Quo vadis, Canonical?

Tekst ten piszę z pewnym rozgoryczeniem, gdyż Ubuntu (lub Kubuntu, bywało z tym różnie) używałem ponad 3 lata.

Wersja 6.06 była dla mnie zaskoczeniem - Linux, system otoczony aurą niedostępności dla szarego usera okazał się "ludzki" - już sama nazwa Ubuntu na to wskazywała. I faktycznie - jak na tamte czasy, było rewelacyjnie, obsługa sprzętu stała na całkiem dobrym poziomie. Kolejną stacją na drodze "Linux" był Ubuntu 6.10 PL Elokwentny Emu - przygotowana przez polską załogę Ubuntu.PL - system ten poskładał mnie totalnie, gdyż dodali nawet UbuNEO, czyli bez zbędnego kombinowania mogłem odpalić neostradę i hulać w świecie wolnym od wirusów.

Następnie pojawiło się u mnie Kubuntu (miałem krótko wersję 6.10, jako przerywnik dla dwóch wyżej opisanych). Wersja 7.04 była bardzo udana, KDE 3.5 było doprawdy świetnie dopracowane i nie miałem ani jednej kłopotliwej sytuacji typu crash czy zawiecha. Kubuntu używałem do wersji 9.04 - jednak od wersji 8.10 byłem trochę zawiedziony, gdyż Canonical dało do Kubuntu 8.10 ledwo używalne KDE 4.1 - ekran co chwilę mrugał na czarno, ogólnie rzecz ujmując - totalna katastrofa.

Właśnie od wersji 8.10 rozpoczęła się droga ku totalnemu upadkowi systemu z Canonical. Dlaczego tak sądzę? Decyzje Canonical można nazwać wręcz idiotycznymi, jak właśnie dodanie KDE 4.1 do Kubuntu 8.10, Empathy w miejsce Pidgina w Ubuntu 9.10 czy wreszcie zamienienie USplasha fatalnym wynalazkiem o niewinnej nazwie plymouth w najnowszej odsłonie.

Mało tego, zależności pomiędzy pakietami w Canonical układa jakiś szaleniec. Próba usunięcia plymouth sprowadza się do otrzymania takiego komunikatu:

lucjan@lucjan-desktop:~$ sudo apt-get remove plymouth [sudo] password for lucjan: Czytanie list pakietów... Gotowe Budowanie drzewa zależności       Odczyt informacji o stanie... Gotowe Następujące pakiety zostały zainstalowane automatycznie i nie są już więcej wymagane:  libsdl-ttf2.0-0 menu libmono-security2.0-cil libndesk-dbus1.0-cil  libmono-addins-gui0.2-cil libwxbase2.8-0 libmono-system2.0-cil python-numpy  python-mako python-ubuntuone-client ubuntuone-client libkpathsea5  intel-gpu-tools libdmraid1.0.0.rc16 python-pygame python-pycurl  libboost-system1.40.0 libmono-corlib2.0-cil libboost-python1.40.0  libsdl-mixer1.2 libpst4 liblaunchpad-integration1.0-cil bogofilter-bdb  libmono-cairo2.0-cil libavahi1.0-cil python-egenix-mxtools python-mutagen  libndesk-dbus-glib1.0-cil python-ubuntuone-storageprotocol libindicate-gtk2  python-indicate libpisock9 libmono-i18n-west2.0-cil python-libtorrent  libcddb2 libportmidi0 evolution-common libmono-posix2.0-cil mono-runtime  liblapack3gf pidgin-data libmono-addins0.2-cil python-mmkeys sdparm  samba-common libgdata-common libgtkspell0 deluge-common bogofilter-common  vlc-nox openoffice.org-java-common python-cddb libmikmod2 python-sexy  libupnp3 libtelepathy-glib0 mono-gac libboost-thread1.40.0 libglade2.0-cil  libxcb-keysyms1 libart2.0-cil libnotify0.4-cil libglib2.0-cil mono-2.0-gac  bogofilter hddtemp python-chardet python-appindicator  libmono-sharpzip2.84-cil python-gtkspell libblas3gf filezilla-common  libupower-glib1 libgfortran3 libtorrent-rasterbar5 samba-common-bin  libgtk2.0-cil python-egenix-mxdatetime libgmime2.4-cil libpisync1  libboost-filesystem1.40.0 libsmpeg0 Aby je usunąć należy użyć "apt-get autoremove". Następujące pakiety zostaną USUNIĘTE:  acpi-support acpid alsa-base alsa-utils anacron apport  apport-hooks-medibuntu aptdaemon aptoncd apturl at at-spi avahi-daemon  avahi-utils bleachbit bluetooth bluez bluez-cups bluez-utils brasero  brasero-common capplets-data casper cheese cheese-common compiz compiz-core  compiz-fusion-plugins-extra compiz-fusion-plugins-main compiz-gnome  compiz-plugins compizconfig-backend-gconf compizconfig-settings-manager  console-setup consolekit couchdb-bin cron cryptsetup cups  cups-driver-gutenprint cups-pdf dbus dbus-x11 deluge deluge-gtk  deskbar-applet desktopcouch dkms dmraid dmsetup e2fsprogs ecryptfs-utils  emerald eog erlang-base erlang-crypto erlang-inets erlang-mnesia  erlang-public-key erlang-runtime-tools erlang-ssl erlang-syntax-tools  erlang-xmerl evince evolution evolution-data-server evolution-indicator  evolution-plugins evolution-webcal exaile file-roller filezilla firefox  firefox-3.5 firefox-3.5-branding firefox-3.5-gnome-support firefox-branding  firefox-gnome-support flegita foo2zjs foomatic-db foomatic-db-engine  friendly-recovery ftp fusion-icon gcalctool gconf-defaults-service  gconf-editor gconf2 gconf2-common gdebi gdm gdm-guest-session  gecko-mediaplayer gedit ghostscript-cups ghostscript-x gimp giver gksu  gnome-about gnome-applets gnome-applets-data gnome-bluetooth  gnome-codec-install gnome-control-center gnome-disk-utility gnome-keyring  gnome-mag gnome-media gnome-media-common gnome-mplayer gnome-nettool  gnome-panel gnome-panel-data gnome-power-manager gnome-screensaver  gnome-session gnome-session-bin gnome-session-canberra gnome-settings-daemon  gnome-system-monitor gnome-system-tools gnome-terminal gnome-terminal-data  gnome-user-guide gnome-user-share gnome-utils gsfonts-x11  gstreamer0.10-plugins-good gucharmap gufw gvfs gvfs-backends gwibber  gwibber-service hal hostname hplip ifupdown indicator-applet  indicator-applet-complete indicator-applet-session indicator-me  indicator-session indicator-sound initramfs-tools initscripts inxi  jockey-common jockey-gtk kbd kpartx language-selector laptop-mode-tools lftp  libasound2-plugins libatspi1.0-0 libaudio2 libbonoboui2-0 libbrasero-media0  libcamel1.2-14 libcanberra-pulse libcheese-gtk18 libcompizconfig0  libcryptui0 libebackend1.2-0 libebook1.2-9 libecal1.2-7 libedata-book1.2-2  libedata-cal1.2-6 libedataserver1.2-11 libedataserverui1.2-8  libegroupwise1.2-13 libemeraldengine0 libexchange-storage1.2-3 libgconf2-4  libgconf2.0-cil libgconfmm-2.6-1c2 libgdata6 libgdu0 libgksu2-0  libgnome-desktop-2-11 libgnome-desktop-2-17 libgnome-media0 libgnome-pilot2  libgnome-vfs2.0-cil libgnome-window-settings1 libgnome2-0 libgnome2-common  libgnome2-perl libgnome2-vfs-perl libgnome2.24-cil libgnomekbd-common  libgnomekbd4 libgnomepanel2.24-cil libgnomescan0 libgnomeui-0 libgnomevfs2-0  libgnomevfs2-common libgnomevfs2-extra libgstfarsight0.10-0  libgtkhtml-editor0 libgtkhtml3.14-19 libgweather-common libgweather1 libice6  liblpint-bonobo0 libm17n-0 libmagickcore2 libmagickwand2  libmetacity-private0 libnet-dbus-perl libnss-mdns liboobs-1-4  libpanel-applet2-0 libpolkit-gtk-1-0 libpulse-browse0  libpulse-mainloop-glib0 libpulse0 libpurple0 libqt4-opengl libqtgui4 libsm6  libsoup-gnome2.4-1 libstartup-notification0 libwebkit-1.0-2 libwnck22  libwww-perl libwxgtk2.8-0 libxaw7 libxklavier15 libxklavier16  libxml-parser-perl libxml-twig-perl libxml-xpath-perl libxmu6 libxres1  libxss1 libxt6 libxtrap6 libxtst6 libxvmc1 libxxf86dga1 linux-generic  linux-image-2.6.32-22-generic linux-image-generic linux-sound-base logrotate  m17n-contrib m17n-db media-player-info metacity metacity-common  mint-artwork-gnome mint-meta-gnome mint-meta-x64 mint-search-addon  mintconstructor mintinstall mintmenu module-init-tools mountall mousetweaks  mplayer mplayer-nogui nautilus nautilus-actions nautilus-data nautilus-gksu  nautilus-open-terminal nautilus-sendto nautilus-wallpaper netbase  network-manager network-manager-gnome network-manager-pptp  network-manager-pptp-gnome notify-osd ntfs-3g ntpdate nvidia-current  nvidia-settings obex-data-server openoffice.org-base  openoffice.org-base-core openoffice.org-calc openoffice.org-core  openoffice.org-draw openoffice.org-evolution openoffice.org-gnome  openoffice.org-gtk openoffice.org-impress openoffice.org-math  openoffice.org-writer openprinting-ppds opera padevchooser paman paprefs  pavucontrol pavumeter pcmciautils pidgin pidgin-facebookchat  pidgin-libnotify plymouth plymouth-theme-ubuntu-text pm-utils policykit-1  policykit-1-gnome powermgmt-base ppp pppconfig pppoe pppoeconf pptp-linux  procps pulseaudio pulseaudio-module-gconf pulseaudio-module-x11  pulseaudio-module-zeroconf pulseaudio-utils pxljr python-aptdaemon  python-aptdaemon-gtk python-compizconfig python-desktopcouch  python-desktopcouch-records python-evolution python-farsight python-gconf  python-gnome2 python-gnome2-desktop python-gnomeapplet python-gnomedesktop  python-mediaprofiles python-metacity python-papyon python-pyatspi python-uno  python-virtkey python-webkit python-wnck qnapi qnapi-gnome rsyslog samba  screen-resolution-extra seahorse shiki-brave-theme shiki-colors  shiki-colors-metacity-theme shiki-dust-theme shiki-human-theme  shiki-illustrious-theme shiki-noble-theme shiki-wine-theme shiki-wise-theme  simple-ccsm skrypt-mint software-properties-gtk splix sun-java6-plugin  system-config-printer-gnome system-tools-backends telnet thunderbird  thunderbird-locale-pl tomboy totem totem-common totem-mozilla totem-plugins  totem-xine ubufox ubuntu-minimal ubuntu-system-service ubuntu-tweak  ubuntuone-client-gnome udev udisks ufw update-manager upower upstart  ureadahead usb-creator usb-creator-common usb-creator-gtk util-linux  virtualbox-3.2 vlc wireless-crda x-ttcidfont-conf x11-apps x11-common  x11-session-utils x11-utils x11-xfs-utils x11-xkb-utils x11-xserver-utils  xchat xchat-common xchat-gnome xchat-gnome-common xchat-gnome-indicator  xchat-indicator xfonts-100dpi xfonts-75dpi xfonts-base xfonts-encodings  xfonts-mathml xfonts-scalable xfonts-utils xinit xorg xscreensaver-data  xscreensaver-gl xserver-common xserver-xorg xserver-xorg-core  xserver-xorg-input-all xserver-xorg-input-evdev xserver-xorg-input-mouse  xserver-xorg-input-synaptics xserver-xorg-input-vmmouse  xserver-xorg-input-wacom xserver-xorg-video-all xserver-xorg-video-apm  xserver-xorg-video-ark xserver-xorg-video-ati xserver-xorg-video-chips  xserver-xorg-video-cirrus xserver-xorg-video-fbdev xserver-xorg-video-i128  xserver-xorg-video-intel xserver-xorg-video-mach64 xserver-xorg-video-mga  xserver-xorg-video-neomagic xserver-xorg-video-nouveau xserver-xorg-video-nv  xserver-xorg-video-openchrome xserver-xorg-video-r128  xserver-xorg-video-radeon xserver-xorg-video-rendition xserver-xorg-video-s3  xserver-xorg-video-s3virge xserver-xorg-video-savage  xserver-xorg-video-siliconmotion xserver-xorg-video-sis  xserver-xorg-video-sisusb xserver-xorg-video-tdfx xserver-xorg-video-trident  xserver-xorg-video-tseng xserver-xorg-video-v4l xserver-xorg-video-vesa  xserver-xorg-video-vmware xserver-xorg-video-voodoo xterm xulrunner-1.9.1  xulrunner-1.9.1-gnome-support xulrunner-1.9.2 yelp UWAGA: Zostaną usunięte następujące istotne pakiety. Nie powinno się tego robić, chyba że dokładnie wiesz co robisz!  e2fsprogs util-linux (z powodu e2fsprogs) hostname upstart (z powodu  hostname) 0 aktualizowanych, 0 nowo instalowanych, 464 usuwanych i 0 nieaktualizowanych. Po tej operacji zostanie zwolnione 1426MB miejsca na dysku. Zaraz zrobisz coś potencjalnie szkodliwego. Aby kontynuować wpisz zdanie "Tak, rób jak mówię!" ?]

Krótko rzecz ujmując - paranoja!

Zmiany wizualne w Ubuntu 10.04 są katastrofalne - przyciski z lewej strony to niezbyt rozsądne posunięcie, na szczęście za pomocą narzędzia Ubuntu Tweak można to bardzo łatwo zmienić. Również domyślny motyw jest nieszczególny, kolory są krótko mówiąc, fatalne. Fiolet to kolor zdecydowanie gorszy niż stary, dobry motyw Human - nie wspominając o bardzo ładnym i czytelnym motywie Shiki Human czy Shiki Wise.

Ostatnio zainstalowałem Kubuntu - szok, dystrybucja skopana aż niemiło. Niestety, potrzebowałem jej do pewnego niecnego planu (szerszy opis znajdziecie tutaj), jednak szczerze mówiąc, bylem rozczarowany - sympatyczne niegdyś distro zmieniło się w najgorzej zrobione KDE jakie można sobie wyobrazić!

Zadaję więc retoryczne pytanie: Dokąd zmierzasz, Ubuntu/Kubuntu? Lepiej realizować własne, pomylone wizje, czy śladem dystrybucji LinuxMint posłuchać w kluczowych momentach zdania użytkowników?

Odpowiedź na to pytanie pozostawię bez komentarza.  

Komentarze (31)

avatar | 07.08.2010 19:23
To co wyrabia canonical wyrabia od paru wydań z ubuntu to się w głowie nie mieści. W odpowiednim czasie uciekłem do debiana i nie żałuje wyboru.
avatar | 08.08.2010 3:22
Moim zdaniem zmiany idą w dobrym kierunku. Zmiany stylu czy kolorystyki to tylko kosmetyka, moim zdaniem na tyle marginalna, że w ogóle nie biorę jej pod uwagę (aczkolwiek zarówno przyciski z lewej strony jak i domyślny motyw 10.04 ciągle są u mnie domyślne, tyle, że lekko zmodyfikowane). Według mnie, jedynym, prawdziwym, problemem który poruszasz, to skopane zależności.
avatar | 08.08.2010 3:45
Uzytkownik ma czuc, ze system i srodowisko graficznie nie usiluje mu przeszkadzac, jak to ma miejsce w Windows czy KDE , gdzie trzeba czasem zyliarda klikniec by dostac sie np do ustawien dyskow.

Canonical probuje zrobic cos co od dawna powinno byc - system lekki i przyjemny. Mnie np nie interesuje ze zrywaja z regula, ze Linuks jest od geekow dla geekow. Jestem za zmianami jakie wprowadza Canonical.

"Zmiany wizualne w Ubuntu 10.04 są katastrofalne - przyciski z lewej strony to niezbyt rozsądne posunięcie, na szczęście za pomocą narzędzia Ubuntu Tweak można to bardzo łatwo zmienić. Również domyślny motyw jest nieszczególny, kolory są krótko mówiąc, fatalne. Fiolet to kolor zdecydowanie gorszy niż stary, dobry motyw Human - nie wspominając o bardzo ładnym i czytelnym motywie Shiki Human czy Shiki Wise. "

Jak dla mnie bardzo dobre. Koniec malpowania z Windows. Lokalizacja przyciskow jest bardzo dobra.
Jak ci sie nie podoba wyglad to mozesz zmienic. To nie Windows.

Hahaha. Jakie swiete oburzenie zapanowalo. :D
To znaczy ze Canonical idzie w dobrym kierunku.

Linux Mint? Jaja sobie robicie. To distro probuje udawac Windows. Jak ktos przechodzi na Linuksa to ostatnie czego oczekuje to to, ze zobaczy proteze Windowsa. Ludzie powinni wiedziec ze Linuks to nie widows. A przypominanie im ze pracowali na windowsie, a ich opcja w skopanym klonie menu start jest gdzie indziej doprowadza do frustracji. Dlatego Ubuntu z Gnome jest najczesciej pobierana dystrybucja (2x czesciej od drugiej Fedory). Cos to oznacza wg mnie i chyba to to, ze ludzie nie lubia Windows i wszystkiego co go przypomina.

avatar
romanko (niezalogowany)
| 08.08.2010 7:49
zgadzam się z autorem artykułu. ostatnie wersje ubuntu są skopane, na każdym kompie miałem z nim jakieś problemy. od jakiegoś czasu próbuję innych dystrybucji, w tym momencie siedzę na fedorze 13 z kde i myślę że to jest to
avatar | 08.08.2010 8:23
Zgadzam się z @Gas-em. Ja przeskoczyłem z debiana na ubuntu, bo co brałem się za konfigurację debiana wychodziło mi... ubuntu. Więc po co wywarzać otwarte drzwi? Dla mnie bardzo dobra dystrybucja - fakt, zaczynają się zmiany, które nie wszystkim będą odpowiadać. Szczególnie tym starszym użytkownikom - chyba. Wiąże się to z tym, że canonical szuka kasy - i dobrze. W końcu może powstanie godna alternatywa dla systemu z Redmond... Zmiany wizualne są dla mnie ok - ale to kwestia gustu i tu nie ma co dyskutować. Zawsze znajdzie się ktoś, komu nie będzie się podobać.
avatar
herr (niezalogowany)
| 08.08.2010 9:15
po co kopiować windowsa? Lepiej kopiować OSX ;-)
avatar | 08.08.2010 10:47
Get fedora [solved].
avatar | 08.08.2010 11:07
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem tekst i komentarze:
Ubuntu jest beee, reszta dystrybucji jest o wiele lepsza.I tak z każdym komentarzem, nie wspominając o ubuntu, a o ogólnie o linuksie przy każdym artykule.
Dobrze to jakiś "windowsiarz" określił: Jest tyle dystrybucji, że w kłótni sami się wybijecie...
Doszedłem do wniosku, że im dystrybucja popularniejsza tym więcej osób chce jej upadku...
Coś w tym jest...
avatar | 08.08.2010 11:49
Ubuntu używam z przerwami od pierwszych wersji czyli 4.10. Twoja ocena jest przesadzona. Wygląd morze się nie podobać, kwestia gustu. Mi zawsze nie podobały się te pomarańczowe ikony i zawsze je zmieniam. Generalnie po instalacji to zmiana przycisków okna to jedna komenda bez tweeków można to zrobić:

gconftool-2 --set "/apps/metacity/general/button_layout" --type string ":minimize,maximize,close"

potem zmiana tapety ikonek, zmiana przeglądarki na Google chrome i jak dla mnie wszystko pięknie działa. Aż nudno bo nie ma co naprawiać. Plymouth jest częścią ubuntu i dlatego może takie zależności. Nie wiem co ci w nim przeszkadza? Kubuntu i KDE w wersji 4 to zupełnie inna bajka, pretensje możesz mieć do programistów KDE. Generalnie Canonical robi od wielu lat bardzo wiele dla Linuksa i moim zdaniem idą w dobrą stronę.
avatar | 08.08.2010 12:54
@Gas

Mint jest dystrybucją dla noobków, którzy dopiero co usunęli Wingrozę i zainstalowali Linuksa, przynajmniej według mnie. Mint jest w pewnych miejscach podobny do Windowsa - mint-menu jako odpowiednik menu start (chociaż ten pierwszy bije na głowę tego drugiego), lista otwartych okien na dole obok menu start, godzina oraz tray na dole po prawej. Co prawda tylko dolny panel jest łudząco podobny do tego z Wingrozy, ale to niesamowicie ułatwia sprawę. Nowy użyszkodnik może zająć się innymi problemami niż takie, dlaczego przyciski zamknięcia i minimalizacji są po lewej, menu z trayem na górze itd. Jak się już pozna podstawy systemu, można zawsze wszystko pozmieniać i poprzenosić, albo zainstalować inną dystrybucję. Podobieństwo Minta do Windy sprawia, że jest on bardzo przyjazny.

Po co na siłę zmieniać wygląd Linuksa, by nie był podobny do Jedynego Słusznego Systemu? Po co utrudniać pracę przenosząc elementy na drugą stronę ekranu?
avatar
marines (niezalogowany)
| 08.08.2010 13:51
Ubuntu jest dla ZU. Po co ZU miałby usuwać plymouth? Reszta - o gustach się nie rozmawia.
avatar
Kintoki (niezalogowany)
| 08.08.2010 13:58
@Chillout "Doszedłem do wniosku, że im dystrybucja popularniejsza tym więcej osób chce jej upadku...
Coś w tym jest..."
-True true hehe

@rashek7 "Kubuntu i KDE w wersji 4 to zupełnie inna bajka, pretensje możesz mieć do programistów KDE."
-Ciekawe jakoś inne dystrybucje potrafiły okiełznać KDE i stworzyć szybkie i stabilne systemy z tym środowiskiem.

@rashek7 "Canonical robi od wielu lat bardzo wiele dla Linuksa i moim zdaniem idą w dobrą stronę."
-Canonical ma praktycznie zerowy wkład w rozwój oprogramowania...
Popularność przyniosły mu te akcje z rozsyłaniem płyt za darmo.
avatar
Gallek (niezalogowany)
| 08.08.2010 15:04
Panowie i drogi autorze :)

Canonical z Ubuntu podąża tam gdzie od zawsze zmierzał. Ma być łatwo, lekko i przyjemnie. System jest "skrajany" pod przeciętnego "usera". Tu nie wyznaje się zasady "grzebania". To po prostu "gotowiec". Zarzuty, które w powyższym wpisie padły są wołaniem o komplikowanie systemu dla zwykłego użytkownika. Nie wiem skąd te nerwy skoro jest składany z klocków Debian, tworzony od totalnych podstaw Gentoo w stage1 czy kompromisowy pomiędzy obiema dystrybucjami Arch. Zawsze też można sięgnąć po rodzinę systemów BSD. Są dystrybucje trudniejsze i tym samym elastyczniejsze i raczej zawsze będą. Pozwólmy Ubuntu być czymś odmiennym. Szybko się go stawia na dysku i w zasadzie po instalacji wszystko działa. Wiele rzeczy jest do dopracowania ale w ogólnym założeniu Canonical podąża we własnym, dawno już obranym kierunku. W jakim celu mieliby tworzyć drugiego Debiana, który i tak jest coraz bardziej przewidywalny? Moim zdaniem jeśli bywam czasem leniwym użytkownikiem, który chce na systemie wykonać pracę to jak dla mnie "ubunciak" zmierza ku dobremu. Systemu od podstaw można uczyć się na Gentoo czy Archu. Naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie. Można także wrócić do Win. Chyba można tam już więcej rzeczy odinstalować niż w Ubu. Pozdrawiam wszystkich dyskutantów :)
avatar | 08.08.2010 15:40
@ Kintoki
Głupio to zabrzmiało, ale te słowa były skierowane w stosunku tylko do linuxa. :P
avatar | 08.08.2010 16:32
@rashek7

I tu jesteś w błędzie. KDE w wersji 4.4 jest dopracowane - Mint KDE, który obecnie posiadam, działa wzorowo.

Kubuntu 10.04 było na moim dysku maksymalnie godzinę i przez ten czas solidnie napsuło mi krwi. Ludzie patrzą w ten sposób Kubuntu = KDE, co jest wielką niesprawiedliwością. Mint dopracował KDE bardzo ładnie w swoim systemie, czego niestety nie mogę powiedzieć o Kubuntu. Dzieli je różnica kilku klas.
avatar | 08.08.2010 19:08
@sir_lucjan
A czy czasem Mint nie korzysta z repo (K)Ubuntu, czyli tym samym ma te same paczki z KDE co Kubuntu?
Co do wyglądu, to nie widzę przeszkody, aby dostosować go pod siebie.
avatar | 08.08.2010 20:16
Korzysta z repo Kubuntu, owszem.

Ale trzeba zaznaczyć, że repozytoria repozytoriami, tam są tylko pakiety. Inną sprawą jest dopracowanie tych samych paczek. KDE jest jedno, jego różnych ustawień - bez liku.

Ta sama paczka może być użyta w dwóch różnych systemach i dzialać zupełnie odmiennie, to że szwankuje w jednym, nie oznacza, że będzie sypała się w drugim
avatar | 08.08.2010 21:32
Podziękowałem Ubuntu za błędy, jakie trapią wersje 10.04. Obecnie siedzę na Fedorze 13 i naprawdę nie żałuję.
avatar | 08.08.2010 22:01
...a ja myślałem iż to windows jest królem komunikatów i error'ów :)
avatar | 08.08.2010 22:18
@sir_lucjan

Nie zgodzę się z wieloma twierdzeniami tutaj :)

Dodanie KDE 4.1 do kubuntu jest po prostu rozwojem do przodu. To jest tak jakbyś używał np. Windows 7 ze wszystkimi wodotryskami i nagle zainstalował Windows XP który wygląda biednie jak nie tragicznie.

Pewne decyzje odnośnie aplikacji w Ubuntu, nie widzę problemu bo zawsze można zainstalować swoje ulubione aplikacje zamiast "preinstalowanych" (co jest trywialne wręcz).

Zależności plymouth, nie jest wynikiem jakichś urojonych developerów ale wynikiem logicznego myślenia, plymouth jest częścią systemu a nie aplikacją. Jeśli nie chcesz plymouth to można go po prostu wyłączyć i nie trzeba odinstalowywać (w tej chwili nie wiem jak ale da się).

Kolor? Kwestia gustu, kolejna rzeczy którą można łatwo zmienić.

Przyciski po lewej stronie? Śmiem stwierdzić że to jest świetne rozwiązanie aczkolwiek sam z takiego nie korzystam. Zauważ że np. w GNOME masz większość menu z którego chcesz korzystać po lewej stronie w górnym prawym rogu czyli jak np. zamkniesz jakąś aplikację to masz blisko do menu w którym otworzysz kolejną.

Moim zdaniem Canonical za bardzo skupia się na wyglądzie a nie na aspektach technicznych ale może wynika to z tego że sami w zasadzie nie są w stanie wiele zrobić. Generalnie nie przepadam za Ubuntu, jego społecznością i developerami. W tej chwili korzystam z Fedory 13 i np. jeśli zgłoszę jakiś błąd to w ciągu paru godzin już jakiś developer się odzywa i naprawia albo drąży temat.
avatar | 09.08.2010 0:18
Ano Ubuntu zmierza w dobrym kierunku. Pomijam wrażenia czysto artystyczne (ale ponoć de gustibus non est disputandum), system według mnie ewoluuje we właściwym kierunku.Jest naprawdę łatwy do instalacji oraz użytkowania.Moc kreatorów oraz programów pomocniczych pozwala się cieszyć z użytkowania a nie walki z nim. Praktycznie wszystko dostajemy na starcie i właściwie pozostaje jedynie czekać na muzę coby zmienić szatę tego systemu. W innych distrach ( może poza Mintem) nie jest już tak różowo. Pospolity użyszkodnik nie wie jak zainstalować kodeki czy sterowniki do karty graficznej a w Ubuntu ma to podane na tacy i przeważnie zaczyna eksperymenty i zabawę z systemem a nie walkę z nim i z przyzwyczajeniami windowsowymi.
Ostatnio odniosłem wrażenie, że wyczuwam nutkę zazdrości w opiniach ludzi korzystających z innych distr, że Ubuntu jest takie popularne a może mi się zdaje. Właściwie przetestowałem wszystkie najpopularniejsze distra i stwierdzam, że Ubuntu jest świetnym systemem dla zielonego. Nie utonie ( na ogół) a jest szansa iż z czasem nauczy się pływać i pożegluje dalej na otwarte wody.
avatar
AstroNom (niezalogowany)
| 09.08.2010 7:37
@ sir_lucjan

"...gdyż Canonical dało do Kubuntu 8.10 ledwo używalne KDE 4.1 - ekran co chwilę mrugał na czarno, ogólnie rzecz ujmując - totalna katastrofa."

U mnie też się tak robiło. Po instalacji co kilka sekund ekran nieprzyjemnie "mrugał" na czarno.
Wystarczyło zainstalować sterowniki własnościowe do karty graficznej i problem znikał. Niestety sterowniki trzeba było doinstalować z netu, bo to ubuntu a nie PclinuxOS, gdzie wszystko jest od razu.
avatar | 09.08.2010 7:48
Ja osobiście nigdy KDE nie lubiłem. Bardziej byłem zwolennikiem Gnoma. Jeśli o mnie chodzi to nie zgodzę się z autorem blogu. Mnie dopiero teraz Ubuntu zaczarowało. Dawniej interface mnie odstraszał, był taki jakiś duży (ikony, przyciski). Obecnie po lekkiej mojej modyfikacji system (wizualnie) bardzo mi się podoba i jak tylko zakupię większy dysk do notebooka to chcę tam wsadzić Ubuntu. Dawniej odpalałem LiveCD i moje wrażenia były mieszane.
avatar | 09.08.2010 16:23
@Kintoki Co do stabilnych i szybkich dystrybucji z KDE 4.0 to to już przeszłość nie pamiętam jak było kiedyś bo patrze raczej na to co jest teraz. Canonical stawia na Gnome.
Canonical może mieć zerowy wpływ programistyczny ale sponsoruje programistów między innymi Gnome a to też się liczy.

@sir_lucjan W tekście piszesz o KDE 4.1 a nie 4.4 a to jest różnica. Testowałem ostatnio Kubuntu 10.10 z 4.5 RC i jakichś powarzonych błędów nie zauważyłem, wyjdzie stabilne, będzie można ocenić.
avatar | 09.08.2010 17:21
@rashek7 : W wpisie poruszam temat zarówno KDE 4.1 jak i KDE 4.4 w Kubuntu (te ostatnie kryje się pod nazwą Kubuntu 10.04) - i nie miałem na myśli, że KDE jest złe, tyle że te same paczki użyte w Kubuntu i Mint dają dwa zupełnie różne efekty.
avatar | 09.08.2010 17:40
- Windows jest do bani!
- Nie! Linux jest do bani!
- Ubuntu jest najlepsze!
- Nieprawda bo Kubuntu!
- Kubuntu ale KDE 4.cośtam!
- Nieprawda! Najlepsze jest KDE 4.cośtam.innego!
- Eeee! KDE jest do dupy. Nie ma to jak GNOME!

Bądź tu mądry i przekonaj kogoś do linucha...
avatar | 09.08.2010 23:48
@sir_lucjan napisałeś "Ostatnio zainstalowałem Kubuntu - szok, dystrybucja skopana aż niemiło."

Czyli nie wiadomo jakie Kubuntu i jakie miałeś problemy. Za bardzo ogólnikowo napisałeś.
avatar | 10.08.2010 0:25
dio @
A nie masz problemu z wyborem, jak idziesz po coś do sklepu?
avatar | 10.08.2010 13:57
Ja nie mam nie miałem żadnych problemów z nowym Ubuntu 10.04 wręcz przeciwnie jestem mile zaskoczony i uważam że zmiany idą w dobrym kierunku.
Przede wszystkim podoba mi się koniec małpowania Windowsa, bo kto chce mieć hybrydę okienek zainstaluje Minta i po kłopocie.
avatar | 11.08.2010 11:11
@trux

Nie mam problemu. Idę do sklepu po konkretne rzeczy. Nie mam czasu na zabawy typu "pójdę do sklepu sobie coś kupić. Nie wiem co, ale coś kupię..."
avatar | 15.08.2010 16:48
Też zaczynałem od 6.06 i też nie podobają mi się zmiany w Ubuntu. Różnica taka, że nie lubię KDE.
Ostatnio kolega mówił mi o Archu i być może na niego się przesiądę. A jak nie, to na Debiana - obsługa prawie taka sama, wsparcie społeczności też niczego sobie, a i już kiedyś testowo instalowałem.

Co do zmian w moim systemie, to winne jest nie tylko Canonical. Wkurza mnie też GRUB2 i GDM2, a to zmienił kto inny.
Dodaj komentarz