Raw Therapee po polsku

13.02.2008 16:21, Autor: qbap, Kategoria: News
NewsImage

Ukazała się kolejna wersja aplikacji Raw Therapee, po raz pierwszy w polskiej wersji językowej.

Raw Therapee to jeden z najlepszych, choć nie najszybszych programów przeznaczonych do odczytywania obrazów zapisanych w najwyższej jakości oferowanej bezpośrednio przez aparat fotograficzny RAW. Plik zapisane w tym formacie uważane są za cyfrowy odpowiednik negatywu, a ich konwersję za wywołanie, ponieważ zawierają dane pochodzące bezpośrednio z matrycy światłoczułej aparatu. Do najważniejszych funkcji aplikacji Raw Therapee należy zaliczyć możliwość przeglądania miniaturek grafik, przetwarzania obrazu w 16 bitach, funkcje zapisu plików do formatów JPEG (8 bit), PNG (8 lub 16 bit) i TIFF (8 lub 16 bit), obsługę zaawansowanego edytora kolorów bazującego na ICC oraz algorytmów (EAHD i HPHD) pozwalających na efektowną rekonstrukcję fotografii.

Do najważniejszych zmian oferowanych przez najnowszą wersję 2.3 należy zaliczyć dodanie obsługi nowych aparatów, wsparcie dla systemu Vista i obsługę wielojęzycznego interfejsu. Autorzy ponadto wprowadzili do aplikacji kilka nowych narzędzi w tym przeznaczonych do zmiany rozmiaru fotografii, wycinania wskazanych fragmentów i rotacji.

Najnowszą wersję aplikacji Raw Therapee 2.3 można pobrać z naszego działu PROGRAMY -> Grafika -> Przeglądarki graficzne

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (47)  

Avatar
anonim (niezalogowany) | 13.02.2008 17:26#1

dobre raw nie jest zly - jesli sie mysli o profesjonalnej fotografi to raw jest niezbedny choc ja wole tradycyjne lustrzanki nikona, gdzie jakosc jest o niebo lepsza niz na cyfrach btw nie ma niemilych rozczarowan jak chodzi o odwzorownie kolorow na ekranie lcd aparaty inaczej na kompie inaczej i po wywolaniu w labie inaczej, zdjecia ladnie wygladajace na kompie inaczej wylada, dlatego jest problem w cyfrach z oswiatleniem, powinien byc standart jakis dla np monitory dla fotografow powinny byc ustawione tak samo - kazdy i brak zmiany ustawien, bo jak sie zmieni gamme nasyceni na lcd to mysli sie ze po labie beda wygladac tak samo co jest wielka pomylka i rozczarowaniem

Avatar
jan b (niezalogowany) | 13.02.2008 17:41#2

e no bez przesady, sa profile kolorow i narzedzia do kalibracji monitorow

Avatar
anonim (niezalogowany) | 13.02.2008 17:51#3

moze i sa ale powinny byc ustawiane jako standart tak samo a nie przez usera bo kazdy ustawia monitor tak jak woli a tu powinno byc wszystko zablokowane, porducent zgodnie z norma iso powinien ustawic monitor i taki sprzet bylby dedykowany dla fotografow i grafikow zobacz, jak crt jest ganialne i jeszcze niezastapione w dziedzinie grafik i fotografi- szczegolnie architekci

Avatar
hejkumkejkum (niezalogowany) | 13.02.2008 18:32#4

nie mogłem jakoś się przekonać do tego programu. Troche toporny, trochę wolny, mało intuicyjnie rozwiązany interfejs, czy w nowszej wersji coś się w tej kwestii zmieniło?

Avatar
user (niezalogowany) | 13.02.2008 18:35#5

anonim co ty bredzisz?

kazdy monitor lcd z zablokowanymi ustawieniami dla graf/fotogr. ???
ale sie usmialem ;)

w labach tez sa rozne profile :) dobry lcd do fotografi kosztuje wiecej, taniej wyjdzie kupic crt. Ale co Ty napisales to wstyd na glos mowic.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 13.02.2008 18:53#6

@user: widac ze nigdy sie nie zajmowales profesjonalnie fotografia co jest raczej normale bo nie kupisz profesjonalnego aparatu bo jak wiekszosc linux userow wszystko powinno byc za free a tak wogle to profile zmieniaja tylko nazwe ale nie rodzaj drukowania czy wyswietlania zdjec wiem bo pracuje w firmie agencja fotograficzno - reklamowa i probowalismy z zespolem roznych profili ktore nic nie zmienialy - tylko nazwe, wszystkie monitory mamy ustawione identycznie i sa to takie same modele aby uniknac poylek ze sloncie jest mniej sloneczne niz powinno byc haha

Avatar
anonim (niezalogowany) | 13.02.2008 18:56#7

a sprawdz monitory z dvi - maja juz czesc ustawien poblokowanych

Avatar
Zahariash (niezalogowany) | 13.02.2008 19:00#8

@anonim

monitory z DVI maja czesc ustawien poblokowanych bo pobieraja je bezposrednio z karty graficznej, wlasnie dzieki dvi. I po porstu nie ma potrzeby tych partametrow ustawiac. Skalibruj sobie monitor porządnie i bedzie ok. Jak mozna chcec z wlasnej woli miec poblokowane opcje?

Avatar
tomko222 (niezalogowany) | 13.02.2008 19:03#9

@anonim
a nie pomyślałeś o tym że dużo osób korzysta z linuksa dlatego że jest lepszy?

Avatar
Adam (niezalogowany) | 13.02.2008 19:12#10

@tomko222 : lepszy dla kogo i w jakich aplikacjach?
Jak juz zachwalasz to konkretnie.
I w tym momencie czar "lepszosci" pryska.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 13.02.2008 19:17#11

duzo odsetek, a ja naprzyklad uzywam autocada gdzie na linuksie go nie wlacze haha i co jest lepsze, nie ze nie popieram linuxa ale win jest dzisiaj jedynym systemem ktory otworzy wszystko, prawie aby sie nie czepiac jak wyjdzie autocad na lina do przejde ale narazie lin bye, co do alternetywy autocada to niestety szef wymaga i partnerzy biznesowi aby plik byl full kompatibilny z ac co alternatywne softy nie gwarantuja
a wogle to dlaczego wg linux userow ci co uzywaja wina sa gorsi - jakas agresywna mentalnosc wyrasta

Avatar
ukaszek (niezalogowany) | 13.02.2008 19:22#12

@anonim
Wez czlowieku przestan, jak czytam te Twoje "mondrosci" to az mnie skreca. Doucz sie, a pozniej komentuj tego typu niusy.
"probowalismy z zespolem roznych profili ktore nic nie zmienialy - tylko nazwe" LOL

Avatar
anonim (niezalogowany) | 13.02.2008 19:28#13

ok przestaje i przepraszam za zamet

Avatar
joshua (niezalogowany) | 13.02.2008 21:01#14

jejku! ilu specjalistów od linuksa i plików RAW. Prawda jest taka panowie eksperci że, w miarę przyzwoitego edytora RAW pod linuksa nie ma - odpowiadającego możliwościami C1 czy Adobe. Jedyne jako takie to LightZone (i chwała im za to, że dają swoją wcześniejszą wersję za free pod linuksa) a reszta to to, co można odpalić w wine lub marne namiastki. Aha, jak profile są be, to czym są przestrzenie barwne?

Avatar
Dżojstik (niezalogowany) | 13.02.2008 21:16#15

Ja tam przyzwyczajony do JPG jestem :]

Avatar
WhizzKid (niezalogowany) | 13.02.2008 21:28#16

@anonim
Lol, zacznij ludzi szanować i pisz po ludzku - polskie znaki diakrytyczne, interpunkcja, stylistyka... Takie umiejętności to mają już gimnazjaliści, a Ty masz z tym problemy poważne. Trudno mi uwierzyć, że masz w jakiejś dziedzinie rzetelną wiedzę, skoro nie jesteś w stanie opanować nawet tak prostych podstaw komunikacji.

Swoją drogą będę musiał ten program wypróbować, chociaż doświadczenie w RAW-ach mam (jeszcze) zerowe :P

Avatar
Edward Soczewka (niezalogowany) | 13.02.2008 21:47#17

Ludzie, ludzie, ludzie... RAW w fotografii jest zbiorem informacji o natężeniu światła padającego na poszczególne piksele matrycy w czasie ekspozycji, co jest istotnym argumentem do pracy z nim. Co do odwzorowywania barw, to wszystko zależy co do środka włożył producent, jakie szkło, ewentualnie filtry. Anonim, chyba słabo coś się zajmujesz tematem foto lub jesteś początkującym, bo narzekasz i narzekasz. Tak naprawdę, dobra lustrzanka cyfrowa, dobre szkła + reszta osprzętu, kosztuje astronomiczne pieniądze. A jak stać kogoś na dobrą "maszynę", to i stać go też na dobry monitor. Tylko z takiego sprzętu trzeba umieć korzystać i dla takiego sprzętu jest RAW.

Avatar
lucyfer (niezalogowany) | 13.02.2008 22:23#18

@ anonim
standard się pisze przez dwa "d"

Avatar
r4mios (niezalogowany) | 13.02.2008 23:53#19

Popieram Dżojstika :D

Avatar
Che (niezalogowany) | 14.02.2008 1:31#20

Ściągnąłem, zainstalowałem, wypróbowałem - fajny software - trochę wolny i niestabilny - ale ilość funkcji jest powalająca. Jak na darmowy soft to 5+.

Avatar
Adam (niezalogowany) | 14.02.2008 4:25#21

Te bitwy linux vs windows nigdy nie ustana.
Ale kiedy przyjdzie takiemu linuxiazowi (kiedy dorosnie) popracowac zawodowo i bedzie sie od niego konkretow wymagac TO swietny darmowy ultraszybki system wraz z jakze bogatym oprogramowaniem do SCISLE okreslonych zastosowan trafi tam gdzie zawsze (niestety od lat) jest jego miejsce : do INFORMATYKOW/programistow zawodowo zajmujacych sie "grzebactwem" lub typowych fscynatow-zbieraczy-zachwlaczy-dyletantow.
Nawet najlepszy system bez aplikacji jest jak ferrari na kolkach, mozesz sobie zatrabic w garazu i tyle.
Linux pod tym wzgledem jest od lat zachwalanym cudem ...na papierze.
Jak jest wszystkich to jest niczyj i takie samo jest podejscie i do systemu jako takiego (miliardy dystrybucji) jak i do aplikacji pod system (liczonych w promilach).

Avatar
BMCBox (niezalogowany) | 14.02.2008 9:39#22

Q
Adam | IPHASH : V7-XW-OO-25 | 14.02.2008, 03:25

[Te bitwy linux vs windows nigdy nie ustana.]

Gdyby wszyscy myśleli tak jak ty, dziś wszyscy jeździlibyśmy jedynie słusznym samochodem marki Fiat 126p, używali jedynie słusznego telewizora marki Neptun a może nawet nie wyszlibyśmy z jaskiń. jak nie masz nic ciekawego do powiedzenia to nie zabieraj głosu.

Avatar
Godlike (niezalogowany) | 14.02.2008 9:57#23

Czy ta wersja umie juz otworzyc NEFy z najnowszych Nikonow????

Avatar
WODZU (niezalogowany) | 14.02.2008 10:59#24

@anonim
Mam Nikon'a D70s i nie powiedziałbym że jakość zdjęć z kliszy jest lepsza od oferowanych przez niego cyfrowych fotografii. Mimo że matryca ma 6Mpix wolę te 6 milionów wysokiej jakości pikseli niż 10 czy 12 milionów śmieci z innych aparatów. Nie rozumiem dlaczego mimo ciągle idącej do przodu techniki ludzie piszą że to co stare albo tradycyjne było lepsze. Nie zaprzeczam że w niektórych przypadkach tak jest, ale jeśli chodzi o fotografię cyfrową wszystko się rozwija i z lepszego idzie ku jeszcze lepszemu. No chyba że ktoś woli oglądać filmy na telewizorze z lat 50-ych zamiast na ekranie HD...

Avatar
bolek (niezalogowany) | 14.02.2008 11:07#25

Całkiem przyzwoity program - jeśli chodzi o ilość funkcji, wcale nie ustępuje tym płatnym. Używam od pół roku i sobie chwalę... do użytku domowego super sprawa - szkoda kasy wydawać na te płatne (kraść tym bardziej), jeśli jest Raw Therapee...

Avatar
Che (niezalogowany) | 14.02.2008 11:54#26

@Adam: "Te bitwy linux vs windows nigdy nie ustana." - nigdy nie ustaną - dopóki ignoranci nie zrozumieją, że komputer, system i oprogramowanie to tylko narzędzie w ręku człowieka.

"Linux pod tym wzgledem jest od lat zachwalanym cudem ...na papierze." ... jeden komentarz -> niewiele wiesz!

Avatar
HewlettPackard (niezalogowany) | 14.02.2008 12:17#27

Program, bardzo niestabilny, pozatym ok :) Moja ocena to 4+

Avatar
Adam (niezalogowany) | 14.02.2008 14:11#28

@che : no swietnie ze wyjawiles ta prawde niedostrzegana ze komputer to tylko narzedzie - niektorzy zapewne przyjma to niemilo.
Problem jednak w tym ze wiekszosc ma widly a udaje ze jest tym w stanie zrobic manicure oraz rzezbic w drewnie.
Dodatkowy problem w tym ze im te widly WCALE nie sa do niczego potrzebne.
Ale posiadanie widel i wymachiwanie nimi jest elitaryzmem,wprawdzie idiotycznym ale...jesli nie mozna czegos to mozna chociaz udac ze mozna.
I tym wlasnie sposobem linux jest super systemem do WSZYSTKIEGO z drobnym drukiem na koncu kartki liczacym pare stron (!) do czego jednak sie nie nadaje z braku aplikacji/profesjonalizmu.
Tak wiec jest teoretycznie i na papierze jedynie do wszystkiego i super.
Taka reklamowka.

Avatar
elfstone (niezalogowany) | 14.02.2008 14:12#29

Adam dla Twojej wiadomości większy odsetek użytkowników Linuksa pracuje zawodowo. W moim przypadku też tak jest i powiem Ci jedno, chociaż w pracy muszę korzystać z Windowsa to bym bez problemów gdyby miał taką możliwość wykorzystał Linuksa. I dodam, że programy są bardzo egzotyczne i nigdy w życiu nie miałeś na pewno z nimi styczności. I dodam, że to nie są jakieś zabawki ale poważne programy do planowania produkcji. Linuks w niczym nie ustępuje Windowsowi tylko problemem są firmy piszące oprogramowania. Zakończ ten swój flame i jak nie masz niczego do dodania na dany temat to ogranicz się wyłącznie do czytania newsów.

Avatar
abhaya (niezalogowany) | 14.02.2008 14:35#30

Mimo, że pod linuxem rawstudio bardzo szybko konwertuje RAW-y, to jednak linux (mam Ubuntu 7.10 i Debiana oraz XP w domu, teraz w pracy okropna Vista), to ja i tak wolę to robić pod Windowsem, a dlaczego? Bo na Win mam Photoshopa (Gimp nie pracuje w CMYK, do tego wkurzają mnie te okienka i zero wsparcia do pracy w sieci), bo Picasa stabilniej działa na Win, a używam jej do szybkiej korekty i wysyłania do galerii (F-spot niby wysyła, ale nie działa tak dobrze jak Picasa), poza tym Inkscape to bieda w porównaniu z Illustratorem i Corelem.
Ok. Linux jest za darmo, ale czy masz na kompie także legalne mp3 i filmy? Poza tym czas też kosztuje.

A jeśli chodzi o monitory to nie pozostaje nic innego w dzisiejszych czasach jak zakup Apple/Macintosh, bo jak powszechnie wiadomo te komputery trzymają się standardów jeśli chodzi o kalibracje, profilowanie ekranów, ktoś kto pracuje np. jako projektant odzieży, wie o co chodzi.

Avatar
Johny Woker (niezalogowany) | 14.02.2008 16:26#31

Ale skoro Cie stac na Photoshopa i Corela to pewnie tez Cie stac na najnowszej klasy PC i Viste Ultimate. Nikt do uzywania linuksa nie zmusza :)

Avatar
ffatman (niezalogowany) | 15.02.2008 0:08#32

@hejkumkejkum: Przec napisano, to progs do rawow, wiec jak ma chodzic? Jak dorzucisz GUI w aero to jedno zdjecie pol dnia bedzie otwieral.

Avatar
ffatman (niezalogowany) | 15.02.2008 0:20#33

@Adam: A miales kiedy do czynienia z zawodowa informatyka i zawodowymi aplikacjami? Windows Server jest w biurze, Viste ma asystentka dyrektora a do roboty sa linuksy, BSD i MacOSy (robilem w okolicy grafiki - ubezpieczalem drukarnie).
Po prawdzie prawnicy i agenci ubezpieczeniowi nie musza uzywac profesjonalnego oprogramowania i starczy im Win Serwer.

Avatar
Che (niezalogowany) | 15.02.2008 1:21#34

@Adam - szkoda trochę czasu na odpowiadanie na twoje "ciekawe" teksty. Nie słyszałeś pewnie o tym ile serwerów "stoi" na linux -ie, nie słyszałeś też o renderfarmach, Houdinim (sidefx), Renderman-ie i innych aplikacjach które świetnie się mają i pracują na linux-ie. Niejasno piszesz jakimiś rolniczymi metaforami (widły) o prostej sytuacji, kompletnie nie odnosząc się do tematu artykułu. Czy używałeś programu Raw Theraphee? Wiesz do czego służy? Zajdź na ziemię - przestań grać w sapera - i zastanów się co piszesz.

Avatar
user (niezalogowany) | 15.02.2008 1:23#35

Porównywanie jpg do raw
to tak jakby porównywać obiad w restauracji z posiłkiem na bazarze

Avatar
Godlike (niezalogowany) | 15.02.2008 4:41#36

No w koncu moglem chwile potestowac ten program ale jednak musze stwierdzic ze kariery on u mnie nie zrobi. Marudzilem na PSowy CameraRAW, ze wolny, ze niewygodny itd ale jednak w porownaniu z tym jest on przewspanialy :-)
Troche szkoda, zanim kupilem PSa myslalem ze RT bedzie przyjemna, szybka i darmowa alternatywa ale sie jednak rozczarowalem.

Avatar
newday (niezalogowany) | 16.02.2008 19:09#37

Program zbyt wolno wrzytuje rawy trwa to u mnie kilka sekund (8 mb plik, duo core proc, 4 gb ram, linux) jest zbyt wolny do obrobki plikow chyba, ze mamy duzo wolnego czasu.

Avatar
NOWY (niezalogowany) | 19.04.2008 20:59#38

PO ZAINSTALOWANIU MAM WERSJE ANGIELSKA, POTRZEBNA JEST JAKAS NAKLADKA?

Avatar
jur4 (niezalogowany) | 21.05.2008 15:28#39

program jest ok. za darmochę jest i trza się cieszyć a co do stabilności wyszła nowa wersja 2.4 to link
http://www.rawtherapee.com/?mitem=3

Avatar
murgrabia (niezalogowany) | 08.06.2008 23:27#40

Autor/Wprowadził: qbap - chyba był nie za bardzo trzeźwy. Pisząc, że to jest polska wersja. Gdzie jest po polsku?

Avatar
drak321 (niezalogowany) | 07.07.2008 22:16#41

Słabo się robi czytając te kolejne waśnie co jest lepsze Linux czy Windows. Artykuł dotyczy programu do obsługi raw i komentarze chyba tego powinny dotyczyć, a nie który to OS jest lepszy??? MS Windows jest najpopularnieszy, jest na niego mnóstwo oprogramowania i o czym tu dyskutować? Linuks nie jest komercyjny nie jest też bardzo rozpowszechniony więc trudno liczyć na świetne mniej lub bardziej komercyjne oprogramowanie, choć oczywiście są wyjątki! Sam używam Linuksa, jako system do netu, mp3, filmów, grafiki amatorskiej i... sprawdza się, da się zrobić to samo co na Viście ale za darmo :) Jeśli bedę musiał zrobić projekt w Cadzie, lub profesjonalnie obrabiać zdjęcia, to niestety trzeba będzie skorzystać z Windows, system zamortyzuje się w cenie usługi.
Mac z OSX kosztuje fortunę na nasze warunki, czy jest gorszy(lepszy) niż Linuks/Windows? Jedno co trzeba przyznać OSX to niespotykana, fantastyczna ergonomia i łatwość obsługi. Szkoda, że inne Os-y nie są tak pomyślane :( Tak więc, jaki system jest najlepszy? Powszechny jak Windows, prosty jak OSX, bezpieczny i darmowy jak Linuks!!! Ale chyba jeszcze bardzo długo trzeba będzie poczekać na taki OS... Więc skończcie to głupie spory, chciałbym przeczytać coś merytorycznie adekwatnego nt, raw...

Avatar
Piotr_roae (niezalogowany) | 26.11.2008 23:39#42

język polski jest (przynajmniej w wersji 2.4 b2) w preferencjach (prawy dolny róg programu) inna sprawa że nie wszystko jest przetłumaczone. A ha i zmiana następuje przy ponownym uruchomieniu programu.

Avatar
Efka... (niezalogowany) | 29.11.2009 23:21#43

zainstalowałam RT v 2.4.1 bez problemu, język pol. w preferencjach od razu znalazłam ... i na tym koniec, wszystko w kolorze gray (niech będzie), i żadnych ruchów ... żaden plik nie da się otworzyć, jak rozumiem zapisany w RAW, no więc też nie! Co robię nie tak? Ma znaczenie, jakim aparatem zdjęcie zrobione w RAW? Ktoś coś doradzi...???

Avatar
Efka... (niezalogowany) | 01.12.2009 21:08#44

... dzięki, pomoc nie potrzebna, znalazłam ...:) lewy dolny róg, wystarczy wyjść po strzałkach ... kto by pomyślał ;)

Avatar
bog (niezalogowany) | 10.12.2009 19:44#45

ale pierdzielicie farmazony. a Rawtherapee dziala na oknach.

ps.. kto normalny wstawia cztery szyby, kazda w innym kolorze do jednego cztero-kasetowego okna?
;-)

Avatar
Orches (niezalogowany) | 03.08.2011 1:31#46

@TOPIC
Rozumiem, że Raw Therapee nie obsługuje .ARW z Sony Alpha 500?
Jeśli mam rację, to zna ktoś może program obsługujący ten format plików?

@OFF-TOPIC
"bezpieczny i darmowy jak Linuks"
Wetknę swoje dwa grosze... Linux o dziwo nie jest ani stabilny, ani bezpieczny, ani "darmowy".

Stabilny?
Pierwsza próba uruchomienia (czy to LiveCD, czy instalacja - Ubuntu) i kolejne dwadzieścia - system się zawiesił (kilka sekund po uruchomieniu).

Bezpieczny?
Jak co chwile się zawiesza to bezpieczny nie będzie...

"Darmowy"?
Kosztuje dużo nerwów...

Wiem, że przypadek opisany przeze mnie może wydać się dziwny, ale na moim komputerze nie da się uruchomić bezproblemowo Linuxa, choć bym chciał (jak ktoś - pisał programistą się przydaje). Powód takiej niechęci do współpracy? Nieznany... Podobno występują problemy z moją kartą graficzną, lecz raz mi się udało uruchomić Ubuntu 11.04 LiveCD - gdy system zainstalowałem, zawieszał się po kilku sekundach. Pomimo wszystko podziwiam ludzi, którzy stworzyli Linux'a i kontynuują jego rozwój.

Windows 7 natomiast ani razu mi się nie zawiesił - pomijam przeciążenia spowodowane zapętleniem się gry komputerowej, czy też zbyt wielkim obciążeniem przez program do grafiki 3D. Jedynie podczas instalacji nowych sterowników do karty graficznej, otrzymałem blue screen'a - fabryczne sterowniki dołączone z kartą graficzną działają bez zarzutu. Systemu nie aktualizowałem (posiadam bodajże pierwszą z wersji W7), gdyż posiadam zbyt powolne łącze internetowe (nie chce mi się czekać na pobranie aktualizacji z prędkością 5KB/s).

Brzmi to może dość stronniczo (na korzyść MS), lecz podchodzę dość sceptycznie przy ocenianiu Windows'a.

Pozdrawiam!

Avatar
eeeh (niezalogowany) | 14.09.2011 20:31#47

Orches robisz sobie na markę pierwszego trolla rzeczypospolitej? Chrzanisz jak połamany i od razu widać żeś laik komputerowy a wymądrzasz sie jak "miszcz" dziecie neo

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Spotkajmy się na HotZlocie!

13-15 07 2012, Zamek na Skale
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av