r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Rynkowa przewaga Windows PC nad sprzętem Apple'a drastycznie się kurczy

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Spośród wszystkich producentów komputerów, na kryzysie rynku PC najwięcej skorzystało Apple. To zasługa dwóch czynników: relatywnie niższym spadkom sprzedaży Maków w porównaniu do spadków sprzedaży pecetów, oraz rosnącej popularności urządzeń przenośnych, wśród których zarówno iPhone jak i iPad zajmują poczesne miejsce. Kto jednak mógłby jeszcze kilka lat temu spodziewać się tego, że sprzęt Apple'a stanie się niemal równie popularny jak Windows PC?

Horace Dediu, analityk firmy Asymco, przygotował na podstawie kompilacji danych zebranych przez Gartnera interesujące zestawienie sprzedaży sprzętu z Windows i systemami Apple'a. Liczba pecetów sprzedanych w 2013 roku wyniosła 309 mln, o 28 mln mniej niż rok wcześniej. W tym okresie liczba sprzedanych Maków wyniosła 16,4 mln, o 600 tys. mniej niż w 2012. Oznacza to, że w 2013 roku na każdego Maka przypadało 18,8 komputerów Windows PC, podczas gdy jeszcze rok wcześniej pecetów było 19,8 razy więcej.

Te liczby nie szokują, w zasadzie są zgodne z intuicją, choć i tu widać, jak bardzo rola Apple'a na rynku komputerów osobistych wzrosła. W 2004 roku, u szczytu potęgi Windows PC, na każdego Maka przypadało 56 pecetów. Mimo zepchnięcia na margines, Apple wciąż jednak było w stanie rozwijać zarówno swój ekosystem oprogramowania, jak i pracować nad innowacyjnymi produktami, które zmieniły całkowicie postać rzeczy.

Apple nie tyle bowiem wykorzystało, co zapoczątkowało mobilny zwrot w branży IT. Niespełna sześć lat po premierze pierwszego iPhone'a, liczba sprzedawanych urządzeń z Cupertino niemal zrównała się z liczbą sprzedanych pecetów. W ciągu 2013 roku Apple dostarczyło na rynek 260 mln Maków, iPadów i iPhone'ów, zwiększając łączną liczbę użytkowników swojego sprzętu do ponad 550 mln. Oznacza to, że dziś na każde urządzenie z Jabłkiem na obudowie przypada zaledwie 1,18 Windows PC – a jak przewiduje Dediu, w 2014 roku stosunek iOS+OS X do Windows wyrówna się.

Analityk przekonany jest, że sama możliwość zaistnienia takiej sytuacji to przede wszystkim efekt kompletnej zmiany struktury rynku komputerowego, przeniesienia środka ciężkości na na indywidualnego konsumenta. W minionym stuleciu decydentów było niewielu. Platforma komputerowa mogła osiągnąć sukces, jeśli jej producent przekonał kilkuset szefów największych firm. Do tego wystarczyło uzyskać wpływy w instytucjach rządowych – i rynek był ustalony, standaryzacja wokół wybranego produktu oznaczała, że użytkownik indywidualny mógł wybrać jedynie między mniej bądź bardziej beżowym komputerem.

Obecnie decydentów są miliardy, a ich decyzje zakupowe podejmowane są znacznie łatwiej i szybciej, niż decyzje szefów wydziałów IT dużych firm, planujących swoją infrastrukturę informatyczną na lata do przodu. To konsumenci przewodzą w innowacjach, to oni wybierają nowoczesne ultrabooki i tablety, podczas gdy firmy wciąż wciskają swoim pracownikom klasyczne, ciężkie laptopy. Taki stan rzeczy jest wręcz wymarzony dla Apple'a – może i konsument indywidualny jest sterowany kaprysami, modami i zachciankami, ale z drugiej strony to on najlepiej wie, czego chce, bo sam będzie z tego korzystał. Stąd też ponad pół miliarda lojalnych, zamożnych klientów Apple'a to nie koniec – Dediu przewiduje, że w erze komputerów naprawdę osobistych, pozycja giganta z Cupertino może tylko rosnąć.

I trudno byłoby się z Dediu nie zgodzić, gdyby nie pojawienie się w tej grze trzeciego gracza, którego pominąć już nie sposób. Podczas gdy Apple w 2013 roku dostarczyło na rynek 260 mln swoich urządzeń, liczne grono producentów sprzętu z Androidem dostarczyło niemal 878 mln swoich produktów – nie tylko już telefonów, ale i tabletów czy urządzeń hybrydowych. Prognozy sprzedaży Androida na 2014 i 2015 rok oszałamiają: według Gartnera na rynku znaleźć się ma odpowiednio 1,1 mld i 1,25 mld urządzeń z systemem Google'a. W pewnym momencie jednak i rynek mobilny się nasyci, a wzrosty zaczną dokonywać się już tylko kosztem konkurencji. Kluczowe pytanie, jakie się w tej sytuacji wyłania, brzmi: kto od Androida ucierpi bardziej – ekosystem Apple'a czy Windows?

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.