Blog (15)
Komentarze (83)
Recenzje (0)
@Spox5Usplash - czyli jak zrobić własny ekran startowy w Ubuntu. #cz.1

Usplash - czyli jak zrobić własny ekran startowy w Ubuntu. #cz.1

17.06.2010 01:02, aktualizacja: 21.06.2010 19:04

Usplash czyli graficzny ekran startowy używany w systemach Linux. Jest to pierwszy element występujący po menedżerze rozruchu GRUB. W Ubuntu 10.04 już go nie spotkamy, lecz wcześniejsze wersje chętnie korzystały z tego rozwiązania. W dzisiejszej notce chciałbym przedstawić Wam jak go wykonać, niestety jak już wspomniałem wykorzystać go będziecie mogli w systemach, które jeszcze korzystają z tego rozwiązania. Opierać się on będzie na gotowych źródłach do kompilacji, które ściągnąłem z gnome-look.org. Na podstawie ich sam wykonałem kilka. Nie chwaląc się Usplash Crunchy Branch jest aktualnie na 3 miejscu wśród Splash Screens (czyli oddano na niego bardzo dużą ilość pozytywnych ocen), oraz na 13 pod względem liczby pobrań (serwis gnome-look.org). Ponadto jeśli korzystaliście z wcześniejszych wersji polskiego remix'u Linux Mint, również się nadzialiście na proste splash'e wykonane przez Moją osobę.

368138

Zaletą tego rozwiązania jest fakt, iż nie musicie wnikać w szczegóły jak on jest stworzony. Aby pobrać źródła Waszego pierwszego Usplash'a, musicie kliknąć w ten link. Gdy już je pobraliście, rozpakujcie plik np. na Pulpit. Po wypakowaniu, ukażą Wam się wszystkie grafiki jakie są używane. Jak zapewne zauważyliście niektóre mają różne wielkości, są to tła. Taka ich ilość gwarantuje, że splash będzie działał poprawnie na większości rozdzielczości (640x480, 800x600, 1024x640, 1024x768, 1280x720, 1280x800, 1280x1024, 1440x900, 1680x1050, 1600x1200). Pozostałe grafiki, które Nas będą interesować mają nazwy throbber_back.png i throbber_fore.png, które tworzą pasek postępu ładowania systemu.

Grafikę najlepiej edytuje się w programie Gimp. Sam korzystam z wersji rozwojowej o numerze 2.7.1. Należy pamiętać, że będzie ona zapisana w palecie o 8‑bitowym kolorze. Aby rozpocząć zabawę, otwórzcie pierwszą grafikę usplash_640_480.png. Następnie wybierzcie z menu Gimpa kolejno "Obraz" -> "Tryb" -> "RGB". Teraz możecie rozpocząć jej edycję. Gdy już zakończyliście wstawiać różne obrazki, musicie zapisać odpowiednio grafikę. Przed tym jednak wybieramy z menu "Obraz" -> "Tryb" -> "Indeksowany" i ustawiamy "maksymalną liczbę kolorów" na 256, a następnie zatwierdzamy (proponuję używać małej liczby kolorów wówczas obraz będzie najbardziej wyraźny). Nadpisujemy grafikę. Podobnie postępujemy z pozostałymi obrazkami.

Jeśli chodzi o pasek postępu postępujecie identycznie, oczywiście możecie zmienić jego wielkość, ale wówczas musicie edytować plik moj‑pierwszy-usplash.c i pozmieniać wszystkie wielkości odpowiadające za niego. Są to linijki o nazwach:

.progressbar_width  = 216.0,
    .progressbar_height = 8.0,

Ponadto edytując linijki:

    .progressbar_x      = 212,
    .progressbar_y      = 320,

możecie zmienić miejsce, w którym będzie on pokazywany.

Teraz przejdziemy do najważniejszej części, czyli do kompilacji. Aby w ogóle można było ją wykonać musicie mieć zainstalowane paczki o nazwach: usplash, libusplash0 i libusplash-dev. Gdy już je zainstalujecie otwórzcie terminal w katalogu w którym macie dostępne źródła i wpiszcie "make". Po kilku sekundach proces się zakończy i w Waszym katalogu znajdziecie plik o nazwie moj‑pierwszy-uspalsh.so. Usplash już gotowy. Teraz musicie zainstalować go. Najszybciej zrobicie to instalując program startupmanager, a następnie w zakładce "Wygląd", wskażecie wykonany splash, a później go wybierzecie z listy.

368147

Gdy program zakończy działanie, możecie podejrzeć jak Wasz usplash się prezentuje. W tym celu wpiszcie w konsoli:

sudo usplash -c

By powrócić do zwykłego trybu naciśnijcie kombinację klawiszy Ctrl + Alt + F7.

Gdyby jednak nie ukazał się wasz usplash wówczas wykonajcie następujące operacje:

sudo update-alternatives --install /usr/lib/usplash/usplash-artwork.so usplash-artwork.so /usr/lib/usplash/moj-pierwszy-usplash.so 10

sudo update-alternatives --config usplash-artwork.so && sudo update-initramfs -u

Gdy wszystko będzie w porządku, podczas startu systemu zobaczycie własne grafiki.

W kolejnej notce, postaram się Wam przedstawić jak wykonać prosty temat plymouth, czyli nowy ekran startowy wykorzystywany w Ubuntu 10.04.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)