Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Niech ktoś wytłumaczy fenomen Angry Birds

Dziś dość krótko bo sprawa w sumie jest błaha i chciałbym zasięgnąć Waszej opinii. Może to nadaje się na forum, a może jednak tutaj. Do sedna więc.

Kiedyś zastanawiałem się nad fenomenem Facebooka, wówczas dzięki Wam moi drodzy użytkownicy DP zrozumiałem, że FB nie jest aż takim złem jak mi się wydawało. Co prawda do dziś dzień nie mam tam konta i dalej nie zamierzam go tam zakładać, ale nie o to dziś mi chodzi.

Dzięki FB wiele firm wypromowało swoje programy lub gry. Jedną z takich firm jest Rovio, która stworzyła i wypromowała serię gier Angry Birds. Równie celnym pomysłem jak promowanie swoich gier na FB było stworzenie wersji dla Androida, która jest w chwili obecnej wiodącą platformą urządzeń mobilnych.

O co chodzi w tej grze? Chyba raczej nie muszę nikomu tłumaczyć. W wielki skrócie strzelamy ptakami w sympatyczne świnki. Czy coś więcej trzeba pisać na temat zasad? Nie wydaje mi się, bo główne założenia zostają takie same, tylko grafika się zmienia.
Do tej chwili firma Rovio wypuściła 5 wersji Angry Birds (jeśli się mylę proszę o poprawkę) a mianowicie:
  • Angry Birds
  • Angry Birds Rio
  • Angry Birds Seasons
  • Angry Birds Space
  • Angry Birds Star Wars
Co prawda i oficjalna strona AB jak i Wikipedia podaje więcej wersji, ale z tego co się zorientowałem to reszta to tylko klony tych 5 powyżej.
Każda z tych wersji powstała zarówno na PC-ty jak i każdy liczący się na rynku mobilny system operacyjny (Android, iOS, Windows Phone). Również każdą z wersji można zagrać on-line (poprzez FB jak i bez dostępu do tego serwisu)

Sam kilkakrotnie grałem w tą grę (zarówno na Androidzie jak i na PC'cie), ale jakoś nie wciągnęła mnie nigdy na dłużej niż pól godziny. Teraz przy okazji tego wpisu spróbowałem jeszcze raz i zaś niecałe pół godziny się znudziłem. Nie wiem, może ja jestem jakiś nie ten teges i nie potrafię zrozumieć czemu wielu ludzi spędza pół życia spędza przed tą grą.

Popularność tej gry zapewne przeszła najśmielsze oczekiwania jej twórców. I tu się rodzi moje zasadnicze pytanie. Dlaczego mimo średniej grafiki, niespecjalnego pomysłu (ptaki i świnie) gra ta zrobiła aż takie "zamieszanie w Internecie?

PS. Screeny zostały pobrane z oficjalnej strony RovioPPS. Wiem, że wpis trochę chaotyczny, ale oddaje sens mojego rozważania.

Spis treści całości mojego blogowania znajduje się tutaj

gry inne

Komentarze

0 nowych
  #1 21.01.2013 11:14

@Shaki81
Nie tylko Ciebie nudzi ta gra. Co prawda nie mam telefonu, który posiada jeden z wiodących systemów, ale grałem u kolegi. Nic specjalnego w tej grze (przynajmniej dla mnie) nie było. Takie typowe atakowanie zamku. Co jeszcze mogę dodać, najprostsze gry najbardziej wciągają. Weźmy na przykład windowsowego Pasjansa. :)

kamil_w   11 #2 21.01.2013 11:16

Może właśnie o tą prostotę tu chodzi? Człowiek może sobie wygodnie usiąść i bezgranicznie oddać się zajęciu, które nie wymaga myślenia.

Warto też zauważyć, że Android swoją popularność poniekąd zawdzięcza właśnie tym ptaszyskom. Wkrótce po pojawieniu się na rynku Androida w sieci i w sklepach z telefonami zaczęło się pojawiać pytanie "A na tym telefonie można uruchomić Angry Birds?".

  #3 21.01.2013 12:06

Tylko Chuck Norris potrafiłby wytłumaczyć fenomen tej gry :P

budda86   9 #4 21.01.2013 12:12

Całkowicie się z Tobą zgadzam, i piszę o tym w komentarzu pod każdym newsem na DP dotyczącym Angry Birds. Kompletnie, ale to kompletnie nie rozumiem fenomenu popularności tej gry. kamil_w pisze, że chodzi o prostotę. Ale podobnie prostych gier jest na pęczki, życia nie wystarczy, żeby w nie wszystkie zagrać. I nikt się nimi specjalnie nie interesuje.

Przeszedłem kilka poziomów w Angry Birds i odinstalowałem. Dla mnie po prostu wieje nudą, bo to wszystko już było, i to tysiące razy w różnych wariacjach: DOSowych, flashowych, J2ME'owych...

Być może nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia. Być może takie rzeczy jak Angry Birds czy Gangnam Style stają się popularne bez powodu, przez przypadek, w nieprzewidywalny sposób.

kubut   18 #5 21.01.2013 12:27

W tej chwili to już działa lawinowo: "wszyscy znajomi grają i mówią ze fajne, to ja też będę grał i mówił ze fajne". Początek myślę że jest taki jak napisał @budda86 - jakaś część osób faktycznie się w to wciągnęła, przypadek chciał że się rozprzestrzeniło. To jest ciekawe pytanie, ale chyba niestety bez odpowiedzi. Może niezbyt adekwatne to tematu, ale przypominają mi się ludzie którzy nigdy nie używali Visty, ale strasznie na nią narzekają. Czemu? Bo wszyscy narzekają.

KyRol   18 #6 21.01.2013 12:30

@haki81(moderator bloga):

"Kiedyś zastanawiałem się nad fenomenem Facebooka"

Nie ma się nad czym zastanawiać, wniosek jest prosty, bardzo wielu ludzi nie czyta regulaminów, nie zastanawia się nad konsekwencjami uczestnictwa/udzielania się w ramach portali społecznościowych. Dalsze komentarze nt. w/w tworu sobie daruję - nie jest to temat tego wpisu.

"Jedną z takich firm jest Rovio"

No więc kwestię popularności sam sobie wyjaśniłeś - intensywne promo na FB i fakt dostępności AB na Androidzie, dodajmy, że częstokroć niektóre z części idzie wyhaczyć za friko.

"bo główne założenia zostają takie same, tylko grafika się zmienia"

Panie, uprościłeś, że aż spłaszczyłeś. Owszem zmiany zachodzące z wersji na wersję są w zasadzie kosmetyczne. Niemniej jakby zestawić niektóre części ze sobą "tak na oko", to jednak idzie wyczuć, że nie są to jedyne zmiany. Podrasowana zostaje np. fizyka rozpadania się obiektów.

"Sam kilkakrotnie grałem w tą grę (zarówno na Androidzie jak i na PC'cie), ale jakoś nie wciągnęła mnie nigdy na dłużej niż pól godziny."

Ekhem. A teraz zasięgnijmy definicji czegoś takiego jak smartfon. Czy jest to konsola stacjonarna? Czy jest to urządzenie w głównej mierze przeznaczone do rozrywki? Czy jakakolwiek gra w telefonie ma wzbudzić w graczu pożądanie na szpilanie w dany tytuł 24/h? Eeee... Chyba nie.

"Nie wiem, może ja jestem jakiś nie ten teges i nie potrafię zrozumieć czemu wielu ludzi spędza pół życia spędza przed tą grą."

O gustach ponoć się nie dyskutuje. Prawda jest taka, że na korzyść AB przemawia interfejs dotykowy nie wymagający jakichkolwiek wyjaśnień, domysłów czy palcołomnych tricków ze strony gracza. Stawiam na to, że sukces AB to prostota sama w sobie.

Poza tym AB to nie długodystansowy szpil z założenia w samym sobie. Rozgrywka podzielona jest na krótkie partie. Mając niewiele czasu, przemieszczając się z miejsca na miejsce np. autobusem mamy wręcz idealną propozycję na "wykorzystanie" i tak traconego czasu.

"Dlaczego mimo średniej grafiki, niespecjalnego pomysłu (ptaki i świnie) gra ta zrobiła aż takie "zamieszanie w Internecie?"

Zapomniał wół, jak cielęciem był. A "Franko" pamiętamy? Na ówczesne czasy grafika była obskurna, od technicznej strony dźwięk w innych grach syntetycznie potrafił brzmieć lepiej, a mimo wszystko gra nabrała tak olbrzymiego rozgłosu i poklasku, że może i nawet współczesne pokolenia graczy znają nawet ten tytuł...

Wracając do AB - o wiele "lepszych" (nienawidzę tego słowa - ono nic nie znaczy) gier w kategorii "sedesowej" mogło powstać i pewnie takich powstawać będzie więcej. Niemniej najprawdopodobniej AB to jedna z pierwszych, jeśli nie pierwsza gra zręcznościowa, dostarczana za darmo, stworzona z myślą o UI dla smartfonów.

Jest wiele gier powielających tę ideę, dostępnych za darmo, stworzonych z powiedzmy sobie lepszą ikrą, ale w zalewie tego wszystkiego one się po prostu zatapiają. Poza tym bez echa nie przeszły takie pozycje jak Incredible Circus (za darmo tylko na Symbianach i N9) czy Cut the Rope (wykluczając jakieś tam promocje to jednak pozycja płatna).

Na koniec skwituję swoje stwierdzenie faktem, że ludzie w większości wypadków nie są odkrywcami, tylko konsumpcjonistami. Ma na talerzu przyjść smaczny obiad bo płacę... Tak samo jest teraz z użytkownikami systemów operacyjnych, Ci którzy na co dzień użytkują GNU/Linux - to raczej typ odkrywców. Ci, którzy użytkują windows - typ konsumentów...

@kamil_w:

"Człowiek może sobie wygodnie usiąść i bezgranicznie oddać się zajęciu, które nie wymaga myślenia. "

W AB w zasadzie można strzelać w powietrze, tylko ile przyniesie to satysfakcji? Chyba za dużo w tę grę nie grałeś, bo są plansze, w których jeden niewinnie wyglądający obiekt robi taką pożogę, że ten sam level człowiek ma ochotę przejść 15 razy i mu mało...

Autor edytował komentarz.
kamil_w   11 #7 21.01.2013 12:54

@up
Oj grałem. 5 sekund myślenia gdzie uderzyć ptaszkiem, a potem 15 minut starań, żeby swój zamiar bezmyślnie zrealizować.

PS: Złe Prosiaki do mnie bardziej przemawiają. :D

  #8 21.01.2013 13:52

Bad Piggies i Jetpack Joyride (kiedy zaktualizują na Androida skurczybyki?!) lepsze.

  #9 21.01.2013 14:02

Angry Birds Trilogy
Angry Birds Friends
Angry Birds Ultrabook™ Adventure
Angry Birds Heikki
to wszystkie o których zampomniałes

  #10 21.01.2013 14:08

Fenomen tego polega wlasnie na tym, ze jest to prosta gra pozwalajaca przejsc jakis poziom podczas czekania na autobus, pociag itp. Nie jest to gra nad ktora musisz sie skupic by przejsc. Wiekszosc nie potrzebuje zlozonych gier z super grafika 3d. Ludzie lubia cos nad czym nie musza sie dluzej zastanawiac. Na tym samym polega m.in fenomen ios dlaczego pomimo tego ze z poczatku byl bardziej ograniczony od wm odniosl wiekszy sukces? Dlatego ze sie nie zawieszal, byl prosty w obsludze i po prostu dzialal. Ludzie lubia prostote

Axles   17 #11 21.01.2013 14:32

A czemu nie, jak nie ta gra to inna byłaby na jej miejscu, tak już po prostu jest, że coś musi być w danej chwili trendy. Jak do tego dorzucimy, wieloplatformowość, prostotę, darmowość to mamy sukces murowany większy lub mniejszy :] Gier tego typu jest pełno, chociażby Braid, Super Meat Boy, Binding of Isaac, czy inne gry z Facebooka z tym, że te nie są aż tak popularne bo nie są darmowe i wieloplatformowe.

tobster   4 #12 21.01.2013 14:40

Fenomen ? Prostota. Nic więcej, każda prosta gra, schludnie zrobiona przyciąga. To samo pytanie możesz zadać o fenomen PacMana, Mario czy Cadillacs and Dinosaurs.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  21 #13 21.01.2013 14:41

Fajna gierka na urządzenia mobilne, zwłaszcza, gdy na coś czekamy. Jak dla mnie jedna z lepszych produkcji tego typu. Mnie też nigdy nie wciągnęła, ale czas zabijała świetnie. Tego ogromnego fenomenu też nie rozumiem, a raczej nie spodziewałem się, aż takiego ;)

djfoxer   18 #14 21.01.2013 14:50

Proste - jedna z pierwszych lepiej zrobionych gier, w których wykorzystano sterownie palcem i nie było ono wprowadzone na siłę. Wciągająca, prosta, nie przekombinowana, idealna w komunikacji miejskiej, czy w poczekalni.

wajdzik   6 #15 21.01.2013 14:54

Jak wytłumaczyć fenomen? Prostota.
Ostatnio instalowałem na trzem osobom "Angry Birds" i dwóm z nich "Cut The Rope". Wszyscy w wieku powyżej 35, poniżej 50. Wspólne pokolenie to jedyne co łączyło te osoby. Cała reszta to różnice - wykształcenie, wychowanie, "status związku", rodzaj wykonywanej pracy. Wszyscy wręcz zakochali się w tych grach, a moja Mamuśka (najstarsza z towarzystwa) miała do mnie pretensje, że nie może zainstalować Cut The Rope na swojej Nokii 500, bo pozostali (właściciele Androidów) mają a fajna gra to jest.
Gry się spodobały dzięki banalnej mechanice (4 latek sobie spokojnie z tym radzi), motywacji do poprawiania swojego wyniku i cukierkowej grafice która jest dopieszczona. Dodatkowo każdy chce być lepszy niż znajomi (ciągłe pytania na której ktoś jest teraz planszy i ile gwiazdek nazbierał)

Ave5   8 #16 21.01.2013 15:16

Kolorowa grafika, sympatyczne zwierzaki, łatwość w produkcji gadżetów z postaciami i mamy receptę na sukces. Inna sprawa, że ten wpis na głównej to kpina w żywe oczy bo nie wnosi nic.

Jaahquubel_   13 #17 21.01.2013 15:17

wajdzik jest najbliżej tego, co ja chciałem napisać, ale to jeszcze nie to.
Tłumaczę.
Rovio wzięło dobry, ale jeszcze nie zgrany do szczętu (jak pasjanse, sapery, tetrisy, tower defensy itp.) pomysł na grę (zasadniczo Crush the Castle). O tyle dobry, że pasujący do ekranów dotykowych jak ulał, ale i na pecetach działający OK, bo znany z gierek flaszowych, ze sterowaniem myszą.
Tenże pomysł firma ubrała w kololowe ptaśki i świntuchy. A pod spodem siedzi sensownie (bezbłędnie?) zrobiona fizyka gry. I jeszcze strona "matematyczna", najważniejsza: rodzaje ptaszorów, rodzaje świń, liczba jednych i drugich na danej planszy, rodzaje osłon, materiałów, wreszcie grawitacja - wszystko to się pięknie komponuje, jest świetnie wyważone. Niejedna gra była ładnie zrobiona, ale fatalnie zaprojektowana co do struktury: z silni albo za słabi przeciwnicy, za szybko rosnący poziom trudności kolejnych poziomów, brak ulepszeń zasobów własnych. W Angry Birds pod tym względem wszystko gra i buczy.
Dalej, za przejście poziomu dostajemy punkty, za nie gwiazdki, a za gwiazdki bonusowe poziomy, czy co tam było - stąd chęć do samodoskonalenia. I to wszystko za darmo. Masz kłopot z przejściem poziomu? Weźmij darmową pomoc. Darmowa pomoc się skończyła? Polub nas na FB, albo dokup. Ale nie musisz dokupować. Całą grę można przejść za darmo, jeśli jest się w to dobrym. Nie widać dojenia z kasy za wszelką cenę.

Także czynników jest wiele, od marketingu, przez cały model biznesowy, po samo wykonanie. Moim zdaniem, głównym czynnikiem jest dzika grywalność, wynikająca ze struktury matematycznej gry - bez tego fejzbuki, gwiazdki czy grafika by nic nie dały.

biomen   8 #18 21.01.2013 15:46

Czego Angry Birds zdobywa serca użytkowników? Bo tak samo jak w przypadku gier na Nintendo, AB samo w sobie budzi sympatie. Grę da się w jakiś sposób "polubić". :D Wystarczy spojrzeć: Nintendo swojego czasu wraz ze swoimi "niepoważnymi" grami, miało największy udział w rynku konsol, czemu? Bo mają ogromną grywalność i budzą sympatię. ;) Rovio uderza w rynek casualowy i świetnie na tym wychodzi.

Po za tym jest to coś nowego, ile jest gier w których strzelamy ptakami w świnie? :D

  #19 21.01.2013 15:51

Dlaczego? Z prostego powodu: Bo jest szybka łatwa i przyjemna. Nie trzeba się długo rozwodzić na zasadami, techniką, czy strategią, a czasem do przejścia wystarczy ślepy fart. Dodatkowo cały czas jesteśmy karmieni nowymi levelami, czasem jakimiś zmianami. Mamy licznik punktów, więc możemy się chwalić jacy to jesteśmy boscy. Dochodzi jeszcze kwestia darmowości i włala!
PS: Nie czytałem komentarzy powyżej, więc możliwe, że ktoś już napisał coś podobnego.

  #20 21.01.2013 15:56

Acha, jeszcze jeżeli kogoś interesuje odpowiedź na pytanie: "Dlaczego takie gry zdobywają rynek, a nie coś naprawdę świetnego?" To jest ona prosta: "A jak myślisz, gdzie przychodzi więcej osób, do filharmonii, czy na koncert popu?"

McAlexander   3 #21 21.01.2013 16:01

Łatwa w obsłudze, głupia, że aż fajna fabuła i z pewnością morduje nudę.

arekman5   9 #22 21.01.2013 16:19

Podzielam opinie z tymi co uważają ze gra jest po prostu nudna. Poza tym nigdy nie miałem problemu z jej tzw. fenomenem możne dlatego ze nie znam nikogo kto jakoś szczególnie w nią się zagrywa, powiem więcej znam możne jedna osobę która miała tę grę przez dłuższy czas. Często w szkole mam styczność ze smartfonami znajomych i większość z nich po prostu nie ma tej gry zainstalowanej. Dlatego tez myślę że to musi być po prostu czysty marketing.

icywind   7 #23 21.01.2013 16:28

Dołączam się do pytania bo również nie pojmuje dlaczego ta gra zdobyła aż taką popularność.

dansys80   4 #24 21.01.2013 16:41

Gra dobra dla zabicia czasu, ale szybko się nudzi. Wsciekłe prosiaki jakoś do mnie nie przemawiają.
@Ave
Ostatnio jesteś trochę marudny, nie dalej niż wczoraj pisałeś, że wpisy samsunga giną w czuluściach poza główną co nie jest prawdą, a teraz czepiasz się tego wpisu.
Wpis pomimo tego, że jest trochę krótki wywołał już zdrową dyskusję na wysokim poziomie.
Uważasz, że ten konkretny wpis powinien gnić w czeluściach poza główną?

Ave5   8 #25 21.01.2013 17:10

Wywołał fajną dyskusję, ale zawsze myślałem że od tego jest forum - rzucasz post z kilkoma linijkami i każdy pisze swoje opinie jako odpowiedź. Blog powinien mniej lub bardziej przekazywać jakieś opinie autora, bo jeśli nie musi to teoretycznie czepianie się w komentarzach ludzi którzy piszą notki z pytaniami (jaki sprzęt typu XYZ kupić itd.) jest nieuzasadnione, bo wywołują przecież dyskusję :)

  #26 21.01.2013 17:21

Mnie ta gra nie zdobyła.
Nie powiem, nieco pograłem, ale żeby wyczekiwać na kolejne części itd. Nieco zainteresowałem się edycją Star Wars, ale to też jakieś 5-10 minut a potem wyautowana.

Verard   3 #27 21.01.2013 18:05

Ja już o niej nie pamiętam :D

Autor edytował komentarz.
Over   9 #28 21.01.2013 18:58

Gra fajna wciąga jak się jedzie autobusem dłużej chodzi o to aby czas szybciej minął, na wyższych poziomach gra zaczyna sie robić trudna i nudnawa....

budda86   9 #29 22.01.2013 08:27

W większości komentarzy pojawia się opinia, że powodem popularności Angry Birds jest prostota. Ale, tak jak napisałem w pierwszym komentarzu, podobnie prostych gier jest na pęczki. Pytanie można więc postawić inaczej: dlaczego spośród wszystkich prostych, łatwych, lekkich i przyjemnych gier to właśnie Angry Birds zdobyło taką popularność?

Moim zdaniem @KyRol zwrócił uwagę na dwie ważne rzeczy:
"intensywne promo na FB i fakt dostępności AB na Androidzie"
"AB to jedna z pierwszych, jeśli nie pierwsza gra zręcznościowa, dostarczana za darmo, stworzona z myślą o UI dla smartfonów."

I chyba w tym jest rzecz.

Reklama jest dźwignią handlu. AB to chyba faktycznie pierwsza tak intensywnie promowana gra z dobrym interfejsem dla ekranów dotykowych. Kiedy przyszła fala popularności smartfonów, dostały się również do rąk osób, które nie były graczami komputerowymi/konsolowymi. Intensywna promocja sprawiła, że prawie wszyscy słyszeli o tej grze, instalowali, byli zachwyceni i polecali znajomym.

Dlaczego eBay w Polsce nie zyskał popularności? Bo Allegro było pierwsze (w Polsce), i zdobyło dużą część rynku. Dlaczego swojego czasu Gadu-Gdau było tak niesamowicie popularne u nas? Było lepsze od Jabbera, komunikatora Tlen, IM itd.? Nie, ale było pierwsze, po polsku, z bramką sms itd. Większość moich znajomych miała konto GG - to i ja zakładałem, bo przez IM nie miałbym z kim gadać.

Tak samo z Angry Birds - było pierwsze z tak intensywną promocją, no i w sumie dobrze zrobionym interfejsem, fizyką itp. I dalej zadziałał efekt lawiny.

A teraz niech ktoś mi wytłumaczy fenomen popularności Gangnam Style :)

WODZU   17 #30 22.01.2013 11:12

"Dlaczego mimo średniej grafiki, niespecjalnego pomysłu (ptaki i świnie) gra ta zrobiła aż takie "zamieszanie w Internecie?"

Przypuszczam, że powód jest ten sam, jak w przypadku filmu "jem zupę" czy teledysku "Gangnam Style". Grupa odbiorcza to małoletni. Tam sposób propagacji treści często przebiega na zasadzie "nie wiem czy mi się to podoba, ale innym się podoba, więc nie mogę być obok". Krótko mówiąc potencjalni odbiorcy tego typu treści chcą być w "kupie". Dodatkowo należy uwzględnić grupę, która sprawdza co to jest, bo słyszała o tym. A licznik pobrań i odsłon skrupulatnie zlicza, bez względu na to czy ktoś to po chwili odinstalował lub przerwał oglądanie po kilku sekundach. Sam z ciekawości zobaczyłem film "Jem zupę" i mówiąc poetycko zapłakałem. Nawet nie zdążyłem włączyć przed końcem, bo "reżyser" poświęcił całe kilka sekund na ten jakże "głęboki" przekaz, obrazując przy tym przekrój społeczeństwa zarania XXI wieku. W przypadku Angry Birds trudno mówić o kretynizmie na wzór "zjedzonej (lub nie) zupy", ponieważ to jednak gra i ktoś włożył w nią swoją pracę, a przy okazji, jak to mówi korporacyjny bełkot, produkt trafił w "target". Niemniej jednak metoda rozpowszechniania się informacji o grze jest podobna do "zupnej".

Autor edytował komentarz.
djkarateka   5 #31 23.01.2013 10:17

Super gierka :)

ariiell   12 #32 24.01.2013 16:49

Świetnie wypromowana, prosta, nie wymagająca koncentracji i myślenia. Idealna dla zajęcia się czymś w trakcie czekania na coś ;)

matrix012345   4 #33 24.01.2013 20:46

Fenomen jest prosty: przejrzyj sobie Android Market w poszukiwaniu darmowych gier: wszystkie są jeszcze gorsze, a z tego co tam jest Angry Birds i Cut The Rope (może też Fruit Ninja, ale mi na LG P350 zbyt się cięło by komfortowo pograć) to jedyne gierki jakie znalazłem dla których opłaca się zajmować pamięć w telefonie.

  #34 28.01.2013 09:47

Dołączam się do kilku osób wyżej, Bad Piggies lepsze :)