OpenGL 4.2 - lepsza grafika na wielu platformach

OpenGL 4.2 - lepsza grafika na wielu platformach

Wojciech Cybulski
08.08.2011 22:08

Organizacja Khronos Group udostępniła specyfikację OpenGL 4.2 - nowa odsłona API stawia na multiplatformowość i lepsze wykorzystanie mocy układów graficznych.

OpenGL 4.2 dysponuje szeregiem nowych mechanizmów związanych z operacjami na shaderach, które mają skutecznie zredukować wykorzystanie pamięci i zmiejszyć ilość informacji wymienianych między GPU i CPU. Ponadto specyfikacja umożliwia między innymi przekształcanie i sprawne replikowanie obiektów oraz modyfikowanie podzbiorów skompresowanych tekstur bez potrzeby ponownego pobierania zbiorów przez układ graficzny. Wszystko po to, by zwiększyć wydajność renderowania pikseli i poprawić ogólną wydajność API. Dla twórców oznacza to możliwość tworzenia lepszej grafiki na wiele różnych platform przy wykorzystaniu tych samych zestawów instrukcji.

OpenGL 4.2 jest siódmą aktualizacją tego API w ciągu ostatnich 3 lat. W tym czasie konkurencyjny DirectX został zaktualizowany tylko raz - z DirectX 10.1 do DirectX 11. Khronos Group już zapowiedział, że tempo prac nad kolejnymi wydaniami OpenGL zostanie zachowane. Oczywiście wydana właśnie specyfikacja zakłada kompatybilność wsteczną i wpisuje się w politykę stopniowego wprowadzania nowych funkcji do aplikacji i gier. Pełną specyfikację OpenGL 4.2 można pobrać bezpośrednio ze strony domowej projektu. NVIDIA udostępniła już sterowniki zapewniające obsługę nowego API na kartach GeForce 400 i 500 oraz w wybranych modelach Quadro Plex i Quadro.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (56)