r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Obrońcy prywatności krytykują reklamy behawioralne

Strona główna Aktualności

Uruchomione w tym tygodniu reklamy behawioralne w Google spotykają się z ogromną falą krytyki ze strony użytkowników zaniepokojonych o swoją prywatność.

Co to są reklamy behawioralne? Jest to rozszerzenie usługi Google AdSense pozwalającej wyświetlać na witrynie trzeciej reklamy serwowane przez Google i jego reklamodawców. Do tej pory zawartość reklam była dobierana w oparciu o treści publikowane na stronie. Rozszerzenie usługi o reklamy behawioralne pozwala jednak wyświetlać wyłącznie takie bannery i linki, którymi użytkownik potencjalnie jest zainteresowany - takie wnioski Google wyciąga z historii witryn, jakie były wcześniej oglądane przez tego konkretnego użytkownika.

Przykładowo, jeśli wchodząc na stronę z reklamami Google okaże się, że użytkownik wcześniej przeglądał witrynę swojego ulubionego wykonawcy, Google Ads zaserwuje mu reklamę najnowszej płyty z linkiem do sklepu internetowego. Inni użytkownicy otrzymają inne reklamy dopasowane do wcześniej oglądanych witryn (czyli teoretycznie do ich gustów). Obecnie program został uruchomiony testowo w witrynach należących do Google i wybranych partnerów. Pozostali użytkownicy AdSense będą mogli skorzystać z reklam behawioralnych na swoich stronach w kwietniu.

Wszystko to wydaje się logiczne, powstaje jednak ważne pytanie - czy takie reklamy to nowa technologia korzystna dla użytkowników, czy może już początek inwigilacji? Obrońcy prywatności są poważnie zaniepokojeni, Google zapewnia, że nie zbiera żadnych informacji osobistych pozwalających na identyfikację i próbuje uspokajać oferując dwa narzędzia. Pierwsze pozwala sprawdzić, do jakich kategorii zainteresowań zostaliśmy zaszufladkowani i ewentualnie usunąć bądź dodać zainteresowania, umożliwia też całkowite zrezygnowanie z wyświetlania reklam behawioralnych i tym samym zbierania informacji o naszych zainteresowaniach. Drugie narzędzie to specjalny pasek do przeglądarki, który pozwala stale upewniać się o statusie usługi i pamięta naszą decyzję nawet po wyczyszczeniu cookies w przeglądarce.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.