać ,że uzywają jeszcze wielkie korporacje mające intranet oparty na sharepoincie . Te całe gadanie o standardach jest bez sensu . 98% stron jest niezgodnych ze standardami i wcale ich nie będzie ubywało w takim zastraszającym tempie

Avatar
koles23 (niezalogowany) | 18.12.2008 11:17#28

Dla mnie IE to najgorsza przegladarka. Chyba ze w IE9 przeszli by na webkita. :) FireFox najlepszy. :)

Avatar
wojteczekm (niezalogowany) | 18.12.2008 11:30#29

minęło tyle lat a panowie z Ms dalej są w polu... Jakby nie Opera i FF to cały czas produkty Ms posiadałyby funkcjonalność IE 6 (bez kart, bez dodatków, zakładek jako paska) tylko dodawano by im kolejne numerki i łatano stare dziury.

Avatar
user (niezalogowany) | 18.12.2008 11:52#30

W menadżerze zadań przeglądarka Chrome istnieje dwa razy? I każda zabiera co najmniej 20 MB?

Avatar
KZW (niezalogowany) | 18.12.2008 11:55#31

heh na Windows 7 beta byla niby IE 8 ale wygladala jak 7 ;p

Avatar
sCooBy^ (niezalogowany) | 18.12.2008 12:14#32

Dziwne bo w IE 8 (8.0.6956.0) strony mi się otwierają znacznie szybciej niż w Firefoxie czy Chrome. A mam zainstalowane te 3 przeglądarki.

Wcześniej używałem Firefox ale teraz IE bo jest szybsze.

Avatar
Stawik (niezalogowany) | 18.12.2008 14:01#33

a gdzie teraz sa krzyki ze testy sa bezsewnsowne i ustawione. przeciez wykonano je na narzedziach majacych udowodnic wyzszosc chrome i silnika webkit (zawartego w chrome). trzeba uzyc niezaleznych narzedzi a wtedy okazuje sie ze chrome jest daleko z tylu.

Avatar
edelmann (niezalogowany) | 18.12.2008 14:02#34

zgadzam się z niektórymi że IE8 też jeszcze w polu, żyby Microsoft dodał jeszcze jakieś skórki zmieniające wygląd tak jak w FF i Operze, to też by już lepiej wyglądało no i zyzskał by na atrakcyjności, bo tak po za technicznymi sprawami ktorych zresztą i tak nie ma zbyt dużo to do wyglądu Microsoft nic specjalnie nowego nie wnosi

Avatar
znawca (niezalogowany) | 18.12.2008 14:03#35

Firefoks 3.1 Beta 2 posiadam mówicie może być niestabilna bo jest beta.IE 7 używałem jak się zwiesił blokował cały komp,tylko restart,a dodam jeszcze ze 3.05 mi się zwiesił wyłączyłem przeglądarkę i włączyłem i po problemie,A ta beta 3.1 jest szybka i stabilna

Avatar
anonim (niezalogowany) | 18.12.2008 18:58#36

@Artur | IPHASH : YN-8N-QV-52
IE 8 posiada stronę z add-onami (bo chyba o to ci chodzi ;), a na niej m.in AdBlock ;)
Proponuję przejrzeć stronę http://www.ieaddons.com.

Co do zgodności z ACID3 to nie ma sensu się tym chwalić ponieważ ACID3 wykorzystuje technologie które nie zostały jeszcze ustandaryzowane (jakby testować obecne karty graficzne na 3Dmarku zgodnym z DX11). Za to test ACID2 IE8 (jak i inne liczące się silniki przeglądarek) przechodzi w 100% i to tak naprawdę się liczy (czyli zgodność z html i css2.1).

Avatar
beevvy (niezalogowany) | 18.12.2008 20:17#37

@Sannindan
"Jakbyście trochą poczytali to byście wiedzieli o co chodzi. Takie przeglądarki jak Chrome, FF, Opera, Safari mogą se pozwolić i mogły na na innowacyjność, gdzie już MS nie mógł i to w jego stosunku trwa zbyt długo właśnie też z tych względów."

Sam sobie przeczysz. Niby tłumaczysz MS, a mówisz, że postęp trwa "zbyt długo". A tak na poważnie, to nie zgadzam się z Tobą. Myślę, że Microsoft dotąd zupełnie nie dbał o standardy, bo to im nie było potrzebne do przekonania większości użytkowników do swojego produktu. Obsługa nowych standardów to nie innowacyjność - to rozwój. I można spokojnie się na niego zdecydować, zachowując kompatybilność wsteczną. Świetnie to widać na IE8, które CSS-a 2.1 wspiera zupełnie znośnie.

@grzegorz-00, win, Igor, Kuba
Acid3 stawia na najnowsze technologie, których na razie praktycznie nikt jeszcze nie używa. Mi tam się nie spieszy, żeby IE8 radził sobie z Acid3. Jeśli dobrze poradzi sobie z Acid2 (a to już technologie, których na prawdę miło by było używać bez obawy o to, że na IE nie zadziała), jak będę zadowolony, a na Acid3 spokojnie mogę poczekać do IE9.

@slash
"IEb i M$ to syf."

Idź może łyknąć trochę świeżego powietrza...

@pow3r_shell
"@Pawonielas zapomniałeś dodać ,że uzywają jeszcze wielkie korporacje mające intranet oparty na sharepoincie . Te całe gadanie o standardach jest bez sensu . 98% stron jest niezgodnych ze standardami i wcale ich nie będzie ubywało w takim zastraszającym tempie"

No używają, i co? Przecież nikt o zdrowych zmysłach nie będzie nawoływał do zerwania wstecznej kompatybilności. Ale obsługa standardów jest ważna. O wiele łatwiej jest napisać duży serwis internetowy czy coś w tym stylu, który działa tylko z IE albo tylko z przeglądarkami zgodnymi ze standardami. Standardy są m.in. po to, aby równym nakładem pracy napisać serwis, który działa wszędzie, a nie godzić ze sobą różne przeglądarki. I nie, sposoby Microsoftu nie mogą być uznane za standard, skoro jest kontrolowany przez pojedynczą firmę. Standard musi wyjść skądś, gdzie godzi się interesy różnych stron (patrz W3C). Ludzie narzekają (i słusznie) na opieszałość W3C, ale warto zauważyć, że świat i tak nie nadąża.

@znawca
Super. I co w związku z tym?

Avatar
przemo_li (niezalogowany) | 18.12.2008 20:20#38

hehe ja siedzę na FF ściągnołem nawet po linuksem 3.1 beta (dają gotowe "exeki" nie trzeba instalować) i działa tak samo dodali trochę nowych funkcji. I to tyle. A IE wogóle powinno zostać zmarginalizowane, tak żeby znowu nie nastały czasy kiedy MS ma nas w ***, bo z IE nie ma dochodów ... (teraz chcą doprowadzić do hegemoni aby dalej dyktować "standardy")

Avatar
Gunther (niezalogowany) | 18.12.2008 20:22#39

Żałosne... MS w temacie przeglądarek jest skończony. Pozostaje im klientela w rodzaju Pani Jadzi, co to ma komputer w biurze, a internet dla niej = MSIE. To oczywiście target dla najbardziej innowacyjnej firmy świata :D
Inna sprawa, że moda na uwzględnianie Chroma jest zadziwiająca. Toż to ma 0,5% użytkowników. Niewiele więcej niż Konqueror... Brak Opery w tym zestawieniu to granda.

Avatar
przemo_li (niezalogowany) | 18.12.2008 20:22#40

Wiecie że celem Mozilli nie jest zdobycie 100% rynku !! a jedynie zapewnienie userom sytuacji kiedy w internecie developerzy (stron i aplikacji) przestrzegają otwartych standardów. :D to jest podejście !!!

Avatar
anonim (niezalogowany) | 18.12.2008 20:26#41

"Co ciekawe wynik IE8 zwiększa się do 21/100 jeśli pozostawi się okno otwarte na kilka minut."

Hmmm... u mnie na laptopie IE8 beta2 taki wynik osiąga po około 10 sek.

Avatar
edelmann (niezalogowany) | 18.12.2008 20:53#42

zgadzam sie z przedmówcą że brak Opery to granda, jak mogło zabraknąć tak liczącej się i popularnej przeglądarki, pisałem już o tym wcześniej cieszę się że ktoś podziela to co wyżej napisałem bo to Opera stoi na czele przeglądarek wraz z ff jeśli chodzi i inowacje i nowości

Avatar
Tomuś (niezalogowany) | 18.12.2008 21:19#43

Dla mnie, mimo iż teraz z niego piszę IE8, to porażka. Zbyt dużo drażniących funkcji w menu kontekstowym, niemnożnośc zaznaczenia całego tekstu na stronach www, kiepska wydajność. Siódemkę lubiłem "bo miała wszystko to co potrzebne przeciętnemu użytkownikowi", ósemka natomiast sprawia wrażenie przeładowanej i wolnej. Chyba się przesiądę na Operę.

Avatar
Piec (niezalogowany) | 18.12.2008 21:48#44

Nie działa szybciej niż IE7. Fotki ładuje raczej wolniej.

Avatar
akuku (niezalogowany) | 18.12.2008 23:53#45

IE to syf!

Avatar
Buniol (niezalogowany) | 19.12.2008 4:22#46

Jak ma się szybki Internet to każda przeglądarka będzie szybka.Jak ma się trochę oleju w głowie to każda przeglądarka będzie bezpieczna.Do wyboru do koloru nikt nikogo do niczego nie zmusza wygodna? podoba się ? więc użyjwaj a nie patrz codziennie za łatkami i testami .Pozdrawiam.

Avatar
Peter (niezalogowany) | 19.12.2008 12:25#47

Będzie na czym sciagac Mozille w Windows 7 :)

Avatar
Demant (niezalogowany) | 22.12.2008 12:00#48

Jeśli przeglądarki FF i Opera, a nawet Safari czy Google są tak znakomite, to dlaczego nie otwierają wiele Witryn, a m. in. NUPEX, wiele filmików w Youtube itd. Są kłopoty z czcionką, z bankami - mógłbym tu wiele rzeczy wymieniać. Bardzo dobrze działa Przeglądarka IE 7, czy IE8 pod każdym względem i to jest właśnie to o co chodzi tym co siedzą w celach pożytecznych przy komputerach. Dzieciaki piszą, że programy, czy pliki się szybciej otwierają w alternatywnych przeglądarkach; mają oni znakomite zmysły - podziwiać

Avatar
lukazzz (niezalogowany) | 22.01.2009 17:43#49

''Niestety konkurencja nadal wyprzedza przeglądarkę Microsoftu w wielu miejscach.''

COOOOOOOO? Jak można porównywać Opere/FF czy nawet Chrome do IE?

Avatar
sss (niezalogowany) | 23.01.2009 12:25#50

Zamiast silić się na dodawanie nowych funkcjonalności powinni popracować nad tym co jest naprawdę ważne, czyli zgodność ze standardami W3C (tu ukłon w stronę Opery 10). Będzie to z korzyścią dla wszystkich, zarówno programistów jak i użytkowników także tych niepełnosprawnych. Dobrze napisana strona ułatwia zapoznanie się z jej treścią osobom niepełnosprawnym poprzez specjalne programy. Bo teraz trzeba pisać kod pod przeglądarkę nie całkiem zgodnie ze standardami.

Avatar
neo (niezalogowany) | 24.01.2009 1:17#51

i tak nie przesiode sie na IE. Nikt i nic mnie nigdy nie przekona aby zrezygnowac z OPERY.

Avatar
Grand (niezalogowany) | 29.01.2009 21:17#52

Ja poczekam na finalna wersje IE 8, po potem bede osądzać!!
Pozdro

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Spotkajmy się na HotZlocie!

13-15 07 2012, Zamek na Skale
Testujemy: Manta Smart TV Box

Internet w telewizorze
Test: PocketBook Pro 612

Biblioteka w kieszeni
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av