Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Budując wydajny komputer — czyli okiem Pangrysa. Część 1

Tak jak już niejednokrotnie pisałem, od swojego komputera wymagam nieco więcej niż standardowy zwykły użytkownik i należę do tego grona, które nieustannie modernizuje komputer :) Oczywiście w granicach rozsądku i raczej dość ograniczonym zakresie chociażby ze względu na raczej skromne środki budżetowe. Niemniej w mojej głowie zakiełkował plan dość radykalnych zmian dotyczących nie tylko samego hardware, ale i również samej obudowy, ale o tym opowiem już za chwilę.

Ponieważ, jak już wcześniej wspominałem, jestem również zapalonym graczem i z racji moich przyzwyczajeń i aberracji, wybrałem, jako podstawę do rozbudowy mojego komputera platformę Intela. Oczywiście według mnie, tutaj w grę wchodziła tylko podstawka LGA 1150 czyli Haswell. Oczywiście chcąc złożyć komputer tylko do grania mógłbym wybrać spokojnie starsze generacje Intela, czyli Sandy Bridge i Ivy Bridge, które mimo faktu, że od premiery tych procesorów minęło parę ładnych lat, to wciąż doskonale się nadają do budowy wydajnego gamingowego komputera. Problem w tym, że ja nie potrzebuję komputera tylko do gier, ale służy mi jako narzędzie do pracy, testów, czasem składania filmów czy jako platforma testerska dla softu i naturalnie przede wszystkim, dla sprzętu. Na kilku virtualkach testuje kolejne obrazy z linuksami czy BSD a w międzyczasie składam jakiś filmik czy pogrywam w Battlefielda :)

Oczywiście pewnie się zastanawiacie, dlaczego pominąłem w swym wyborze AMD, jako dostawcę procesora :) Przyznam szczerze, ze nigdy nie miałem własnego komputera opartego na procku AMD, ale broń Boże nie, dlatego, że ich nie lubię czy coś w tym stylu. O nie, powód był dość prozaiczny i typowy. Zawsze jak miałem kupować komputer z procesorem Athlon itp. to zawsze wpadała mi w ręce korzystniejsza oferta z procesorem Intela. Gdy upatrzyłem sobie jakąś fajną konstrukcję z CPU od Zielonych to wpadał ktoś z propozycja nie do odrzucenia, że jest tanio do wzięcia komputer z Pentiumem. I tak jakoś się złożyło, że zawsze miałem takie kompy i chyba już nie chce mi się zmieniać preferencji, bo choć procesory z Santa Clara są dla mnie wydajniejsze to tak naprawdę wielu zwykłych użytkowników czy graczy nie zwróci uwagi, jaki mają procesor na płycie i wybór tańszego aczkolwiek wydajnego AMD absolutnie nie będzie złym wyborem.

Wracając do tematu, dwa lata temu udało mi się za niewielkie pieniądze nabyć obudowę SilentiumPC Regnum L50 Pure Black, która cechowała się naprawdę dla mnie ważnymi cechami, czyli dużymi gabarytami i co za tym idzie, nieprzejmowanie się wielkością komponentów oraz możliwością schowania kabli za płytą :) Cena 100 (specjalnej od przyjaciela) pozwoliła mi przymknąć oko na kilka wad tej obudowy. Jednocześnie nabyłem bardzo wydajne, lecz nieco duże chłodzenie na CPU, czyli Zalman CNPS14X oraz naprawdę świetny zasilacz XFX Core 550W z certyfikatem 80+ Bronze. Moim prywatnym zdaniem, akurat zasilacz komputera to jest ta rzecz, na której nigdy, ale to nigdy nie powinniśmy oszczędzać. Z drugiej strony nie powinniśmy też przesadzać z mocą zasilacza, no chyba, że myślimy o kilku kartach graficznych w SLI/Crossfire, ale to już raczej ekstremalne przypadki. Mój zasilacz o mocy 550W dawał radę z podkręconym procesorem do 4.50 GHz i5-3570K oraz mocarnymi i dość pazernymi na moc takimi kartami jak ASUS ROG Matrix GTX 780 Ti Platinum oraz Gigabyte AMD Radeon R9 290 X. Certyfikat 80+ Bronze oznacza, że zasilacz ma sprawność na poziomie, co najmniej 82% przy obciążeniu wynoszącym 20 oraz 100% mocy maksymalnej, ale nie mniej niż 85% przy obciążeniu wynoszącym 50%. Ważne dla mnie też było, że na linii +12V można uzyskać maksymalnie aż, 528W co jest całkiem niezłym wynikiem biorąc pod uwagę, że nominalnie ma 550W. Jedynym minusem tego urządzenia, na które naturalnie można przymknąć oko są nieodpinane kable, ale myślę ze to drobna niedogodność, którą w pełni rekompensują osiągi zasilacza oraz jego przystępna cena :)

Notabene wybór bądź co bądź wydajnego chłodzenia, jakim jest Zalman CNPS14X stworzyło mi kilka dość niespodziewanych problemów. Schładzacz przy zastosowaniu dobrej pasty termoprzewodzącej jest naprawdę wydajny i pozwala nam osiągnięcie świetnych wyników, ale ma jedną bardzo poważną wadę. Jako, że jest to konstrukcja dwu wieżowa i chłodzenie jest ogromne a to już może być powodem pewnych nieoczekiwanych kompromisów. O ile wyliczyłem, że spokojnie zmieści się w mej przepastnej obudowie to jakoś nie pomyślałem czy nie będzie stwarzał jakiś innych problemów.

I niestety stwarzał...

Jako że budowałem wydajny komputer to i ram musiałby być godny i kupiłem nowe pamięci ram DDR3 2 x 4GB HyperX Beast 2133 MHz, które niestety dla mnie charakteryzują się dość wysokimi radiatorami. I jak możecie się domyślić, budowa chłodzenia Zalmana uniemożliwiła montaż takich pamięci z wysokimi radiatorami. Kości, więc trafiły do komputera mojego syna gdzie się nudzą po dziś dzień a ja zostałem przy zwykłych Kingston HyperX PC1600 z niskim radiatorem. Nie mniej przyszedł czas by drobnymi krokami trochę zmodernizować moja maszynę by nadążała za najnowszymi rozwiązaniami :)

Jako pierwszy na moje biurko trafił nowiutki procesor Intela Core i7-4790K z rodziny Devil's Canyon. Obecnie najmocniejszy procesor na podstawkę LGA 1150 dostępny dziś na naszym rynku gwarantuje, że jeszcze długo nie zabraknie mi mocy obliczeniowej. Ta jednostka w odróżnieniu od zwykłego procesora z rodziny Haswell ma nowy materiał termoprzewodzący na bazie polimerów tzw. NGPTIM oraz dodatkowe kondensatory stabilizujące napięcie zasilające. Pozwala to na lepsze odprowadzenie ciepła, co skutkuje zwiększonymi możliwościami podkręcania a jak dobrze wiemy z Haswellem bywało różnie pod tym względem.
Wkrótce dołączyły do niego pamięci ram z niskim profilem radiatora, czyli 2 x 8 GB HyperX Savage 1866 MHz, których to dość oryginalny wygląd nasunął mi pewna myśl.

A może tak oprócz modernizacji wewnątrz, pomyśleć o małym moddingu całej konstrukcji ?

Pojawił się problem z doborem płyty i o ile zwykle bym wybrał ASRock Z97 Pro4 to obecnie musiałem pomyśleć nad innym kandydatem. Od czasu premiery procesorów Intela z rodziny Sandy Bridge, jeśli składałem komuś gamingowy komputer to moim pierwszym wyborem była płyta ASRock Pro3/Pro4 lub Extreme 4. Nigdy nie zawiodłem się na tych płytach a dodatkowo oferują świetny stosunek możliwości do ceny, jaką musimy za nie zapłacić. Przy moim komputerze musiałem odłożyć sympatie i przeszukać oferty konkurencji by wybrać może coś lepszego :) Mój budżet na płytę wynosił tylko ok. 550 zł i w tej granicy cenowej musiałem znaleźć dobrą płytę na chipsecie Z97, z potencjałem pozwalającym na podkręcanie nie tylko procesora:) No i ważne było dla mnie najciekawsze wymaganie, które wielu z Was uzna za bezsensowne, ale dla mnie było ważnym argumentem podczas wyboru mobo. :) Płyta musiała zawierać czerwone akcenty kolorystyczne w związku z planowanym moddingiem całej maszyny.

Niejako na pierwszy plan wysunęła się płyta ASRock Fatal1ty Z97 Killer i ASRock Fatal1ty Z97X Killer ale jakoś mego serca nie podbiły. Dość ubogie wyposażenie i problematyczna karta sieciowa Killer E2200, na którą skarży się wielu graczy spowodowało, że ASRock szybko zniknął z mej listy. Dla mnie, jako gracza, który w każdy wolny wieczór stara się wyrwać godzinkę czy dwie na kilka partyjek w Battlefielda z przyjaciółmi, dobra karta sieciowa to podstawa. Nie ukrywajmy, akurat te płyty to tak naprawdę wersje Pro 3/Pro4 tylko z czerwonym wykończeniem i głównie płacimy tu za nazwę Fatal1ty :)

Kolejnym wyborem była gamingowe konstrukcje od Gigabyte, czyli GA-Z97X-Gaming 5 oraz od MSI, czyli MSI Z97 GAMING 5. Obie to naprawdę ciekawe, dobrze wyposażone i dojrzałe konstrukcje nadające się do budowy wydajnego komputera dla gracza. I właściwie już się skłaniałem ku zakupowi konstrukcji Gigabyte, bowiem MSI straciło w mych oczach, gdy w specyfikacji ujrzałem tylko jedną kość UEFI, co dla mnie jest dość ważne jak dla każdego użytkownika, któremu w swojej długiej karierze udało się kiedyś uwalić BIOS czy UEFI. I właśnie wtedy gdy już miałem zakupywać płytę Gigabyte to właśnie Asus sprawił mi miłą niespodziankę i pokazał płytę skrojoną jakby dla mnie.

Wcześniej, skreśliłem z listy płyty Asusa, bowiem nie mieściły się w zasięgu moich finansów lub nie pasowały do mojej koncepcji moddingu. Wszystko się zmieniło, gdy pojawiła się perełka od twórców płyt z serii ROG, czyli ASUS Z97-Pro Gamer. Jak to słusznie zauważono ta płyta to po prostu tańsza wersja o wiele droższego modelu ASUS Maximus VII Ranger, bez wyświetlacza kodów POST i przycisków POWER i RESET, które znajdziemy w płytach z logiem ROG. Reszta jest niemal identyczna z dużo droższymi płytami Asusa. Dla mnie akurat te rozwiązania nie były aż tak potrzebne tym bardziej że akurat w tym modelu zamiast wyświetlacza mamy rząd diód które z powodzeniem zastępują wyświetlacz POST.

ASUS Z97-Pro Gamer jest świetną konstrukcją do budowy, której użyto najwyższej klasy komponentów. Płyta ma mocną 8 fazową sekcję zasilania, która pozwala myśleć o overclockingu oraz świetną wbudowaną kartę dźwiękową opartą na Realtek ALC1150 z kilku unikalnymi rozwiązaniami Asusa jak SupremeFX, która pozwala osiągnąć niemal bezstratny dźwięk ze stosunkiem sygnału do szumu (SNR) rzędu 115dB czy 300 ohmowego wzmacniacza.
No i jako przysłowiowa wisienka na torcie, czyli ASUS ESD Guard. W wielkim skrócie mówiąc, płyta jest aktywnie chroniona przed nagłym wyładowaniem elektrostatycznym (ESD), co oznacza, że jeśli nawet nie używasz listwy przeciwprzepięciowej, co w dzisiejszych czasach jest raczej rzadkie, to przypadku nagłego skoku napięcia mamy zapewnioną ochronę sprzętu.
Złącza i gniazda pamięci DRAM są chronione przed przepięciami dzięki wbudowanym, odnawialnym bezpiecznikom, które znacznie zwiększają żywotność całej płyty głównej. Ogólnie rzecz biorąc, doskonała płyta dla kogoś kto wymaga nieco więcej od swego komputera przy czym pozbawiona większości zbędnych dla mnie ficzerów, które tylko podnoszą cenę płyty.

No i coś co dla mnie było najważniejsze :) Udało mi się ją kupić przed podwyżkami i skokiem wartości dolara, co pozwoliło mi się zmieścić w zaplanowanym budżecie. Miesiąc później ta płyta w niektórych sklepach kosztowała ponad 600 zł !! Rzekłbym, że udało mi się ją nabyć w niemal ostatnim momencie :)

A w kolejnej części, dowiecie się, w która stronę idą moje przeróbki samej obudowy i co jeszcze zmienia się w samym komputerze a na zachętę wstawiam dwa zdjęcia, które pomogą Wam przewidzieć moje dalsze posunięcia :)

PS.

Wszelkim malkontentom, którzy stwierdzą że mogłem wybrać lepsze komponenty odpowiem staropolskim przysłowiem.

Tak krawiec kraje, jak mu materiału staje :P

C.D.N. 

sprzęt hobby

Komentarze

0 nowych
GBM MODERATOR BLOGA  19 #1 02.04.2015 23:08

Zarąbista konstrukcja, zazdroszczę sprzęciku - sam bym chętnie pociupał na takiej :D

Btw. zacytuję:

"Moim prywatnym zdaniem, akurat zasilacz komputera to jest ta rzecz, na której nigdy, ale to nigdy nie powinniśmy oszczędzać."

I to nie tylko Twoje zdanie, generalnie zasilacz to jakby nie patrzeć serce peceta. Na nim nie warto oszczędzać...

Czekam na kolejne części :)

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #2 02.04.2015 23:10

Miałem ten zasilacz z Twojego zestawu, ale był strasznie krótki przewód 6+2 PCI-E, głównie dlatego wymieniłam go na Modcomka Volucano (modularny). Tzn. był 2 powód dla którego ten zasilacz został oddany do sklepu. Głośna praca przy obciążeniu. Jak to u Ciebie wygląda?

Semtex   17 #3 02.04.2015 23:18

Regnum...

Kupiłem (w miesiąc premiery), pół roku później wywaliłem do piwnicy na rzecz Fractal Design Arc midi r2 :P

Strasznie niedorobioną sztukę trafiłem (Regunm) albo one wszystkie takie :P. Chciałem kiedyś nawet popełnić wpis na temat jej niedoróbek ale jakoś przeszła mi złość na tą budę :P

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #4 02.04.2015 23:23

@DjLeo: kupiłem przedłużkę i mam problem z głowy :) Trafiłem na dobrą sztukę bo jest cichy jak dłużnik :)

cyryllo   16 #5 02.04.2015 23:23

Czekam na końcowy wygląd obudowy, coś czuje, że bedzie zaj*#
ista ;)

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #6 02.04.2015 23:26

@cyryllo: Dzięki, staram się i dzięki pomocy Ronina i Olmeci zapowiada się mały opad szczęk :D

  #7 02.04.2015 23:30

"proszę, proszę, nie poznaje kolegi cicha woda" :)

Kintoki   6 #8 03.04.2015 00:08

"która cechowała się dwie naprawdę dla mnie ważnymi cechami, czyli wielkością i możliwością"

Kali jeść

Siarczyslaw   7 #9 03.04.2015 00:17

Wybrałbym inny sprzęt

djfoxer   17 #10 03.04.2015 00:18

Kilka lat temu kupiłem podobne (a nawet chyba identyczne) chłodzenie Zalmana i nadal świetne się sprawuje, jedyny maluteńki minus to to, że całość delikatnie "opadła" pod swoim ciężarem, o kilka stopni. Miedziane rurki ciut wygięło z upływem lat przy wysokiej temp.

Czekam na efekt końcowy.

  #11 03.04.2015 00:24

Te śmieszne pstrokate pamięci to tak naprawdę pic na wodę, różnica między takimi a zwykłymi modułami jest w granicach błędu pomiarowego.

*Wyjątek APU (DDR3 jako pamięć graficzna)

laston   8 #12 03.04.2015 00:44

Nie napisałeś najważniejszego czyli jaki GPU tam wsadziłeś.

  #13 03.04.2015 00:45

chyba miałeś na myśli czerwonych a nie zielonych

gowain   18 #14 03.04.2015 01:10

O wzywają malkontentów! Jestem! Obecny! ;)

"to przypadku nagłego skoku napięcia czy np. uderzenia pioruna mamy doskonałą ochronę sprzętu" - hmm, dajesz sobie rękę uciąć, że jak nastąpi wyładowanie to jakieś śmieszne, małe ASUS ESD Guard ochroni sprzęt? Szczerze w to wątpię - jak dla mnie marketing - nic więcej.

--edit - przepatrzyłem kilka materiałów reklamowych Asusa i nigdzie nie ma tam mowy o "piorunach" - raczej chodzi o wyładowania elektrostatyczne człowiek -> sprzęt, czyli tzw. kopnięcie ;P

Autor edytował komentarz.
SpeX   6 #15 03.04.2015 01:22

@Pangrys Co prawda mam inną obudowę od SilentiumPC, ale mam pytanie czy ma też są samą wadę co moja. Czyli na panelu górnym USB i audio mają wspólną masę, a co za tym idzie są przebicia do audio, przy transmisji via USB (na szczeście jakoś przy usb 3 tego tak nie słychać).

O4i   11 #16 03.04.2015 04:04

Dawno dawno temu (kurcze, to już może być z 8 lat) kupiłem porządny modularny zasilacz Corsair 520W, który nie był (zwłaszcza wtedy) tani. Od tego czasu dwa razy zmieniłem bebechy w kompie i raz miasto zamieszkania, a zasilacz nadal działa bezbłędnie (oprócz faktu, że złamałem i musiałem wymienić wtyczkę zasilania sata). Nie kupujcie badziewnych zasilaczy, zasilacz to podstawa. Najczęściej wymienianą przeze mnie rzeczą, gdy czasem naprawiam ludziom kompy, jest właśnie zasilacz, częściej od dysków twardych. Ostatnio ktoś na dp. pisał o problemach z SSD Crucial MX100, w najnowszym firmware w changelogu napisali "poprawa działania z niestabilnym zasilaniem", więc zgadzam się całkowicie, nie kupujcie tanich zasilaczy, i nie Modecom Feel, to nie jest porządny zasilacz. :D Zatem, też się z wami zgadzam w tej kwestii. :D

MrBeckham666   18 #17 03.04.2015 05:45

@O4i: tym bardziej że taki aerocool czy silentium PC można wyrwać spokojnie za 150 zł wiec nie majątek. mam aerocoola 5 lat działa nadal z filtrami jest jak nowy. ale obrona AMD w artykule:) ja tam bym przyznał że ich procki są bez rewwelacji.

fx 4100 vs g3258 ja dziekuję za tak słąbe 4 wątki.

Autor edytował komentarz.
Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #18 03.04.2015 05:52

@Kintoki: Dzięki, poprawione :)

@laston: Póki co to jest nadal Club 3D AMD Radeon R9 285

@SpeX: Mam słuchawki na USB, czyli HyperX Cloud II i podpinam je do przedniego panelu ale nie zauważyłem przebić.
Stare słuchawki miałem podpięte do tylnego panelu więc też nie zauważyłem, że coś mogło być na rzeczy.

dhor   8 #19 03.04.2015 08:14

Konwencjonalne pudło gracące na biurku/pod biurkiem? W dzisiejszych czasach? O wiele bardziej ciekawsze byłoby zbudowanie czegoś na itx i zrobienie z tego małego dzieła sztuki godnego wystawienia na widok publiczny w domu :)

arlid   14 #20 03.04.2015 08:31

Chcesz zabrać prąd na dzielnicy? :P Fajny zestawik, czekam końca modyfikacji :)

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #21 03.04.2015 08:49

@dhor: Często dostaję sprzęt na testy więc ITX średnio by się u mnie sprawdził. Tutaj mam łatwy i wygodny dostęp do bebechów i szybka wymiana nie stanowi problemu :P

PAMPKIN   10 #22 03.04.2015 08:52

Fakt chłodzenie bardzo dobre i co najważniejsze ciche, miałem. Miałem też chłodzenie cieczą i jak nie wydasz min 1000 zł to tyłka nie urywa. Polecam ten bierny radiator.

Fajny koncept.

  #23 03.04.2015 09:16

ASUS ESD Guard. - to bajka dla grzecznych dzieci.
Jak poczytawszy o ochronie przepięciowej, to przestaniesz się nabierać na "chronione przed przepięciami dzięki wbudowanym, odnawialnym bezpiecznikom"

  #24 03.04.2015 09:37

"Wszelkim malkontentom, którzy stwierdzą że mogłem wybrać lepsze komponenty odpowiem staropolskim przysłowiem."

No mogłeś wybrać lepszy dysk twardy, bo na razie widzę, że nie masz żadnego :-D

SpeX   6 #25 03.04.2015 09:57

@Pangrys Akurat mi chodzi o słuchawki (minijack) a usb. A nie dziękiem via usb.

oprych   12 #26 03.04.2015 10:09

Mogę tylko potwierdzić, iż faktycznie pan Pangrys wszystkim poleca ASRock Pro3/Pro4 lub Extreme 4 ;)

A z ciekawości podliczyles ile Cie wyszedł komplecik?

januszek   18 #27 03.04.2015 10:16

Kilka dni temu, na prośbę znajomego, projektowałem mu wydajną stację roboczą. Też wybrałem i7-4790K, do tego płytę Asus Z97-PRO WI-FI AC i do tego 32GB ramu HyperX Fury Black Series, zasilacz modularny, dysk SSD (M6PRO) i obudowa Gladius M40 :)

Co do wyładowań elektrostatycznych – one nie mają nic wspólnego z wyładowaniami elektrycznymi. Listwy przeciwprzepięciowe nie są ochroną przed piorunem. Od tego jest LPS —> Lightning Protection System, czyli po naszemu: piorunochron. Ten jest dosyć skuteczny w ochronie ludzi, nie do końca jednak zabezpiecza elektronikę. Generalnie jest tak, że zwykle przy bezpośrednim trafieniu pioruna w budynek, cały sprzęt elektroniczny trzeba wymienić na nowy :)

Autor edytował komentarz.
Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #28 03.04.2015 10:59

@oprych: Nie podliczałem bo lepiej nie wiedzieć ;)

@januszek: Po lekturze kilku opracowań, poprawiłem tekst :P

  #29 03.04.2015 11:07

@januszek: Bycie ignorantem i pokazywanie tego publicznie podnieca ciebie czy twoją kobietę?
Piorunochron czy jak wolisz LPS nie chroni przed przepięciem.
Po drugie jak to jest, że w stacje bazowe GSM non stop walą pioruny i nic się nie wymienia?
Jak to jest panie ekspert inaczej, że między innymi w ten budynek http://www.architektura.pb.edu.pl/arch-wsp/images/stories/burj-khalifa-lightning... czy ten https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTfBGCL4tYqilIzDDIJaJZ2S7eG... czy choćby ten http://bi.gazeta.pl/im/6c/25/c4/z12854636Q,Palac-Kultury-w-Warszawie--trafiony-p... non stop walą pioruny i nic się nie dzieje? Nawet światła nie przygasają?

januszek   18 #30 03.04.2015 11:22

@Pangrys: Dalej jest źle ;P Wyładowanie elektrostatyczne może być efektem chodzenia w bawełnianym swetrze. Albo głaskania kota w suchym pomieszczeniu bo jest zima i ogrzewanie działa. Takie wyładowanie wystarczy np do tego żeby uszkodzić pendrive albo płytę główną TV - obie te rzeczy przerobiłem na sobie :(
Skok napięcia w sieci elektrycznej to coś zupełnie innego. 99% marketingowo nazywanych "listwami antyprzepięciowymi" jest w praktyce przedłużaczami z wyłącznikiem i nie chronią przed niczym. Mało tego, w przypadku starych instalacji elektrycznych działają odwrotnie i mogą spowodować problemy.

  #31 03.04.2015 11:39

@januszek: Też miałem wątpliwą przyjemność rozwalić sprzęt wyładowaniem elektrostatycznym - 9600GT wyzionęła ducha przez dywan.

A co do zasilacza... przy podkręcanym CPU to się nie dziwię. Sam na jesień miałem przez kilka dni BeQuieta L8 350 W na i5-4460 + GTX 970. Dawał radę bez najmniejszego problemu.

Autor edytował komentarz.
piotr34.   5 #32 03.04.2015 11:40

Ciekawy, dobry wpis, miło się czytało go, zresztą jak zawsze i troszkę zazdroszczę sprzętu, bo jest na czym zawiesić oko :) sam planuje jeszcze przed latem zmodernizować swój PC i pewne sugestie zawarte we wpisie, związane z tym sprzętem, najbardziej chodzi mi o płytę główną - Asus Z97 Pro Gamer wezmę pod uwagę, ponieważ jest to naprawdę "perełka" wśród płyt głownych.
Czekam na dalsze częsci.

Autor edytował komentarz.
oprych   12 #33 03.04.2015 11:41

@Pangrys: znam ten ból :)

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #34 03.04.2015 12:10

@sdj (niezalogowany): Ale te pamięci RAM przynajmniej są ładne i pasują mi do całości :P

karwan00   6 #35 03.04.2015 13:20

Ja jednego tylko nie rozumiem...czemu wkładać pamięć 1866MHz skoro ten procesor obsługuje do 1600MHz ? Może ktoś mi wytłumaczyć ?

januszek   18 #36 03.04.2015 13:30

@dendrytus2 (niezalogowany): Jak uważnie i dokładnie wczytasz się w to co napisałem to być może w końcu dotrze do Ciebie, że ja tam napisałem, że piorunochron nie chroni przed przepięciami. Co do reszty - pogadaj z dowolnym serwisem i zapytaj czy po burzach mają więcej pracy.

bystryy   9 #37 03.04.2015 13:36

@Pangrys: "MSI straciło w mych oczach, gdy w specyfikacji ujrzałem tylko jedną kość UEFI, co dla mnie jest dość ważne jak dla każdego użytkownika, który w swojej długiej karierze udało się kiedyś uwalić BIOS czy UEFI"

Ja zaryzykowałem i kupiłem płytę od MSI, choć dotąd byłem "wierny" firmie Gigabyte. Ostatnio robiłem aktualizację BIOSu i mimo że nie jestem religijny, w myślach błagałem niebiosa, by się nic złego jej nie przytrafiło. Udało się, działa :)

Mój procek to też i7-4790K. Stwierdziłem, że nie będę póki co go podkręcał. Turbo Boost działa dobrze, kiedy trzeba, a OC i tak finalnie byłoby od niego większe tylko o jakieś 200-300 MHz.

Maszynki gratuluję, myślę, że powinna starczyć na kilka lat.

  #38 03.04.2015 13:48

@januszek: Nie ma znaczenia co mówią serwisy. Podałem przykłady w których nawet nie gaśnie światło nie mówiąc już o przerwach w pracy elektroniki.

Nie ma znaczenia co piszesz o piorunochronie, bo nie masz bladego pojęcia o LPS czyli piorunochronie.
Nie masz bladego pojęcia dlaczego po burzach serwisy mają więcej pracy i dlaczego w we wskazanych przeze mnie przypadkach nie zachodzi niebezpieczeństwo uszkodzenia elektroniki..

  #39 03.04.2015 13:56

@Pangrys: Przeczytałem o ASUS ESD Guard i tak jak wspominałem jest to bajka dla grzecznych dzieci. System nie ma prawa zadziałać, jeśli instalacja elektryczna, a w szczególności uziemianie nie są poprawnie wykonane i sprawne.
ASUS ESD Guard w zasadzie nie chroni przed niczym, a to przed czym chroni to "iskra" podczas podpinania USB lub podpinania czegoś do gniazd audio. KAŻDY komputer podłączony do sprawnej instalacji elektrycznej jest tak samo bezpieczny jak bez ASUS ESD Guard. Żeby uszkodzić zwykły komputer przy pomocy USB czy słuchawek trzeba się nieźle natrudzić i wtedy faktycznie ASUS ESD Guard coś by dał.

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #40 03.04.2015 13:59

@karwan00: Maks. przepustowość pamięci jaką obsługuje i7-4790K to 25,6 GB/s. DDR3 2400MHz to przepustowość rzędu19,2 GB/s :)

Pomyśl teraz jaki RAM może jeszcze obsłużyć ten procek :P

A tak naprawdę to chipset płyty głównej jest odpowiedzialny za to jakie pamięci obsługuje :)

Autor edytował komentarz.
bystryy   9 #41 03.04.2015 14:40

@O4i: "Od tego czasu dwa razy zmieniłem bebechy w kompie i raz miasto zamieszkania, a zasilacz nadal działa bezbłędnie'

A to inne miasta niszczą zasilacze? ;)

lex_iuris   10 #42 03.04.2015 14:47

Gratuluję! ciekawy jestem co będzie dalej.....
Czy mogę liczyć na podsumowanie kosztów w części ostatniej?

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #43 03.04.2015 14:48

@lex_iuris: Wolałbym nie :P Żona nie zna rzeczywistych kosztów i wolałbym by tak zostało :)

karwan00   6 #44 03.04.2015 14:52

@Pangrys: No właśnie to jest dla mnie zagwostka ...moje DDR3 1600MHz idzie 20,39 GB/s (test w MaxxMEM2_Preview) ja rozumiem ze chipset płyty jest odpowiedzialny...a czy procesor nie ma nic do tego ?

O4i   11 #45 03.04.2015 15:05

@bystryy: No baaa, przecież prąd może być gorszy w innym mieście. :)

W dużej mierze to kwestia indywidualna, ale jeśli częściej zmienia się miejsce zamieszkania od zasilacza, to dobrze to świadczy o zasilaczu!

squeet   12 #46 03.04.2015 18:59

Ciekawe, jak to dalej będzie się rozwijało. Póki co wieje grozą (cenową, ale też moc...)... Pozdrawiam.

Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #47 03.04.2015 19:42

@squeet: Nie boli tak bardzo jak rozkładasz wszystko w czasie :) Pamięci mam od października a płytę kupiłem dopiero w styczniu ...

czarnylas   13 #48 03.04.2015 19:44

Trafny wybór jeśli chodzi o płytę główną ostatnio robiłem wycenę dla kolegi na tej samej płycie ASUS Z97-Pro Gamer, mam nadzieję że będzie mi dane poskładanie kompa na tej płytce

squeet   12 #49 03.04.2015 20:09

@Pangrys: ano, chyba że tak. Chociaż są dwie szkoły. Można kupować sprzęt na raty (w sensie, że w różnym czasie) albo odkładać pieniądze i kupić całość jak już się uzbiera. Nie mam wiedzy, jak teraz jest z fluktuacją cen na rynku podzespołów komputerowych. Jeśli pamięci były tańsze w październiku, to jest to jeszcze większy bonus... Chociaż trochę wspierający domowy budżet...

Autor edytował komentarz.
rradek   9 #50 03.04.2015 22:41

Skoro masz badziewną obudowę od psełdo polsko-chińskiej firmy to czemu i Deusa od nich nie kupiłeś co?
A no byłby strach co nie???

Druga sprawa, świetny wybór GPU, stara architektura, robiąca za grzejnik w pokoju, pochłaniająca tyle energii... no ale cóż tuż to tylko radełon.
Kupując GTXa 970 miałbyś i Dx12 pod nowego łindołsa i wszystkie potrzebne bajery. A tak to masz nie wiem co, złożone bez pomyślunku.

Autor edytował komentarz.
Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #51 03.04.2015 23:18

@rradek: Do moich potrzeb jest wystarczający. Przynajmniej nie męczę się z piszczącymi cewkami :)

Zazdrość to jednak straszne uczucie :D

Over F.A.   5 #52 03.04.2015 23:20

Wybór płyty naprawdę dobry. Jeśli chodzi o zasilacz oczywiście autor wpisu ma rację. Niskie napięcie dla 3,3V 5V,12 V = ciagle blue screeny, zawieszanie komputera, napiecie wyosokie=powolne smazenie kompomentow. Chcialbym jeszcze wspomniec o jednej sprawie. Zauwazylem ze duzo osob kupuje zasilacze na wyrost(zbyt mocne). Dlaczego tak sie dzieje sam nie wiem. Obecnie do wiekszosci komputerow opartych o jedna karte graficzna i cpu ktore nie jest mocno krecone spokojnie wystarczy markowy zasilacz do 400W na lini 12V. Zasilacz uzyskuje najwyzsza sprawnosc w pewnym przedziale obciazenia. Dopiero w naprawde drogich konstrukcja nie ma to znaczenia gdyz osiagaja swietne wyniki nawet podczas malego obciazenia. Dlatego czasem zasilacz 300W z certyfikatem bronze moze uzyskac wieksza sprawnosc od zasilacza silver 600W który nie jest obciazony w odpowiedni sposob. Oczywiscie wiem ze w niektorych modelach certyfikaty to fikcja. Warto takze na obecna chwile kupowac zasilacze z przetwornica DC-DC. Linie 5V i 3,3V powstaja z lini 12V dzieki temu napiecia sa naprawde stabilne.

  #53 04.04.2015 11:02

Do Autora: "ja nie potrzebuję komputera tylko do gier, ale służy, jako" - należy zamienić drugi przecinek na wyraz "mi"; i nie ma żadnych "ficzerów" tylko są cechy i parametry.

rradek   9 #54 04.04.2015 11:50

@Pangrys: Radełona to ja nigdy nikomu nie zazdroszczę, a raczej współczuje.
Tak samo wspieranie tej firmy od której masz obudowę poprzez kupowanie ich produktów. Już wolałbym mieć zwykła obudowę z przez 10 lat niż tą chińszczyznę pod polskim znaczkiem, nastawioną tylko na zysk nie patrząc na nic innego.

zyrol81   9 #55 04.04.2015 12:05

@Over F.A.: może i masz rację, ale weź pod uwagę, że komputer i tak weźmie z zasilacza tyle ile musi, a nie tyle ile może. Jeśli komputer wymaga w sumie 300W to wsadzając zasilacz 600W niewiele zmienisz. I tak kompuer weźmie swoje 300W i koniec. Gorzej gdy wsadzisz np 250W. Wtedy faktycznie może brakować prądu i skutkiem będzie albo ciągłe zawieszki, albo po prostu komputer w ogóle się nie uruchomi. Komputer może spalić napięcie, a nie natężenie. To duża różnica. Poza tym weź pod uwagę jedną rzecz - zasilacz ma np 600W i da takie napięcie na wszystkie podłączone urządzenia. Jeśli nie połączysz dysku, grafiki i CD, i tak zasilacz będzie miał 600W ale będzie to wszystko podawał na płytę główną. Jeśli po?ączysz dysk, CD i grafikę, wówczas natężenie rozłoży się na wszystkie komponenty po równo. Z tym że dysk weźmie sobie z tego np 30W, CD kolejne 20W, grafika 100W, płyta 200W i masz jeszcze 250W zapasu. Konkretnych wartości nie znam, ale prosta zasada, że zasilacz poda równe wartości na każde wyjście, a komponenty już same sobie dobiorą ile potrzebują. I jakoś dysk się nie pali mimo iż w dostaje dużo więcej niż potrzebuje.

Over F.A.   5 #56 04.04.2015 16:54

zyrol81 jesli chodzi o zanizanie napiecia, zawyzanie chodzilo mi o produkty ktore lapia sie pod tzw. czarna liste. Mówiłem tutaj o napięciu. Jeśli chodzi o moc poruszyłem temat sprawności. Niektóre zasilacze podczas minimalnego obciazenia uzyskuja bardzo niska sprawnosc. Oczywiscie nie ma to wiekszego znaczenia ale zawsze wplywa na temperature zasilacza jak i sam pobor pradu. Wieksza sprawnosc = lepsze wykorzystanie energi i mniejsze straty. Jeśli chodzi o temat "w" oczywiscie masz racje.

Podsumowanie:
Dobieramy odpowiednia moc zasilacza, czytamy recenzje, sprawdzamy moc jaka zasilacz oferuje na lini 12V+. Wazne aby zasilacz mial jedna mocna linie. Obecnie idziemy w zasilacze DC-DC. Jeśli zasilacz nie ma wsparcia dla nowych procesorów(stan zasilania C6/C7), sprawdzamy czy mozemy wylaczyc ta opcje dla procesora w naszej plycie glownej.

Autor edytował komentarz.
csMKJP   2 #57 04.04.2015 18:01

Fajnie. Ciekawi mnie jak będzie wyglądać efekt końcowy obudowy. Bo moja kultowa obudowa ProStation R2002 wymaga zakrycia kilku zadrapań.

sgj   10 #58 04.04.2015 18:07

@Pangrys: "A tak naprawdę to chipset płyty głównej jest odpowiedzialny za to jakie pamięci obsługuje :)"

Szczególnie że cały nortbridge od czasów sandy bridge jest zintegrowany w cpu.

Piotrek_20   10 #59 04.04.2015 21:25

@rradek: Wypróbuj maść na ból dupy bo tylko trollujesz.

Produkty Silentum PC może nie są najwyżej jakości ale mają bardzo dobry stosunek cena / jakość - nie są drogie, a spełniają oczekiwania wielu użytkowników.

Radeon R9 285 jest o wiele wydajniejszy od twojej 10 leteniej GF 9800GT, więc wracaj na benchmark fanboyu.

  #60 13.04.2015 08:49

"która pozwalający oraz" ... ?

  #61 29.04.2015 14:43

@Pangrys:

od kiedy to chipset plyty glownej jesli mowimy o procesorach i7 jest odpowiedzialny za pamieci ??

proponowalbym sie nieco doszkolic:

Zamiast magistrali FSB oraz mostka północnego pojawiły się dwie nowe szyny danych - QPI lub DMI,dzięki którym przepływ danych pomiędzy procesorem a chipsetem może wynieść do 25,6 GB/s (QPI). Komunikacja z pamięcią zachodzi przez wbudowany w procesor, kontroler pamięci IMC (Integrated Memory Controller).

Aryman1983   5 #62 30.07.2015 22:14

@Semtex: dla mnie nie ma innej obudowy niż wspomniany przez Ciebie Arc :)

  #63 26.09.2015 22:34

@Pangrys: mój 8320 jest chłodniejszy od niego ale w sumie to o wiele wydajniejszy procek
ja tam czekam na zablokowanego skylake
oskalpuj dziada będzie chłodniejszy bo ta pasta pod ihs to dziadostwo