r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Sprzedaż komputerów w minionym roku

Strona główna Aktualności

Firmy analityczne Gartner oraz IDC opublikowały nowe raporty o stanie rynku komputerów osobistych w USA i na świecie w okresie od listopada do grudnia 2010 oraz w całym minionym roku. Według obu raportów największą część rynku światowego i amerykańskiego nadal stanowią produkty firmy HP (prawie 30%). Na dalszych pozycjach znajdują się Dell, Acer, Toshiba i Lenovo, a na rynku amerykańskim w czołówce znajduje się również Apple.

W raporcie Gartnera Apple wypada nieco lepiej a inni producenci komputerów nieco gorzej, niż w analogicznej analizie opublikowanej przez IDC. Obie firmy w swoich analizach nie uwzględniają iPada. Według Gartnera iPad jest jednym z czynników zmniejszających sprzedaż komputerów na świecie, ale w obu raportach umieszczany jest w kategorii „tablety multimedialne”, w której zdobył 95% rynku. Inne czynniki wpływające niekorzystnie na sprzedaż komputerów to, według analizy Gartnera, obecność na rynku elektronicznych urządzeń użytkowych, takich jak konsole do gier.

W USA Gartner zanotował 6,6% a IDC 4,8% spadek sprzedaży komputerów osobistych w ostatnim kwartale 2010 roku. Spadek odnotowano głównie w segmencie konsumenckim, gdzie tablety są poważną konkurencją dla laptopów i netbooków. Tablety oczywiście nie zastąpią komputerów, ale doskonale sprawdzają się jako dodatkowe urządzenie do czytania i zabierania w podróż. Według Gartnera Apple i Toshiba to jedyni dostawcy z czołówki rynku amerykańskiego, a ich sprzedaż w 2010 roku wzrosła względem roku poprzedniego. Sprzedaż produktów Toshiby w minionym roku wzrosła o 14,4% a Apple o 23,7%. Według wyliczeń Gartnera firma Apple sprzedała 1,86 miliona komputerów Mac w ostatnim kwartale minionego roku i w ten sposób zdobyła 9,7% amerykańskiego rynku komputerów osobistych. Wyniki Apple w raporcie IDC są o punkt procentowy niższe.

r   e   k   l   a   m   a

Według raportu IDC, na polskim rynku zanotowano bardzo duży wzrost sprzedaży komputerów w ubiegłym roku. W 2010 polscy klienci kupili 2,3 miliona laptopów i około miliona desktopów, podczas gdy w roku 2009 sprzedano podobną liczbę komputerów stacjonarnych i o pół miliona mniej przenośnych. Dwie trzecie polskiego rynku stanowią komputery konsumenckie.

Na rynku światowym największy wzrost sprzedaży w minionym roku zanotowała firma Lenovo, której główna siła leży w maszynach z segmentu biznesowego. W ostatnim kwartale 2010 roku jedynie Dell nie zanotował spadku sprzedaży na świecie.

Dane zebrane przez Gartnera i IDC uwzględniają sprzedaż komputerów stacjonarnych, laptopów i netbooków. Połączenie tych liczb z informacjami o sprzedaży tabletów mogłoby zwiększyć udział Apple w rynku nawet dwukrotnie, gdyż firma sprzedaje więcej iPadów niż wszystkich komputerów Mac razem wziętych. Jeszcze w 2008 roku przewidywano wzrost sprzedaży netbooków i silną pozycję Acera i Asusa w tym segmencie. Wprowadzenie na rynek iPada złamało tę tendencję, choć według analizy Gartnera spadek popularności netbooków spowodowany jest tym, że użytkownicy wolą kupić pełnowymiarowego laptopa zamiast netbooka. Oba raporty są również dość ostrożne w ocenie wpływu iPada na wzrost sprzedaży komputerów firmy Apple przy jednoczesnym spadku udziału w rynku Amerykańskim innych firm.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.