Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Historia poszukiwania menedżera plików... Coś dla Nomadów :)

Ostatnio zmuszony zostałem sytuacją aby przesiąść się ze starego freeCommandera "naszej" polskiej produkcji na coś nowego, innego. Nieraz już o tym myślałem, nieraz próbowałem, ale każdy kolejny program zawodził moje oczekiwania i wracałem z powrotem do fC.
Wiem - "TotalCommander to jest to" - i pewnie sam bym go już od lat używał, gdyby nie fakt, że używanie go ponad 30 dni bez zakupionej licencji jest nielegalne. Cóż, nie chcę jednak wydawać pieniędzy na oprogramowanie, dopóki sytuacja nie przyprze mnie do muru (tym bardziej, że darmowe oprogramowanie zazwyczaj spełnia moje potrzeby).

FreeCommander już od prawie 2 lat praktycznie się nie rozwija - o czym świadczy zresztą numer wersji - 2009.02b, czyli tak na prawdę poprawiona wersja z lutego 2009 (za dwa miesiące miną dwa latka jak nic). Sytuacja, która mnie zmusiła do rezygnacji z freeCommandera jako przysłowiowa kropka nad "i", jest dość trywialna: ostatnio muszę używać nazw plików ze znakami z cyrylicy, ale też ciągle mam pliki z polskimi znaczkami. fC nie jest w stanie tego przełknąć (zob. obrazek).

Master Commander (też rodzimego pochodzenia) poprawnie obsługuje wyświetlanie plików, jednak... Sam autor napisał, że nie ma zamiaru pisać programu doskonałego i do tej doskonałości brakuje mu trochę. Używałem go jakiś czas, aż w końcu straciłem cierpliwość.

W tej sytuacji postanowiłem rozejrzeć się po innych darmowych programach typu File Manager. Interesują mnie w zasadzie tylko tzw. "dual panel" w których mi osobiście najszybciej się robi operacje na plikach (przyzwyczajenia jeszcze z czasów starego dobrego DOSa). Ha!... właśnie - te przyzwyczajenia odegrały niemałą rolę, ale o tym później.

Tak więc mamy dwa podstawowe kryteria: darmowy i dwupanelowy. Wróciłem do strony, którą już przed rokiem lub więcej namierzyłem: bardzo przyjemne porównanie menedżerów plików z angielskiej wersji Wikip.... Przy okazji poszukiwań odpowiedniego programu poświęciłem też trochę czasu na aktualizację informacji o ostatniej wersji skupiając się na programach darmowych w pierwszej tabeli. Informacje o najnowszych wersjach były w... co najmniej kiepskim stanie, w dodatku ktoś w kolumnie "wersji" wpisał numer wersji na początku a w nawiasie datę, co przy sortowaniu według tej kolumny nie dawało żadnego pożytku, nie można było posortować tabeli tak, by było widoczne, które programy to "starocie" nierozwijane już od lat, a które "żyją" i prawdopodobnie wciąż się rozwijają. Zmieniłem więc i to przy każdym programie z pierwszej tabeli.

No właśnie i tu wracam do kwestii "starego dobrego DOSa". Zanim na dobre rozpanoszył się Windows w DOSie używałem świetnego managera plików rosyjskiej, a jakże, produkcji o nazwie Dos Navigator - program na prawdę w porównaniu z innymi tego czasu "wymiatał" w DOSie a w dodatku był darmowy (nie zawsze wszakrze...). I tu, ku mojemu zaskoczeniu, trafiłem na autora menedżera plików który podobnie jak ja był fanem Dos Navigatora. Program nazywa się Nomad.NET. Jego założenia bardzo mi odpowiadają (bratnia dusza?).

Okazało się, że "stara miłość nie rdzewieje". Programu już trochę czasu używam. Na początku trzeba było się "przestawić" z kilku przyzwyczajeń freeCommanderowych, ale coraz bardziej mi się podoba. Ciekawostką jest fakt, że program obsługuje wtyczki (Plugins) TotalCommandera. Nie wszystkie co prawda, bo jak autor pisze, niektóre są napisane tak, że rozmaitymi trickami uzyskują niedostępne normalnie w TotalCommanderze (lub we wcześniejszych jego wersjach) opcje, ale... to już i tak więcej niż oczekiwałem :)
Co jeszcze bardziej ciekawe, program po uruchomieniu wydaje się prosty i wręcz ubogi w możliwości, ale im bardziej go poznajesz, tym częściej cię zaskakuje, że może i to, i tamto... Ciekawe połączenie prostoty z zaawansowaniem. Zresztą myślę, że na screenach ta cecha jest częściowo widoczna.

To co jest dla mnie ważne w programie (poza wspomnianymi dwoma podstawowymi warunkami i że oczywiście obsługuje najrozmaitsze nazwy plików jak trzeba) , to fakt, że program jest aktywnie rozwijany. Kiedyś (może rok, może dwa lata temu) wpadłem już na tę stronę, ale program nawet specjalnie mnie nie zainteresował. Nie pamiętam dokładnie - może po prostu nie zadziałał na moim komputerze, lub coś innego go zdyskwalifikowało. Tym razem sytuacja bardzo się zmieniła. Jestem pod wrażeniem.

Jeśli chodzi o możliwości programu? Hm... przyjrzyj się załączonym obrazkom, przeczytaj jeszcze raz ten tekst, pomyśl o wtyczkach. Myślę, że to wystarczy na początek. Resztę możesz sam sprawdzić, gdyż opisywać je tutaj... zajęłoby mi dużo więcej czasu a i wątpliwy byłby z tego pożytek. I tak wiele rzeczy każdy musi sprawdzić "na własnej skórze". Tylko jedna ważna funkcja, której nie widać na załączonych zrzutach - program ma możliwość przypisania własnych skrótów klawiszowych do funkcji programu. Jest to szczególnie ważne dla tych, którzy chcieliby się przesiąść z innego programu, ale powstrzymuje ich kwestia przyzwyczajeń do skrótów klawiaturowych, które w tego typu programach mają kluczowe znaczenie. To głównie dzięki nim te programy tak przyśpieszają zarządzanie plikami. Choć domyślne skróty programu są tymi "najpopularniejszymi".

Oczywiście - kwestia doboru takiego programu to trochę jak wybór telefonu komórkowego: jeden lubi prosty, byle wysyłał SMSy i działała rozmowa, drugi chce jeszcze organizera i notatnika, trzeci WiFi, czwarty GPS (WiFi natomiast jest mu zbędny w komórce), inny woli Symbiana od Androida itd.

Program tylko czeka na kogoś, kto zna język angielski, rosyjski lub inny z dostępnych i chciałby poświęcić trochę czasu na przetłumaczenie. Wystarczy ściągnąć paczkę językową i przetłumaczyć plik tekstowy dowolnego z dostępnych tam języków w edytorze obsługującym kodowanie UTF-8. Może to być i winowsowy Notatnik, trzeba tylko pamietać o ustawieniu strony kodowej przy zapisywaniu. Na koniec sprawdzić tłumaczenie uruchamiając program z odpowiednim parametrem (nomad.exe -lang filename.lng) i wysłać autorowi zrobione tłumaczenie, a on obiecuje zamieścić je na swojej stronie. Więcej informacji i szczegółów na ten temat można znaleźć w załączonym w paczce pliku readme.txt.

Zapraszam do konstruktywnych komentarzy - być może ktoś znalazł jeszcze lepszą darmową alternatywę? W końcu lista z Wikipedii na pewno nie jest kompletna - przepraszam wyznawców wiary, że Wikipedia ma wszystko :)

Kontynuacja:
Zachęcam do przeczytania pozostałych dwóch części trylogii. Artykuł Wróćmy do podstaw, czyli "Właściwie o co chodzi z tymi mened..., choć napisany po tym, tak na prawdę można nazwać pierwszym bo traktuje o podstawach tematu.
Ostatni artykuł to Porównanie darmowych menedżerów plików - artykuł zwłaszcza dla tych, którzy zastanawiają się nad wyborem takiego programu (starałem się je zrobić obiektywnie i pod kątem najważniejszych wg. mnie funkcji, które powinny mieć menedżery plików). 

Komentarze

0 nowych
Samurai   16 #1 06.12.2010 12:21

@Sinel
Nie przepadam za "Eksploratorem Windows", odkąd pamiętam zawsze korzystał z MC albo z TC, jak pierwszy raz użyłem TC to nazywał się jeszcze "Windows Commander" :) fC jakoś mi nie przypadł do gustu, po testujemy Nomada i zobaczymy jak będzie.

fenixproductions   6 #2 06.12.2010 14:14

Samemu poleciłbym zainteresowanie sie programem Unreal Commander - calkiej niezla alternatywa.

Nomad nie przypadl mi z kilku powodow, wsrod ktorych szybkosc dzialania boli najbardziej. O ile samemu jestem fanem platformy .NET, o tyle tworzenei w niej menadzera plikow to porazka, niestety.

@Sinel
Moglbys podac link do wypowiedzi autora odnosnie sztuczek uzywanych przez wtyczki TC?

Jakis czas temu pisalem w C# aplikacje, ktora korzystala z wielu wtyczek TC i nie zauwazylem uzywania trickow w jakichkolwiek wtyczkach poza WinKey.

Nawiasem mowiac: wysylalem rowniez autorowi Nomada zrodla potrzebne do obslugi wtyczek TC, ale nie otrzymalem na emaila zadnych odpowiedzi i zastanawia mnie, czy cokolwiek zostalo uzyte.

fenixproductions   6 #3 06.12.2010 14:16

PS. Jesli milo wspominasz czasy DOSa, to zerknij na FarManager:
http://www.farmanager.com/

Ogrom wtyczek do niego powala.

  #4 06.12.2010 15:14

tylko FarManager !! ten Twój działa z net. Litości....

Sinel   4 #5 06.12.2010 16:56

@fenixproductions Unreal Commandera też już kiedyś testowałem, ale widzę, że trochę się rozwinął od tego czasu, więc sprawdzę.
Początki w każdym razie są nienajlepsze, właśnie przed chwilą próbując coś wkopiować do głównego katalogu C: włączyła mu się nieskończona seria zapytań i błędów, że nie może skopiować. Pomógł tylko kill z menedżera zadań :( Ale dam mu jeszcze szanse.

Osobiście także (przynajmniej póki co) nie przepadam za rozwiązaniem .NET dla tego typu programów, choć zarówno freeCommander jak i Master Commander na nim chodzą.
Natomiast u mnie na kompie ten akurat (Nomad, po optymalizacji o którą zapytał na początku) działa całkiem szybko. Nie narzekam.
Wypowiedź autora: http://www.nomad-net.info/plugins
"However plugins framework in TC is outdated and suffer from many weak architectural decisions (for example many plugins use some hacks to get access to TC main window, because it is not possible to do this with framework. Of course it will be not possible under Nomad)".

FarManager - tak, to był oczywiście mój pierwszy strzał po czasach przejścia z DOS do Windows. Dość długo go używałem, dopóki nie pojawiły się sensowne alternatywy. Jednak ostatecznie przegrał swoim zbytnim "konserwatywnym" nastawieniem - choćby przez brak funkcji "drag and drop" (mi ta funkcja często się przydaje), swoim topornym i mało funkcjonalnym jak na dzisiejsze czasy wyglądem itd. To, że miło wspominam czasy DOSa nie znaczy, że przejście na Windows uważam za porażkę. Inaczej nie zmieniłbym systemu :)

Sinel   4 #6 06.12.2010 17:02

Ps. Oczywiście chodzi mi o "drag and drop" poza program a nie tylko w obrębie dwóch paneli - tam wystarczy mi skrót klawiaturowy :)

kwpolska   6 #7 06.12.2010 17:42

Midnight Commander ftw.

Sinel   4 #8 06.12.2010 17:52

@kwpolska Midnight Commander - oczywiście, jak dla mnie podstawowe narzędzie w konsoli linuxowej :) Tu jednak piszę o Windowsie.

Jak na razie konkurentami do mojego "laura" konsumenta są Nomad i Unreal Commander - praktyka pokaże który z nich go otrzyma.

Jaahquubel_   13 #9 06.12.2010 20:42

Bardzo fajny wpis! Przyjemnie się czytało i dowiedzieć czegoś się można.

Zobaczę jutro, czy program też tak fajny. :)

  #10 07.12.2010 00:06

Właśnie zacząłem tłumaczyć na PL. Zobaczę co z tego mi wyjdzie. :)

fenixproductions   6 #11 07.12.2010 10:11

@Sinel
Dziwi mnie nieco wypowiedź autora, bo hakowanie interfejsu TC w większości* przypadków nie jest do niczego potrzebne. Jedynym wtykiem, który przychodzi mi do głowy i posunął się do takich kroków jest WinKey, lecz to jest właśnie jego podstawowa funkcjonalność: zmieniać GUI TC.

*) Nie znam kodu wszystkich wtyczek.

Samurai   16 #13 07.12.2010 14:16

Na razie mankament jaki zauważyłem to że jak chcę wejść do spakowanego pliku to otwiera mi okienko exploratora :/ muszę sprawdzić czy to moje ustawienia czy ograniczenie programu.

Sinel   4 #14 07.12.2010 14:32

@fenixproductions Zgadzam się, w porównaniu z obsługą wtyczek z Comparera wygląda bardzo mizernie (a i bez tego porównania :), choć tamten program służy zasadniczo do czegoś innego. Mam jednak nadzieję, że sprawa będzie się szybko rozwijała :)

@Samurai Hm... mi wchodzi bez problemu do zipów a nawet do .iso :) W dodatku nie przypominam sobie, żebym coś zmieniał w ustawieniach w tym względzie...

Sinel   4 #15 07.12.2010 14:35

Tak dla jasności - nie mam zamiaru specjalnie bronić programu - niech sam się broni. I dla mnie jest to jeszcze okres testowy - sprawdzam równocześnie Unreal Commandera. Oba mają swoje wady i zalety (póki co wciąż jednak bardziej na korzyść Nomada). Może jak już skończę te testy i zdecyduję się na coś to napiszę drugą część bloga...

Sinel   4 #16 07.12.2010 17:20

@TomaszGasior Daj znać, jak już napiszesz, chętnie skorzystam (zanim pojawi się oficjalnie).

ktośtam   5 #17 07.12.2010 19:43
Jaahquubel_   13 #18 07.12.2010 20:52

Zainstalowałem UC i Nomada, popatrzyłem na oba i... włączyłem fC. Pasuje mi, nie mam co zmieniać.

Sinel   4 #19 07.12.2010 21:38

@ktośtam NexusFile - oczywiście też go nie pominąłem, czeka w kolejce do dokładniejszego sprawdzenia (w końcu przecież aktualizowałem wspomnianą tabelę odnośnie najnowszych wersji, przy okazji każdy, który wydawał mi się sensowny zapisałem na dysk - oba te programy już czekały zanim napisałem tego bloga :). Pierwsze wrażenia były pozytywne - estetycznie (po załadowaniu skórki classic) jest na 1 miejscu. Nie chcę na razie pisać nic więcej o innych menedżerach - myślę, że na koniec testów zrobię małe porównanie/zestawienie tych, które według mnie są warte zainteresowania.

Żeby uprzedzić kolejne propozycje: Jak na razie do sprawdzenia/zestawienia zakwalifikowały się następujące menedżery:
1. (Stary dobry polskiej produkcji) freeCommander
2. (Też polskiej produkcji) Master Commander
3. Nomad.NET
4. Unreal Commander
5. NexusFile
6. FileAnt
7. Q-Dir

Kryteria są takie:
1. Darmowy
2. Dwupanelowy (tylko, lub z opcją widoku dwupanelowego)
3. Aktualnie rozwijany - przyjmijmy, że ostatnia wersja wydana nie dalej jak rok temu
4. Windowsowy (pod linuxem jak dla mnie wybór jest jasny :)
5. Graficzny (niech wybaczą zwolennicy trybu tekstowego, ale jak dla mnie, to już nie te czasy, żeby taki program pracował tylko w trybie tekstowym)

Jeśli ktoś znajdzie jeszcze sensowny program pasujący do tych kryteriów bardzo proszę o info.

@Jaahquubel_ Właśnie o to mi chodziło w tym porównaniu do telefonów komórkowych - każdy musi dopasować do swoich oczekiwań. Sam bym dalej pracował na fC, gdyby nie rzeczy o których napisałem.

Sinel   4 #20 07.12.2010 23:49

Ach, oczywiście do listy trzeba dodać muCommander. Kiedyś byłem nim zachwycony, wiązałem z nim wielkie nadzieje... ale coś rozwój się chyba zatrzymał (może za wcześnie na takie wnioski, skoro ostatnia wersja powstała w lutym tego roku...). Podejrzewam, że ograniczenia związane z jego wielosystemowością i tym, że stoi na Javie sprawiają, że niewiele więcej da się z niego wycisnąć.

  #21 08.12.2010 09:45

Warty testowania ;-) jest także Double Commander (jest także wersja linuksowa), ma wsparcie wtyczek TC (niektóre lepiej działają niż w TC, np wtyczka OOoViewer.wlx).

Samurai   16 #22 08.12.2010 12:10

@Sinel

Masz rację co do zipów i iso na drugim komie wchodzi mi do nich normalnie.

Sinel   4 #23 08.12.2010 15:47

Powstała już trzecia część trylogi z porównaniem (link w zaktualizowanym tekście tego bloga na końcu). Zachęcam do czytania i komentowania.

MrMoon   6 #24 08.01.2011 20:25

Jest jeszcze xplorer2 (jest wersja darmowa) ja posiadam pełna płatną i jest kapitalna, warto wydać te parę groszy i mieć dopracowane wydajne narzędzie.
I jest "darmowa" stara wersja opusa (6ka).
Stara ale i tak wiele darmówek nigdy nie osiągnie jej poziomu :P

Ja osobiście się wyleczyłem się darmowych, śledzę jedynie rozwój Nexusa. Uważam że jak ktoś tworzy produkt i z niego żyje to mam gwarancję że będzie to robił dobrze. I oprogram będzie się rozwijał.
A darmowe? Autorzy pasjonaci w pewnym momencie porzucają pracę dla idei i muszą zarobić na chleb dla siebie i rodziny.

Mireczek   9 #25 08.01.2011 20:33

Czy w Nomadzie jest możliwość włączenia poziomych linii siatki?

Sinel   4 #26 10.01.2011 10:35

@MrMoon xplorer2lite rzeczywiście kwalifikuje się do zestawienia, dodam go. Opus 6, jak piszesz jest już stara, ma już prawie 10 lat, więc do zestawienia nie może się kwalifikować :)

Co do darmowych to nie do końca się zgodzę. Zwłaszcza, jeśli chodzi o OpenSource - popatrz na programy typu Mozilla, OpenOffice - narzędzia, które na prawdę się liczą i mają już swoje lata. Zdarza się też, że ludzie piszący programy freeware (pasjonaci), kiedy już nie chcą się nimi dalej zajmować, udostępniają kod źródłowy i program przechodzi na OpenSource.

@Mireczek Jest opcja, która jak mniemam powinna to robić (Tools->Options->Appearance->List View Font and Colors->Odd line background color), ale u mnie nie chce działać (działanie być może zależy od wybranego motywu graficznego).

  #27 17.02.2011 22:03

Testowałem przez długi czas xplorer2 w wersji komercyjnej i właściwie byłem zadowolony ale zaczął się zawieszać, nawet po przeinstalowaniu. Zainstalowałem teraz Nomada i może oprócz tego że nie ma pluginsów chodzi zupełnie przyzwoicie i zaczyna podobać mi się coraz bardziej. Przetestuje jeszcze Nexus file ale chyba zostanę przy Nomadzie.net.

Sinel   4 #28 19.02.2011 21:31

Osobiście przyznaję, że Nomad jest jednak ciągle faworytem dla mnie, jeśli chodzi o całość. Oczywiście ma swoje "niedoróbki" (mam nadzieję, że w stabilnej wersji już sobie poradzą z większością), ale przechodząc po kolejnych programach z porównania zdecydowałem pogodzić się z tym, co jest chyba najsłabszą stroną Nomada - szybkością uruchamiania :) Uruchamiam raz i potem siedzi w trayu :)
Siedziałem dłużej na Unreal Commanderze, Double Commanderze. Ten ostatni nawet by był, bo jest szybki, ale w którymś momencie nie radził sobie z katalogiem - nie dało się wejść do jednego, niby normalnego katalogu. Więc odpadł.
Myślę, że jeśli nomad będzie się dalej szybko rozwijał, to w niedługim czasie odstawi konkurencję ;)