Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

ShootMania Storm Beta - pierwsze wrażenia

Nadeo - francuski producent gier komputerowych, znanych przede wszystkim z gry samochodowej TrackMania, postanowił otworzyć drzwi swoich pojazdów i wypuścić kierowców na areny walki w nowej grze z gatunku first-person shooter o nazwie ShootMania.

ShootMania ma nieco inne podejście do dynamiki i strategii rozgrywki niż gry FPS, w które grałem dotychczas. Areny walki umiejscowione są w otwartej przestrzeni, lecz ograniczone topografią terenu w kształcie kół lub kwadratów. Rozgrywka zaczyna się od wyjścia ze znanych z TrackManii platform startowych - rozrzuconych w zależności od trybu rozgrywki - bliżej lub dalej od środka mapy.

Prezentacja wybranego trybu gry:

Osobiście najbardziej spodobał mi się tryb gry Royal. Jest to prawie typowy last man standing, w którym zawodnicy są eliminowany z rozgrywki, a wygrywa ten, który zostanie na mapie jako ostatni. Odróżnieniem jest znajdująca się na środku mapy wieża, po dojściu do której rozpoczyna się ładowanie białego wskaźnika aktywacji pola, które zwęża się ku środkowi eliminując po drodze wszelkiego rodzaju kamperów, próbujących przeczekać w bezpiecznym miejscu do końca rozgrywki. Krąg zawęża się do niewielkiego obszaru wokół wieży, gdzie w ostatecznym pojedynku rozstrzyga się, kto będzie last man standing.

Bron, pancerz i dynamika gry

I tutaj duża niespodzianka. Do dyspozycji mamy jedną podstawową broń, strzelającą świecącymi kulkami. Dysponujemy czterema strzałami, po których wskaźnik naszej amunicji ładuje się od początku. Sytuacja wygląda analogicznie w kondycji naszej postaci. Przytrzymanie spacji powoduje, że nasze skoki są dłuższe, a bieg szybszy. Kondycja niestety szybko spada i trzeba odczekać chwilę na jej ponowne uzupełnienie.
Na mapie nie znajdziemy innych broni - poza specjalnymi platformami na których stojąc możemy strzelać bronią przypominającą laser. Natomiast w podziemnych tunelach strzelamy czymś na kształt zielonej plazmy przylepiającego się do ścian i wybuchającego po paru sekundach.
Nie znajdziemy też nigdzie pancerzy. Każdy od początku dysponuje pancerzem wytrzymującym dwa strzały ze standardowej broni, oraz jeden z broni specjalnych. To co wyróżnia styl gry ShootManii od innych jest całkowicie inna strategia rozgrywki. Nie trzeba się przejmować zbieraniem amunicji czy apteczek oraz kontrolą ważnych obszarów mapy. To co się liczy to umiejętne balansowanie paskiem kondycji i amunicji w danym czasie oraz umiejętność posługiwania się bronią.
Pod względem szybkości gra jest bardzo dynamiczna, bez zbędnego przedłużania, a mapy pomimo swoich imponujących obszarów nie stanowią problemów w szybkim przemieszczaniu się po nich.

Media

YouTube

Images

Animowany GifLink do animowanego gif przedstawiającego dynamikę rozgrywki

Podsumowanie

ShootMania na samym początku wywołała we mnie szok i wielką niechęć, ponieważ jest całkowitym odrzuceniem schematu znanego mi z gier FPS. Jednak po kilku godzinach rozgrywki zrozumiałem w jaki sposób został zbalansowany tutaj sposób gry. Doceniłem zamierzenia twórców i nawet te irytujące bugi na mapach i błędy w translacji przestały mi przeszkadzać.

Niestety wersja BETA wymaga klucza do jej testowania, a sama gra w promocji kosztuje 15,99 €. Czy warto? Tak - dla wszystkich którzy chcą spróbować czegoś innego.

neotps_ 

gry

Komentarze

0 nowych
  #1 21.07.2012 14:19

Fajnie, tylko jakieś obrazki by się zdały.

neotps   5 #2 21.07.2012 14:24

Był film na YT ale nie wstawiało go z jakiegoś powodu...

gowain   18 #3 21.07.2012 17:46

No i jest! Wpis fajny, te screeny rzeczywiście by się przydały - gdzieś na forum chyba ktoś wrzucał tutoriala jak wstawiać we wpisach grafikę. A tak po za tym fajnie się czyta.

AdrianSasquatch   8 #4 21.07.2012 18:48

@gowain
Jak wstawiać grafikę jest podane pod znaczkiem zapytania obok innych funkcji BB-code.
A wpis krótki, zwięzły, fajny i bez błędów, oby tak dalej ;)

Autor edytował komentarz.
neotps   5 #6 21.07.2012 20:21

BB code tutaj nie działało - testowałem na [b]pogrubienie[/b].. Zaraz sprawdzę jak z tymi obrazkami i youtube

  #7 21.07.2012 20:23

@up
Hmm, czy przypadkiem nie ma tam klawisza "?". Tam znajdziesz wszystko co potrzeba.

neotps   5 #8 21.07.2012 20:54

To nie klawisz tylko znak zapytania;) Teraz już wszystko gra.. Tylko obsługa mediów na tym blogu nie przystoi vortalowi o tej tematyce...

Chciałbym jeszcze dodać parę słów. ShootMania Storm jest godną uwagi grą sieciową z gatunku FPS. Dla wielu może się wydawać, że tego typu rozgrywki sieciowe nie wymagają myślenia, a tym bardziej strategii. Liczy się tylko napier.. Ale prawda jest taka, że na poziomie pro nie mniej jest myślenia niż w szachach, a strategia to klucz do wygranej. SM:S przedstawia zupełnie inne podejście. Nie trzeba skupiać się na kontrolowaniu mapy, na amunicji, na zbieraniu broni.. Każdy ma równe szanse i liczy się tylko to w jaki sposób je wykorzysta. Większość graczy panikuje i strzela na oślep, co daje 1-2 sekundy jego całkowitej bezbronności którą trzeba wykorzystać by wygrać.. Jestem graczem OpenAreny, COD 4, czasem QuakeLive i preferuje tego typu gry. Jednak tutaj doceniam pomysł na balans gry. Z jednej strony gra jest łatwiejsza dla nowych, z drugiej jednak strony cholernie trudno jest kogoś trafić. Dobry trening poprawiający celowanie.

Autor edytował komentarz.
gowain   18 #9 21.07.2012 21:07

@neotps będą zmiany, będą... tylko nie wiadomo kiedy :P

Axles   16 #10 23.07.2012 13:31

Hm ciekawa ta gra, nie ukrywam że gdy tylko potanieje bo raczej 15 ojro to trochę za dużo to się skuszę.
Wiesz może czy na Steama trafi, oraz czy nie masz jakichś kluczy do tej bety do rozdania :P ?

PS. brakuje mi notyfikacji o nowych komentarzach, ale z tego co zrozumiałem będzie coś takiego wprowadzone po zmianach layoutu strony?

Autor edytował komentarz.
  #11 24.07.2012 11:43

Zapraszamy na fp na fb 'shootmania polska' :)