Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

2 tygodnie z Lumią 920 – wrażenia użytkownika

Mijają 2 tygodnie jak użytkuję Lumię 920 jako jedyny i główny smartfon (przesiadłem się z Galaxy S3). Do tej pory mój kontakt z Windows Phone ograniczył się do tygodniowego romansu z Omnią W (WP 7.5) w zeszłym roku, poza tym, nazwijmy to, indycentem obracałem się w androidowym świecie i tylko moja wrodzona ciekawość nowej platformy (w końcu tej docelowej a nie przejściowej jak Windows Phone 7) i znudzenie Samsungiem Galaxy S3 sprawiły że zaryzykowałem.Czy żałuję i wrócę do androida? Tego jeszcze nie wiem sam.

Lumia 920

Zacznijmy od kwestii namacalnych czyli jakości i solidności wykonania flagowca Nokii. Ogólnie jestem fanem aluminium w smartfonach jednak w tych kwestiach nie mam Finom nic do zarzucenia. Jakość użytych materiałów jest w moim odczuciu na najwyższym poziomie. Widać to gołym okiem i czuć w ręku. Poliwęglan, szkło ochronne Gorilla Glass i ceramika z której wykonane są przyciski to przepis na dobry smartfon. Design zapoczątkowany przy okazji premiery Nokii N9 ani mnie grzał ani ziębił na początku gdy oglądałem Lumię 800 na pierwszych rycinach w internecie. Dopiero po kilku dniach spędzonych z modelem 920 stwierdzam że jest ona naprawdę ładna, elegancka i minimalistyczna.

Jakość spasowania jest bardzo dobra, nic nie trzeszczy, nie ugina się, nie odstaje (oficjalnie stałem się fanem konstrukcji typu unibody). Przeszkadzać mogą jedynie wymiary (130,30 x 70,80 x 10,70 mm) i waga (185g) jednak jest to kwestia przyzwyczajenia i jeżeli ktoś nie ma rąk jak kobieta i zaniku mięśni powinien sobie z Lumią poradzić. Na krótką wzmiankę zasługuje hardware. Dwurdzeniowy Qualcomm Snapdragon S4 o taktowaniu 1.5GHz, 1GB pamięci ram, wszelkie możliwe moduły łączności jakie można sobie zażyczyć, ekran który można używać w rękawiczkach i w pełnym słońcu czy ładowanie bezprzewodowe. Wszystko to przekłada się na przyjemność korzystania ze smartfona i sprawia że użytkownik czuje się doceniony. Najwyższa technologiczna półka, na niedosyt po prostu nie ma tu miejsca.

Ekran

Ekran w Lumii 920 to IPS PureMotionHD+ o rozdzielczości 1280 x 768 pikseli i przekątnej równej 4,5” o współczynniku PPI na poziomie 332 z autorską powłoką antyrefleksyjną (i poprawiającą czerń) Nokia ClearBlack, z super czułym panelem dotykowym ClearPad Series 3 firmy Synaptics, jasność na poziomie ponad 600 nitów a wszystko to chronione szkłem Gorilla Glass firmy Corning.

Tyle w teorii a co z praktyką? Smartfona śmiało można używać w rękawiczkach i w pełnym słońcu, kolory są bardzo dobrze odwzorowane, biel jest biała a czerń głęboka i czarna (z wiadomych przyczyn nie jest to identyczna czerń jak w samoledach ale na mój gust naprawdę niewiele jej brakuje i już chyba tylko zmiana technologii mogłaby ten wynik poprawić). Ostrość celująca, reakcja na dotyk wzorowa. Moim skromnym zdaniem najlepszy ekran na rynku.

Krótko o baterii.

Moim zdaniem jest lepiej niż w SGS3. Przeciętnie wytrzymuje mi ~20h użytkowania gdzie Samsung prosił o ładowarkę po mniej więcej 5 godzinach mniej. Tyle jeśli chodzi samą Lumię. Przyznaję się bez bicia tak jak pisałem we wstępie nie wiem czy nie wrócę do androida (kilka powodów poniżej) jednak jeśli już to bardzo trudno będzie mi znaleźć model na podobnym poziomie jakościowym (najbliższy ideałowi byłby chyba HTC One X).

Windows Phone 8

Po przesiadce z Samsunga Galaxy S3 i 2 tygodniach spędzonych z Lumią 920 i Windows Phone 8 stwierdzam że o ile WP jest systemem bardzo ciekawym i urzekającym o tyle jest pełen już nie ograniczeń a wręcz paradoksów (patrząc na konkurencję).

Zacznijmy od zalet.

System jest mega płynny i szybki. Lagów jeszcze nie uświadczyłem. Minimalizm powinien być synonimem nazwy Windows Phone. Jest ładnie, szybko i spójnie. Wszędzie eleganckie animacje, aż się chce na nie patrzeć. Microsoft postawił na zupełnie nowe podejście do obsługi systemu i moim zdaniem wyszło mu to całkiem nieźle. Kafelki mają swoje wady ale gdy minie pierwszy szok zaczyna się doceniać ich zalety.

Na uwagę zasługuje klawiatura systemowa. Jedna z najwygodniejszych jakich używałem na smartfonach. Wizualnie zintegrowana z systemem, szybka, wygodna z dobrym systemem autouzupełniania słów (Word Flow).

A teraz wady

Jak pisałem wcześniej Windows Phone jest pełen paradoksów. To do czego konkurencja przyzwyczaiła mnie do tego stopnia że traktowałem to jako coś naturalnego tu jest bolesnym brakiem

W sklepie jest według Microsoftu ponad 100 tys. Aplikacji. Oczywiście nie wszystkie są dostępne dla Polaków. Dziwi mnie ten podział na regiony no ale nic. Istotne jest to że większość aplikacji które widziałem w sklepie jest tak mizerna że szkoda gadać. Często można spotkać się z komentarzami użytkowników że aplikacja po prostu nie działa. Wrażenie jakby student napisał prostą aplikację na zaliczenie a potem o niej zapomniał. Brakuje wielu markowych aplikacji (mnie osobiście najbardziej boli brak radia Openfm i aplikacji Pocket).

Znalezienie dobrej i darmowej aplikacji wcale nie jest łatwe.

Pora na Internet explorer. Może wypunktuje:

  • brak synchronizacji zakładek z komputerową wersją przeglądarki (o synchronizacji otwartych kart z litości nie wspominam)
  • brak dopasowywania strony do ekranu czyli np. zawijania wierszy
  • brak możliwości ustawienia otwierania nowych kart w tle

Co najgorsze nie ma żadnej sensownej alternatywy dla IE i nie zapowiada się by taka miała się pojawić. Pff nawet jakby się pojawiła to oczywiście nie można zmienić domyślnej przeglądarki.

Kolejną rzeczą która wprawiła mnie wprost w osłupienie to brak możliwości automatycznego pobierania obrazków w kliencie e-mail. Gdy przychodzi wiadomość zawierająca elementy graficzne każdorazowo trzeba klikać pobierz obrazy. Niby to ze względów bezpieczeństwa ale bez przesady…

Używając androida książkę kontaktową otwierałem tylko gdy chciałem na szybko edytować jakąś pozycję. Do wybierania numerów używałem dialera t9. Np. wpisując kombinację 9696 system proponował mi kontakt oznaczony jako mama. Mała rzecz a cieszy, niestety Microsoft o tym zapomniał.

Kolejną, może nie tak oczywistą ale równie bolesną, wadą jest brak możliwości ściszenia konkretnych dźwięków z osobna np. powiadomień czy multimediów jak ma to miejsce w androidzie. Na noc z reguły ściszałem powiadomienia dla wiadomości (email, facebook, sms) ale zostawiałem dźwięki na połączenia w razie gdybym zaspał do pracy. Teraz albo gra mi wszystko albo nic.

Kolejna głupota to restrykcyjne podejście do własnych dzwonków w systemie. Niby można niby da się ale jest to tak zawiłe że dałem sobie spokój. Wiem że głupota ale ja z systemu na smartfonie chce korzystać a nie go zgłębiać i walczyć z nim.

Windows Phone 8 oferuje tylko 3 tryby jasności. I basta! Można zapomnieć o stricte manualnym dopasowaniu jasności do otoczenia.

Dziwna wielozadaniowość. By wrócić do aplikacji należy nacisnąć przycisk strzałki i wybrać interesującą nas aplikację z menu podobnego do tego co jest w androidzie. Ale jeśli uruchomi się wcześniej odpaloną aplikację z listy wszystkich dostępnych ta załaduje się na nowo. Gdzie tu sens gdzie logika?

Ostatnia rzecz jaka utkwiła mi w pamięci to przewijanie muzyki i wideo. Przeciętny użytkownik zapewne „złapałby” pasek postępu i przewinął. Ale nie w Windows Phone. Przewijanie możliwe jest tylko za pomocą dedykowanych przycisków. Nie muszę chyba mówić że jest to bardzo mało dokładna i irytująca metoda?

Jak widać podczas 2 tygodni wyłapałem więcej wad niż zalet.
Przyznam szczerze że jedyne co mnie trzyma przy Lumii to design i wykonanie oraz szybkość, stabilność i spójność systemu.

Pytanie za 100 punktów czemu jedna z największych firm w branży IT jaką jest Microsoft, posiadająca doświadczenie zarówno na rynku desktopów jak i mobilnym w ciągu prawie 3 lat obecności Windows Phone na rynku ciągle nie może dogonić konkurencji w podstawowych sprawach?
 

windows internet urządzenia mobilne

Komentarze

0 nowych
Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #1 28.12.2012 21:19

Właśnie, szkoda nie ma żadnych fotek. Lepiej się czyta:)
Do do wad i zalet - dlaczego tak mało zalet:)

Over   9 #2 28.12.2012 21:34

Fotki fotkami ale fajnie się czyta ;)
Co do noki WP8 bawilem sie przez jakis czas tym tel ale nie to nie to czego oczekuje od telefonu ktory będzie mi słuzył rok albo 2 :) za bardzo okrojony i brak możliwości instalowania sobie czegos samamu tylko przez sklep a w ROBOCIE tego nie ma ;)

  #3 28.12.2012 21:38

Co do wideo - większy paradoks, że możesz przewijać film, o ile odtwarzasz go z pamięci telefonu, a nie bezpośrednio z Internetu. Co do otwierania w nowych kartach - mi to w sumie nigdy nie przeszkadzało, wystarcza mi opcja w menu kontekstowym. Dodatkowo, jeśli w WP8 dalej jest ograniczenie ilości otwartych kart do 6, to ma to sens - przypadkiem nie zamkniesz sobie jakiejś ważnej karty ;)

Fanboj O   6 #4 28.12.2012 21:45

"Pytanie za 100 punktów czemu jedna z największych firm w branży IT jaką jest Microsoft, posiadająca doświadczenie zarówno na rynku desktopów jak i mobilnym w ciągu prawie 3 lat obecności Windows Phone na rynku ciągle nie może dogonić konkurencji w podstawowych sprawach?"

Moim zdaniem. Bez żadnych dowodów na poparcie tezy.
Efekt Apple. "Ludzie tego nie potrzebują", "ludzie tego nie używają". Apple udało się wypromować styl maksymalnego minimalizmu i ograniczenia customizacji, z braku której posiadacze nie cierpią.
Uproszczenia systemu w smartfonie mają pewne zalety. Użytkownik nie traci czasu na dostosowywanie i ma więcej czasu na korzystanie. Jednocześnie prostszy system, to przynajmniej w teorii, nieco wyższa stabilność i przewidywalność systemu.
Szczerze już w tzw. bezsystemowych telefonach była możliwość przypisania każdemu, osobnemu kontaktowi e-maila, adresu, indywidualnego zdjęcia czy obrazka, oraz komendy głosowej, czy skrótu klawiaturowego. Ja się w taką dłubaninę nie bawiłem. Nie chciało mi się. Kto tracił na to czas?
Może ktoś "zbadał statystyczne zachowania posiadacza komórki" i wyszło, że opcji może być setki tysięcy, a i tak znajdzie się ktoś, komu braknie tej 100 001.
Win phone ma 2/4 sukcesu. Sensowny, szybki i prosty interface. Prostotę, na którą zawsze amatorzy się znajdą. Kiepski PR myślę, że ani plus ani minus, bo zawsze w modzie jest nonkonformizm. Nie ułatwia ani nie utrudnia jakoś szczególnie przebijania się na rynek.
Myślę, że win phone brakuje jednego. Aplikacji. Sensownych istotnie nie ma, i brak możliwości piracenia nie ułatwia systemowi wgryzania się w rynek.

Autor edytował komentarz.
  #5 28.12.2012 21:58

nie to jak iphone i tyle. :)

foreste   14 #6 28.12.2012 21:59

Ten telefon byłby fajny z androidem czy następca meego z wp wcale bym nie kupił ;).

Mk13   15 #7 28.12.2012 22:45

Ciekawy wpis.
"Znalezienie dobrej i darmowej aplikacji wcale nie jest łatwe." - nie zgadzam się. Jest masa dopracowanych, bezpłatnych aplikacji. Evernote, gMaps, IM+, Nextgen Reader, Program TV od WP, to są skojarzenia z pierwszych trzech sekund. A mógłbym tak dłużej. To prawda, że niektórych aplikacji po prostu nie ma., a mogłyby być. Ale to już kwestia popularności platformy i innych niuansów.

Co do Internet Explolera - większość osób się nad nim rozpływa, tutaj jest odwrotnie. Jeżeli o mnie chodzi, moja opinia o mobilnym IE jest taka - mam w telefonie za 500zł taką płynność przeglądania internetu, której mogą się powstydzić Androidy za 2 razy tyle. Dziwi mnie brak synchronizacji zakładek - myślałem, że w WP8 się to pojawi. Otwieranie kart w tle faktycznie może przeszkadzać, choć ja odkąd mam Windows Phone bardzo rzadko korzystam z przeglądarki internetowej (głównie żeby coś sprawdzić w Google itd.) - resztę przejmuje czytnik RSS i dedykowane aplikacje które są po prostu wygodniejsze niż zwykłe strony internetowe. Nie zauważyłem też nigdy problemów z czytaniem czy zawijaniem tekstu, strony zawsze były czytelne.

"Wiem że głupota ale ja z systemu na smartfonie chce korzystać a nie go zgłębiać i walczyć z nim." - myślę że Microsoft też tak pomyślał, dlatego nie dał możliwości ustawienia swojego dzwonka :D

A tak na serio - wszystkie wady, które wymieniłeś są wałkowane w internecie od dawna. W recenzjach, opisach systemu, opiniach ludzi. W systemie wszystko jest maksymalnie uproszczone. Nie ma pierdyliarda pulpitów, pierdyliarda ustawień. Wszystko jest jak najprostsze. Jeżeli ktoś sądzi, że Windows Phone ma być drugim Androidem, gdzie można skonfigurować absolutnie wszystko, od klawiatury po launcher, to się myli. Windows Phone nie ma być drugim Androidem. Tak samo jak kupując Androida akceptujesz to, że jeżeli nie wydasz mniej niż 1000zł będzie mułowaty jak diesel przy -20, że byle jaka aplikacja chce mieć dostęp do danych lokalizacyjnych, SMSów i książki telefonicznej, czy to, że prawdopodobnie nigdy nie dostaniesz aktualizacji bo masz brand operatora, tak samo akceptujesz Windows Phone za te kompromisy, które są mniej lub bardziej ze szkodą dla użytkownika, ale mają jakiś cel. Jest to kwestia odpowiedniego rozeznania przed zakupem. Im większe rozeznanie, tym mniejsze nieporozumienia po zakupie. Korzystam z powodzeniem z obu systemów - Windows Phone 7.8 na Nokii i Android 4.0 na tablecie. Mam czysty umysł, nie jestem fanbojem jednego rozwiązania. Ale z jakichś powodów zakochałem się właśnie w Windowsie, a nie Androidzie.

Autor edytował komentarz.
Fanboj O   6 #8 28.12.2012 23:08

" Jeżeli ktoś sądzi, że Windows Phone ma być drugim Androidem, gdzie można skonfigurować absolutnie wszystko, od klawiatury po launcher, to się myli."
@Mk13
Kłopot w tym, że Win Phone jest szary. A rynek lubi zdecydowane kolory. Albo czarny, albo biały (Kombi "Black & White"). Apple był pierwszy z prostotą i "po prostu działaniem". Andek zdobył % z totalną dłubankodostęnością (srutu-tutu-rootu-cyjankowy-mod).
A Win Phone? Stoi w rozkroku. Ani tani jak Andki, ani ekskluzywnie dopracowany i drogi jak iOS. Szary. Niby dla wszystkich, niby zalety obu biegunów i minimalizacja ich wad, ale wśród mas pseudo-indywidualistów, dla nikogo.

Soren   7 #9 28.12.2012 23:13

@Fanboj 0
Gdyby jeszcze WP dorównywał funkcjonalności iOS to bym nie narzekał aż tak bardzo.
Ale jest gorzej a przecież już iOS w porównaniu do androida jest prosty i ograniczony w pewnych kwestiach.

@Shaki81
Mało zalet bo po prostu nie widzę ich więcej.
Odpowiada mi design i wykonanie lumii, bardzo podoba mi się spójność i szybkość WP połączone z eleganckimi animacjami w każdym zakątku systemu. Na tym zalety moim zdaniem się kończą.

@Mk13
Mobilny IE jest stosunkowo szybki i dobrze renderuje strony ok. Ale wady też ma. Stockowa przeglądarka na SGS3 też była moim zdaniem bardzo dobra a przy tym oferowała masę nie zbędnych jak to często bywa a przydatnych funkcji.

Wiesz ja nigdy nie wymagałem takich możliwości w WP jakie ma android. Dlatego w tekście wypunktowałem tylko te braki jakie u konkurencji są po prostu standardem. Nie neguję braku możliwości zmiany launchera, braku setek custom romów. Neguję brak zawijania wierszy w ie i pobierania grafik w wiadomości email.

iOS też jest prosty i też ma ograniczenia (względem androida) ale jednak pewien poziom reprezentuje. Windows Phone póki co nie nadaje się do konsumpcji treści i rozrywki.
Po tych 2 tygodniach z lumią nie dziwię się że MS przez tyle czasu nie zagarnął sensownego udziału w rynku. WP to więcej wyrzeczeń niż przyjemności i możliwości.
Jedyne w czym lumia się doskonale sprawdza to telefonowanie i pisanie sms/fb ale to potrafią zwykłe komórki za 400zł (np. nokia asha).

Over   9 #10 28.12.2012 23:22

A ja lubię jak wszystko moge konfigurować i dostosowywać pod siebie ;)
jestem niewielkim % wsród userów którzy to rozumieją...
Nie cierpie ograniczeń i cenię wolność aplikacjiii ;)

Autor edytował komentarz.
xomo_pl   20 #11 28.12.2012 23:40

funkcjonalność IE w WP8 poraża :D

jak dla mnie bez porządnej przeglądarki smartfon nie istnieje- to się po prostu wyklucza...

czasem się zastanawiam czy w MS nie mają jakiegoś sabotażysty od kilu lat :D - najpierw wspaniały pomysł zerwania z WindowsMobile i wdrożenia WP, teraz wspaniały pomysł z kafelkami w Windows8...

Vicodin   3 #12 29.12.2012 00:32

Użytkuje Nokie lumia 800 z WP 7.5 od pół roku. Z początku również uważałem niektóre z wymienionych przez Ciebie rzeczy za absurdalne. Jednak z czasem przywykłem i przestało mi to przeszkadzać.

Głośność wszystkiego ustawiana jednocześnie - dla mnie okazało się bardzo dobrym rozwiązaniem. Jeżeli chce wyciszyć telefon wystarczy zrobić to jednym kliknięciem i nie trzeba obawiać się, że mp3 lub jakaś aplikacja zacznie niechcianie się odzywać. Raz klikam wyciszam, drugi raz: wracam do normalnego trybu.

Brak możliwości ustawienia utworu jako dzwonka okazało się nie być aż tak kłopotliwe. Systemowe dźwięki w zupełności mi odpowiadają, może dlatego, że telefon rzadko kiedy mi dzwoni.

Z jasnością ekranu nie mam problemu - automat mi odpowiada.

Wielozadaniowość: z początku strzałka była niezłą zagadką - nie wiedziałem kiedy do czego się cofne. Z czasem opanowałem jej działanie i zaczynam ja doceniać (np szybkie przełączanie się miedzy przeglądarka a jakąś aplikacją)

Przewijanie muzyki.. Hah, pamiętam mój zonk jak odkryłem brak możliwości przewijania "na pasku". Miałem to samo zdanie co Ty w tym artykule. Z czasem jednak okazało się, że nie prawie nigdy nie przewijam utworu, a jak już to o parę sekund wcześniej lub dalej (a do tego przyciski okazały się lepszym rozwiązaniem). Poza tym w wideo jest możliwość przewijania na pasku... Tylko w systemowym odtwarzaczu muzyki brak tej opcji.

IE 9 okazał się bardzo dobra przeglądarka. Na początku myślałem, ze ograniczenia w otwartych zakładkach (max 6) będzie mnie ograniczało i denerwowało, ale w rzeczywistości dzięki temu limitowi nie mam syfu na kartach i zawsze potrafię się odnaleźć. Alternatywą dla ie moze być nokiowska aplikacja (jej zaleta jest kompresja) - jednak jak na razie słabo wypada.

Ogromną zaleta systemu jest szybkość, dopracowany interfejs, płynne przejścia (polecam przeglądać galerie zdjęć na WP i dla porównania na androidzie), integracja z fb/pocztą/skydrive - kilka kliknięć i mamy wszystko w sieci. Można by wymieniać bardzo dużo - mnie osobiście jednak najbardziej zaimponował wyświetlacz, który na tamten czas był najlepszym jaki miałem okazje widzieć i obsługiwać. Przeglądanie Internetu (to coś, co robię najczęściej), oglądanie filmów i zdjęć to czysta przyjemność.

Oczywiście system posiada wady (te wymienione w artykule i sporo innych) - dla mnie największym problemem jest kazdkorazowe wchodzenie w ustawienia i załączanie transmisji danych. Jakby nie mógł sam się pytać przy próbie połączenia, czy zezwalam na transmisje danych czy nie (tak jak w starych telefonach).. Ogólnie jednak jestem bardzo zadowolony i nie zamieniłbym telefonu na żaden inny.

Mk13   15 #13 29.12.2012 00:55

Vicodin, wrzuć sobie WP 7.8, to już w ogóle rozpłyniesz się z zachwytu ;)

Potwierdzam z czystym sumieniem, że te rozwiązania typu wspólna głośność, ograniczenie kart i obsługa "strzałki" to wcale nie są jakieś zacofane, absurdalne rozwiązania. Tylko żeby je zrozumieć potrzeba chyba więcej niż dwa tygodnie po bezpośrednim przejściu z przeładowanego Androida. Lepsze wrogiem dobrego...

A co do tego "nie nadaje się do konsumpcji treści" to już trochę jazda po bandzie - przeglądarka, choć może i ma swoje wady, to jest niesamowicie płynna. Idąc tym tropem 90% androidów nie nadaje się do przeglądania netu. Filmy lecą przez Zune i są konwertowane - nie muszę się martwić o format czy za duży bitrate (bo po co komu plik 2GB na telefonie), muzykę odpala się jednym kliknięciem z paska głośności, jest co najmniej kilkanaście bardzo dobrych gier albo tanich, albo po 3,50. Bo bądźmy szczerzy. Pobieramy kilka-kilkanaście, może ewentualnie 20-40 apek, reszta to nieprzydatny dla nas syf. Jak dla mnie to ten telefon jest idealny do konsumpcji treści. Jeżeli masz aż tak odmienne zdanie, to znaczy że byłeś totalnie zaskoczony tym, co ci zaserwował Windows Phone. A jeżeli tak było, to znaczy że bezmyślnie wydajesz czterocyfrowe sumy.

Autor edytował komentarz.
tskr   4 #14 29.12.2012 01:03

Własne dzwoni dało się już ustawiać w WP7.5, mimo że nie było łatwo. A w WP8 jest to już trywialnie proste - się wrzuca do folderu ringtones.

Dlaczego jeden z drugim opowiadasz jakieś kalumnie, że nie da się?

djfoxer   17 #15 29.12.2012 01:34

Narzekać zawsze można, ale to zawsze coś się znajdzie. Ja ostatnio dostałem do testów jednego z najmocniejszych Samsungów z czterordzieniowym procesorem - Samsung Galaxy Note 2. Ogólnie zabawa jest przednia ale nawet na takim sprzęcie zdarzają się przywieszki systemu. Co więcej, Android jest systemem niezwykle nudnym i... pełnym reklam. Dlaczego nikt o tym nie mówi? Dziennie dostaje kilak reklam typu push o jakiś dzwonkach i promocjach i nie mówię o reklamach z aplikacji bo te swoją drogą też mają reklamy push, bez uruchamiania aplikacji. KOSZMAR! \

Co do WP8. Nie wie czy wiesz, ale w nowym systemie mobilnym od MS pojawił się nowy tryb uruchamiania aplikacji. Jeśli uruchomisz program, i zminimalizujesz go klawiszem "Windows", późniejsze uruchomienie go nie sprawi, iż załaduje się od początku, tylko wczyta ostatni stan - patrz Facebook.Domyślnie opcja ta jest wyłączona w aplikacji.

Nie zgodzę się też że nie ma softu w Marketplace, to może było rok temu teraz naprawdę jest ogromny wybór. Takie narzekania są trochę na wyrost.

Co do dzwonków. WP8 i WP7.8 ma już programik do cięcia mp3 ma dzwonki. Sam nawet zrobiłem apke MyRingtone2SMS: http://www.dobreprogramy.pl/djfoxer/MyRingtoneSMS--kolejne-szlify,33537.html

Soren   7 #16 29.12.2012 07:50

@Mk13
Nie mogę się z Tobą zgodzić. Podobną obsługę strzałki znajdziesz w androidzie (dłuższe przytrzymanie otwiera menu multitaskingu z ostatnimi programami) z tym że tam jest to przede wszystkim rozwiązanie bardziej logiczne i po prostu kompletne.

Wspólna głośność też niestety nie jest na + jak piszecie. Vicodin napisał:
"Jeżeli chce wyciszyć telefon wystarczy zrobić to jednym kliknięciem i nie trzeba obawiać się, że mp3 lub jakaś aplikacja zacznie niechcianie się odzywać. Raz klikam wyciszam, drugi raz: wracam do normalnego trybu. "

Na androidzie jest dokładnie tak samo. Możesz albo wyciszyć całkowicie telefon albo podczas wyciszania gdy pojawia się suwak głośności rozwinąć dodatkowe opcje i wtedy jest już podział na konkretne "kanały".

Ograniczenie kart? Jeżeli Twoim zdaniem Mk13 brak możliwości odpalania kart w tle nie jest ograniczeniem i zacofaniem to masz bardzo dziwny tok rozumowania ;)

Tu nie ma co rozumieć. Konkurencja na pewnej wysokości zawiesiła poprzeczkę i WP w wielu kwestiach nie daje rady jej przeskoczyć. Nie ma to znaczenia że przechodzę z androida, WP 7.5 już miałem, wiedziałem że WP8 jest ograniczony ale zgadzam się mój błąd bo nie zrobiłem dokładnego "riserczu". Nie spodziewałem się takich głupich braków.

Co do konsumpcji treści to w porównaniu z androidem nie nadaje się.
Przeglądanie www na wybrakowanej przeglądarce to nie wszystko.
Ja rozumiem że ie jest płyny ok zgadzam się z tym. Ale na SGS3 do którego ciągle porównują Lumię (chociażby dlatego że to ta sama półka cenowa) pierwsza lepsza przeglądarka z google play jest płynna. Nie interesuje mnie 90% androidów. Ja korzystam ze sprzętów z najwyższej półki ponieważ nie uznaję kompromisów.

Filmy przez zune? Naprawdę jeżeli zdarzy Ci się tak że mimo wszystko zechcesz na smartfonie obejrzeć film (np. w pociągu) to będziesz cierpliwie czekał 2 godziny aż zune go przerobi?
Jestem przyzwyczajony że wrzucam na kartę i uruchamiam.

Pokaż mi te kilkanaście dobrych gier. Zaznaczam że dla mnie dobra gra to nie snake w grafice 3D a rozbudowane produkcje np. Gameloftu czy EA. Te na WP policzę na palcach jednej ręki i są to suchary (asphalt 5 albo NFS Hot Pursuit).

Co do 20-40 apek zgadzam się. Na androidzie miałem około 20 dodatkowych aplikacji. Na WP z ręką na sercu przyznaję że tyle nie znalazłem.
Z ciekawości przejrzałem wczoraj w sklepie kategorię najlepsze bezpłatne. Dosłownie 95% to chłam w postaci notatnika, zegarka, stopera albo innego, nieprzydatnego szajsu.

@tskr
Wrzuciłem plik mp3 do katalogu ringtones jak najbardziej. Mimo wszystko WP w ogóle tego pliku nie widzi.
Nie opowiadam że się nie da, tylko że jest to tak zagmatwane względem konkurencji że się po prostu odechciewa. Jak napisałem, chcę z systemu korzystać a nie go zgłębiać z dokumentacją w ręku.

@djfoxer
Nie uważałeś co instalowałeś. Jakaś aplikacja wpakowała ci reklamy push, to nie wina systemu.
Reklamy możesz zablokować aplikacją adfree albo adaway jeżeli masz roota. Dla skontrowania dodam że w WP w co drugiej aplikacji ze sklepu mam reklamy.

"Nie zgodzę się też że nie ma softu w Marketplace, to może było rok temu teraz naprawdę jest ogromny wybór. Takie narzekania są trochę na wyrost. "
Tak jak pisałem przejrzałem wczoraj wieczorem listę najlepszych bezpłatnych i 90% to nieprzydatny crap. W kategorii płatnych ciut lepiej ale dalej lipa.

Co do tego uruchamiania to facebook i ie chyba jako jedyne spośród moich aplikacji się w ten sposób zachowują. Reszta najczęściej się ładuje na nowo.

Co do dzwonka. Po przesłaniu go do telefonu za pomocą aplikacji do obsługi WP8 w modern ui w końcu plik pojawił się w bibliotece. Wrzucenie go metodą przeciągnij i upuść w exploratorze windows nic nie dawało.

Zapisałem dzwonek za pomocą "twórcy dzwonków" od nokii. Szkoda tylko że można go użyć wyłącznie jako dzwonek na połączenia (miał przeznaczenie na sms).

Twoja aplikacja wymaga zdaje się złamanego systemu więc z miejsca odpadają takie kombinacje.

Zdaję sobie sprawę że to narzekanie ale właśnie na tym polegają moje pierwsze wrażenia po tych 2 tygodniach. WP zmusił mnie do narzekania na niemal każdy element systemu.

Soren   7 #17 29.12.2012 08:09

Jeszcze nie skreślam Windows Phone i Lumii. Jak pisałem wcześniej bardzo spodobała mi się płynność, spójność i szybkość systemu. Może się z czasem przekonam do rozwiązań które dziś wydają mi się tak absurdalne a może rzucę nią o ścianę? Tego jeszcze nie wiem ;)

przemo_mynek   2 #18 29.12.2012 11:27

"Używając androida książkę kontaktową otwierałem tylko gdy chciałem na szybko edytować jakąś pozycję. Do wybierania numerów używałem dialera t9. Np. wpisując kombinację 9696 system proponował mi kontakt oznaczony jako mama. Mała rzecz a cieszy, niestety Microsoft o tym zapomniał."
Kafelek na główną i po problemie ;)

"Windows Phone 8 oferuje tylko 3 tryby jasności. I basta! Można zapomnieć o stricte manualnym dopasowaniu jasności do otoczenia."
Tryb auto chyba istnieje ;)

"Dziwna wielozadaniowość. By wrócić do aplikacji należy nacisnąć przycisk strzałki i wybrać interesującą nas aplikację z menu podobnego do tego co jest w androidzie. Ale jeśli uruchomi się wcześniej odpaloną aplikację z listy wszystkich dostępnych ta załaduje się na nowo. Gdzie tu sens gdzie logika?" Zależy jak aplikacja została zaimplementowana, jeżeli programista wział pod uwage taką możliwość to załaduje ostatni stan, jeżeli nie to nie.

Co do dostepnych aplikacji, android ma ich ponad milion z czego 95% to aplikacje do pierdzenia a 50% z nich ma jakieś dziwne wirusy i nie jasną politykę prywatności ;) Dlatego nie skonfugurujesz sobie WP tak jak Ci się podoba w 100% ale za to nie musisz ściągać pincet antywirusów po których android chodzi z prędkośćią Noki sprzed 10 lat ;) Gry i apki chodzą płynnie i nie zobaczysz nigdzie komentarza na Marketplace >> "Na moim SamsungXPincet80NotePad chodzi, ścina jedynie przy większych lokacjach" ;) Microsoft również certyfikuje swoje apki, nie jest to automat a ludzik który sprawdza x rzeczy przed tym jak apka zostanie dopuszczona do sklepu, niestety Androidowi tego brakuje.

A jeżeli lubisz mieć wszystko konfugurowalne, to wystarczy wizyta na XDA i WP się trochę otworzy ;);)

  #19 29.12.2012 13:08

@Soren:
Na czystym Androidzie (Nexusy) też nie ma dialera T9.
O ile dobrze pamiętam, nie ma też rozbicia na głośność dzwonka i powiadomień.


@przemo_mynek:
Jeżeli używa się znanych i sprawdzonych aplikacji, to AV nie jest potrzebny. No a jak instalujemy byle śmieci, to sami się prosimy o problemy, tak samo jak na komputerach.

Soren   7 #20 29.12.2012 14:07

@przemo_mynek
Z mamą to był przykład tego jak wybieram kontakty, mam je wszystkie przypiąć?
Nie generalizujmy już tak z tą mułowatością androida. SGS3 z reguły zapierniczał jak rakietka do ping ponga a antywirusa nie używałem.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  20 #21 29.12.2012 15:10

Ja ostatnio coraz bardziej skłaniam się ku telefonom z Windows Phone. Wcześniejsza wersja 7.5 miała kilka wad, które skreślały u mnie ten system. W wersji 8 większość tych niedogodności została poprawiona. Kiedyś byłem fanem Androida, ale ostatnie przygody coraz bardziej mnie zniechęcają. Szczególnie to, że często jakaś aplikacja sama mi się wyłącza, przeglądania bardziej rozbudowanych stron to prawdziwa tragedia. System sam przynajmniej raz na 2-3 dni zalicza restart, jednak częściej sam muszę go restartować, bo nie działa mi internet. Irytują mnie też nakładki producentów, zwłaszcza od Androida ICS. Android w czystej postaci jest znacznie ładniejszy od tych wszystkich nakładek. Cyrk jest też z aktualizacjami, zawsze muszę liczyć na widzimisię producenta, a jeśli ktoś kupił telefon u operatora to dopiero ma przerąbane.
Jako użytkownik Windows 8 z chęciom pobawiłbym się też kafelkami na swoim telefonie. Interfejs WP jest bardzo prosty, a sam system działa szybko i sprawnie. Widzę, że Ty odczułeś różnice przesiadając się nawet z takiego kombajnu jak Galaxy S3. Jednak WP 8 nie jest też systemem idealnym i jak wspomniałeś ma sporo ograniczeń i kiepskie aplikacja w sklepie. Myślałem, że jest lepiej, jednak jak się okazuje to nic ciekawego.
Na całe szczęście są telefony z Androidem, które nie posiadają większości wad, które wymieniłem na początku. Nexusy są dla mnie tym czego oczekuję od telefonów z Andkiem, a do tego dostaję wsparcie z aktualizacjami prosto od Google.
Mając wybór między Nexus 4, a Lumią 820 (mój ulubieniec wśród słuchawek z WP) wybrałbym Nexusa bez większego wahania. Jednak mając wybór między smartfonem z androidem nie będącym Androidem, a Lumia 820 miałbym bardzo ciężko wybrać zwycięzcę.
Mi mocno przypadł do gustu wygląd Lumii, mocno się one wyróżniają.

Kilka z wymienionych przez Ciebie wad trochę ostudziło mój zapał do WP ;)

  #22 29.12.2012 15:39

Wniosek:
Czekajmy na premierę nowych Blackberry xD

Soren   7 #23 29.12.2012 16:17

@Scorpions.B
Przesiadka na WP8 z androida to skok na głęboką wodę, diametralna zmiana przyzwyczajeń, twój mobilny świat wywraca się o 180 stopni. Ale jest w tym systemie coś co mimo wszystko powstrzymuje mnie przed sprzedażą lumii. Ciężko to wyjaśnić. WP8 ma w sobie po prostu to "coś".

Póki co mam propozycję wymiany Lumii za ip5, jeżeli to nie wypali to zostanę przy Nokii i chociaż spróbuję zrozumieć ten system i sprawdzić czy jego ograniczenia są do zaakceptowania.

@lukasamd
I będzie powtórka z rozrywki: smartfony będzie można kupić pół roku po premierze, system będzie posiadał mnóstwo błędów wieku dziecięcego a w sklepie co druga aplikacja będzie pierdzieć ;)

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  20 #24 29.12.2012 16:26

@Soren
Lubię takie wyzwania. Już kilka razy okazało się, że zmiana była dobrym pomysłem. Chociaż tak jak wspomniałem wcześniej ciężko miałbym pozostawić Androida zwłaszcza w jego normalnej (dla mnie producenci stosując nakładki na system i upośledzając system aktualizacji, robię z Andka nie do końca przyjazny system) wersji.

  #25 31.12.2012 08:45

Zastanawiam się poważnie nad zakupem telefonu z WP8 i nurtuje mnie coś, co jest dla mnie bardzo istotne, a o czym nikt (tak mi się przynajmniej zdaje) nie wspomina lub ja nie doczytałem. Czy w WP8 można tworzyć foldery z dokumentami? Na przykład w domyślnym (jeśli taki istnieje) folderze zawierającym pliki, tworzę sobie nowe foldery i wrzucam do niego to, co chcę?

  #26 05.01.2013 16:00

Mam podobne odczucia do większości. Najbardziej irytuje mnie to że faktycznie nie da się przewijać filmów np. oglądając YT chciałbym cofnąć coś o 5 sek a nie o 1,5min żeby znowu czekać na dany moment. Również mam podobne pytanie jak "WZ" powyżej!! Przed chwilą bawiąc się Lumią 920 okazało się że przy zainstalowaniu paru nowych aplikacji, automatycznie wygenerowało mi się coś takiego jak Alfabet aplikacji: A i wszystkie apsy na A .. B i wszystko na B. Wolałem jak było wszystko na raz, bo teraz jeszcze dłużej zajmuje mi przewijanie.. a niestety to że mam pogrupowane z A B itp nic mi nie daję, bo nie znam nazw danej aplikacji na pamięć!! Sugeruje się ikoną więc muszę ją poszukać

  #27 05.01.2013 16:40

* jeszcze jedno pytanie. Ponieważ dodatkowo jestem posiadaczem Samsunga Galaxy S2 i wymieniając wszystkie plusy adroida..jesli bawiłem się 10 aplikacjami na raz i nie wychodziłem z jednej wchodząc do drugiej po wciśnięciu klawisza funkcyjnego wyskakiwało mi jakie programy i aplikację są obecnie przez tel użytkowane.. jednym przyciskiem mogłem zrobić - zamknij wszystko - nie martwiąc się czy chodzi mi jakaś strona..czy muzyka w tle itp. W Lumni 920 jest tak że jeśli się przetrzyma strzałkę, pokazują się otwarte strony i aplikację ale nic więcej (bynajmniej ja nic więcej tam nie widzę). Aby zamknąć każde okno wchodzę w daną stronę i klikam po 10 razy strzałkę bo dana strona wróciła na główną rzecz. Czy jest inny sposób zamykania tych aplikacji ??

tskr   4 #28 06.01.2013 05:08

Porzuć to niepotrzebne przyzwyczajenie z androiburdelu. Nie ma potrzeby zamykania aplikacji w WP, bo one i tak w tle nie działają.

(Z wyjątkiem nawigacji, która będzie nadal gadała jeśli się jej nie zatrzyma)

  #29 07.01.2013 17:22

To jeszczo jedno pytanie, szaleje. Mam wyłaczone Wi-Fi, wyłączony dostęp do internetu, wyłączoną lokalizację itp. A cały czas 3G działa i YT, net i wszystko chodzi! PerpetumMobile?? W s2 było można wyłączyć pakiet danych i coś tam i nie działała nic,. Dzięki temu wiem że mi się żadna aktualizacja nie zrobi. Tutaj w Lumi aż się boje mieć ją włączoną skoro się tak dzieje

Soren   7 #30 08.01.2013 07:35

Androburdelu?
Android jest 5 razy bardziej użyteczny i logiczny niż Windows Phone 8.
Wróciłem do Galaxy S3 i bez żalu stwierdzam że Windows Phone dla kogoś kto wymaga trochę więcej niż dzwonienie / sms / facebook i masa nienadających się do niczego aplikacji jest po prostu marnym wyborem.

Z resztą potwierdzają to udziały w rynku po 3 latach.

  #31 10.01.2013 23:11

o czym Panowie w ogóle piszecie?

  #32 20.01.2013 00:12

"Wrażenie jakby student napisał prostą aplikację na zaliczenie a potem o niej zapomniał."
A to trafne spostrzezenie i prawdziwe poniewaz na roznych codeguru itp. microsofotowych eventach czasem zdarzaja sie hity w postaci zakodz 10 dowolnych app, ktore zostana zatwierdzone a dostaniesz Lumie, nawet sami prowadzacy zachecaja ze nie liczy sie jakosc a liczy sie ilosc. I tu mam wrazenie, ze lumia lezy i kwiczy...

  #33 23.01.2013 23:56

Dwa tygodnie z telefonem i taka krytyka... To faktycznie musi byc niezbyt dopracowany sprzet. Brak możliwości wybrania wlasnego dzwonka? - kiepsko. Wspolna glosnosc? - niedobrze. Przewijanie muzyki przyciskami na ekranie? - fatalnie.
Uzywalem androida od czasów G1 i chociaż przesiadalem sie na WP z dużą rezerwa i niepewnoscia ( za namowa znajomego zresztą) to musze przyznać, ze jest to mila odmiana po do granic przeladowanym kolorami, obrazkami i pierdolami najnowszym andku. Przestal byc przyjazny użytkownikowi a jego intuicyjnosc polega dzis tylko na jednym - ludzkim przyzwyczajeniu do znanego.
WP ma sporo niedoróbek, ale jeśli ktokolwiek z was pamięta początki androida niech pierwszy rzuci kamieniem, jeśli uważa, ze bylo "lepiej".
Jakość wykonania 920-tki zaskoczyla mnie bardzo pozytywnie. Co do samego systemu - kazdy rozsądny uzytkownik decydujący sie na smartfon obslugiwany przez "świeży" OS musi liczyć się z tym, ze kolejne miesiące uplyna mu pod haslem odkrywania niedoróbek i wiecznego czekania na poprawki. Kupując cos nieznanego kredyt zaufania i sobie i producentowi. Dwa tygodnie...? Ja od dwóch miesięcy bawię sie durnym aparatem w 920-tce i stwierdzam, ze póki co wiem o nim zbyt malo, bo ciągle mnie zaskakuje, aby pokusic sie o uczciwa recenzje tylko tego zagadnienia.

  #34 24.01.2013 12:29

Ja sobie wlasnie zamowilem Lumie 900, bo za 850zl nowka sztuka to dla mnie prawdziwa perelka. Do tej pory uzywalem Samsunga Wave 3 z BADA 2.0 i podejrzewam, ze z WP 7.8 jest podobnie jak z BADA, czyli fajny system, ale tylko jesli wiesz co kupujesz i robisz to w pelni swiadomie. Jesli bylem z BADA zadowolony, to mam nadzieje, ze i WP mnie nie zawiedzie, a brak programow mi w ogole nie przeszkadzal, bo ich po prostu nie uzywam.

Mialem Androida i szczerze ? Szczerze, to moze na poczatku poinstalowalem jakies pare programow i gier, zeby zobaczyc o co tyle szumu i tyle mnie widziano na Google Market, a w gry w ogole nie gram. Po prostu BADA czy WP 7.8 to systemy dla ludzi takich jak ja, ma byc sprawnie, szybko, potrzebuje wejsc do neta, sprawdzic poczte, cyknąć fotke, w gry nie gram, customizacja mi nie jest potrzebna, a muzy nie mam za bardzo gdzie sluchac, bo jak jade autem, to slucham w aucie, jak jestem w domu, to slucham w domu, a jak robie cos w miedzyczasie, to i tak nie mam czasu na sluchanie :)

Jasne, sytuacja gdy masz wybór programow jest zdecydowanie lepsza, niz gdy tego wyboru nie masz, ale jesli sie nad tym zastanowilem, to po prostu w moim przypadku nie sa mi one w ogole potrzebne. Zalezy mi za to na doskonale wykonanym telefonie, ktory nie zrujnuje mi kieszeni, Samsung Wave 3 spisywal sie w tej roli genialnie i zawiesil poprzeczke wysoko i mam nadzieje, ze Lumia 900 mnie rowniez nie zawiedzie. Bo gdzie ja dostane tak wykonany nowy telefon za 850zl ?

  #35 09.02.2013 10:35

Problem w tym że telefon jest nie dopracowany i robi co chwilę zwiechy. Kosztuje masę kasy a działa losowo.

  #36 17.03.2013 00:27

Uważam że ten telefon byłby świetny z każdym innym systemem niż windows ktory wszystko w tym telefonie ogranicza. Co mi z funkcji jakie posiada telefon skoro windows ich nie obsluguje ?

  #37 24.03.2013 20:57

1. Czy kalendarz w Lumi 920 można zsynchronizować z kalendarzem w Outlooku?
2. Czy również zadania można zsynchronizować?
Proszę o odpowiedź bo bardzo mi jest to potrzebne w pracy.

  #38 30.03.2013 16:24

Jestem posiadaczem lumii800 i mam jedno pytanie ktoś pisał że da się wyciszyć wszystko
jednym kliknięciem - jak dokładnie to się robi bo ja mając głośność w skali od 0 do 30
muszę bocznym przyciskiem jechać np z +25 do 0 trzymając go chwilę co jest irytujące bo zajmuje
trochę czasu. Będę wdzięczny jak ktoś podpowie jak to jednym przyciśnięciem zrobić?
Co do telefonu mam około 2 miesięcy i wg mnie kafelki są super łatwo można sobie je poustawiać wg najważniejszych i np koło siebie w grupy do tego można ich rozmiar ustawiać na 3 wielkości co też bardzo się przydaje. Co do pisania smsów czy np tego komentarza jeszcze nigdy nie używałem tak wygodnego sprzętu po wbiciu już 2 pierwszych liter słownik pokazuje w 90% właś
ciwe słowo na belce wyżej które możemy wybrać szybkim kliknięciem lub jeżeli się pomylimy słownik podświetla propozycje na biało i przy naciśnięciu spacji sam zmienia wyraz na dobry. Jedynie ekran przydałby się lekko większy czyli ten z 920tki czuję byłby idealny. Ale 800 dostałem z firmy i nie uśmiecha mi się dopłacanie tyle kasy.
Co do Marketplace to apki są wg mnie wystarczające i wszystkie najważniejsze np. ubolewałem że nie będę miał w aparacie funkcji panorama a wystarczy ściągnąć darmowe "aparat-dodatki" i mamy nie tylko panoramę ale dużo więcej możliwości. Miałem iphona po jailbreaku i nie jest mi źle po przesiadce na WP. Pozdrawiam.

  #39 05.04.2013 22:49

@Boolter - możesz. Domyślnie synchronizuje się przy skonfigurowaniu konta Microsoft na komórce.
Możesz też synchronizować z poziomu opcji samego kalendarza, gdzie możesz ustalić synchronizację poszczególnych elementów.

Odnośnie samego artykułu, to podziwiam autora. Po pierwsze artykuł czyta się dobrze, choć brakuje troszkę zdjęć. Było by milej. Po drugie, mam WM8 (co prawda na HTC, ale przy tym systemie to to samo) miesiąc i nadal nie jestem w stanie zdobyć się recenzję.

To trochę za mało czasu, szczególnie, jeśli tak jak ja korzystało się od dawna z Androida.
Jeśli chodzi o pierwsze wrażenia dotyczące systemu, to są podobne: System jest bardzo prosty i o ile na początku może to przeszkadzać, to po mniej niż tygodniu zaczyna się dostrzegać plusy tego rozwiązania, a po miesiącu jak mam skorzystać z Galaxy S3 mojej dziewczyny, to czuję się nieporadny. Android przestał być intuicyjny. Menu, ustawienia, pulpity... Z wielką przyjemnością wracam do kafelków i prostej listy aplikcaji. Dodam, że pogrupowanie wedle pierwszych liter jest świetne i sama lista jest o wiele bardziej funkcjonalna niż menu androida (plus za szybkie przeskakiwanie między literami. Zauważyliście, że litera grupująca jest zawsze widoczna na ekranie?). Może to dlatego, że jest mniej kolorów i wszystko jest czytelniejsze?
Jeśli ktoś uważa Android za intuicyjny system, to prawdopodobnie po prostu się do niego przyzwyczaił. To z kolei rzutuje na testowanie innych systemów, bo tam działa to inaczej. Nie zawsze gorzej, po prostu inaczej.

Autor artykułu sam napisał, że przyzwyczaił się do jednego systemu (android), więc siłą rzeczy rozwiązania WP w pierwszych tygodniach będą musiały wydawać się dziwne.

Piszesz, że problemem jest sklep. Otóż, od pierwszego stycznia MS zmienił system weryfikacji aplikacji przed wpuszczeniem ich do sklepu, przez co aplikacji jest siłą rzeczy mniej, ale są generalnie lepsze. Jakościowo. Działają z reguły płynniej, mają zunifikowany layout, są proste i intuicyjne. Trochę boli, że za niektóre trzeba płacić na WP, a na andka są za darmo (np. Angry Birds). Ogólnie jednak nie oceniałbym tego w kategorii wielkiej wady. Dla kogoś, kto nie ma komputera/konsoli i potrzebuje mieć super gry na telefon, to faktycznie może być za mało, ale dla przeciętnego użytkownika telefonu gry są całkiem fajne (polecam grę Achtung).

Nie zająknąłeś się, drogi Autorze, w swojej recenzji przy okazji apek ze sklepu odnośnie ich kompatybilności. W WP nie ma takiej sytuacji, żeby apka działała na jakimś jednym modelu, a nie działała w ogóle na innym (raczej może to dotyczyć poszczególnych egzemplarzy, niż całego modelu). Co innego jest przy Androidzie. Nie dalej jak w zeszłym tygodniu musialem w trybie awaryjnym przywracać ustawienia fabryczne w S3 mojej dziewczyny po tym, jak jakaś 5cio gwiazdkowa apka rozwaliła system. To jest bardzo duży plus, który w jakimś stopniu niweluje fakt mniejszej liczby aplikacji.
Inną sprawą jest to, że na Andka jest o wiele więcej (nawet procentowo) śmieci niż tu.

Skoro wspomniałem o konsolach, to za friko można zamienić telefon w kontroler Xboxa ;)

Fakt braku podpowiedzi T9 w wyszukiwaniu kontaktów uważam za bardzo dużą wadę WP i jedyną z sensownych jakie wymieniłeś.

Dzwonki dodaje się w 2 minuty i nie jest to jakiś wyczyn wymagający wertowania podręcznika. Jak na kogoś, kto posiada Androida, dziwi mnie takie tłumaczenie. Serio.

Trybu jasności i przewijania strzałkami nie zauważyłem. Co oznacza, że przeciętnemu użytkownikowi nie jest potrzebne, a jeśli jesteś bardziej wymagającym, to jest odpowiednia apka w sklepie, która daje większe możliwości podczas odsłuchiwania muzyki.

Ostatnia rzecz to wielozadaniowość. MS ustalił konkretny lifecycle aplikacji. Jeśli programista tworzy aplikację znając platformę, gwarantuję Ci, że nie będziesz miał się do czego przyczepić w kwestii wielozadaniowości. Jeśli ktoś (programista) się przesiada z andka/iOs'a, to jak widać może być różnie.
Aplikacjie będące w sklepie od 1 stycznia br. powinny już w pełni obługiwać sugerowany lifecycle.

=====

Dziwi mnie, że wśród zalet nie znalazłeś fantastycznego moim zdaniem pakietu Office, który dostajemy za darmo. Synchronizację ze SkyDrivem i możliwością pracy nad tym samym dokumentem w pracy (na pełnym Officie) i z komórki.
OneNote, który również jest w pakiecie z Windowsem jest po prostu boski. Nie ma potrzeby na milion aplikacji w stylu notatek, notesów, list zakupowych itp. Ten mały programik jest w stanie zrobić to wszystko i udostępnić innym.

No i właśnie. Udostępnianie jest bajecznie proste i intuicyjne. Wysłanie dokumentu mailem staje się naprawde super proste. To zasługa prostego właśnie GUI i implementacji interfejsów do sherowania treści.

Piszesz, że wróciłeś bez żalu. Ja bez żalu zostawiłem andka, bo w codziennym użytkowaniu (czyli 90% tego do czego używa się teraz telefonu) działa super-sprawnie bez żadnej zawiechy. A na te 10% prawdopodobnie znajdę apkę w sklepie.



W zamierzeniu nie chciałem wyjść na jakiegoś wyznawcę WP, ale chyba jednak tak wyszło :/
Zapewniam, że tak nie jest, Windows ma kilka wad (np. brak możliwości szybkiego włączania wifi, bluetootha i innych takich bez doinstalowywania apki), jednak nie są to wady, które są podane w tym artykule.


pozdrawiam
d.

  #40 06.04.2013 11:54

Dodam jeszcze, bo zapomniałem, że z chęcią zobaczę jakieś dane o 3 letnim udziale w rynku WP8 ;)

  #41 22.05.2013 23:03

aby ściszyć za jednym razem calkiem proste .
1- naciśnij klawisz głośności ( obojętnie który )
2-pojawi się w prawym górnym rogu dzwonek
3-dotknij raz na ekranie w prawym, górnym rogu na ikonę dzwonka i po sprawie

  #42 27.08.2013 11:44

Wczoraj przywiozłem swoją Lumię z salonu. Kupiłem ją muszę przyznać ze sporymi obawami, ale bawiąc się nią drugi dzień uważam, że spełni moje oczekiwania. Do tej pory używałem Galaxy S2 i byłem z niego bardzo zadowolony, ale system za bardzo zaprzątał moją uwagę i zabierał mi niepotrzebnie czas. Wystarczy mi Android w tablecie. Jak na razie obczaiłem większość funkcji w Lumii, jednakże nie mogę dociec w jaki sposób telefon łączy się z internetem pomimo wyłączonego Wi-Fi, połączenia z internetem, a nawet 3G. Obawiam się głównie o utratę transferu i niepotrzebne zużycie energii przy nieświadomej aktualizacji.

  #43 26.09.2013 15:31

ja mam 820, chcętnie pozbędę ale nikt tego kupić nie chce. Zgadzam się z autorem w 100%.
Ten system to SZAMBO. Szkoda że producent zniszczył tak doskonałe telefony tym systemem.

  #44 30.11.2013 20:37

powiedzcie, dlaczego nie mogę otworzyć na Nokii 920 jakiejkolwiek poczty na Google? mam kilka skrzynek i wszystkie na G. nie jestem fachowcem, wcześniej na Samsungu nie było problemów. co można zrobić?

  #45 08.04.2014 14:46

Najśmieszniejsze jest to ze jak chcecie wymienic szybke to lepiej kupić używany telefon z dobra szybka (wyjdzie taniej) niż wywalić 700 stów na nowa, poniewaz co sie okazuje wyświetlacz i szybka są scalone