r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Powstaje pierwsza komercyjna gra stworzona przy użyciu asm.js od Mozilli

Strona główna AktualnościROZRYWKA

Mozilla od dłuższego czasu chwali się swoim asm.js, niskopoziomowym podzbiorem JavaScript, który pozwala na tworzenie aplikacji działających w przeglądarkach z szybkością zbliżoną do kodu natywnego. W całym tym projekcie brakowało gier, ale sytuacja zaczyna się zmieniać. Dzisiaj na światło dzienne wyszła informacja, że studio Trendy Entertainment przeniesie desktopowe Dungeon Defenders Eternity do sieci Web właśnie z użyciem technologii fundacji. Całość ma prezentować się równie dobrze co w wersji natywnej, dodatkowo oferując przy tym taką samą wydajność. Cele są ambitne, czy to ma szanse się udać? Wygląda na to, że tak.

Fundacja uważa, że asm.js jest już na tyle zoptymalizowane, że naprawdę można tworzyć rozbudowane, wydajne aplikacje i gry z jego użyciem. Już w grudniu ubiegłego roku wydajność kodu napisanego w tak okrojonym JavaScripcie była tylko 1,5 raza wolniejsza od kodu natywnego. Oczywiście nie będzie to równie szybkie co wersja w kodzie natywnym, ale dzięki użyciu otwartych technologii stanie się dostępne dla wielu platform – nie tylko komputerze, ale także telefonie, tablecie czy konsoli. Oprócz asm.js wykorzystać przecież można bibliotekę WebGL do zajęcia się grafiką 3D, a także Web Audio w celu dodania zaawansowanych możliwości dźwiękowych, w tym również dźwięku przestrzennego.

Warto również zwrócić uwagę na to, że o ile nie zastąpi to rasowych gier optymalizowanych do bólu (lub też pełnych błędów jak Battlefield 3 w momencie premiery), a i tak wymagających komputerów-potworów, o tyle gry tego typu i tak znajdą szerokie grono graczy. Obecnie gramy na telefonach i tabletach, niejednokrotnie niewielka produkcja dla urządzenia mobilnego zdobywa znacznie większą ilość użytkowników niż gry typu AAA dla komputerów PC i konsol. Nie do przecenienia jest natomiast uruchamianie gier od razu z poziomu przeglądarki, którą przecież i tak mamy większość czasu włączoną w tle. Bez instalowania dodatków, bez instalowania wtyczek i pobierania gigabajtów danych. Po prostu uruchamiamy i gramy.

r   e   k   l   a   m   a

W taką wizję wierzy Trendy i właśnie dlatego zdecydowało się wersję stworzoną przy użyciu asm.js. Co więcej, już teraz zapowiedziano, że sequel gry, Dungeon Defenders II również zostanie stworzony dla sieci Web. Gdy gra zostanie ukończona, będzie można kupić ją w sieci Steam. Jak widać, dzięki asm.js można więc tworzyć gry i na nich zarabiać. To nie jedyny przypadek zainteresowania technologiami oferowanymi przez Mozillę. W ostatnim czasie swoją grę Cloud Raiders wypuściło na Facebooku Game Insight. Wykorzystali oni właśnie WebGL i rozwiązania oferowane przez fundację.

Możliwe, że gra ta stanie się swoistym katalizatorem i zainteresuje więcej programistów. Wiele będzie zależało od tego, jak będzie ona działać w praktyce i czy faktycznie uda się zaoferować użytkownikom wysoką jakość. Firefox dzisiaj otrzymał aktualizację do wersji 31. w której znaleźć można debuger elementów typu Canvas, co tym bardziej powinno ułatwić prace. Dobrze, aby znaleźli się zainteresowani, może to bowiem stworzyć zdrową konkurencję dla Native Clienta od Google.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.