OpenOffice.org w praktyce - tworzenie prezentacji

W naszym cyklu artykułów poświęconym bezpłatnym, godnym polecenia alternatywom dla komercyjnych produktów opisaliśmy już Writera - edytor tekstów wchodzący w skład pakietu OpenOffice.org. Drugim często wykorzystywanym składnikiem pakietów biurowych jest program do tworzenia prezentacji. Musi on zapewnić użytkownikowi możliwość szybkiego przeniesienia wybranych informacji na slajdy, by dało się je w czytelny i interesujący sposób przekazać odbiorcom. By osiągnąć zamierzony efekt, autor prezentacji musi sięgnąć po tekst, tabelki, grafiki, wykresy i diagramy. Czy Impress - program do tworzenia prezentacji wchodzący w skład pakietu OpenOffice.org - pozwoli na swobodne połączenie tych wszystkich elementów w spójny, ciekawie wyglądający projekt?

Pierwsze kroki

Impress, podobnie jak wszystkie pozostałe składniki OpenOffice.org, jest łatwo dostępny z okna startowego pakietu - by go włączyć, wybieramy ikonę Prezentacja. Tuż po starcie wita nas ekran wyraźnie podzielony na trzy części. Część środkową zajmuje slajd, nad którym aktualnie pracujemy - to jest nasz obszar roboczy, do którego wstawiamy tekst, obrazki, tabelki, diagramy, wykresy i wszelkie inne potrzebne nam materiały. Bezpośrednio nad nim znajdują się zakładki pozwalające na tworzenie notatek oraz szybkie przełączanie rodzaju podglądu na konspekt, materiały informacyjne i sortowanie slajdów.


Zdjęcie
Ekran powitalny OpenOffice.org
Zdjęcie
Impress tuż po uruchomieniu

Lewą belkę zajmuje okno nawigacyjne - pojawiają się w nim miniatury kolejnych tworzonych przez nas slajdów, między którymi możemy się wygodnie przełączać. Z prawej zaś znajduje się przybornik dający natychmiastowy dostęp do wielu ustawień i opcji. Standardowo widzimy w tym miejscu okno pozwalające zmienić układ właśnie otwartego slajdu - może to być m.in. slajd tytułowy, lista wypunktowana, wykres, arkusz kalkulacyjny, obrazek bądź jedna z wielu kombinacji tych elementów. Ponadto klikając na tytuły pozostałych narzędzi możemy w prawej belce otworzyć gotowe projekty slajdów, utworzyć estetyczną tabelkę, dodać efekt animacji do wybranego obiektu bądź ustawić oczekiwany przez nas efekt przejścia między slajdami.

Warto w tym miejscu zauważyć, że górny pasek menu aplikacji Impress nie jest statyczny i zmienia się w zależności od tego, jaki obiekt klikniemy. Gdy edytujemy tekst, mamy dostęp do zmiany ustawień typu i wielkości czcionki, wyrównania, wcięć, pogrubienia, podkreślenia i dodania cienia pod literami. Gdy klikniemy we stawiony wcześniej obrazek, będziemy mogli go przyciąć, określić poziom przezroczystości lub ustalić poziom kolorów, kontrastu i obramowania. Dynamiczne menu bardzo ułatwia pracę i likwiduje konieczność ciągłego aktywowania dodatkowych pasków z narzędziami.

Tworzymy prezentację

Pracę z programem Impress warto rozpocząć od ustalenia projektu prezentacji - a więc tła i układu poszczególnych elementów. Projekt możemy wybrać z menu 'Wzorce stron'. Gdyby żadne z nich nie odpowiadało naszym wymaganiom, możemy je zmodyfikować m.in. o własne tło. By je zmienić, wystarczy kliknąć prawym klawiszem na slajdzie i wybrać z menu Slajd -> Ustaw obraz tła dla slajdu.


Zdjęcie
Wybieramy projekt slajdów
Zdjęcie
Zmiana tła prezentacji

By dodać nowy slajd do naszej prezentacji, klikamy w przycisk 'Slajd' znajdujący się w pasku menu, a następnie wybieramy jego układ w prawej belce. W naszym przykładzie będzie to lista wypunktowana i grafika, którą wstawiamy, klikając dwukrotnie na pole dla niej przeznaczone. Oczywiście nie musimy korzystać z gotowych układów - Impress pozwala nam na stworzenie pustego slajdu i wstawienie doń potrzebnych nam elementów. Warto przy tym korzystać z mechanizmu kopiuj/wklej, gdyż pozwoli nam to szybko przenieść grafikę i tekst z takich źródeł jak strony internetowe bądź różnego typu dokumenty.


Zdjęcie
Tworzymy nowy slajd...
Zdjęcie
... i wypełniamy go treścią

Impress umożliwia także tworzenie wykresów - by wstawić je do prezentacji, wystarczy wybrać układ slajdu z wykresem bądź z menu wybrać Wstaw -> Wykres. Edycja wykresu odbywa się osobnym obszarze roboczym, które daje nam dostęp do szeregu opcji i ustawień. Jednym z ważniejszych elementów jest przycisk z obrazem tabelki - są to dane wykresu, w którym wpisujemy wartości liczbowe poszczególnych elementów oraz tworzymy legendę. Ponadto mamy do wyboru wiele rodzajów wykresów - m.in. słupkowe, kołowe, liniowe i warstwowe. Decydujemy także, czy wykres ma być płaski, czy mieć formę przestrzenną. Gdy nasz wykres jest gotowy, możemy każdy jego element zmodyfikować, klikając na niego dwukrotnie. W otwartym oknie możemy dokonywać m.in. edycji czcionki (gdy edytujemy legendę bądź opisy), dodawać efekty przezroczystości bądź wypełniać wybrane elementy kolorem.


Zdjęcie
Edytujemy wykres
Zdjęcie
Dzięki wsparciu efektów 3D wykresy mogą mieć ciekawy wygląd

Do naszej prezentacji możemy także dodać schematy składające się z różnych figur. Zlokalizowany na dole okna pasek rysowania pozwala na tworzenie wielu kształtów oraz wstawianie do slajdu gotowych elementów. Klikając przycisk z literą 'T' możemy w prosty sposób dodać do naszego kształtu tekst. Z kolei wybierając opcję 'Włącz perspektywę' (przedostatni przycisk w pasku rysunków) możemy przekształcić nasz kształt w obiekt 3D.

W prawej belce w zakładce 'Projekt tabelki' możemy szybko wstawić do wybranego slajdu estetyczną tabelę. Wystarczy, że wybierzemy jeden z dostępnych motywów kolorystycznych, klikniemy na niego dwukrotnie i określimy liczbę kolumn i wierszy. Gdy tabelka będzie już wstawiona, możemy ją rozciągnąć do pożądanych rozmiarów i wprowadzić do niej niezbędne poprawki. Ułatwi nam to pasek narzędzi 'Tabela' który automatycznie pojawi się na ekranie, gdy tylko zaczniemy wpisywać do komórek jakikolwiek tekst.


Zdjęcie
Wstawiane do slajdu kształty można zamienić na obiekty 3D
Zdjęcie
Wstawiamy i edytujemy tabelkę

Animacja i efekty przejścia

Jednym z końcowych elementów tworzenia prezentacji jest dodanie animacji do poszczególnych obiektów oraz wybranie efektów przejścia, dzięki którym kolejne slajdy będą przełączać się w bardziej ciekawy sposób. Do tworzenia animacji można wykorzystać znajdujący sie w prawej kolumnie panel 'Animacja niestandardowa'. By dodać animację do jakiegoś obiektu, klikamy na nim i wybieramy 'Dodaj...' w panelu animacji. Następnie wybieramy odpowiedni efekt i szybkość, z jaką ma następować - możemy także decydować o tym, czy animacja włączy się samoczynnie, czy po kliknięciu myszą. Poszczególne efekty możemy kolejkować i ustalać szczegóły związane z czasem ich występowania takie jak opóźnienie czy powtarzanie efektu.

Klikając na zakładkę 'Przejście slajdu' uzyskujemy z kolei dostęp do wielu efektów, które towarzyszą przełączaniu slajdów w czasie prezentacji. Po wybraniu odpowiedniego efektu możemy zdecydować, czy przejście jednego slajdu w kolejny nastąpi po kliknięciu myszą czy po upływie określonego przez nas czasu. Ponadto możemy określić, jak długo ma trwać animacja przejścia i czy mają jej towarzyszyć jakieś dźwięki. Z kolei kliknięcie w przycisk 'Zastosuj dla wszystkich slajdów' przypisze wybrany efekt wszystkim slajdom w prezentacji


Zdjęcie
Ustawienia animacji
Zdjęcie
Ustawienia przejść między slajdami

Zapisujemy i publikujemy prezentację

Impress standardowo zapisuje prezentacje w formacie OpenDocument (.odp) - jest to uznany standard obsługiwany również przez pakiet biurowy Microsoft Office 2007 (z Service Packiem 2), a także przez Office 2010 i na potrzeby późniejszej edycji warto z niego korzystać. Ponadto możemy zapisać naszą prezentację w formacie zgodnym ze wcześniejszymi wersjami programu PowerPoint (edycja XP, 2000 oraz 97), który nie radzi sobie z obsługą plików ODP.

Jeżeli chcemy naszą prezentację oddać do druku bądź opublikować w Sieci, warto zapisać ją w formacie PDF, który jest obsługiwany przez szeroką gamę dostępnych za darmo czytników (m.in. popularny Adobe Reader lub często używany zamiennie Foxit Reader). By zapisać prezentację do pliku PDF, wystarczy z menu wybrać Plik -> Eksportuj jako PDF... i kliknąć przycisk 'Exportuj'. Dzięki temu zabiegowi zyskamy pewność, że odbiorcy naszej prezentacji zobaczą w niej to samo, co my widzimy w programie Impress.


Zdjęcie
Impress obsługuje wiele formatów zapisu...
Zdjęcie
... może także utworzyć z prezentacji plik PDF

Darmowy nie znaczy gorszy

W artykule pokazaliśmy, jak z pomocą Impressa można z powodzeniem stworzyć prezentację wypełnioną tekstem, zdjęciami, tabelkami, schematami i wykresami oraz dodać do niej animacje i efekty przejść między slajdami. Tak przygotowane dzieło możemy z powodzeniem wykorzystać m.in. w czasie konferencji, szkolenia bądź prezentacji w firmie. By dodać naszemu pokazowi profesjonalizmu, możemy wykorzystać bezprzewodowy prezenter, który pozwoli nam na przełączanie slajdów bez potrzeby podchodzenia do komputera.

Trzeba jednak zauważyć, że Impress jest programem skierowanym głównie do użytkowników domowych. Na tle swoich komercyjnych odpowiedników wypada całkiem nieźle, jednak brakuje mu bogatej kolekcji projektów prezentacji, przejrzystego interfejsu użytkownika czy ciekawych efektów specjalnych do edycji grafiki. Jeżeli zależy nam na wygodzie obsługi a dodatkowo możliwości Impressa zaczną być dla nas niewystarczające, warto rozejrzeć się za jakimś komercyjnym odpowiednikiem.

© dobreprogramy

Komentarze

mati_zmc  10.05.2010 19:42 #1

Bardzo ciekawy i na pewno bardzo przydatny artykuł. Oby więcej takich z serii OpenOffice.org w praktyce

neotrim  10.05.2010 19:48 #2

Oooo... mati_zmc podsunął mi bardzo ciekawy pomysł... Może redakcja vortalu pomyśli nad jakimś działem dotyczącym właśnie takiego "innego" oprogramowania. Już mamy "OpenOffice.org w praktyce" - oby projekt artykułów był dalej rozwijany - może warto pomyśleć nad np. "Linux - system przyjazny użytkownikowy", w którym to projekcie prezentowalibyście laikom jak pracować w Linuksie (nie tylko Ubuntu), jak przygotować to środowisko do pracy, jak poprawnie skonfigurować...

ulth  10.05.2010 19:53 #3

Ale dlaczego reklamujecie akurat openoffice.org ?
Wspominałem już o tym kiedyś. Przecież on wyświetla przy uruchomieniu nachalne reklamy.
Jest całkowicie pozbawiony tych śmieci open office z ux.pl.

mati_zmc  10.05.2010 20:01 #4

ulth
o jakich reklamach mówisz? bo u mnie jakoś nie wyskakują
neotrim
"prezentowalibyście laikom jak pracować w Linuksie (nie tylko Ubuntu), jak przygotować to środowisko do pracy, jak poprawnie skonfigurować..."
chyba za dużo jest wersji pingwina by opisywać, a z poprawną konfiguracją to jak dla mnie koszmar. Jest to rzecz nie do zrobienia, gdyż bynajmniej w moim otoczeniu jak i w sieci to co u jednego konfiguruje się samo - inny musi poświęcić na to dłuuugo czasu...

Nextyfruyj (niezalogowany) 10.05.2010 20:02 #5

"Przecież on wyświetla przy uruchomieniu nachalne reklamy."

Że co??
Ty się puknij w łeb, nie ma żadnych reklam

TomaszGasior  10.05.2010 20:03 #6

ulth,
oprócz ux.pl można ściągnąć jeszcze inne wersje BEZ REKLAM.

Quest-88  10.05.2010 20:05 #7

Czy pozostałe publikacje związane z OO.o również będą na takim poziomie?

Autor niestety opisuje tylko podstawy, będące wystarczająco intuicyjnie zaprogramowane, aby każdy laik sam sobie z nimi poradził. Często też te podstawy są identyczne jak w MS Office, więc normalni użytkownicy nie powinni mieć z nimi problemów.

Autor za to nie wspomniał o atutach OO.o, lub rzeczach, które „podciągają” Impressa, tam gdzie PowerPoint jest lepszy.

Rozszerzenia:
Modern Impress Templates - paczka ładnych szablonów [http://extensions.services.openoffice.org/project/modern-impress-templates]

openoffice.org-ogltrans - rozszerzenie dodające efektowne przejścia slajdów w trójwymiarze, podobne do tych z Apple iWork [http://www.youtube.com/watch?v=jFge2zTSN-A&feature=player_embedded].

Linuksa

openclipart-openoffice.org – paczka integrująca grafiki z zasobów Open Clip Art Library

tomimaki  10.05.2010 20:07 #8

Nie matura, lecz chęć szczera zrobią z ciebie oficera. :)

mati_zmc  10.05.2010 20:14 #9

Skąd można to pobrać?
openoffice.org-ogltrans - rozszerzenie dodające efektowne przejścia slajdów w trójwymiarze, podobne do tych z Apple iWork [http://www.youtube.com/watch?v=jFge2zTSN-A&feature=player_embedded]

tomimaki  10.05.2010 20:21 #10

@mati_zmc
Z tego co wyszukałem, to wynika, że jest tylko na Linuksa.

Kikulec (niezalogowany) 10.05.2010 20:31 #11

@NEOTRIM
Zapomnij, że dadzą tu coś o Linie bo ta strona jest marionetką MS !

Wacex  10.05.2010 20:32 #12

Sam używam OpenOffice.org, ale muszę przyznać, że Impress, to najsłabszy składnik pakietu. Bardzo toporny w obsłudze, zwłaszcza tekstu, powolne odświeżanie i wyświetlanie.
PowerPoint 2007 wyprzedza go o trzy długości. Te same zadania robi się w nim znacznie szybciej i łatwiej.
Writer z OOo niewiele ustępuje Wordowi, ma nawet nad nim pewne przewagi, lecz Impress wymaga jeszcze wielu zmian aby dorównać konkurencji.
Szkoda, że muszę się w nim męczyć, ale cóż, na upartego wystarczy, a piratować nie chcę. Z kolei płacić kilka stówek za MsOffice, to zbędna rozrzutność, skoro jest darmowy OpenOffice + wsparcie Google Docs.

Quest-88  10.05.2010 20:37 #13

mati_zmc, z repozytorium twojej dystrybucji Linuksa/BSD.

mati_zmc  10.05.2010 20:41 #14

Quest-88, w moim przypadku Oo nie równa się Linuks

ulth  10.05.2010 20:48 #15

W najnowszym oficjalnym produkcie od openoffice.org, przy uruchomieniu wyskakuje reklama.
Nie mówię o RC - bo go nie instalowałem.

Docent REDAKCJA 10.05.2010 20:51 #16

@Kikulec:

...a Bill Gates osobiście składał nam podziękowania za publikację artykułów o OpenOffice ;)

master_zonk6  10.05.2010 20:53 #17

@neotrim
dobry pomysł. Dowiedzielibyśmy się jak zainstalować modem Thomsona bez jego patchowania i bez czary mary w konsoli :)

barrakketh  10.05.2010 20:56 #18

jak ładnie zaprezentować PDF-a: http://code.100allora.it/pdfcube
:)

@ulth: najnowsza(3.2.0) wersja pobrana z http://pl.openoffice.org/product.download.html#
oprócz splash screena informuje tylko o rejestracji, z której zresztą można zrezygnować (i więcej nie zapyta)

Quest-88  10.05.2010 21:03 #19

Jedyna odmiana OpenOffice.org jak wyświetla reklamy to PlusOffice z OpenZone.pl.

czaqus (niezalogowany) 10.05.2010 21:10 #20

Ja ostatnio szczególnie zostałem fanem tego pakietu . Szczerze to wolałbym uczyć się na szkolnych komputerach Calc-a niż Excel-a . Jest to darmowy pakiet więc nie można wymagać od niego wiele . Kolega Wacex wspomniał że Impress mocno zamula (szczególnie w wersji pakietu 3.1), zgadzam się z tym zdaniem jednak w najnowszej wersji pracuje się znośnie . Bardzo podoba mi się to że uruchamia wszystkie pliki utworzone w MS Office i zapisuje w tych popularnych np. *.doc .Gorąco polecam ten pakiet !!!

notgnucy (niezalogowany) 10.05.2010 21:20 #21

@neotrim | 10.05.2010 19:48 : chyba dwa screencasty o Linuksie się pojawiły. Pomysł ciekawy, ale może warto samemu zaprząc się do pracy. W końcu, to nawet nie trzeba podkładać głosu. Wystarczy tylko porobić pauzy w odpowiednich miejscach, a tekst do odczytania podesłać oddzielnie - redakcja sama chyba może powycinać niepotrzebne rzeczy(lub powielić obraz bezczynności/pustego pulpitu, by coś odczytać).

notgnucy (niezalogowany) 10.05.2010 21:22 #22

@mati_zmc | 10.05.2010 20:01 : Jacyś laicy stworzyli własną wersję openoffice.org. Problem w tym, że umyślnie nie zmienili nazwy. Temat był na wykopie, a ja o nim zapomniałem. Ciekawi mnie, czemu nikt nie ma pretensji do tych szukaczy łatwego zarobku na reklamach wśród niedoświadczonych użytkowników.

master_zonk6  10.05.2010 21:25 #23

żeby pakiet działał sprawnie, trzeba w ustawieniach/pamięć dla programu ustawić 256MB. Wtedy pakiet startuje błyskawicznie i działa sprawnie.

terminator53  10.05.2010 21:26 #24

@ulth:
To jest nie możliwe żeby były jakieś reklamy, bo to produkt na licencji GPL a nie Adware. Daj link do tej wersji którą ściągnąłeś.

Wacex  10.05.2010 21:38 #25

@czaqus
Pracować się da, spoko, ale komfortu jeszcze brakuje. Duża prezentacja z wieloma fotkami długo się otwiera, odświeżanie zmian się ślimaczy. Może w 3.3 to trochę poprawią, bo Impress wyraźnie odstaje od reszty pakietu. Brakuje mu płynności i lekkości, wygładzanie czcionek i grafik też by się przydało lepsze.
Na koniec rada, na swoje potrzeby zapisuj i przechowuj wszystko w formatach OpenOffice, nie .doc, .ppt itp. Dopiero po zakończeniu edycji, gdy dajesz plik komuś na zewnątrz, eksportuj do innego formatu. Uchroni cię to przed przykrymi niespodziankami utraty formatowania.

Serenity876 (niezalogowany) 10.05.2010 22:04 #26

Dziś zainstalowałem OpenOffica i bardzo mi się spodobał! Przerzucam się na stałe:)
Po co płacić za cos co mozna mieć za darmo:)

mamyzloto  10.05.2010 22:19 #27

"Dziś zainstalowałem OpenOffica i bardzo mi się spodobał! Przerzucam się na stałe:)
Po co płacić za cos co mozna mieć za darmo:)"

Skoro się "przerzuciłeś" to miałeś wcześniej MS Office i "Po co płacić za cos co mozna mieć za darmo" rozumiem więc, że mialeś pirata bo inaczej takiej sprzeczności w twojej wypowidzi inaczej wyjaśnić nie można.

PS. 876 to liczba dni do twoich 16 urodzin?

iluzion  11.05.2010 00:09 #28

@Serenity876

Skoro się przerzucasz to już chyba zapłaciłeś...?

filipmoto2010  11.05.2010 00:21 #29

Zgadzam sie z tym OO dobry program dla uzytku domowego pobierasz ze strony nie bawisz sie w zadne vitaminy no ilegalnie

Olbi  11.05.2010 00:31 #30

Redakcja chyba zapomniała dodać, że aby obrazki zostały zapamiętane w PDF oraz w naszej prezentacji, po przeniesieniu na inny komputer, trzeba te obrazki odlinkować z dysku. Domyślnie pakiet ma tak zrobione, że nie trzyma tego bezpośrednio w pliku prezentacji, ale na dysku komputera.
Aby zautomatyzować ten proces warto pobrać sobie to rozszerzenie:
http://extensions.services.openoffice.org/project/ImagesEmbedder
Błąd na szczęście jest tymczasowy z tym linkowaniem, ale mają go poprawić. Warto to uwzględnić, bo wiele osób się tym zniechęci.

Tak, jak wspomniał quest-88, warto dodać też linki do tych rozszerzeń i dodatków, a nie pisać tylko o podstawowych sprawach. Jak ktoś chce, to i tak się nauczy robić prezentacje lub mu kolega pomoże.
Poprzedni artykuł o Writer, to była porażka. Ja w 2 godziny więcej wytłumaczyłem osobie, która nie miała kontaktu z Writerem, niż wy w waszym 20 minutowym tekście.


Proszę was, postarajcie się bardziej z tymi prezentacjami, bo co jak co, ale Was to zobowiązuje.

A4 (niezalogowany) 11.05.2010 06:25 #31

@ulth:
"W najnowszym oficjalnym produkcie od openoffice.org, przy uruchomieniu wyskakuje reklama.
Nie mówię o RC - bo go nie instalowałem."

Od wieli lat korzystam z OO i nigdy nie widziałem żadnej reklamy, obecnie mam wersje OOO320m12 (bulid 9483) i też nie ma. To może kolega wyjaśni konkretnie w jakiej mu wersji wychodzą reklamy, skąd pobrał, a może uda się screena zrobić z tego co się u kolegi dzieje?

A4 (niezalogowany) 11.05.2010 06:48 #32

@Orion:

"Poprzedni artykuł o Writer, to była porażka. Ja w 2 godziny więcej wytłumaczyłem osobie, która nie miała kontaktu z Writerem, niż wy w waszym 20 minutowym tekście."

A czy kolega mógłby to co przez 2 godziny tłumaczył komuś opublikować w internecie, będzie uczciwiej. Każdy sprawdzi czyja wersja lepsza. I wtedy otrzyma kolega wieniec laurowy lub tylko gromy.

Czekam w takim razie na ten artykuł a narazie zadowole się tym co "niedoskonałe".

cephei  11.05.2010 11:47 #33

ok...ale cały czas alternatywa w postaci Open Office....dlaczego nie Lotus Symphony?....uważam że lepszy od Oo

Ferrari  11.05.2010 14:04 #34

@ulth: Zrób zrzut ekranu. Skąd ściągnąłeś OO? Wysłałeś SMS, aby pobrać pakiet?

Impress jest najbardziej topornym składnikiem OpenOffice. Trzeba mieć mocnego kompa albo silne nerwy. Niedawno odkryłem w nim funkcje i zalety, których nie ma np. w MS Office 2000. Sun/Oracle musi jednak popracować nad użytecznością i wydajnością pakietu. Uruchomiona prezentacja (F5) chodzi w miarę sprawnie. Brakuje opcji "uruchom pokaz" w menu kontekstowym Eksploratora jak u konkurencji, aby nie uruchamiać niepotrzebnie okna do edycji.

Tła, motywy i inne dodatki można pobrać jak do Firefoksa. Tutaj cała potęga pakietu, trzeba tylko umieć poszukać. Prezentację można wyeksportować do PDF i wyświetlić na dowolnym pececie.

pawel k (niezalogowany) 11.05.2010 17:05 #35

najlepszą funkcją w impresie jest prezentation minimizer, który za kilkoma kliknięciami potrafi kilkuset Mb prezentację wypełnioną zdjęciami przerobić na kilkudziesieciu, a nawet kilku Mb - ważne jak się zabiera taką prezentację na konferencje gdzie sprzęt czasami potrafi zaskoczyć swoim archaizmem (głównie brakiem RAMu)

czaqus (niezalogowany) 11.05.2010 18:24 #36

@ Wacex dzięki za radę w sprawie zapisu pliku , nie tworzyłem jeszcze poważniejszych dokumentów a może stać się to wielkim problemem (O jej! Co by się stało jeżeli coś nie wypaliłoby na prezentacji maturalnej ;P ) . Z resztą nie ma problemu z zapisem w formacie OO.o bo ten pakiet ma coraz to większe uznanie w miejscach publicznych takie jak szkoła , gmina itd . No właśnie ... miejmy nadzieje że rozwijanie tego produktu nie stanie w miejscu . Trzymam kciuki !
Pozdrowienia z technikum informatycznego ! :-D

Wacex  11.05.2010 23:34 #37

@czaqus
Spoko, OOo jest dość niezawodny w swoich formatach, ale dokumenty zapisane w formatach Ms Office dobrze, dla pewności, sprawdzić w Ms Office (np. u kolegi), żeby na maturze nie było niespodzianek :)
Różnice formatowania się zdarzają, mi akurat najczęściej "psują się" przypisy, ale bywają gorsze przypadki, do niemożności otworzenia .ppt włącznie.
Polecam polskie forum: http://user.services.openoffice.org/pl/forum/

Wacex  11.05.2010 23:36 #38

@cephei
Jakiej wersji Lotusa używasz?
Ostatnia, którą sprawdzałem muliła niemiłosiernie.

cephei  12.05.2010 09:58 #39

@Wacex
używam wersji 1.3 i teraz pobrałem wersję 3 beta 2

szczerze...nie mam problemów z Lotusem....u mnie działa wysmienicie za to z oo zawsze były problemy....rozłaziło sie wszystko...nie działało jak powinno

lotus jest świetny...jak dla mnie
i nie powinno sie juz mówić o alternatywie tylko jako o jednym z programów biurowych

Wacex  12.05.2010 13:37 #40

@cephei
Chyba testowałem właśnie wersję 1.3, dożo wolniejsza od OOo była, ale znacznie ładniejsza. Nie ma też tylu dodatków. Zaglądałem na strony IBM, ale wersja 3 Beta 2, nie ma polskiej wersji.
A może wiesz, jak w niej zainstalować spolszczenie, polski słownik?

cephei  12.05.2010 14:26 #41

@Wacex
w sumie to nie patrze nigdy na spolszczenia bo jeszcze na tyle znam angielski, że rozumiem programy:)
co do szybkości to też nie zwracałem uwagi bo jakoś tak zarówno Oo jak i Lotus chodziły podobnie szybko...Lotus szybciej się uruchamiał. Różnice były w stabilności i w niektórych funkcjach...w Oo potrafiło mi sie nieraz wszystko normalnie rozjechać.

cephei  12.05.2010 14:29 #42

czasami też bez niczego domyślnie nie z tego ni z owego program tworzył 3 tyś stron w jednym dokumencie...tak o po prostu. Kiedys nie wiedziałem co jest grane bo mi drukarka siadała. To sie okazało że dokument miał 3 tys stron i na dodatek nie mogłem odznaczyc aby drukował jedną...bo to niby była jedna ale 3 tyś...tak dziwne ze aż nie rozumiałem i sam nie potrafie tego wyjaśnić :)

Wacex  12.05.2010 16:04 #43

@cephei
Menu po angielsku to nie problem, ale brak słownika mi przeszkadza. Nie wiem też czy Lotus współpracuje z LanguageTool, to bardzo pożyteczny dodatek do OOo.
Problemów większych z OOo nie miałem nigdy, drobiazgi i upierdliwości owszem, ale te 3 tyś. stron znikąd, to zadziwiająca historia. W jakiej wersji się to zdarzyło?

Shaki81 MODERATOR BLOGA 14.05.2010 10:22 #44

Ciekawe ciekawe

Oby więcej takich tekstów
A co do pomysłu zrobienia takiego cyklu o Linuxie to jestem jak najbardziej za...
Nie chodzi tu aby opisywać każdego linucha bo to trochę niemożliwe ale te ze 2-3 liny (jakieś podstawowe informacje) to chyba jest jednak do Zrobienia.

dajana21n121n1 (niezalogowany) 22.06.2010 12:32 #45

bardzo ciekawy program :) Podoba mi się

MEGG28 (niezalogowany) 29.11.2010 20:53 #46

kochani użytkownicy komputerów.....WARTO ZAZNACZYC ,ZE NIKT NIE JEST TAK GENIALNY BY TAKIM POCZĄTKUJĄCY PORADZIC JAK TO ZAPISAC NA PŁYCIE...GIENIUSZE!!!!!!
NIKT I NIGDZIE TEGO NIE ZROBIŁ ...BO PRZECIEZ PREZENTACIE CZASEM TRZEBA PRZENIESC W FORMIE PREZENTACJI :-)CZY KTOS TO ZROBI??

Beeee (niezalogowany) 20.02.2011 20:31 #47

Reklamy - mocno zamulające start i nieusuwalne - zawiera wersja z ZONE coś tam. Omijać takowe i będzie wszystko grało :)

CIECHo (niezalogowany) 29.03.2011 18:59 #48

A może ktoś mi podpowie, jak wydrukować prezentację stworzoną w Impress, aby na jednej stronie A4 umieścić 6 slajdów.Próbuję na różne sposoby, ale ciągle drukuje się mi jeden wielki slajd na A4.

KAKSIEW (niezalogowany) 13.10.2011 16:27 #49

jak to pobrać?

Pomocnik? (niezalogowany) 17.01.2012 00:24 #50

MEGG28: Nagrywanie plików na płyty odbywa się bez pomocy OpenOffice. Więc bez sensu było by pisać o tym w artykule. Masz tego full w necie.

CIECHo: Ustawienia wydruku. Zależne od oprogramowania drukarki. Trudno powiedzieć, nie wiedząc co masz. Ale to łatwe, pozmieniaj ustawienia przed wydrukiem.

KAKSIEW: Nie z tej strony. W pierwszych komentarzach masz wspomniane różne źródła. A najbardziej oficjalny jest openoffice.org

Zuzka:) (niezalogowany) 22.02.2012 14:55 #51

Hej . Ja też robię prezentację właśnie w tym programie i niestety nie mogę ustawić tła .Próbowałam podanym sposobem , ale nie wychodzi.Pomoże mi ktoś?

Anonim (niezalogowany) 11.04.2012 17:53 #52

Dobry program ale jak mam zapisać prezentację w pdf-ie. Czy trzeba coś pobrać?

Kasia1920 (niezalogowany) 12.04.2012 19:30 #53

jak mozna dodac muzyke ?
bardzo prosze o pomoc!

DeLaPaz (niezalogowany) 26.06.2012 17:46 #54

"Skoro się "przerzuciłeś" to miałeś wcześniej MS Office i "Po co płacić za cos co mozna mieć za darmo" rozumiem więc, że mialeś pirata bo inaczej takiej sprzeczności w twojej wypowidzi inaczej wyjaśnić nie można."

Widać, głodnemu chleb na myśli a o istnieniu triali nawet nie wie... Szkoda z takim nawet gadać.

Mania550 (niezalogowany) 19.05.2013 21:26 #55

Jak dodać filmik z YT ?

Konradooo12 (niezalogowany) 26.05.2013 12:55 #56

Błagam proszę o odp jak dodać muzykę t tle prezentacji próbowałem duzo razy i nie umiem a w interniecie nie ma dokładnie.

poor  03.02.2014 20:13 #57

Co to jest.Probuje zapisac prezentacje w ppt i niestety niby jest ale gdy go otwarzam pokazuje mi sie plik roboczy.Przeciez w tej wersji nie mozna nikomu tego wyslac.Za z muzyka...................?

Strażnik2000 (niezalogowany) 13.06.2014 06:50 #58

@ulth:W najnowszej wersji OpenOffice nie występują już reklamy (wersja 3 i wyżej).

Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.