Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Specjalista ds. teleinformatycznych walczy z telefonami. Cz.8

Wiem, Wiem, w zeszłym tygodniu miało być koniec, ale jeszcze trochę Was pomęczę. Kilkakrotnie pytaliście w komentarzach o system zarządzania centralami telefonicznymi. Tym razem chciałbym się skupić tylko na telefonach i napisać parę zdań co i jak, bo do tej pory pisałem o tym tylko zdawkowo.
Od razu zaznaczam, że nie jestem żadnym specjalistą w tej dziedzinie, a wszystko co zrobiłem z centralami, udało mi się przy wydatnej pomocy Internetu, firm, które konserwowały centrale, oraz własnego samozaparcia:).

Moje zadania wynikające z posiadania sieci telefonicznych

Ze względu na posiadanie znacznej ilości telefonów (patrz drugi akapit) moje zadania to przede wszystkim utrzymanie w ciągłości działania wszystkich central i telefonów. Zawierają się w tym drobne konserwacje sprzętu, wymiana najstarszych i uszkodzonych modułów sieci telefonicznej (np. rozdzielnice, krosownice cz stare aparaty telefoniczne – jeszcze 2 miesiące temu miałem 2 aparaty z blatem, na którym wykręcano numery!) .

Modele i rozmieszczenie central.

Firma posiada trzy centrale telefoniczne rozlokowane w budynkach nr.1, nr.2 i nr.3 (ta centrala obsługuje budynek nr.3 i nr.4. W budynku nr.1 zainstalowana jest centrala CCT-1668 obsługująca 50 wewnętrznych i 10 zewnętrznych numerów telefonu. W budynku nr.2 zainstalowana jest centrala CCT-1668 obsługująca 30 wewnętrznych i 5 zewnętrznych numerów telefonu. Natomiast w budynku nr.3 zainstalowana jest centrala CCA-2720 obsługująca 100 wewnętrznych i 20 zewnętrznych numerów telefonu. W sumie ok 200 numerów telefonów do zarządzania i utrzymania w ciągłej eksploatacji. A to sumie tylko dodatkowe zadanie specjalisty ds. teleinformatycznych:). Większość aparatów telefonicznych firmy Dartel.

Zadania central.

Do zadań central należy:
–Bliningowanie rozmów – czyli tworzenie spisów kto, gdzie telefonował i jak długo rozmawiał wraz ceną za każdą rozmowę
–Nadawanie praw do rozmów do poszczególnych stref czyli rozmowy: wewnętrzne, lokalne, na wybrany numer kierunkowy, międzymiastowe (krajowe), zagraniczne, komórkowe, infolinie, systemy audiotele. Każdy z numerów może mieć nadaną dowolną strefę dzwonienia lub dowolną kombinację dwóch lub więcej stref.
–Ustalanie max. długości rozmowy – jakiś czas temu dyrekcja zażyczyła sobie aby ograniczyć długość pojedynczego połączenia do 10 minut, bo są osoby, które potrafią rozmawiać nawet po pół godziny. Nadawanie możliwości podłączenia i korzystania z faxu (niestety jeszcze trochę ich mamy).

Oprogramowanie do zarządzania centralami

Do bilingowania wszystkich central używam programu BilingMan
Do zarządzania centralami CCT-1668 używam programu ConfigMan (w wersji user lub admin – w zależności od tego jakie zadania mam przeprowadzić)
Do zarządzania centralą CCA-2720 używam programu WinSerw.
Programy są autorstwa firmy Slican, które zostały dostarczone przez firmę, która kiedyś zajmowała się konserwacją central telefonicznych. Niestety program WinSerw był programem dosowym i miał problemy z prać po Windows XP (często się zawieszał lub podawał błędne dane), dopiero niedawno zdobyłem program w wersji Windowsowej, nie zdążyłem go jeszcze przetestować, ale na pierwszy rzut oka wygląda podobnie.

Wnioski i plany na przyszłość.

He he pierwszy wniosek jaki mi się nasuwa to: Bez odpowiedniego przeszkolenia i żadnego doświadczenia jest to bardzo ciężki kawałek działu teleinformatycznego. Z drugiej jednak strony – jeśli znasz podstawy telekomunikacji oraz wiesz co nieco o komputerach to reszty można się szybko nauczyć.
Drugi wniosek jaki mi się nasuwa, jest taki, że przy odpowiednim zarządzaniu połączeniami telefonicznymi, można zaoszczędzić nawet 1/4 kosztów użytkowania telefonów (wspominałem o tyk w którymś z moich wpisów).
Jeśli wdrożone rozwiązania telefoniczne (centrale czy oprogramowanie) są jednorodne i jednej firmy to po odpowiednim szkoleniu i wdrożeniu nie ma za dużo pracy.
Jeśli chodzi o plany na przyszłość to przede wszystkim wdrożeniem rozwiązań VoIP, co wraz z zintegrowaniem z siecią komputerową pomoże jeszcze ograniczyć koszty rozmów.
Jak zwykle zapraszam do zadawania pytań.

Spis treści całości mojego blogowania znajduje się tutaj

sprzęt

Komentarze

0 nowych
  #1 30.05.2011 07:46

slican jest o tyle fajny ze dzieki usludze keeper mozna zawsze z kazdego miejsca zrobic cos z centrala o ile ta ma karte lan i neta

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #2 30.05.2011 20:22

Dokładnie na CCT-1668 mam karty sieciowe tak więc z dowolnego kompa z sieci mogę administrować centralą telefoniczną. A jak trzeba to za pomocą Zdalnego pulpitu z dowolnego kompa.
Natomiast CCA-2720 ma swój modem (zamiast karty sieciowej) tak więc podłączenie do centrali to pestka.

Jaahquubel_   12 #3 31.05.2011 13:03

Coś redakcja przysnęła. Wczoraj na blogu była najpierw cisza, a po południu weszło mnóstwo nowych wpisów na blog portalu. Dlaczego nie wszedł ten wpis? Nie zmieścił się? Za samo to, że jest kolejnym odcinkiem popularnego serialu, powinien wejść.
A nawet gdyby nie był kolejnym odcinkiem, to jest wart.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #4 31.05.2011 14:16

He he a ja już myślałem, że temat się przejadł. Moje wpisy zazwyczaj w poniedziałek były już na stronie głównej, a tym razem nic, dopiero dziś. I komentarzy tym razem jakoś mało. Statystykę mi to psuje :)

  #5 31.05.2011 15:03

Shaki81 telefony IP to fajna sprawa bo jak ktoś zmienia pokój, to według mojej wiedzy, nie trzeba nic zmieniać na centrali. Wystarczy aby osoba zabrała ze sobą aparat do nowego pokoju. Oczywiście inną kwestią są koszty samych aparatów, przystosowaniem centrali no i oczywiście czy sieć się wyrobi. Na koniec pytanie czy dostawcę usług telekomunikacyjnych wybieracie w ramach przetargu czy może z wolnej ręki ?

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #6 31.05.2011 21:29

No właśnie te cholerne koszty....
Sieć powinna się wyrobić, a dostawcę mogę wybierać z wolnej ręki.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #7 02.06.2011 19:32

Czegoś tu nie rozumiem. Pod kilkoma wpisami pojawiły pytania dotyczące działania central telefonicznych. Jak pojawił się wpis to cisza :)

CzarnyMisio   4 #8 06.06.2011 08:22

Ograniczyłeś rozmowy do 10 minut?
U mnie to by nie przeszło. Mam bardzo dużo lekarzy kontraktowych na dyżurach, którzy są 2-3 razy w miesiącu. Taki lekarz jak przychodzi na dyżur to często zdarza się, że nie ma pojęcia o pacjentach, którzy leżą na oddziale i jak pojawia się jakiś problem, to dzwoni do ordynatora,albo lekarza prowadzącego. Nieraz, przy skomplikowanych przypadkach takie rozmowy mogą trwać nawet 2-3 godziny (zdarzyło mi się być przy jednej). Parę takich rozmów w miesiącu zawsze się trafi.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #9 06.06.2011 13:49

No u mnie krzyk był jak cholera na początku, ale teraz się przyzwyczaili i jakoś sobie radzą. Właśnie dzisiaj dostałem nakaz wydłużenia do 20 minut - a niech mają co mi tam...

CzarnyMisio   4 #10 06.06.2011 14:18

POSTAW SIĘ! Daj im 19:59. Musi być choć trochę na Twoim :)

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #11 06.06.2011 20:25

:):) Wiesz zawsze można tyle ustawić i powiedzieć, że zapomniałem ich o tym poinformować :)