r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Omijaj.net i Movid.pl oszukiwały klientów, kara wynosi tylko 10 tysięcy złotych

Strona główna AktualnościINTERNET

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że strony Movid.pl i Omijaj.net oszukiwały klientów. Właściciel serwisów VoD został ukarany kwotą prawie 10 tysięcy złotych kary.

Internauci, którzy zdecydowali się korzystać z Movid.pl i Omijaj.net, byli wprowadzani w błąd w sprawie płatności za oglądanie filmów. Reklamy na obu stronach sugerowały, że oglądanie filmów i seriali kosztuje w promocji tylko 1 zł – nic więc dziwnego, że użytkownicy chętnie korzystali z usługi. Haczyk krył się w metodach płatności. Podczas gdy popularniejszą drogą były SMS-y, promocja dotyczyła jedynie płatności PayPalem, o czym już bannery reklamowe nie informowały.

Bannery były dość lakoniczne i niejasno prezentowały dostępne metody płatności. Widniały na nich treści takie jak „Konto PREMIUM na 365 dni za 1 zł!” czy „Aktywacja już od 25 zł 1,23 zł”. Jak zauważył Paweł Ratyński z biura prasowego UOKiK, konsumenci wybierali mniej korzystną ofertę właśnie za sprawą mylącego przekazu. Liczni internauci wpadli w pułapkę, a do ich rachunków telefonicznych dopisane zostały opłaty wysokości aż 30 złotych za oglądanie filmów. Dodatkową motywacją był animowany zegar na stronie, który to odliczał czas do zakończenia promocji… a potem zaczynał od nowa. Żadnej promocji nie było, cennik był stały, tylko całkowicie niezrozumiale przedstawiony.

r   e   k   l   a   m   a

Skalę zjawiska widać po liczbie aktywacji. W ciągu dwóch lat na Omijaj.net 30 złotych za SMS-a zapłaciło około 65 tysięcy osób, a 1 zł przez PayPal… tylko 1,9 tysiąca.

UOKiK zauważył również, że na stronach zabrakło danych o podmiocie prowadzącym serwisy, czyli firmie o wdzięcznej nazwie Sky-Net z Łap, oraz prawie do odstąpienia od umowy, czyli niedopełnienie obowiązku informacyjnego wobec konsumentów, co mogło doprowadzić do utrudnienia kontaktu z przedsiębiorcą.

Kara nie jest wysoka. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że kilkadziesiąt tysięcy użytkowników nieświadomie zapłaciło po 30 złotych za SMS-a, 10 tysięcy złotych jest kwotą śmiesznie niską. Ważne jest, by decyzje UOKiK nie pogłębiały poczucia bezkarności przedsiębiorców, których kusi nieuczciwy zarobek – a tak jest w tym przypadku. Prawnicy zastanawiają się również, czy decyzja cokolwiek zmieni w sprawie oszukanych internautów. Wielu z nich wciąż dochodzi swoich roszczeń, a przecież UOKiK nie zwróci im wydanych 30 złotych. Kto wie, czy sprawa nie skończy się kolejnym pozwem zbiorowym.

Oba serwisy zostały zamknięte, a domena Omijaj.net jest wystawiona na sprzedaż. Na Facebooku można jeszcze znaleźć ślady ich działalności – głównie w postaci komentarzy oszukanych użytkowników i ostrzeżeń. Decyzja Urzędu nie jest jeszcze prawomocna, a ukarany przedsiębiorca, mimo bardzo niskiej kary, odwołał się do sądu.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.