Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Lifting klasyka – czyli Quake II w odsłonie Berserker Mod

Zapewne każdy z graczy słyszał o tym tytule ze stajni ID Software. Mimo, iż nasz tytułowy staruszek ma prawie 18 lat, to Quake II wciąż ma wielu wiernych fanów. Czas leci, co za tym idzie – grafika z tamtych lat nie pasuje do współczesności. Oczywiście powstało kilkadziesiąt różnych modów, trybów i modyfikacji rozszerzających rozrywkę czy poprawiających efekty graficzne, ale Berserker Mod jest inny niż wszystkie.

Berserker Mod to projekt rosyjskiej grupy fanów Quake II. Pierwsze oficjalne wydanie miało miejsce w 2008 roku. Projekt jest wciąż aktualizowany – ostatnia wersja wyszła 19.04.2015 i jest oznaczona numerem 1.43.

Mielone mięso w jakości HD

Czym się różni od pierwotnego „kłejka”? Odpowiedź: Praktycznie wszystkim pod względem graficznym i dźwiękowym.

Przede wszystkim wprowadzono tekstury wysokiej rozdzielczości, wszelkiego rodzaju cienie, odbicia, shadery efekty świetlne o których mogliśmy pomarzyć w tamtych latach. Poprawiono także modele broni, przeciwników oraz itemów. Efekt siekania z obrotówy wygląda o niebo lepiej.

Grać można nawet w rozdzielczości 2560x1600, trocho gorzej jest z obsługą rozdzielczości 1366x768 (przynajmniej ja mam z tym problem)– gra nie daje wyboru tej rozdzielczości, dlatego musimy wybrać inną – co nie jest dobrą wiadomością dla niektórych graczy (szczególnie na laptopach).

Ogólnie ekipa twórców tego moda dobrze odpicowała „staruszka” - dając mu drugie wcielenie na obecnym sprzęcie. Może grafika nie odpowiada na 2015 rok i jest trochę niedoróbek, ale i tak wykonano kawał dobrej roboty.

Poza grafiką poprawiono dźwięk i fizykę, dodano kilka opcji, których nie znajdziemy w starym Q2:

  • Tryb predator – czyli możemy ustawić sobie, jak przeciwnicy w grze mają być „niewidzialni”
  • Tryb monster respawn (zombie) – odradzanie się potworów z „nieposiekanych” ciał.
  • Poziom trudności nightmare dostępny z poziomu singleplayer.
  • Latarkę.
  • Więcej opcji w edycji wyglądu gracza, trybu multiplayer i menu tj: kolor raila, broń leworęczna, itp.
  • Zaawansowane ustawienia grafiki i efektów

Co tu wiele mówić - gra nie wymaga zbędnego komentarza - mamy do dyspozycji cały arsenał broni i nawalamy we wszystko, co się rusza. Pozycja obowiązkowa dla każdego fana starego Quake. Może starzy gracze, którzy wspominają tą grę z sentymentem - zagrają z ciekawości? Młodym - Rosjanie pokazali, jak stara gra mogłaby wyglądać na początku 2 dekady XXI wieku.

Oficjalna strona projektu. Tam można pobrać moda, patche i zapoznać się z wymaganiami systemowymi.

 

gry inne

Komentarze

0 nowych
oprych   13 #1 28.04.2015 07:27

Właśnie mi się przypomniało jak grałem w pierwsze demo QII, które było w jakimś czasopiśmie - zresztą była afera, bo nie mieli zgody na jego publikację, a grać można było tylko w okienku o rozdzielczości 320x200 :)

DjLeo MODERATOR BLOGA  18 #2 28.04.2015 08:33

Przydatny wpis, nie wiedziałem o tym projekcie...

corrtez   12 #3 28.04.2015 10:05

Oh stare dobre czasy... :)
Quej i HL1 na malym hubie z kolegami przy piwku.
A projekt fajny tak samo jak poprawianie pierwszego HL.

Rower1985   6 #4 28.04.2015 10:14

Pamiętam czasy, gdy jedynymi kompami podłączonymi do piskającego modemu na wiosce były w szkolnej salce komputerowej. Ludzie grali parami przy jednym kompie po rundzie - bo takie było zainteresowanie. Ktoś później doinstalował mapy q2dm1...dm8,tryb CTF i CTC z jakiejś płytki z gazety :)

Autor edytował komentarz.
Berion   14 #5 28.04.2015 10:24

Nie widzę tej poprawionej fizyki, a grafika jest hmm... dziwna. Kontrastowa - w takim sensie, że te wszystkie HDR i normal mapy nie pasują do low poly.

BTW: Kiedyś to FPS były dynamiczne. Jak człowiek sobie porówna choćby i Q1 z takimi CoD, BF czy Halo to się za głowę można złapać jakie żółwie.

Autor edytował komentarz.
Rower1985   6 #6 28.04.2015 10:41

@Berion: Z tą fizyką bardziej chodzi o niektóre szczegóły (np: ruch odłamków po wybuchu - co w oryginalnym q2 nie zobaczysz)

Z dynamiką FPS zgadzam się z Tobą. Akcja bez porównania.

Autor edytował komentarz.
AntyHaker   18 #7 28.04.2015 12:42

Aj tam, mi bardziej zapadł w pamięć QIII Arena :<

Jusko   13 #8 28.04.2015 14:38

Mod ciekawy, choć widać dwa kontrasty - z jednej strony fajne efekty, z drugiej widać wiek. Chyba najlepszy przykład tego, co szło osiągnąć z silnikiem Quake 2 to gra Soldier of Fortune (jedynka).

Osobiście odkurzam właśnie po paru latach Unreala z hir-res teksturami i momentami przystaję nadal, przypatrując się ścianom czy niebu. W HL 1 nadal pogrywam i to obowiązkowo bez dodatku "HD", bronie i modele muszą być oryginalne :-) Może przyjdzie po nich czas na Quake II :-)

Ogrywając jednak dawne hity FPS, nie bawią mnie one już tak samo jak dawniej - głównie była to mechanika od klucza do drzwi, od przełącznika do bramy. Kiedyś to wystarczyło - mnie dziś nie bardzo. Znak czasów.

Autor edytował komentarz.
Songokuu   14 #9 28.04.2015 16:50

Łohoho! To trzeba będzie zagrać :D

  #10 28.04.2015 19:00

Ten mod jest odjechany :DDD

https://www.youtube.com/watch?v=oSzYliSASKc

  #11 28.04.2015 20:19

chędożę wpis :P Najważniejszy jest avatar, Alfine 8! Miałem takowego w Kross Street Scraper <3 Pozdrower!

Berion   14 #12 28.04.2015 20:19

@Jusko: Niby tak, ale ówczesne FPS są scasualowane:
- auto regen
- tunele bobslejowe (brak rozbudowanych poziomów)
- brak sekretów
- brak backtrackingu (zależnie od sposobu implementacji: wada/zaleta)
- tylko dwie/trzy bronie można nosić, zamiast wszystkich
- bieganie z grupką idiotów trzeszczących do głośnika; zagłuszają muzykę/sfx/myśli
- pierdylion tutoriali
- złote myśli na loadingach w stylu: "czy wiesz, że niebo jest niebieskie?"
etc. etc.

Naprawdę wolisz? :P

Autor edytował komentarz.
Jusko   13 #13 28.04.2015 20:36

@Berion #10: Nie, nie - to mnie nie kręci, co najwyżej autoregen fajnie wpisany w grę, choć i tak zginąć łatwo (vide Deus Ex: Human Revolution). Nie gram w casualowe fps typu Call of Duty (te nowe, bo z okresu WW II znam dość dobrze).

Raczej chodzi o to, że bardzo podoba mi się mechanika Half-Life 1/2, System Shock 2 czy Deus Ex. Niby FPS, ale jest fabuła, wplecione w grę rozmowy itp. Od paru dni ogrywam znów Unreala, który był dla mnie killerem - UnrealED znałem dość dobrze, grę przeszedłem sporo razy w tym na hard. Niemniej po raz pierwszy od 1998, gra zaczęła mnie nużyć - tylko biegasz, strzelasz, przełączniki wciskasz. Od startu do końca to samo - małe zróżnicowanie. Za to Half-Life 1 bawi mnie do dziś :-)

Może się starzeję. Ta skostniała mechanika jest adekwatna do swojego okresu, ale dziwnie zaczęła mnie nużyć. To coś jak z HD - po zasmakowaniu nie potrafię już docenić jak kiedyś konsol SD, bo wszędzie widzę irytujące jaggies ;-)

Berion   14 #14 28.04.2015 20:39

@Jusko: Od "jaggies" są emulatory wygładzające krawędzie.

DE:HR to nie jest FPS. W zasadzie to ciężko powiedzieć jaki to gatunek. Niby stealth adventure, niby adventure i niby FPS w niby sandbox'e.

Jusko   13 #15 28.04.2015 20:47

@Berion #12: Niestety nie mam gamingowych maszyn - ledwo gry z PSP mogę uciągnąć po tuningu (szybkość żółwia), a na PCSX2 mam może z 10FPS w porywach ;-) Na leciwych układach Intel HD, emulacja czegoś innego niż GameBoy i PSX jest nierealna :-)

Właśnie po grach jak Deus Ex zmieniłen pogląd na FPS :-) Wyrobiła mi się w toku lat skala porównawcza. Dziś gry wybieram, kiedyś grałem we wszystko na co było mnie stać :-)

Autor edytował komentarz.
Rower1985   6 #16 28.04.2015 23:33

Też się szykuje remake Return the Castle Wolfenstein - https://www.youtube.com/watch?v=CTvwlNNxCSg

Chętnie wróce do tej odświeżonej gry :)

Berion   14 #17 29.04.2015 11:02

@Rower1985: Remake oznacza stworzenie np. gry od nowa. To jest po prostu zwykły mod. ;)