Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Recenzja: Toshiba Satellite M50D-A – ciekawy laptop za 1700 złotych

Tym razem trafił do mnie laptop Toshiby, który dostępny jest w cenie około 1700 złotych oraz posiada, rzadko spotykany mobilnym procesor od AMD. Modelem Satellite M50D-A mogą być zainteresowane osoby, które nie potrzebują drogiego i wydajnego sprzętu, w zupełności wystarczy im laptop, który zapewni komfort podczas korzystania z pakietu biurowego, przeglądania Internetu oraz oglądania filmów w wysokiej rozdzielczości, a przy okazji będzie dobrze prezentował się na biurku.

Wygląd oraz jakość wykonania

Toshiba Satellite M50D-A pozytywnie mnie zaskoczyła swoim wyglądam, jest to jeden z najtańszych laptopów jakie testowałem, a zarazem jeden z najlepiej się prezentujących. Srebrna klapa niemal w całości została wykona z aluminium, czego w tej cenie raczej się nie spodziewałem.
Do pokrycia czarnej ramki wokół ekranu producent użył błyszczącego tworzywa sztucznego, dwa tygodnie to zbyt krótki okres, aby pisać o jakości tego materiału, ale mam wrażenie, że nie odbiega od tego zastosowanego przez HP na ramkach mojego laptopa i niestety szybko mogą pojawić się widoczne zarysowania. Panel roboczy poniżej klawiatury został wykonany z identycznego aluminium jak klapa, natomiast reszta wraz z krawędziami została pokryta tworzywem sztucznym, które robi dobre wrażenie i ślady użytkowania nie powinni pojawić się zbyt szybko. Spód jest najsłabszym elementem tego urządzenia, zastosowany plastik przypomina ten spotykany w kosztujących około 1000 złotych laptopach, jakie możemy spotkać w dużych marketach.

Przy zamkniętej pokrywie, Satellite M50D-A nie wyróżnia się na tle konkurencji, jest przeciętny i nic więcej. Jednak sam panel roboczy prezentuje się naprawdę świetnie, z pewnością nie powiedziałbym, że ten model dostępny jest za około 1700 złotych. Połączenie srebrnego panelu roboczego z czarną klawiaturą i czarnymi ramkami wokół ekranu prezentuje się naprawdę świetnie, uroku dodaje też touchpad.

Wymiary tego laptopa przedstawiają się następująco 378 x 250 x 21,2 mm, waży on 2,2 kg. Mimo iż nie mamy do czynienia z ultrabookiem, gdzie producent ze względu na niewielkie rozmiary musiał pójść na pewne kompromisy, to w tym modelu nie mamy łatwego dostępu do baterii, co w przypadku klasycznego laptopa nie powinno mieć miejsca.

Ekran

Zastosowany w Satellite M50D-A 15,6-calowy wyświetlacz HD, jest przeciętny, ani nie zachwyca, ani też nie odpycha. Podobną jakość kolorów, kąty widzenia oraz odwzorowanie czerni możemy spotkać w innym modelach kosztujących do 2 tysięcy złotych. Toshiba zdecydowała się na błyszczącą matrycę, przez co pisanie w jasnych pomieszczeniach może sprawiać problemy.
Plusem mogłaby być wysoka jasność ekranu, ale nie podoba mi się efekt jaki otrzymujemy po zwiększeniu jasności do maksymalnego poziomu, kolory tracą na intensywności, a biel staje się nieprzyjemna dla oczu. Zastosowana rozdzielczość 1366 x 768 przy tej wielkości ekranu jest minimalną, zapewniającą komfort korzystania, ale z drugiej strony trzeba zauważyć, że Windows, a zwłaszcza sporo aplikacji nie jest przystosowanych do wysokiego zagęszczenia pikseli.

Klawiatura i touchpad

Producenci coraz rzadkiej stosują dodatkową klawiaturę numeryczną, której braki odczuwam podczas korzystania z MS Excel lub programowania w C++. Natomiast w niedrogiej Toshibie Satellite M50D-A znajdziemy klawiaturę numeryczną, co jest pozytywnym zaskoczeniem. Rozmieszczenie klawiszy, nie licząc zbyt małego lewego Shifta, uważam za świetne, jest to jeden z najlepszych układów z jakimi się spotkałem. Dużym, niemal dyskwalifikującym w moim przypadku, elementem jest brak podświetlanych klawiszy, co znacząco utrudnia korzystanie z tego urządzenia nocą.
Same klawisze wypadają w miarę dobrze, na uwagę zasługuje to, że pracują one bardzo cicho, czego nie mogłem powiedzieć nawet o tych stosowanych w niektórych urządzeniach kosztujących powyżej 4 tysięcy złotych. Obudowa między nimi, nawet pod niewielkim naciskiem ugina się, nie wiem jak będzie prezentowała się po 1-2 latach eksploatacji, ale nie zapowiada się to zbyt dobrze.

Zastosowany w Satellite M50D-A touchpad prezentuje się naprawdę świetnie, ale wygląd nie powinien być podstawowym kryterium.

Nasze polecenia odczytywane są poprawnie. Niemal cała płytka służy ze fizyczny lewy przycisk, rozwiązanie naprawdę ciekawe i rzadko spotykane. Same przyciski według mnie są za małe, przez co korzystanie z tego umieszczonego po prawej stronie nie jest wygodne.
Spodobało mi się to, że linia oddzielają je od reszty touchpada jest wyczuwalna pod palcem.

Specyfikacja i bateria

Znaczna większość laptopów dostępnych na sklepowych pułkach wyposażonych jest w procesory Intela. Mnie ten fakt nie dziwi, produkty tej firmy zapewniają wysoką wydajność w stosunku do ceny. W ciągu ostatnich lat Intel mocno zaangażował się w rozwój mobilnych układów, dzięki temu zyskaliśmy niskonapięciowe, energooszczędne, ale przy tym dysponujące dużą mocą obliczeniową CPU stosowane w ultrabookach. Najmniej wydajne, przeznaczone między innymi dla tabletów układy z serii Atom, współcześnie nie wiele mają wspólnego ze słowami „niskie osiągi”.
Natomiast AMD nadal potrafi nas negatywnie zaskoczyć i w 2014 roku wydać układ, który powinien pojawić się kilka lat temu o czym ostatnio pisał Mk13. Jednak procesorowi zastosowanemu w Satellite M50D-A, mimo mojego niezbyt pozytywnego podejścia, postanowiłem dać szansę.
Po dwóch tygodniach spędzonych z tym laptopem mogę stwierdzić, że pod kątem wydajności, to CPU sprawdziło się bardzo dobrze. Przeglądanie stron Internetowych czy oglądanie filmów nie stanowiło żadnego problemu. Specyfikacja przedstawia się następująco:
  • CPU: AMD A6-5200 2,0 GHz, 4 rdzenie, 4 wątki
  • GPU: AMD Radeon HD 8400
  • Dysk: 750 GB 5400 RPM
  • RAM: 8 GB
  • Wymiary: 378 x 250 x 21,2 mm
  • Waga 2,2 kg

Zastosowana bateria pozwala na około 4 godzin pracy przy jasności ekranu ustawionej na około 50% i niemal cały czas uruchomionej przeglądarce Google Chrome z kilkoma kartami. Natomiast temperatura CPU, przy chłodnym dniu, wynosiła 60 stopni, uruchomiona była tylko przeglądarka.

Złącza

Ten model Toshiby został wyposażony w standardową ilość złącz, jakie możemy spotkać w innych laptopach. Myślę, że nikt nie będzie narzekał. Dla mnie jedyną wadą jest ich zbyt bliskie umieszczenie, ale to zdanie mógłbym powtarzać przy niemal każdym laptopie.

Podsumowanie

Toshiba Satellite M50D-A nie mogę oceniać tymi samymi kryteriami jak drogie, często flagowe modele, które miałem przyjemność testować. Podsumowanie postanowiłem napisać patrząc głównie na cenę urządzenia. Za około 1700 złotych możemy kupić naprawdę ładnego laptopa, który oczywiście nie może pochwalić się świetną jakością wykonania, ale bez większego problemu powinien wytrzymać kilka lat eksploatacji. Większość domowych użytkowników powinna być zadowolona z wydajności tego modelu. Ekran nie zachwyca, ale w codziennym użytkowaniu powinien sprawdzić się dobrze, o ile nie postanowimy wyjść na świeże powietrze, zwłaszcza w słoneczny dzień. Miłym zaskoczeniem była dla mnie dodatkowa numeryczna klawiatura, którą coraz rzadziej możemy spotkać w laptopach.  

sprzęt

Komentarze

0 nowych
Jaro070   16 #1 12.07.2014 18:35

Serio, wydajemy 1700 zł na laptopa i dostajemy tylko AMD A6? Za 1599 zł jest ThinkPad z A8, który wydajnościowo może konkurować z laptopami na Pentiumach.

xomo_pl   21 #2 12.07.2014 19:25

@Scorpions.B co do tej klawiatury numerycznej to przesadzasz moim zdaniem: nadal większość laptopów 15.6" ma taką klawiaturę ;)

Rzeczywiście sprzęt wygląda ciekawie- idealny dla tych co bardziej konsumują niż tworzą treść.
Nie napisałeś nic odnośnie kultury pracy sprzętu, procesora- co z tego, że niektóre sprzęty ładnie wyglądają jak hałasują jak wiertła próbujące przewiercić się przez wielką płytę...

Gdyby tylko producent zrezygnował z pseudo eleganckiego plastiku ramki ekranu a dał w zamian matową- ramka ekranu, za którą się niemal ciągle łapie pokryta błyszczącym plastikiem będzie niemal zawsze pełna odcisków + rysy...

@Jaro070 zapominasz o wykonaniu: 90% laptopów w tej cenie jest wykonana z kiepskiego plastiku a tu jest jakby nie było porządna obudowa co swoje kosztuje. Ten sprzęt w domowych zastosowaniach typu www + word i tak będzie wystarczająco wydajny...

Autor edytował komentarz.
Jaro070   16 #3 12.07.2014 20:59

@xomo_pl: Czyli uważasz, ze jakaś tam Toshiba jest lepiej wykonana od ThinkPada E545?

xomo_pl   21 #4 12.07.2014 21:11

@Jaro070: wiesz thinkpady z dawnych lat to nie to samo co teraz choć oczywiście ich wykonanie jest całkiem ok. Pisząc poprzedni post miałem bardziej na myśli inne firmy jak asus, lenovo z budżetowych serii itd.

Autor edytował komentarz.
Jaro070   16 #5 12.07.2014 21:27

@xomo_pl: No chyba, ze tak.

  #6 12.07.2014 21:30

Laptop? bez przesady brak mu napędu .... to raczej coś pomiędzy netbookiem a ultrabookiem...
Plastik jest wszędzie taki sam PC+ABS ...
Jaro070 bo masz tu amelinium ...

msnet   19 #7 12.07.2014 22:01

@xomo_pl: gdybym miał wybierać - lepsze bebechy czy lepsza obudowa, wybrałbym to pierwsze.

To czego by mi brakowało w tej Toshibie to ekranu FHD. Używam laptopów z takim ekranem od prawie 4 lat i ciężko by mi było się cofnąć do niższej rozdzielczości (przy tej samej wielkości ekranu).

Humanoid   5 #8 12.07.2014 22:31

Też mam jeden z tańszych modeli Toshiby. Jest to Satellite L855-15J.
Sprawuje się świetnie, Linux działa na nim świetnie, bateria po roku trzyma co najwyżej dwie godziny z kawałkiem.
Tanio, ale rzeczywiście warto.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #9 12.07.2014 23:05

@msnet: Po przetestowaniu kilku modeli z Full HD mam takie samo zdanie jak Ty w kwestii rozdzielczości :)

@xomo_pl Faktycznie nie zwróciłem na to uwagi w tekście. Niestety AMD łapie wysokie temperatury i wentylator często musi pracować na wyższych obrotach, ale działa w miarę cicho :)

Humanoid   5 #10 12.07.2014 23:11

@@Scorpions.B
A jakie temperatury osiąga?

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #11 12.07.2014 23:12

@Humanoid: "Natomiast temperatura CPU, przy chłodnym dniu, wynosiła 60 stopni, uruchomiona była tylko przeglądarka" :)

xomo_pl   21 #12 12.07.2014 23:20

@Scorpions.B: dla ZU ważniejsza od temperatury jest kultura pracy- to czy laptop osiąga 50 czy 60 stopni nikogo nie obchodzi (przynajmniej do czasu aż się coś popsuje) ale szum w laptopie, który zwykle oddalony jest od głowy na 0.5-1 metr potrafi mocno zirytować.
Dobrze, że pomimo wysokiej temp. całość działa jak wspominasz cicho ;)

@msnet ja bym wybrał złoty środek- dobre parametry w niezłej obudowie.

co do rozdzielczości FHD to na 15" to moim zdaniem już trochę za dużo. Natomiast 1366x768 za mało.. idealnie by było mieć okolice 1600x900...

Autor edytował komentarz.
TomTar   7 #13 12.07.2014 23:47

Niestety, ale nie kupiłbym lapka z prockiem AMD. Wolałbym ciut dopłacić i kupić coś z Intelem. AMD na lapkach to małe nieporozumienie.

djDziadek   17 #14 12.07.2014 23:54

@TomTar:zgadzam się z Tobą w 100 procentach, AMD spisuje się co najwyżej średnio w laptopach z niskiej półki.

msnet   19 #15 13.07.2014 00:01

@Scorpions.B: "Niestety AMD łapie wysokie temperatury i wentylator często musi pracować na wyższych obrotach, ale działa w miarę cicho :)"

W moim lapku z procesorem Intel Core i5 po wymianie dysku HDD na SSD na ogół nic nie słychać (jeśli się nie włączy niczego wymagającego większej mocy od procesora).

@xomo_pl: FHD na 15" to za dużo? Jeśli są za małe literki (ja tak nie uważam - wszystko mam na 100%), to można sobie je powiększyć. Ale jakość obrazu jest zdecydowanie lepsza.

Autor edytował komentarz.
DeliVeriuS   8 #16 13.07.2014 02:51

Nie wiem jak reszta ale według mnie 1700 za taki sprzęt to śmiech. Za 1700 można mieć o wiele wydajniejszą maszynę jako PC.

  #17 13.07.2014 03:17

Lenovo z 585 także posiada aluminiową obudowę i AMD a jednak nie smaży .Ma wydajny i cichy wiatrak i stanowi mocną alternatywę dla Toshiby . Także ma dodatkową klawiaturę numeryczną ( co uważam za duży plus ) ale ma za to dużo lepszy gładzik choć przyznaję że w dużej mierze to zasługa oprogramowania. Mając do wyboru oba laptopy chyba jednak wybrałbym Lenovo z 585 .

  #18 13.07.2014 08:21

@@DeliVeriuS
No to weź tę o wiele wydajniejszą maszynę PC na plecy i wyjdź na miasto.

DeliVeriuS   8 #19 13.07.2014 10:59

@Anonim (niezalogowany): "No to weź tę o wiele wydajniejszą maszynę PC na plecy i wyjdź na miasto."
To wolę smartphone mieć na "mieście".

TomTar   7 #20 13.07.2014 13:17

@DeliVeriuS: A pomyślałeś że laptopa można zabrać do plecaka i korzystać poza domem. A PC wsadzisz sobie na plecki?

xomo_pl   21 #21 13.07.2014 13:20

@msnet: osobiście uważam, że właśnie litery, elementy interfejsu są za małe na FHD na 15". Owszem- można włączyć zoom+ większe DPI ale wtedy całość traci ten wygląd, który faktycznie ma ekran FHD na domyślnych ustawieniach. Pytanie czy ekran ma przede wszystkim wyglądać czy być dla użytkownika wygodnym? jak dla mnie przede wszystkim to drugie dlatego właśnie najchętniej widziałbym okolice 1600x900, które zapewniają już wygodny obszar roboczy przy tym nie zmniejszając przy tym drastycznie elementów interfejsu i czcionki. Niestety w laptopach 15" (będącymi idealnym połączeniem mobilności z wygodą ) można praktycznie pomarzyć tylko o tej rozdzielczości...

Pełna zgoda natomiast co do tego. że 1366x768 to zdecydowanie za mało...

DeliVeriuS   8 #22 13.07.2014 13:21

@TomTar: Dla mnie laptop jest za duży w stosunku do jego możliwości. Dlatego preferuję smartphone z Androidem do 5" i PC :)

msnet   19 #23 13.07.2014 13:27

@xomo_pl: O ile mnie pamięć nie myli, to rozdzielczość 1600x900 widziałem ostatni raz na swoim pierwszym laptopie, który nabyłem w 2007 roku. Był to Dell z 17-calowym ekranem.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #24 13.07.2014 13:30

@msnet: Ja codziennie widzę HD na 15,6-calowym ekranie :(

msnet   19 #25 13.07.2014 13:57

@Scorpions.B: U mnie ostatnim na co dzień używanym urządzeniem, które ma rozdzielczość mniejszą od FHD, jest 32-calowy 6-letni telewizor Panasonic Viera (jego rozdzielczość to 1366x768). Ale w tym przypadku mi to nie przeszkadza, bo nie siedzę z nosem w telewizorze.

Autor edytował komentarz.
xomo_pl   21 #26 13.07.2014 14:34

@msnet: bo niestety producenci odeszli od średnich rozdzieczości na rzecz tragicznie małej 1366x768 i od razu FHD...
W laptopach rozdzielczości 16xx zwykle zarezerwowane były dla modeli 16-17" natomiast 15" dostawały zwykle 1366 albo jeszcze gorsze.
Spojrzałem teraz z ciekawości na ceneo i nadal jest trochę laptopów z ekranami 166x900 choć praktycznie są wyparte przez FHD...

@Scorpions.B nic dziwnego bo przez długie lata 1366x768 w laptopach było masowo montowane i jest nadal. O przełomie w tej sprawie, że można mówić gdzieś od około 12 miesięcy dopiero bo wtedy producenci zaczęli częściej montować coś więcej od HD (niekórych nawet poniosło i wkładaja UHD...) ale i tak upłynie jeszcze sporo czasu zanim hd zostanie wyparte z 15" laptopów.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #27 13.07.2014 15:14

@xomo_pl: No właśnie, nagle na rynku zaczęły pojawiać się laptopy z UHD oraz UHD+. Testowałem jeden model z taką rozdzielczością, to nie zauważyłem różnicy w stosunku do FHD, a wiele aplikacji nie było przystosowanych do takiej rozdzielczości.

xomo_pl   21 #28 13.07.2014 15:30

@Scorpions.B: wiele aplikacji nie jest przystosowanych pod FHD a co dopiero mówić o UHD ;)

FilipStraburzynski   6 #29 14.07.2014 23:02

@TomTar: To jest laptop z niskonapięciowym, 4-rdzeniowym APU to typowych, codziennych zastosowań. Jeśli to za mało, to polecam uwadze wyższe modele z rodziny Richland lub Kaveri, które potrafią pozytywnie zaskoczyć tam, gdzie wydajności brakuje w każdym lapku z przedziałów cenowych, w których występują. Czasem warto mimo wszystko dać sobie szansę i nie wyciągać zbyt pochopnych wniosków :)

FilipStraburzynski   6 #30 14.07.2014 23:03

@djDziadek: jak wrócę z urlopu, to trzeba to będzie jakoś zweryfikować ;)

FilipStraburzynski   6 #31 14.07.2014 23:05

@msnet: Temperatura procesora w głównej mierze zależy od układu chłodzenia i ustawień fabrycznych kontroli pracy wentylatora. W tej Toshibie jest przecież niskonapięciowe APU, więc tu nie ma się co grzać.

ziupo   6 #32 14.07.2014 23:21

Jeśli A6 stawiamy obok Atoma, to do czego porównać E1,E2 i A4?
Prawdę mówią A6 + min. 6GB RAM i dobry Radeon to wystarczający komplet dla zwykłego śmiertelnika. Z życia: Fife odpali? Odpali. A Simsy pójdą? Pójda. I to wg klientów jest to już bardzo dobry laptop.

djDziadek   17 #33 15.07.2014 06:31

@FilipStraburzynski: jestem otwarty na propozycje - spokojnego urlopu :)

arlid   14 #34 16.07.2014 20:17

Miałem ten sam model (chyba - jaką i testowałeś dokładnie) podczas akcji Intela. Dysk Ci nie chrobotał? To było strasznie denerwujące. Zwłaszcza wieczorem, gdy w domu było cicho.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #35 16.07.2014 21:20

@arlid: W tym moim egzemplarzu to nie występowało ;)

arlid   14 #36 19.07.2014 10:00

@@Scorpions.B ciekawe jaki tam dysk siedział :)

  #37 20.11.2014 15:49

Mam laptopa toshiby gdy go wlaczam to po chwili robi taki lekki szum, a do tego nie kiedy się zwiesza ? może ktoś mi z czym to jest związane , czy przez to ze mam win. 8
to jest laptop : toshiba satellite m50d-a-10d.

  #38 17.12.2014 14:45

mam też takiego laptopa i zgodzę się z wami co chodzi o wady fizyczne i wizualne na razie chodzi co będzie później okaże się w praniu używam go głównie do przeglądania stron jest rzeczywiście cichy w porównaniu do mojego wysłużonego z 2007 acer też miał aluminiową obudowę

  #39 26.01.2015 23:24

Czy ten laptop posiada miracast ?