Stellarium - astronomia dla każdego

Strona główna Aktualności

Chyba na każdym, kto oglądał film K-Pax, niesamowite wrażenie zrobiła scena z planetarium, gdzie główny bohater - Prot - "rysuje" układ planetarny z którego (jak twierdzi) pochodzi. Magia nocnego nieba - gwiazdy, planety, Droga Mleczna - oddziaływuje od wieków na wielu ludzi. Nie każdego stać jednak na teleskop, nie każdy ma też odpowiednie warunki aby przeprowadzić gwiezdne odserwacje. Pewną namiastką w takich sytuacjach może być program, który właśnie opublikowaliśmy na łamach vortalu - Stellarium.

Stellarium to bezpłatny program pełniący rolę symulatora planetarium. W odróżnieniu od innych "komputerowych obserwatoriów astronomicznych", autorzy Stellarium położyli nacisk nie na mnogość dostępnych informacji ale na maksymalną wierność i rzeczywistość, a przez to atrakcyjność wizualną symulacji. Dzięki temu program jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które stawiają dopiero pierwsze kroki w astronomii. Do ich dyspozycji jest ponad 120 tys. gwiazd, planety i ich satelity, mgławice, wektorowe i graficzne wizualizacje konstelacji, realistyczna Droga Mleczna, Słońce, Księżyc, a nawet symulacja atmosfery Ziemi, z której prowadzone są obserwacje. Co ważne można dokładnie określić miejsce z którego mamy prowadzić obserwacje, a także jej czas. Program nie posiada jeszcze polskojęzycznego interfejsu ale można się go spodziewać w kolejnych wersjach. Mimo to obsługa nie powinna sprawić większych problemów. Gdyby tak się jednak nie stało odsyłamy do krótkiego artykułu opublikowanego na łamach portalu Astronomia.pl, w którym opisane są opcje i sposób nawigacji Stellarium.

Stellarium można pobrać w dziale PROGRAMY -> Edukacja i Nauka -> Fizyka i astronomia