Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Office 365 vs. Office Web Apps, czyli starcie płatnego pakietu biurowego z darmowym proponowanym również przez Microsoft z punktu widzenia domowego użytkownika

W tym wpisie chciałbym porównać możliwości pakietu biurowego Office 365 z darmowym Office Web Apps, którego głównym konkurentem jest darmowy pakiet online proponowany przez Google. Jednak czy możliwości Office Web Apps wystarczą w zastosowaniach domowych i pozwolą użytkownikowi zaoszczędzić ok. 400 zł rocznie?
Na pomysł stworzenia tego wpisu wpadł użytkownik arlid. Jeszcze raz wielkie dzięki za podsunięcie pomysłu.

No to zaczynamy

Pakiet biurowy Microsoft Office 365 to pełen klasyczny pakiet MSO 2013 rozszerzony o dodatkowe możliwości związane z chmurą: dodatkowe miejsce na SkyDrive, inny sposób subskrypcji, bonusu do usług Microsoftu oraz inny sposób pobierania aktualizacji(chyba jest to najmniej ważny element z wymienionych do tej pory, ale mnie kiedyś zaskoczył). Natomiast Office Web Apps to pakiet biurowy oferowany przez Microsoft w ramach usługi SkDrive. OWA ma konkurować z pakietem biurowym od Google oraz sprawdzać się, gdy nie mamy dostępu do pełnego pakietu Microsoftu. Dużym plusem pakietu biurowego online od Microsoftu jest to, że jego interfejs jest identyczny jak ten zastosowany w Office 2013. Szybko odnajdziemy się w funkcjach, dla mnie jest to dość spora przewaga nad rozwiązaniami proponowanymi przez Google. Łatwo można się domyśleć, że funkcje pakietu biurowego OWA są znacznie uboższego od pełnego Microsoft Office, jednak czy ta "ubogość" w opcje jest przeszkodą dla domowego użytkownika? Spróbuję to sprawdzić w tym wpisie.

Prosty dokument tekstowy

Do tworzenia dokumentu tekstowego zastał przeznaczony program Microsoft Word, o tym wie chyba każdy kto miał styczność z pakietem biurowym, nawet śmiem twierdzić, że każdy kto spędził kilkanaście godzin z komputerem.
Porównanie interfejsów w klasycznym Wordzie, z tym proponowanym w ramach SkyDrive:- tworzenie i zapis nowego dokumentu
W przypadku korzystania z Office 365 już przy tworzeniu dokumentu widzimy znacznie większą możliwość wyboru. Korzystając z Office Web Apps tworzymy tylko dokument na SkyDrive, nie mamy możliwości wyboru schematu. Z możliwości wyboru schematu zacząłem korzystać dopiero w Microsoft Word 2013, gdzie wszystko stało się o wiele bardziej przystępne i umieszczone tuż po starcie programu. Jednak z tych schematów nie korzystam zbyt często. Nie korzystałem wcześniej(w poprzednich odsłonach MSO), przez co wyrobiłem sobie pewne nawyki, aby samemu tworzyć cały dokument od początku. Jeśli chcemy zacząć edytować plik na naszym dysku za pomocą OWA to musimy wcześniej ten plik umieścić w SkyDrive, plik prosto z naszego dysku nie będzie edytowany.
W przypadku Office Web Apps nowy dokument jest od razu tworzony w SkDrive. Możemy go zapisywać jedynie w chmurze Microsoftu. Jest też możliwość wyboru zapisanie pliku na naszym dysku, ale wygląda to identycznie jak jego pobranie z SkyDrive. W nowym pakiecie Microsoftu mamy dodatkowe możliwości zapisania pliku. Poprzez zintegrowanie pakietu z SkyDrive możemy bezpośrednio zapisywać nasze pliki w chmurze Microsoftu. Możliwość zapisu na dysk pozostała i wygląda identycznie jak w poprzednich odsłonach pakietu.
Plik znajdujący się na SkyDrive możemy edytować wykorzystując OWA jak i klasyczny pakiet Office. Wybierając klasyczny pakiet Microsoftu plik zostaje automatycznie pobrany do Microsoft Word bez żadnego problemu. Edytowany plik możemy zapisać na SkyDrive, zmiany są natychmiastowo synchronizowane.- edycja dokumentu
Jak widać na zrzutach ekranu funkcje dostępne w kategorii "Narzędzia główne" są niemal identycznie w tych dwóch pakietach biurowych. W Office Web Apps brakuje tylko kilku funkcji, czyli do prostej edycji dokumentu sprawdzi się idealnie.
Patrząc na kolejną kartę łatwo jest zauważyć, że brakuje wielu opcji. W pakiecie oferowanym w ramach SkyDrive mamy do wybory tylko 4 opcje. Jest to znacznie mniej, niż w Microsoft Word. Brak jest możliwość wstawienia często dość ważnych elementów jak stopka, nagłówek czy dodania numeracji stron.
Jak widać w OWA brakuje też kilku kart. W programie Word zabrakło kart: projektowanie, odwołania, korespondencja i recenzja. Wykorzystując Microsoft Word w klasycznej odmianie dość rzadko zaglądam do tych kategorii, dlatego też w OWA mogę się bez nich obyć. Co innego brak kilku ważnych funkcji w karcie wstawienie jest dla mnie nie do przyjęcia, dość często z nich ostatnio korzystam.

Office Web Apps - tylko online

Dużą zaletą klasycznego pakietu biurowego jest to, że możemy z niego korzystać bez potrzeby dostępu do Internetu. Wystarczy, że pakiet biurowy znajduje się na naszym dysku. Bez żadnego problemu możemy edytować dokumenty znajdujące się na dysku naszego komputera. Z pakietu biurowego OWA możemy korzystać tylko w ramach SkyDrive i musimy mieć dostęp do Internetu. Przy słabszych łączach korzystanie z Office Web Apps może być dość nie przyjemne, a otworzenia bardziej zaawansowanego dokumentu w takim przypadku może okazać się katorgą.

Za darmo zbyt wiele nie można wymagać

Typowe porównanie tych dwóch pakietów nie miałoby żadnego sensu, wiadomo, że zwycięzcą byłby Office 365. Jednak sądzę, że do prostej edycji dokumentów Office Web Apps sprawdzi się świetnie. Bez problemu napiszemy w nim CV, utworzymy prosty dokument. Dla pewnej grupy użytkowników ten pakiet będzie wystarczający, ale dla wielu domowych użytkowników jego ograniczenia mogą być zbyt duże. Jak wiemy z połączeniem Internetowym bywa różnie, do tego dochodzi o wiele gorsza współpraca z plikami na dysku oraz konieczność trzymania naszych wszystkich dokumentów na SkyDrive, który jest ograniczony do 7GB. Poszczególne operacje na Office Web Apps wykonują się wolniej, niż na klasycznym pakiecie biurowym od giganta z Redmond, no chyba, że ktoś posiada szybkie łącze. Ja testowałem na 10 Mb/s i OWA działał trochę wolniej w niektórych operacjach. Ponarzekałem trochę na OWA, jednak jak wspomniałem w nagłówku pakiet jest darmowy i ma zapewnić nam podstawowe opcje edycji dokumentu, gdy nie mamy dostępu do pełnego Microsoft Office, a nie stanowić pełnoprawny pakiet. Jeśli komuś możliwości OWA odpowiadają to świetnie, zaoszczędzi pieniądze. Dla mnie ten pakiet biurowy okazał się niewystarczający.

W tym wpisie pokazałem tylko Microsoft Word. Mam zamiar porównać inne aplikacje, o ile znajdę czas i odpowiednią ilość informacji na wpis. 

oprogramowanie internet Office

Komentarze

0 nowych
rgabrysiak   12 #1 20.06.2013 11:04

Wychodzę z takiego samego założenia, że do prostej edycji dokumentów w Wordzie czy tabelek w Excelu, Office Web Apps w zupełności wystarczy, o ile mamy dostęp do internetu (tylko niech mi nikt nie próbuje wmówić, że to już wszędzie standard).
Problemy mogą pojawić się jednak, kiedy zechcemy skorzystać z webowego PowerPointa, oczywiście każdy ma inne wymagania, ale ja jakoś nie potrafiłem, z racji małej ilości funkcji, stworzyć nic ciekawego.

Podsumowując, dla przeciętnego Kowalskiego Office Web Apps jest skrojony w sam raz. Każdy, kto ma nieco większe wymagania musi zainwestować w pełną wersję pakietu biurowego, nie ważne czy będzie to MS Office czy jego darmowy odpowiednik.

Autor edytował komentarz.
Maxi_S   4 #2 20.06.2013 11:29

7 GB i "ograniczona przestrzeń"? Na dokumenty? Chyba trzeba by było co miesiąc wydawać zebrane dzieła Lenina, wydanie n-te poprawione żeby to zapchać w krótkim czasie. A jak za mało, to konta można grupować - wtedy ma się coś w rodzaju partycji po 7GB. BTW - stare konta miały po 25GB i kto chciał, mógł tę przestrzeń zachować za darmo.

Co do konieczności przesyłania plików / gorszej współpracy z plikami, to problem ten rozwiązuje aplikacja SkyDrive, która pozwala m. in. na proste korzystanie z zasobów lokalnych komputera w OfficeWebApps. Można też "mapować" dyski przez WebDAV, co działa nieco topornie, ale działa.

Integracja ze SkyDrive działa automatycznie od Office 2010. Jeśli mamy niższą wersję, to po wybraniu edycji w Office pojawi się okienko pobierania.

W OWA można też podejrzeć dowolny dokument, ale z edycją bardziej złożonego będzie problem. Ogólnie zgadzam się, że do mniej skomplikowanych czynności edycyjnych OWA wystarcza

RoninPn   13 #3 20.06.2013 11:51

Najważniejsze jest to że plik którym możemy się dzielić w chmurze można otworzyć i edytować jednocześnie przez kilu użytkowników bez względu czy mamy Office 365 czy Office Web App.
Również w przypadku OWA można edytować nie posiadając konta Windows - wystarczy zarejestrować swój mail na Windows Live.
To pewna dogodność dla ludzi którzy mozolnie robią projekty lub jednocześnie piszą artykuły.
Tego rozwiązania poszukiwaliśmy we Fundacji i Stowarzyszeniu.

Autor edytował komentarz.
Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #4 20.06.2013 12:25

@rgabrysiak
PowerPoint jeszcze się nie bawiłem w OWA, ale czas go sprawdzić. Przy okazji zamierzam nie długo opublikować wpis o edycji PDF w Microsoft Word, tym razem brakło mi czasu.
@Maxi_S
7GB na wszystkie nasze dane w SkyDrive. Na same pliki pakietu przeciętnemu użytkownikowi wystarczy, ale przecież na SkyDrive trzyma się często też inne pliki.
@RoninPn
"Najważniejsze jest to że plik którym możemy się dzielić w chmurze można otworzyć i edytować jednocześnie przez kilu użytkowników bez względu czy mamy Office 365 czy Office Web App. "
Dla mnie też jest to dużym plusem

  #5 20.06.2013 13:34

Warto dodać, że wkrótce OWA zyska parę nowych funkcji - http://www.liveside.net/2013/06/20/a-first-look-at-office-web-apps-real-time-co-...

drobok   14 #6 20.06.2013 13:34

Jak by jeszcze dodać różnice przy otwieraniu zaawansowanych dokumentów :)

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #7 20.06.2013 17:08

@Gość_
Dzięki za link ;)
@Gość_
Sorki zapomniałem o tym ;) Dodam przy następnym wpisie o Office 365 ;)

arlid   14 #8 20.06.2013 18:03

No i super. Ciekawie napisany wpis. Wiele osób przykładowo nawet nie wie oo istnieniu OWA, a często tworzą jedynie dokumenty prostego pokroju, bez nagłówków, stopek itd. tylko zwykły tekst. I myślę, że im to wystarczy. A czy da się z OWA wydrukować? ;)

PS: Ja miałem tylko pomysł, to Ty się napracowałeś ;]

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #9 20.06.2013 18:07

@arlid
Ja też dość nie dawno dowiedziałem się o OWA, w ogóle nie miałem pojęcia, że Microsoft ma konkurencje dla rozwiązań Google. Jak się okazało lepszą konkurencję.
Jest opcja drukuj, ale jak działa to nie wiem. Drukarka mi padła :(

rgabrysiak   12 #10 20.06.2013 18:33

Jeżeli ktoś będzie w stanie wytłumaczyć czy i jak można wydrukować dokument bezpośrednio z Office Web Apps to chętnie posłucham.

Próbowałem u siebie i jedyne, co mogłem zrobić to "wydrukować" dokument do pliku pdf.
Następnie otrzymałem link do "wydrukowanego" dokumentu, który otworzyłem w nowym oknie przeglądarki, z wykorzystaniem wtyczki od programu Adobe Reader, i dopiero z poziomu tego programu mogłem wydrukować dokument.
Trochę to dziwne rozwiązanie.

Autor edytował komentarz.
thegroke   2 #11 21.06.2013 11:22

@rgabrysiak
Też kiedyś próbowałem i wygląda na to, że jest to jedyna opcja.

rgabrysiak   12 #12 21.06.2013 11:35

Jak znajdę wolną chwilę to sprawdzę jeszcze jedno rozwiązanie.
Mam w domu drukarkę HP z funkcją ePrint i ciekawi mnie czy da się wysłać dokument bezpośrednio na adres email drukarki.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #13 21.06.2013 11:50

@rgabrysiak
To super ;) Będziesz mógł napisać jak to dokładnie wygląda? ;)

k1b1c   6 #14 21.06.2013 16:43

@rgabrysiak: zawsze możesz pobrać plik na komputer i wydrukować w darmowym word lub excel viewer-ze

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #15 21.06.2013 17:37

@k1b1c
Oczywiście można i tak, nawet sposób wygodniejszy dla domowego użytkownika ;)

rgabrysiak   12 #16 21.06.2013 17:46

@k1b1c
Dziękuję za informację, ale o takim rozwiązaniu wiem, szukałem po prostu innej możliwości.
@Scorpions.B
Niestety próba bezpośredniego "udostępnienia" pliku drukarce kończy się tylko wydrukiem linka a nie samego dokumentu.
Prawdopodobnie dałoby się wydrukować dokument, ale trzeba było by go podpiąć bezpośrednio, jako załącznik do maila i wysłać na adres mailowy drukarki. Nie testowałem jednak takiego rozwiązania.

Wychodzi, więc na to, że niby opcja drukowania dostępna jest w Office Web Apps jednak o bezpośrednim drukowaniu dokumentu można zapomnieć.

Autor edytował komentarz.
Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #17 21.06.2013 17:55

@rgabrysiak
Wielki dzięki za test. Czyli jednak ta opcja w OWA nie zachwyca.

rgabrysiak   12 #18 21.06.2013 18:01

Nie ma sprawy, sam byłem ciekawy czy da się jakoś obejść ograniczenia zw. z drukowaniem bezpośrednio w Office Web Apps.

Myślę, że gdyby dokument można było bezpośrednio wysłać, jako załącznik to rozwiązanie z funkcją ePrint zdałoby egzamin.
Ewentualnie gdyby można było podpiąć swoją drukarkę do konta Windows Live to też nie byłoby to złym rozwiązaniem.

Autor edytował komentarz.
Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #19 21.06.2013 18:23

@rgabrysiak
Zgadzam się ;)

Świetne byłoby przesłanie dokumentu z OWA bezpośrednio do drukarki, która znajduje się daleko od Nas ;)

drobok   14 #20 21.06.2013 20:01

Co do drukarki via net to można można chrome drukować :P

Autor edytował komentarz.
Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #21 21.06.2013 20:09

@drobok
Zauważyłem taką opcję, ale nigdy z niej nie korzystałem. Jako, że tym temat ostatnio się zainteresowałem to masz może jakieś doświadczenie z tym?

rgabrysiak   12 #22 21.06.2013 22:09

@drobok
Nie korzystam z Chrome na co dzień więc co dokładnie masz na myśli? Przypadkiem nie chodzi ci o Google Cloud Print?
Wiem, że moją drukarkę można bezpośrednio podpiąć pod tą "usługe”, ale jak ona działa to nie mam pojęcia.
Jeżeli wiesz coś więcej na ten temat, napisz chętnie dowiem się czegoś nowego :)

Autor edytował komentarz.
Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #23 22.06.2013 19:05

@rgabrysiak
Taki ciekawy temat o drukarkach się rozpoczął, a moja jak na złość padła i nie mam jak tego wszystkiego sprawdzić w praktyce :(

rgabrysiak   12 #24 22.06.2013 20:11

@Scorpions.B
Jak to mówią, zgodnie z prawem Murphy'ego sprzęty odmawiają nam posłuszeństwa dokładnie wtedy, kiedy się tego najmniej spodziewamy i kiedy są nam one najbardziej potrzebne :)

Autor edytował komentarz.
Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #25 22.06.2013 21:11

@rgabrysiak
Niestety, ale muszę się z tym prawem zgodzić ;)

Pablo_Wawa   9 #26 24.06.2013 16:49

A ja chciałem położyć nacisk na pewna rzecz, o której pobieżnie wspomniałeś - otóż testowałem sobie aplikację Excel Web Apps na netbooku (podpiętym do sieci firmowej) i wszystko działało poprawnie. Ale jak tylko odpiąłem kabel (internet), to się okazało, że arkusz się nie przelicza - nawet formuła "=A1+A2" się nie przeliczy, dopiero stanie się tak jak będzie znów internet. Znaczy, że wszystkie obliczenia są realizowane w internecie (chmurze) a aplikacja nie ma żadnej możliwości zadziałać offline. Jak dla mnie porażka. Dobrze że na poczatku tego roku kupiłem sobie pakiet MS Office 2010 (dla użytkowników domowych - 3 licencje) za 380 zł i mogę go używać tak długo, jak tylko zachcę. I bez dostępu do internetu.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #27 24.06.2013 17:58

@Pablo_Wawa
Office 365 też działa bez internetu, zawiera normalny pakiet Office 2013. Tobie chodzi z pewnością o pakiet OWA, tam internet jest potrzebny do każdej czynności, wszystko odbywa się w chmurze. Co do ceny, to na Twoim przykładzie idealnie widać, że cena Office 365 dla użytkowników domowych jest za duża, ale o tym już wspomniałem w blogu ;)