Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Czy Ubuntu może zastąpić Windows?

Ze względu na swój powrót do systemu Ubuntu postanowiłem napisać kilka nowych wpisów na blogu. W moich wpisach postaram się przedstawić Ubuntu z poziomu przeciętnego użytkownika. Jako, że ja jestem osobą początkującą w tym systemie do mam nadzieję, że mój język będzie bardziej zrozumiały dla osób, które również chcą zacząć zabawę z tą popularną dystrybucją. Ubuntu jest systemem banalnym w obsłudze, jednak w wielu aspektach różni się od systemu Windows, więc wiele osób może mieć z nim pewne problemy. Uważam, że wielu przeciętnych użytkowników systemu od Microsoftu może mieć problem z Windows 8. Tym bardziej mogą mieć kłopoty w pierwszych krokach z Ubuntu. Ten wpis na blogu nie będzie typowym poradnikiem w stylu "10 rzeczy do zrobienia po zainstalowaniu Ubuntu 12.10". Takich poradników w internecie jest sporo i są one bardzo dobrej jakości i nie śmiałbym się z nimi równać. W moim wpisie przedstawię swoją opinię ta temat "Czy Ubuntu może zastąpić Windows?". Dużo osób zastanawia się czy warto sprawdzić tego Linuxa, chcą zobaczyć jak naprawdę działa ten słynny z niezawodności system. Czy rzeczy opowiadane o nim są prawdziwe.

Czy Ubuntu może zastąpić Windows?

Tytuł wpisu może świadczyć, że będę tutaj negatywnie pisał o Windows. Tak nie będzie, ponieważ Windows jest dla mnie systemem bardzo dobrym, a jego dwie ostatnie odsłony są naprawdę świetne. Dla mnie typowe wojny systemowe nie mają sensu. Uważam, że każdy system operacyjny ma swoje zalety jak i wady, nie ma systemu idealnego. Jestem użytkownikiem, który lubi korzystać z systemu od Microsoftu jak i tego od Cannonical. Wybrać ten jedyny byłoby mi bardzo ciężko.

Ubuntu jest łatwe!

Ubuntu jest systemem dla mas. Zaświadczam, że ja osoba zupełnie zielona w Linuxach nie miałem żadnego problemu z instalacją systemu i jego konfiguracją. Ostatnio natrafiłem na ciekawy film, w którym Mama jednego z użytkowników próbuję swoich sił z Ubuntu.
Odpowiedź na pytanie czy każdy dałby sobie radę z Ubuntu mamy już za sobą.

Kiedy Ubuntu może w 100% zastąpić Windows

Jeśli nasz komputer jest wykorzystywany tylko do przeglądania internetu, oglądania filmów, przeglądania zdjęć czy słuchania muzyki możemy śmiało zainstalować Ubuntu. W tej popularnej dystrybucji wykonywanie tych czynności jest banalnie proste. Nic nie zepsujemy, a system swą stabilnością nas nie zawiedzie. Korzystanie z tych funkcji jest równie proste co w Windows.

Antywirus, a co to jest? - spytał się pingwinek

Wiele osób wykorzystujących komputer do wyżej wymienionych czynności obawia się o oprogramowanie szkodliwe. W Ubuntu wasze obawy możecie odłożyć, ponieważ wirusy na ten system możemy policzyć na palcach jednej ręki, a ich szkodliwość jest minimalna. Zarażenie takim wirusem jest praktycznie nie możliwe. Warto dodać, że jeśli jakiś wirus chciałby wyrządzić krzywdę naszemu systemowi musielibyśmy mu na to po prostu pozwolić.

Kiedy Ubuntu może w 100% zastąpić Windows - małe sprostowanie

Wcześniej wspomniałem, że jeśli wykorzystujemy komputer do podstawowych czynności to śmiało możemy instalować Ubuntu. Nie chciałbym, aby te moje słowa zostały źle zrozumiane. Ponieważ Ubuntu świetnie nadaje się do zadań profesjonalnych. Ogólnie jądro Linuxa jest jakby jednostką do zadań specjalnych. Zobaczcie ile super komputerów pracuje pod kontrolą Linuxa.
Kolejny ciekawy filmik:

Windows XP dni Twojej młodości już dawno przeminęły. Już nie długo będziesz musiał się z nami pożegnać na zawsze ;(

Użytkownicy Windows XP jeśli nie chcą wymieniać komputera na takiego spełniającego wymagania Windows 7/8 oraz wydawać pieniędzy na nowy Windows powinni zainteresować się Ubuntu. Wsparcie do waszego systemu nie długo się skończy, a producenci oprogramowania już zaczynają od waszego systemu odchodzić. Spójrzcie, że coraz częściej wasz system jest pomijany jako wspierany. Windows XP jest też systemem mocno przestarzałym. Jeśli nie korzystacie z specjalistycznego oprogramowania dostępnego tylko pod Windows to zalecam wam przesiadkę. Pisaniu o Was jako graczach powoli traci sens, ponieważ większość nowych produkcji nie jest już wydawana na Windows XP. Ubuntu ma niewielkie wymagania, więc nie powinniście mieć problemów z płynnym działaniem tego systemu. Osobiście trochę mi smutno, że Windows XP powoli odchodzi. Podczas prac nad późniejszymi wersjami Windows Bill Gates nie był już tak zaangażowany w Microsoft. Uważam, że firma ta sporo traci bez wizjonera takiego jak Pan Gates. Kto wie jakby wyglądał dzisiaj Windows 8 jeśli Bill Gates byłby w niego mocno zaangażowany.

Może kiedyś zabiję strzygę i pójdę z Triss do łózka ;)

Teraz chciałbym zwrócić się do graczy komputerowych. Z pewnością odrzucicie Ubuntu od razu. Nie sposób się z wami nie zgodzić. Jednak mam dla Was świetną wiadomość dwie ogromne firmy branży gier deklarują się, że wypuszczą gry na Ubuntu i inne dystrybucje. Nie będę to jakieś proste gierki, a gry z najwyższej półki. Chodzą plotki, że Steam ma w planach zbudować konsolę, której podzespoły będą zarządzanie Ubuntu lub podrasowaną wersję tego systemu przez Valve. Konsola ma wykorzystywać architekturę x86 i grę na nią wydawane mają bez problemu działać na Ubuntu czy innej dystrybucji na PC. Wydanie Steam na Ubuntu jest bardzo bliskie już teraz trwają beta testy. Ja jednak w marzeniach czekam na to polowanie na strzygę. Świetnie byłoby zobaczyć najlepszą grę w jaką grałem na Ubuntu ;)

Sterowniki?

Jeśli nie korzystamy z jakiegoś egzotycznego sprzętu to Ubuntu nie powinno mieć problemu z wykryciem naszych urządzeń. Urządzenia wykrywane są automatycznie, nie musimy martwić się o instalację sterowników. Jednak niestety nie jest tak pięknie jak na Windows. Czasami jakiś sterownik działa niepoprawnie. Po prostu winni są producenci danego sprzętu, którzy olewają swoich klientów. Ja nie miałem żadnego problemu z poprawnym wykryciem urządzeń. Wcześniej wspomniałem, że Ubuntu zaczynają interesować się producenci gier, mam nadzieję, że pociągnę ze sobą producentów sprzętu.

Programy jakieś są?

Twierdzenie, że na Ubuntu brak jest dobrego oprogramowania jest bardzo wielkim błędem. Ja sam się zdziwiłem z ilu programów dostępnych w Ubuntu korzystałem już wcześniej na Windows. Na Windows korzystałem z VLC, GIMP, 7-Zip, Google Chrome. Wszystkie te programy znalazłem na Ubuntu. Z instalacją tych programów nie miałem żadnych problemów, instalacja jest równie prosta co instalacja aplikacji w Androidzie. W Ubuntu mamy Centrum oprogramowania gdzie jest multum programów. Z obsługą GG nie będziecie mieli problemów, na system dostępnych jest kilka komunikatorów obsługujących ten standard, więc jest w czym wybierać. Już po zainstalowaniu systemu mamy całkiem niezły zestaw aplikacji. Bez problemu odtworzymy niemal każdy film, utworzymy dokument w bardzo dobrym pakiecie biurowym itp. 

linux oprogramowanie porady

Komentarze

0 nowych
floyd   15 #1 19.12.2012 19:14

Co ten tekst wnosi nowego w porównaniu z innymi tekstami na ten temat, a których już tu trochę było.
Mnie się ten tekst niezbyt podoba bo brzmi jak zwykła reklamówka.

Czajo   10 #2 19.12.2012 19:42

"że mój język będzie bardziej zrozumiały dla które również chcą zacząć zabawę z tą popularną dystrybucją."

"Ostatnio natrafiłem na ciekawy film, w którym Mama jedno z użytkowników próbuję swoich sił z Ubuntu. "
Chyba głodny byłeś :P

" Ubuntu ma nie wielkie wymagania" - literówka ;)

"Z obsługą GG nie będziecie mieli problemów, na system dostępnych jest kilka komunikatorów obsługujących ten standard" - nie, żebym się czepiał, ale ale GG nie jest standardem tylko protokołem komunikacyjnym takim jak Jabber/XMPP

Pomijając powyższe wpis ciekawy i przyjemnie się czyta.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #3 19.12.2012 19:53

@Czajo
Kurczę, tekst przeczytałem 2-3 razy, a jednak bez błędów się nie obyło. Wielkie dzięki za pomoc i docenienie wpisu ;)

Viperoo   8 #4 19.12.2012 20:29

"Ubuntu ma niewielkie wymagania" hahah

Ja już nie polecam ubuntu za politykę wydawcy tego systemu, polecić mogę natomiast Elementary OS

  #5 19.12.2012 21:00

od Ubuntu polecam Xubuntu czy Lubuntu - ten ostatni ma małe wymagania :P

Oczywiście są dystrybucje z mniejszymi wymaganiami, ale czasem to masochizm, gdzie Lubuntu ma coś pomiędzy ultra-szybkością, a nowoczesnością

gavron   4 #6 19.12.2012 21:09

Wszystko pięknie, ale czy pogram w WoT na ubuntu? Nie? No właśnie....

  #7 19.12.2012 21:12

oj weźcie pisanie komentarzy typu "ale masz błędów tu i tu i tam" jest tak modne ostatnio, że aż nudne....

"nie polecam ubuntu za politykę wydawcy..." - pewnie znasz kogoś kto ma lepszą? albo sam lepiej utrzymałbyś darmowy projekt, w który póki co wszyscy wrzucają pieniądze i dopiero coś drgnęło?

nie ma innej alternatywy dla normalnego człowieka jak Ubuntu i żadna polityka firmy nie jest zła, po prostu nie trzeba wierzyć w wszystko co piszą na stronach i blogach, to jest zwykły czarny epiar

kamilkowy   3 #8 19.12.2012 21:19

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wot o tym mówisz? Tak właściwie dodam od razu, że nie wszyscy, którzy korzystają z komputerów mają po 15-20 lat i potrzebują jedynie World of Warcraft oraz innych gier (a ha no i flash-a do obsługi playerów video).

Po prostu Ubuntu to świetny system do pracy i mi (podkreślam mi, mojej osobie, moim zdaniem, w moim odczuciu) jest lepszy, instalacja programów (zobaczcie dopiero teraz robi to Microsoft, bo to jest fajne co nie?) jest szybsza, wygodniejsza, a wszystko kompatybilne, zarządzenie czasem (aplikacje typu kalendarz, notatki, mapy myślowe) bardziej zintegrowane. O programie pocztowym, który normalnie współdziała z systemem oraz łatwością i uniwersalnością środowiska nie wspominając.

Wszystko zależy po której stronie stoisz, ciężko na Ubuntu grać i konsumować treść? Ale może za to znacznie łatwiej ją tworzyć.

SalcefiX   8 #9 19.12.2012 21:26

@kamilkowy - "http://pl.wikipedia.org/wiki/Wot o tym mówisz?" Chyba gavron wyraźnie pisze o graniu, więc skąd ten idiotyczny link. Wpisz sobie WoT w googlu czy innym bingu a pierwszy link wyjaśni ci o co chodziło gavronowi. I nie Wot tylko WoT.

Fajnie, że tobie ten system wystarczy. Niestety też potrzebuję czegoś więcej niż gry, dlatego używam Windowsa. Na Ubuntu niestety nie ma potrzebnego mi oprogramowania. A wielka szkoda, bo to naprawdę porządny system.

Autor edytował komentarz.
demisen   5 #10 19.12.2012 21:47

Kiedy Ubuntu może w 100% zastąpić Windows - zapomniałeś dodać, kiedy chcemy zrobić authoring DVD, napisać grę, projektować CAD/CAM, wywołać RAWy, *pograć - sporo open sourcowych gier ma silniku Q3, teraz UNITY, sporo gier ma dwa instalatory np. gry ID Software mają instalki pod Windowsa i Linuxa o czym mało kto wie, teraz będzie STEAM. I do miliona innych rzeczy, a nawet więcej niż Windows, koniec z porównywaniem Windows do tego Linux do tego bo i tak linux ma większe możliwości bo dowolna dystrybucja może robić za serwer a w przypadku Windowsa nie.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #11 19.12.2012 22:09

@demisen
O wymienionych przez Ciebie cechach 100% zastąpienia użytkownicy zaawansowania z pewnością wiedzą i korzystają. Ja też z niecierpliwością czekam na Steama ;)
@kamilkowy
Flash chyli się ku upadkowi. Mam nadzieję, że w końcu ta technologia upadnie. Z pewnością pozytywnie to wpłynie na bezpieczeństwo użytkowników, chyba każdy wie, że produkty Adobe są dziurawe ja sito.
@gavron
Bardzo możliwe, że z graniem już nie długo nie będziesz miał żadnych problemów ;)
@fervi.doctor
Dla posiadaczy słabszych maszynek ciekawa propozycja ;)

  #12 19.12.2012 22:17

@gavron
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=22521

Napisali, że gra działa, ale to już ty musisz spróbować ją odpalić

SalcefiX   8 #13 19.12.2012 22:30

@fervi.doctor - gra działa, ale zobacz jaki ma status.

I chyba najważniejsze jest to

Game runs very slow, especially on maps with a lot of vegetation: Low FPS:
Windows: 40
Linux (wine): 10 - 15

Takie coś potrafi skutecznie zniechęcić. Wiem, bo sam próbowałem. U mnie też nie działał dobrze HUD. Ogólnie gra się zauważalnie gorzej niż na Windowsie. Dużo gorzej.

niechcemisiewymyslacnicka   3 #14 19.12.2012 22:36

"Dużo osób zastanawia się czy warto sprawdzić tego Linuxa, chcą zobaczyć jak naprawdę działa ten słynny z niezawodności system. "
Ubuntu słynne z niezawodności? Czy może raczej znane z tego, że jest znane?

"Odpowiedź na pytanie czy każdy dałby sobie radę z Ubuntu mamy już za sobą."
Zainstalowanie systemu na niesprawiającym problemów sprzęcie i uruchomienie na nim LibreOffice'a to jeszcze nie jest "dawanie sobie rady".

"Użytkownicy Windows XP jeśli nie chcą wymieniać komputera na takiego spełniającego wymagania Windows 7/8"
To Ubuntu z Unity jest mniej wymagające niż Windows 7/8?

Tekst IMO nic nie wnosi.

Lost World   6 #15 20.12.2012 00:27

Nie, żadnej Linux nie zastąpi Windowsa.

Pozdro idealiści

" Ubuntu ma niewielkie wymagania, więc nie powinniście mieć problemów z płynnym działaniem tego systemu"


hahhahahahahahahahahaha

Autor edytował komentarz.
Axles   16 #16 20.12.2012 08:24

Prawda jest taka, że wszyscy wiedzą co to Windows bo on wszędzie jest (ostatnio w autobusie na tym ekranie do reklam wyskoczył BSOD :), ale jakby takiej osobie nie znającej się, zainstalować Ubuntu i wmówić, że to taka nowa nakładka to on się nie połapie. Wiem, bo żonie na netbooku zainstalowałem lżejszą wersję czyli Xubuntu no i bez problemu używa i ma wszystko co chce czyli przeglądarka, komunikator, a to 90% zapotrzebowania zwykłego Kowalskiego.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #17 20.12.2012 08:57

@Axles
No właśnie. Powiem Ci, że wiele osób nie jest w stanie określić jaką wersję Windows posiada. Windows jest wszędzie, a ostatnio prowadzi chyba największą kampanię reklamową z jaką miałem do czynienia. Włączam telewizor reklama Windows 8 lub Windows Phone, jadę do szkoły mijam dwa bilbordy na których reklamowany jest nowy sprzęt z Windows 8. Włączam radio i co 30 minut reklama Windows 8 ;) Mi osobiście to nie przeszkadza, a nawet cieszy. Widać, że technologia jest już jednym z ważniejszych elementów. Powiedzmy sobie szczerze kto słyszał o Ubuntu?
@Lost World
Powiem Ci, że dzisiaj dla nowego bardzo taniego komputera to nawet Windows 8 ma bardzo małe wymagania ;)
@niechcemisiewymyslacnicka
Ubuntu raczej zbytnio nie jest znane wśród konsumentów. Niezawodność ma na bardzo bardzo wysokim poziomie. Bardzo ciężko jest doprowadzić do nie stabilnej pracy.

Jusko   13 #18 20.12.2012 09:09

Linux, w tym Ubuntu, może zastąpić Windows, aczkolwiek jako wieloletni użytkownik Linuksa (nawet w pracy), mogę rzec tak:

- jeśli user używa stricte specjalistycznych aplikacji, np. do flashowania telefonów czy jest przykuty do PhotoShop (np. zawodowo) lub innego oprogramowania stricte Windows - jest problem, Wine to nie do końca rozwiązanie. Najlepiej mieć wtedy maszynę wirtualną z Windows...

- Jak user lubi grać w tytuły AAA z Windows, to może być problem - od ponad pół roku (jak mam nowego lapka) nie udało mi się pod Wine uruchomić żadnej gry, mimo że miały np. status Platinum na WineAppDB, albo miały działać (nie udało mi się uruchomić np. rzekomo działających Stalker:SOC, NFS: CARBON czy choćby FarCry 1). Tutaj albo Windows na drugiej partycji, albo konsola. A jako, że lubię gry AAA, a konsole mam starszej generacji (PS2, PSP, Wii), Windows musiałem zainstalować obok, bo naprawdę - ograłem wiele gier pod Wine, ale od czasu jak mam nowego lapka ze wspieranymi podzespołami, tak pod Wine z gier nie udało mi się uruchomić NIC.

kamilkowy   3 #19 20.12.2012 10:01

@SalcefiX - specjalnie wstawiłem link bo nie lubię jak ktoś sypie niekonkretnymi skrótami. Chodziło Ci o World of Tanks? Co ty nie powiesz, czy to to samo co Wot?

a tak na serio wystarczy wejść na zagraniczne fora, ale oprócz sypania skrótami trzeba kojarzyć angielski, ale polecam zainstalować chrome na Windowsie i wtedy dać prawy > tłumacz :)

Tak World of Tanks działa wolniej, ale czy to wina Ubuntu, że producent jest leniwy i skąpy? Musisz w to grać? Chcesz w t grać? Tak Windows lepszy


@Axles - chyba wniosłeś najwięcej normalności w dyskusję, popieram zwykły Kowalski nie potrzebuje zbyt wiele więcej, a właściwie najbardziej najeżdżają na Ubuntu ludzie (jak tu było fajnie napisane) "przykuci" do Adobe, który każe z tego co pamiętam płacić ostatnio za poprawki? Choć może się mylę.

Czy ludzie, którzy piszą negatywne opinie pracowali na nim choć chwilę? Bo jeżeli czyjaś obsługa komputera to World of Tanks, World of Warcraft czy World of Warplanes i pakiet Adobe to rzeczywiście nie bardzo jest o czym dyskutować :)


ps. "(...) to WoT, WoW czy WoW i pakiet A to rzeczywiście (...)" - ekstra czytelne jest operowanie skrótami, co nie?

FadeMind   8 #20 20.12.2012 10:08

Kernel od wersji 3.x to wielka kobyła, niezoptymalizowana, uwielbia energię elektryczną, uwielbia ciepło i ma zerowe wsparcie dla ACPI urządzeń przenośnych, są oczywiście flagi GRUB by wymusić tryby energooszczędności, czy działające klawisze funkcje (niektóre), ale to niczego nie zmienia. Generic jest dziurawy, niezoptymalizowany, prądożerny.

Ostatnią dobrą wersją Ubuntu był 10.04 LTS na jaju 2.6.x .

Ubuntu jest ciężkostrawny dla CPU i pamięci. Oczywiście można wyłączyć deamony (rcconf), jednakże to wymaga wiedzy co z czym i po co.
Są dostępne zoptymalizowane wersje kernela (od ext73), ale to i tak połowa sukcesu.

Kwestia dostępności użytecznych aplikacji : Na licencji GNU GPL są dostępne perełki - VLC, GIMP2, Inkscape, Bleachbit, GParted. Niestety komercyjne aplikacje to rzadkość. Adobe, Corel, Autodesk nie traktują poważnie Linuxa.

Windows to Windows. Linux to Linux. Ubuntu to Ubuntu.
Nie ma opcji zamiany - gdyż nie ma sensu porównywać komercyjnego produktu od Microsoftu z "darmowym" Ubuntu, Debianem czy innym OS.

p.dulska   4 #21 20.12.2012 11:02

1.Czy będzie darmowy nawet jeżeli wyprze Windowsa?
2 .Przyjęło się że użytkownik Win piraci wszystko, czy są repozytoria z darmowymi filmami, grami,
muzyką?.
3.Jeżeli będę dbał o system Windows odpowiednio czyli legalne oprogramowanie ,praca na koncie bez uprawnień admina , aktualizacje itp. (a zwłaszcza używał tego co mam pod czaszką)czy będę mniej bezpieczny niż użytkownik Linuxa?

  #22 20.12.2012 11:27

Napisałeś kawałek niezłej roboty.
Ubuntu w wielu wypadkach jest w stanie zastąpić produkty MS, ale nie jest w stanie uczynić tego zupełnie. Ale za to jest dobrą alternatywą dla użytkowników domowych, nawet tych co nie mają dużej wiedzy o obsłudze komputerów. Do tego społeczność użytkowników jest duża, i łatwo jest znaleźć rozwiązania problemów.
Ale jednak system z cukierków zrobiony nie jest, niedawno mój brat kupił sobie laptopa Lenovo y580 i na Ubuntu miałem sporo pracy nad doprowadzeniem do porządku Nvidii optimus, to tego gry przez Wine przycinały się. O ile Euro Truck Ma się doczekać wersji na pingwinka, o tyle Wiedźmin nie jest tak pewny.
Mimo wszystko mam nadzieję że Ubuntu stanie się dobrym konkurentem dla produktu Ms, dzięki temu oba systemy będą lepszej jakości.
Ms nie potrzebuje obrońców, niech on się stara o mnie jako konsumenta. :>

n33trox   6 #23 20.12.2012 12:16

Tekst ok, tylko jedno ale:
Piszesz, że jeśli ktoś ma sprzęt za stary na Windows 7 czy 8, może zainstalować Ubuntu. Ja bym polemizował. Ubuntu ma całkiem spore wymagania sprzętowe i RAMu też sporo potrafi zjeść. To samo tyczy się dystrybucji z najnowszymi KDE. Jeśli już miałbym komuś ze starym sprzętem, który nie jest w stanie uciągnąć Win7/8, polecać jakiś prosty Linux, to raczej byłby to Xubuntu albo Lubuntu.

Mk13   16 #24 20.12.2012 15:02

Nie wiem właśnie skąd się wziął ten chory argument o wymaganiach sprzętowych - Windows 8 z powodzeniem normalnie jeździ na komputerze z 1GB RAMu i jakimś procesorem o minimum przyzwoitości - to nie Vista, to naprawdę lekki system.

  #25 20.12.2012 17:11

@Mk13 Win 8 ma takie same wymagania jak win 7. Szybsze uruchamianie jest zasługą hybrid boot które jet częściową hibernacją. Win 8 nie jest lżejsze, Ubuntu do lekkich też nie należy. Jeśli ktoś szuka dobrego kompromisu pomiędzy wyglądem a wydajnością, polecam jakąś dystrybucję z XFCE (zwłaszcza Xubuntu) lub E17 (polecam polski Sparky Linux).

  #26 20.12.2012 19:26

Nie, bo jest za słabe i mało co na nim działa.

  #27 20.12.2012 19:56

używam linuksa od 1998 roku. Odpowiedź na pytanie tytułowe brzmi "Nie".

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #28 20.12.2012 20:12

@Mk13
Oczywiście, ze jest bardzo lekki ;) Jednak Ubuntu jest minimalnie lżejszy.
@n33trox
Uważam, że no komputerze z 512 MB RAM można spokojnie zainteresować się Ubuntu, jednak gdy mamy go mniej to Twoje propozycje są bardzo dobre ;)
@Zen_Xen_ni
Powiem Ci, że ogólnie Windows 8 reaguje szybciej, niż jego poprzednik. Włączanie, uśpienie, uruchamianie programów działa szybciej ;)

Autor edytował komentarz.
Savpether   6 #29 20.12.2012 22:54

@Scorpions.B

"Oczywiście, ze jest bardzo lekki ;) Jednak Ubuntu jest minimalnie lżejszy. "

Nie powiedziałbym, pomimo tego, że używam Linuksa, Windows działa mi szybciej na wszystkich moich czterech sprzętach - 2 laptopach i 2 desktopach. (Compaq Presario CQ61-210ew, Acer Aspire 5738ZG, Desktop1 Intel Dual Core, 4 GB RAM DDR2, AMD Radeon HD 2600 PRO, Desktop2 Intel Core 2 Duo, 3 GB RAM DDR3, Geforce GT 430).

Na wszystkich tych distrach Ubuntu chodzi najgorzej ze wszystkich dystrybucji i gorzej od Windows 7/8. Visty nigdy nie instalowałem.

pstrowsky   8 #30 21.12.2012 02:37

Lubię czytać wpisy o Linuksach i dzięki za kolejny ale na prawdę bardzo dużo już było wpisów z serii "Czy zastąpi". Tytuł niestety brzmi jak z elementarza trolla do klas 1 - 3

"Ubuntu jest minimalnie lżejszy."
Ubuntu w swojej flagowej wersji lekkie niestety nie jest i żeby to sprawdzić wystarczy spróbować zainstalować je na jakimś starszym sprzęcie, Jeśli się to uda to kaszana gotowa. XP na przykład jest wielokrotnie bardziej responsywny,

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #31 21.12.2012 07:17

@Savpether
Powiem Ci, że Ubuntu u mnie miało lekko szybszy start, niż Windows7, ale zauważyłem, że chyba Windows 8 startuje minimalnie szybciej. Chciałem przetestować Ubuntu na komputerze rodziców, na którym jest XP i powiem Ci teraz, że nie wiem po Twoich doświadczeniach czy Ubuntu da na nim radę. Tym bardziej, że jest to sprzęt z Intel Cereon 1.7, 768 MB RAM i Radeon HD2600Pro.
@pstrowsky
Dziękuje za docenienie. Zdaję sobie sprawę z tego, że takich wpisów jest dużo, ale jakoś nie mogłem się powstrzymać przed napisaniem tego. Jeśli lubisz wpisy o Linuxie to zapraszam do mnie. Mam zamiar napisać jeszcze dwa do końca tego roku, no chyba że Święta porwą mnie tak mocno, że wpisy powstaną dopiero w styczniu ;)

Autor edytował komentarz.
Jusko   13 #32 22.12.2012 00:58

"@pstrowsky | 21.12.2012 2:37
(...) XP na przykład jest wielokrotnie bardziej responsywny,"


Baaaardzo chybiony powód. Windows XP to system z 2001. Ubuntu z 2012 - różnica siłą rzeczy, nie sposób nie zauważyć przepaści.

Natomiast Ubuntu z Unity na 512MB RAM - bez szans. Kiedyś - tak, ale nie dziś, nie od 9.04 w górę, gdzie wymagania już tylko rosły. Na 512MB RAM nawet Xubuntu potrafi przyciąć. Wiem, bo jeszcze parę miesięcy temu używałem lapka z 512 MB RAM i musiałem już tworzyć kombinacje jak najlżejsze, bo pewnie, na 512MB RAM odpaliłem nawet OpenSUSE z KDE4, ale na odpaleniu się kończyło - do pracy już się nie nadawało. Prawda jest taka, że jak wspomniałem - jeszcze parę miesięcy temu używałem mojego Compaqa Evo N610c z Pentium4 2GHz i 512MB RAM. Wymiękłem i kupiłem nowego lapka, bo nawet XP po czasie okropnie działało. O ile Linuksa lekkiego postawimy, to nic po tym, bo odpali się przeglądarkę albo taki LibreOffice i pamięci już prawie nie ma. Jeszcze trochę, a nie da się już normalnie używać Linuksa na takiej pamięci. Coraz ciężej i na 1GB RAM, aczkolwiek jeszcze można w miarę bez stresu na Linuksie.

pstrowsky   8 #33 22.12.2012 14:43

@Jusko
"nie sposób nie zauważyć przepaści." Głównie chodzi o przepaść w szybkości działania ale jak wcześniej mówiłem i jak sam napisałeś, dotyczy to główne starszego sprzętu. Zdziwił mnie argument o roku wydania systemu. Raz, że od tamtej pory wyszły trzy SP, a dwa użytkownika najbardziej obchodzi użyteczność i funkcjonalność, nawet jeśli instaluje wszelkie nowości tak szybko jak to tylko możliwe to tylko dla tego żeby tę użyteczność zwiększyć. Jest jeszcze wiele osób i firm, które siedzą na XP ponieważ dla nich użyteczność Windowsa nie wzrosła znacząco od czasu wydania tego sytemu. Z dystrybucjami Linuksowymi jest trochę inaczej np. Ubuntu podlega ciągłym szalonym zmianom, jest niezoptymalizowane i zabugowane i każde nowe wydanie daje nadzieję na poprawę sytuacji.

Jusko   13 #34 22.12.2012 19:25

@pstrowsky - sam XP nie zmienił się, mimo Service Packów, które są w gruncie rzeczy niczym innym jak tylko zbiorczą paczką tych samych aktualizacji, które otrzymuje się przez Windows Update. Bardziej jaskrawym przykładem jest Windows 98, który był jeszcze jakoś wspierany w 2006, ale mimo Service Packów i łatek w 2006, to SP były tylko łatkami, a sam system nadal z 1998r. Problem dla firm zacznie się za rok, jak XP przestanie być wspierany, aczkolwiek widziałem osobiście w jednostkach państwowych działające na potrzeby wewnętrzne komputery z Win98. Z początku pomyślałem czemu tego nie zmienią, ale potem stwierdziłem, że skoro to działa i na potrzeby wewnętrzne, to po co robić rewolucję. Może podobnie będzie z większością firm, aczkolwiek w trosce o bezpieczeństwo końcówek z podpięciem do internetu, to będą musieli migrować na coś wyższego - producenci oprogramowania AV nie będą wiecznie wspierać XP, który od przyszłego roku nie będzie już wspierany, a więc ostatecznie wykluczony z rynku. Pewnie mniej kumate firmy nie widzą w tym nic groźnego, ale jak ktoś rozeznaje się w tej kwestii, to XP porzuci, choć nie widzę tu nadal szans dla W8 :) Ech - ale się rozpisałem poza tematem :)

Z tą użytecznością Windows w firmach zgodziłbym się - oczywiście zmiany były w każdym aspekcie kodu zapewne, jednak rewolucja w filozofii Windows nie była jakaś wielka (dopiero 8 nieco to zmienił przez Modern UI). Także potwierdzę - dla mnie jako użytkownika to zmieniały się oprawy graficzne, zabezpieczenia systemu, ale trzonem - nadal był to Windows i obsługiwało się go tak samo, czy to XP, Vista lub 7.

Linux to ciągłe zmiany - czasem zastanawiam się do jakiego etapu gonią wiecznie dystrybucje, ale tak, Linux cały czas dynamicznie się rozwija, ewoluuje, niedużo w nim stabilności rozwiązań na lata (w rozumieniu - wydania Windows to jeden snaphot rozwoju tego systemu i taki snaphot jest raz na parę lat.)

Autor edytował komentarz.
jajecpl   10 #35 23.12.2012 03:02

Nie czytałem powyższych komentarzy, ale fajnie ,że jest nowy neofita, i jara się linuxem :)

  #36 23.12.2012 13:54

A mnie wpisy typu "z linuxem można" nadal cieszą.Posadziłem go na dwóch laptopach nijakiej jakości,poukładałem na pulpicie,oceniłem co mi tak naprawdę jest potrzebne i ok...Ma swoje wady...czy też słabości ale jak już człowiek zwolni i uspokoi się...cieszy oko i serce :)
Mimo wielu powterzających się wpisów zachwalających linuxa nadal istnieje szczątkowe zainteresowanie...szczątkowa znajomość tematu.
Dobra wiadomośc to taka że jest co raz łatwiej...a zła...że coraz więcej to waży...heh...

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #37 23.12.2012 17:15

@Arecky
"A mnie wpisy typu "z linuxem można" nadal cieszą"
Mnie również ;)

  #38 24.12.2012 14:20

..swoje uwagi opisał wieloletni programista i specjalista od kerneli. Szacun +500.

  #39 25.12.2012 15:56

Ubuntu. Dobre jest tylko 12.04, bo 12.10 - beznadziejne; wolne, kamerka wbudowana w laptop pokazuje obraz "do góry nogami", częste błędy.
Mam na lapku Windows 7, Windows 8 i Ubuntu 12.04. Pierwsze miejsce Win7, drugie Ubuntu12.04, trzecie Win8 - za spłaszczony obraz.
Tylko na Skype z Ubuntu mogę bez problemu porozmawiać z kolegą z Wysp Brytyjskich, w weekendy. To ogromna zaleta Ubuntu! Prawdopodobnie wynika z małego obciążenia serwerów mało rozpowszechnionym systemem.
Sterowniki. Słusznie Pan na nie zwrócił uwagę. Nie można się do nich "dobrać". Co ja się nagłowiłem, naczytałem, żeby wyłączyć kamerkę wbudowaną w laptop. I nic... Włącza mi się toto bez przerwy, chociaż używam dobrej kamery Logitech i chciałbym ją ustawić jako domyślną.
Pozdrawiam!

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #40 25.12.2012 16:30

@deresz
Ja w 12.10 miałem ogromne problemy z sterownikami i u mnie sam proces uruchamiania ostatnio trwa trochę dłużej, lub to tylko takie złudzenie. Jednak sam system działa znacznie sprawniej i ma wiele ciekawych funkcji. Po uporaniu się ze sterowniami wybrałem jak dla mnie lepsze Ubuntu 12.10/

  #41 25.12.2012 17:00

@Scorpions.B
Pamiętam, że gdy miałem zainstalowane jeszcze Ubuntu 12.10, zamieniłem zainstalowany wraz z systemem sterownik karty graficznej na sterownik własnościowy o nazwie NVIDIA experimental - bodajże. Przyśpieszyło to uruchamianie systemu, ale licznych błędów nie wyeliminowało.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #42 25.12.2012 17:33

@deresz
Ja byłem zmuszony do sterowników własnościowych, bo inaczej moja karta chodziła jak odkurzacz :D Ja korzystam z wersji 304 i poprawy nie zauważyłem ;)

  #43 25.12.2012 19:29

Jeśli Asus kiedykolwiek napisze sterowniki do mojego Xonara DX na Ubuntu, proszę bardzo - mogę go używać zamiennie w Win 7 Pro 64bit. A jak do tej pory jakość dźwięku w ubu jest fatalna.

gavron   4 #44 27.12.2012 13:28

@kamilkowy
Nie mam ani 15 ani 20, mam sporo więcej.
Skoro nie mogę wykonać jakiejś czynności która chcę wykonać, system nie może mi zastąpić innegoi systemu, na którym daną czynność mogę zrobić -> jest dla mnie gorszy, nie spełnia moich podstawowych oczekiwań.

" Ubuntu to świetny system do pracy"

I co w związku z tym?
Ubuntu nie jest i nie będzie alternatywą dla windowsa bo nie ma nią być, to system do innych działań, przeznaczenia tych systemów są inne.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #45 30.12.2012 19:39

@Kalk
Niestety, ale jakoś dźwięku wśród kiepskich otwartych sterowników to jeden z najmniejszych problemów ;)

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #46 28.04.2013 13:08

@Arkovianin
Szkoda, że mam ostatnio mało czasu, bo z chęcią przetestowałbym Ubuntu 13.04, bo zapowiada się na najlepiej ze wszystkich wersji jakie wydano.

  #47 02.06.2013 12:43

Napewno linux (ubuntu nawet) jest lepszy niż windows XP i mułowata vista.... napewno NIE jest lepszy niż Windows 7 i 8, ale jak ktoś ma licke XP a więc nie najświeższy komputer ;) to ubuntu jest napewno lepszy dla codziennego użytkowania! i wcale nie ma problemów z grami na takie nienajświeższe komputery :D a po wtóre zawsze można mieć dwa systemy. Oczywiscie jest problem z photoshopem ale osobiście wolę się przełączyć raz na jakiś czas na winshita niż używać go na codzień ;P.
Genralnie ja używam winshita do gier mimo że one bez problemu instalują się na ubuntu ;P po to że ubuntu używam do pracy, a windowsa do giercowania i nie ciągnie mnie do gier jak nie są zbyt łatwo dostępne :D w nieodpowiednim czasie :D. Polecam takie rozwiązanie osobom mającym niepotrzebne ciągoty ;). Dodam że używam niewspieraną już wersję 10.04 i bez problemu instalują się gry sprzed 5-8 lat, na najnowszej z pewnością jest lepiej.

  #48 13.09.2013 12:46

jak podpiąć kamerke widze się do góry nogami