Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Nowy serwis transakcyjny mBanku cz.1 - Płatności

W dniu 4 czerwca mBank przeszedł metamorfozę. Zmieniła się strona informacyjna mBanku, zmienił się również serwis transakcyjny. Na razie dostęp do niego ma ograniczona liczba osób. Postanowiłem więc, że opiszę co się zmieniło i z czym to się teraz je. Na pierwszy ogień idzie dział Płatności, gdzie jest zdecydowanie najwięcej nowości. W części drugiej opiszę pozostałe dwa działy czyli "Moje finanse" oraz "Pasaż", a także panel konfiguracyjny. Jedziemy.

Pulpit

Po pomyślnym zalogowaniu do nowego serwisu transakcyjnego mBanku lądujemy w dziale zwanym Pulpit. W dziale tym mamy dostęp do najważniejszych informacji dotyczących naszego konta głównego. Jest to saldo rachunku głównego i ilość zaplanowanych operacji na ten miesiąc (początek miesiąca można ustalić na dowolnie wybrany przez nas dzień), saldo rachunku oszczędnościowego, wiadomości i spis ostatnich operacji wykonanych na naszych wszystkich rachunkach i kartach kredytowych. Wspólna historia jest jedną z ważniejszych nowości w mBanku, gdyż znacznie ułatwia kontrolę konta obom, które na co dzień płacą kartami kredytowymi. Widok paska pozwala łatwo się zorientować, czy posiadamy na rachunku wystarczającą ilość środków na pokrycie wszystkich zaplanowanych na dany miesiąc operacji, a gdy mamy ich za mało, pozwala "doładować" nasze konto środkami z rachunku oszczędnościowego przez szybki przelew dostępny po kliknięciu na strzałkę przy niebieskim pasku.

Pasek ze stanem naszych kont można również dostosować poprzez wybór wyświetlanego konta głównego, wybór konta oszczędnościowego i wybór początku miesiąca od którego zależy wartość operacji zaplanowanych wyświetlanych na pasku. Wszystkiego tego można dokonać poprzez kliknięcie zębatki pod zielonym paskiem lub wybierając odpowiednią zakładkę w panelu ustawień, który opiszę pod koniec tego wpisu.

Przelewy

Jak nie trudno się domyślić, zakładka przelewy pozwala nam na dokonanie przelewu. Mamy tutaj możliwość wybrania przelewu do osoby lub firmy (przelew krajowy, na facebooka, telefon lub przelew zagraniczny), przelew na własne konto (zarówno w mBanku jak i innym banku), a także możliwość doładowania telefonu, przelew do urzędu skarbowego i przelew do ZUS-u. Poniżej tej listy wyboru mamy listę naszych kontaktów, które dodaliśmy do ulubionych wraz z linkami pozwalającymi wykonać przelew na konto telefon czy przez Facebooka o ile zdecydujemy się połączyć nasze konto bankowe z profilem Facebookowym, a także wskażemy na profil Facebookowy naszego kontaktu. Po wybraniu osoby z naszej książki kontaktów zostaniemy przeniesieni do wypełnionego formularza, gdzie wystarczy podać kwotę i zaakceptować przelew.

Przy wybraniu przelewu do firmy lub osoby (przelew jednorazowy) zostaniemy najpierw poproszeni o wpisanie nazwy osoby lub firmy do której chcemy wykonać przelew. W trakcie wpisywania nazwy automatycznie zostanie przeszukana nasza książka adresowa i historia wykonanych operacji, a pod polem wprowadzania nazwy zostaną wyświetlone wyniki owego przeszukania. Po wybraniu jednego z wyników rachunek odbiorcy zostanie wypełniony automatycznie. Niestety dopóki nie wpiszemy nazwy odbiorcy, nie mamy możliwości wypełnienia pozostałych pól takich jak kwota przelewu. Na początku może być to nieco denerwujące. Reszta formularza wygląda już standardowo. Pod tytułem przelewu mamy też przyciski pozwalające zmienić przelew na zlecenie stałe lub serię przelewów (możemy od razu zdefiniować kilka przelewów do tego samego odbiorcy). Na koniec możemy także dodać odbiorcę przelewu do książki adresowej.

Przelew na telefon

Na osobną uwagę zasługuje możliwość wykonania przelewu na telefon komórkowy. Po wybraniu takiego przelewu przy jednym z naszych kontaktów zostaniemy przeniesieni do bardzo prostej formatki, gdzie możemy jedynie wpisać kwotę (maksymalnie 200 złotych), wybrać rachunek z którego zostanie dokonany przelew oraz wpisać tytuł przelewu. Po zaakceptowaniu takiego, osoba do której wysyłamy pieniądze dostanie SMSem wiadomość o czekających na nią środkach pod wygenerowanym przez system mBanku linkiem. Gdy dana osoba przejdzie na stronę znajdującą się pod linkiem, zostanie poproszona o podanie numeru rachunku i zaakceptowanie wypłaty pieniędzy. Gdy już tego dokona, my jako nadawca takiego przelewu, dostaniemy informację SMSem o odebranych pieniądzach.

Przelew przez Facebook

Podobny do przelewu na telefon jest przelew przez Facebook. Nie wymaga on znania numeru telefonu osoby do której chcemy wysłać pieniądze, a jedynie posiadanie takiej osoby w naszych znajomych na Facebooku. Zasada działania i sposób wykonania takiego przelewu jest praktycznie taki sam jak w przypadku przelewu na telefon, z tą różnicą, że aby go wykonać musimy połączyć nasze konto bankowe z profilem na Facebooku i aktywować usługę wykonywania przelew przez Facebook, co wiąże się z instalacją aplikacji. Także osoba, do której wykonujemy przelew będzie musiała przy jego odbiorze zainstalować odpowiednią aplikację, o co zostanie poproszona w odpowiednim momencie.

Historia

Historia w nowym mBanku przeszła sporą modernizację. Na pierwszy rzut oka ekran wygląda standardowo. Z centralnym punkcie mamy transakcje, na górze wyszukiwarkę oraz wybór zakresu dat (bieżący miesiąc, poprzedni miesiąc, bieżący rok, poprzedni rok i niestandardowy) po lewej stronie możemy wybrać z jakich rachunków i kart kredytowych transakcje mają być wyświetlane. Nieco niżej możemy ustawić filtry takie jak zakres kwot, rodzaj transakcji czy wybrać tagi (każą transakcje możemy otagować dowolnie stworzony przez siebie tagami). Możemy także wybrać by nie pokazywać transakcji skategoryzowanych jako nieistotne i dotyczące naszych lokat i oszczędności.

Pierwszych kilka słów należy się wyszukiwarce. Każdy kto próbował znaleźć cokolwiek w starym mBanku wie, że było to bardzo niewygodne, a czasami wręcz niemożliwe do wykonania zadanie. W nowym mBanku wyszukiwarka działa co najmniej bardzo dobrze. Możemy w niej wpisać frazę albo chociaż pierwsze trzy litery i od razu dostajemy wyniki zawierające podany przez nas łańcuch. Wyszukiwarka także wyświetli nam opisy, tagi i komentarze zawierające podane przez nas znaki. Po wybraniu tagu, opisu bądź komentarza, wyświetlą nam się operacje go zawierające. W wyszukiwarce możemy także wpisać kwotę i natychmiast wyświetlą nam się transakcje na nią opiewające.

Po najechaniu na wybraną transakcję dostajemy dwie opcje do wyboru - szczegóły i edytuj. Po wybraniu opcji szczegóły dostajemy rozwinięcie transakcji zwierające... szczegóły. Stąd mamy też możliwość pobrania potwierdzenia transakcji w formie PDF oraz wykonania transakcji ponownie. Po wybraniu opcji edytuj mamy kolejne nowości dotyczące historii. Mianowicie możemy dowolnie zmienić opis transakcji. Od teraz wszystkie transakcje opisane jako "TESCO OLSZTYN KASA 147" możemy opisać po prostu jako "Zakupy w Tesco". Transakcje możemy także skategoryzować. Kategorie transakcji dzielą się na główne i szczegółowe. Transakcje kategoryzujemy kategoriami szczegółówymi. Szczegółowe kategorie możemy także tworzyć sami. Na szczególną uwagę zasługuje kategoria "Nieistotne". Po skategoryzowaniu transakcji jedną z kategorii szczegółowym należącą do kategorii "nieistotne", nasza transakcja będzie mniej rzucała się w oczy na liście transakcji lub będzie na niej zupełnie niewidoczna jeśli wybierzemy odpowiedni filtr. Transakcje nieistotne nie są także uwzględniane w analizatorze wydatków i budżecie, które opiszę później. Zarówno opis transakcji jak i kategoria mogą być zmieniane automatycznie po dodaniu reguły. Możemy to zrobić podczas edycji danej transakcji jak i z menu ustawień. Do transakcji można dodać także opisane wcześniej tagi, a także komentarz. Każdą transakcję dodatkowo można podzielić. Np jeśli kupowaliśmy w Tesco jedzenie za 20 zł i alkohol za 30 zł i zapłaciliśmy łącznie 50 zł to mamy jedną transakcję na liście kategorii. Następnie taką transakcję możemy podzielić kwotowo na dwie i każdą osobno opisać i skategoryzować.

Analiza historii

Oczywiście całe opisywanie transakcji przez przydzielanie kategorii czy tagów służy analizie naszych przychodów i wydatków. W zakładce "analiza historii" możemy wyświetlić wszystkie przychody lub wydatki z podziałem na kategorie, tagi bądź opisy. Po kliknięciu na daną kategorię wyświetlą nam się kategorie szczegółowe, a po kliknięciu na kategorię szczegółową lista transakcji do niej należąca. Podobnie sprawa wygląda z tagami i opisami. Dodatkową opcją jest historia operacji, która pozwala pokazać listę wpływów, wydatków i bilans z ostatnich miesięcy na diagramie słupkowym.

Książka odbiorców

Książka odbiorców jest ostatnią rzeczą, którą chciałbym opisać w tym wpisie, gdyż pozostałe nie różnią się znacząco względem starego serwisu, albo ich po prostu nie poznałem jeszcze na tyle dobrze, by móc je opisać. Wracając jednak do książki odbiorców. Jest to opcja, która zastępuje odbiorców zdefiniowanych ze starego serwisu, a która jest zwykłą książką kontaktów na wzór tej z poczty e-mail czy telefonu. Tutaj jednak nie wysyłamy poczty i nie dzwonimy, a wykonujemy przelewy. Jest to jednak równie proste. Kontakty możemy tworzyć samodzielnie lub pobrać je z naszego profilu na Facebooku o ile wcześniej połączymy nasze konto bankowe z naszym profilem na tym portalu społecznościowym. Do każdego kontaktu, prócz nazwy, możemy przypisać numer telefonu, adres e-mail, profil danej osoby na Facebooku i adres korespondencyjny. Oczywiście do każdej osoby możemy przypisać także dowolną liczbę rachunków bankowych. Oczywiście nazwa kontaktu i adres korespondencyjny automatycznie wypełnią nam formatkę przelewu, jeśli zdecydujemy się na przelew do wybranej osoby. Jeśli podany numer telefonu, to będziemy mogli dodatkowo wysyłać nań pieniądze. Połączenie profilu danej osoby na Facebooku (możliwe tylko jeśli jest ona wśród naszych znajomych) daje nam możliwość wykonywania przelewów przez Facebook, a także pobiera z zdjęcie danego kontaktu z serwisu społecznościowego. Kontakty możemy także dodawać do ulubionych przez kliknięcie gwiazdki w prawym górnym rogu danego kontaktu bądź po lewej stronie na liście kontaktów. Oprócz dodawania i przeglądania kontaktów mamy możliwość także ich wyszukiwania. Ogólnie książka adresowa jest nie jest niczym skomplikowanym i szczególnym. Jest za to o wiele wygodniejsza od przelewów zdefiniowanych w starym serwisie.

Koniec

I to by było tyle w części pierwszej. W części drugiej postaram się opisać zakładki rachunków, oszczędności i kart z działu Moje Finanse, a także market, mOKAZJE i i mGRĘ z działu pasaż. Na koniec zostawię sobie opis opcji dostępnych w panelu ustawień. Druga część powinna pojawić się jutro. Wszelkie uwagi bądź opinię można zgłaszać w komentarzach. Dziękuję za przeczytanie i pozdrawiam. 

inne

Komentarze

0 nowych
KyRol   18 #1 06.06.2013 14:05

mBank, mBank, mBank. To już trzeci wpis dzisiaj. Co takiego was ekscytuje, że piszecie o tym jak najęci? Zapewniam, że niezależnie od tego jak krytyczne będą wasze wpisy, nic to nie zmieni. Była fama o tym, że mBank poprzestał być darmowy, powstała nawet strona "anty" i co? I nic. Oni mają wasze opinie w d#pie.

Panel testowy ma okazję zobaczyć każdy, kto ma rachunek w w/w banku. Jeśli ktoś nie zgłosił się do w/w programu - gratulacje, przynajmniej taki ktoś nie będzie królikiem doświadczalnym. Jeśli konta ktoś nie ma - uważam, że to żadna strata.

Kiedyś jak były jeszcze emitowane karty chipowe i wypuścili master card, od razu w pierwszy dzień zamówiłem taką. Jak się okazało, całkiem niepotrzebnie sprowadziłem na siebie kłopot. transakcja w bankomacie została zaksięgowana podwójnie. Żadna to elitarność udział w takich doświadczeniach, bo jak w wyniku błędów w nowym wynalazku ktoś nie dopatrzy błędu księgowego, to jego strata.

Autor edytował komentarz.
bachus   20 #2 06.06.2013 14:57

@KyRol: prosta sprawa: ktoś zaczął pisać na dany temat (ja), dodatkowo powiedziałem, że temat będę kontynuował... prosta sprawa, podchwycić :>

januszek   19 #3 06.06.2013 15:07

@bachus: Taak ;) Zostałeś zdosowany ;P

blind-oln   8 #4 06.06.2013 16:03

@KyRol

"Co takiego was ekscytuje, że piszecie o tym jak najęci? Zapewniam, że niezależnie od tego jak krytyczne będą wasze wpisy, nic to nie zmieni. Była fama o tym, że mBank poprzestał być darmowy, powstała nawet strona "anty" i co? I nic. Oni mają wasze opinie w d#pie. "

Widzę, że nie przeczytałeś mojego wpisu, bo ten wpis, w odróżnieniu od dwóch poprzednich, nie jest krytyczny. Jest raczej pozytywny względem mBanku. Uważam, że w poprzednim wpisie o serwisie transakcyjnym nie zostało pokazane w pełni co on oferuje. Pokazane zostały tylko negatywne aspekty, które znalazł autor. Po jego przeczytaniu można by stwierdzić, że nowy serwis transakcyjny to jakaś kaszana i z tego co widziałem, to osoby, które z nowego serwisu transakcyjnego nie korzystały, zaczęły nabierać o nim takiej opinii. Dlatego postanowiłem przedstawić w miarę szczegółowo co jest nowego i fajnego w nowym serwisie transakcyjnym mBanku i w jaki sposób może nam to ułatwić zarządzanie domowymi finansami. Gdyby w poprzednim wpisie były pokazane jakiekolwiek z nowych funkcjonalności, które mi się nie mieszczą w jednym wpisie, to bym go nie popełnił. :)

Autor edytował komentarz.
bachus   20 #5 06.06.2013 16:25

@januszek: dokładnie! motyla noga, krucafuks.

juh   5 #6 06.06.2013 16:36

A ja od tygodnia już nie posiadam konta w mBanku. Jestem teraz najszczęśliwszym facetem na ziemi :)

januszek   19 #7 06.06.2013 17:31

@bachus: Jeśli jesteś we Wrocławiu to może przedyskutujemy to przy piwie w sobotę? ;) "Academus" albo "Bernard"? ;)

wajdzik   6 #8 06.06.2013 19:36

Podchwycić to jednak za duże słowo. Sam miałem ochotę coś napisać w temacie zmiany "dizajnu" mBanku, ale wciąż nie mam dostępu (mimo, że podanie złożyłem już kilka dni temu), a teraz już brakuje mi pomysłów bo Wy większość opisaliście :P Może pojawi się appka dla WP i ją będę mógł opisać

bachus   20 #9 06.06.2013 22:14

@januszek: nie bardzo, jestem w Irlandii, ale odwiedzam PL w miarę systematycznie ;-)

JanStefan   6 #10 06.06.2013 23:49

@bachus i januszek
Ludzie - trochę szacunku dla twórcy tego wpisu i czytelników, a nie robicie tutaj sobie offtop'u - zapomniało się co to znaczy kultura?

A co do banków, to każdy ma swoje wady i zalety. Najchętniej chciałbym mieć swoje własne konto - wirtualny portfel za pomocą którego mógłbym dokonywać opłat - chciałbym przy tym być w pełni niezależny od banków, bo skoro mogę trzymać kasę fizycznie w portfelu bez udziału pośredników, to niby czemu mam mieć pośredników posiadając kasę na koncie? Tym sposobem nigdy nie będę w pełni właścicielem tych pieniędzy.

Autor edytował komentarz.
blind-oln   8 #11 07.06.2013 00:06

Posiadając gotówkę w portfelu też nie jesteś w pełni właścicielem pieniędzy, bo z tego co pamiętam, to banknoty i monety są własnością NBP i nie można ich np. niszczyć. Co zaś się tyczy pośrednictwa banków to cóż... ktoś Cię zmusza do korzystania z usług bankowych? Tak naprawdę to one nie tyle pośredniczą, co wykonują dla Ciebie pewną usługę. Oczywiście mógłbyś zanieść pieniądze fizycznie, ale wygodniej jest, jeśli zrobi to za Ciebie ktoś inny. Ciężko by było zlecić "zaniesienie" pieniędzy komuś tak by ten ktoś w tym procesie nie uczestniczył. Tak samo w telefonii. Mógłbyś pójść do kogoś i coś temu komuś powiedzieć, ale wygodniej jest zlecić jakiemuś operatorowi przekazanie Twojego głosu do tego kogoś. Ogólnie nie potrafię zrozumieć dlaczego ludzie tak nie lubią banków. Mi żaden bank jeszcze krzywdy nie zrobił. To chyba trochę jak z policją czy żydami. Wielu ich nie lubi, a jakby część z nich zapytać za co, to nie potrafią znaleźć dobrego argumentu. :)

januszek   19 #12 07.06.2013 08:09

W ogóle pieniądz, w dowolnej postaci, to coś co jest oparte o pewną społeczną umowę. Tylko tyle i aż tyle.

  #13 07.06.2013 08:32

Fajna recenzja - czekam na kolejną.
Zwracam uwagę, że wyszukiwarka w Historii obsługuje także złożone zapytania o zakres kwot operacji - np.: od 50 / do 5 / 122 - 133 od -20 do 5 itp.
a to bardzo ułatwia jak nie wiemy ile dokładnie to było...

kwpolska   6 #14 07.06.2013 17:44

@juh

I w miejsce mBanku proponujesz…?

  #15 04.07.2013 07:25

Ładny ten nowy serwis mbanku, ale niestety niedostatecznie spisali się informatycy, bo tatalnie się wiesza. Dla mnie system zwłaszcza ma być funkcjonalny, w tym wypadku przede wszystkim szybki. Nie mam ochoty na oglądanie przez cały dzionek strony mbanku, lecz jak w poprzedniej odsłonie systemu transakcyjnego liczę na zalogowanie, wykonanie przelewów i wylogowanie. Tylko tyle.
Pozdrawiam.

  #16 27.09.2013 07:29

niestety, po ok. miesiacu uzywania stwierdzam, ze funkcjonalnie nowy serwis jest duzo slabszy niz poprzedni.