Test Palit GeForce GTS 450 Sonic Platinum

Test Palit GeForce GTS 450 Sonic Platinum

Redakcja
02.11.2010 09:17, aktualizacja: 01.08.2013 01:58

NVIDIA po wprowadzeniu na rynek dość udanych konstrukcji GeForce GTX 480, 470 oraz 460, bazujących na nowej architekturze zgodnej z DirectX 11, zaznaczyła również swoją obecność w zastępach kart klasy średniej – w końcu sprzęty z tego właśnie segmentu generują największy obrót partnerom firmy. Było tylko kwestią czasu, kiedy pojawi się odpowiedni układ, niedrogi, zarazem zaś oferujący wszystkie nowinki znanych w tych z wyższej półki - oto w skrócie geneza powstania GF106, napędzającego karty GeForce GTS 450.

Chip wywodzi się w prostej linii od GF100, siedzącego w GTX 480 czy GTX 470. W odróżnieniu od topowych układów jest znacznie „drobniejszy” - zbudowany został z zaledwie 1,17 miliarda tranzystorów na o wiele mniejszej powierzchni, ale wytwarza się go w takim samym procesie produkcyjnym - czyli 40 nm. Dokładną budowę GF100 znajdziecie w naszej recenzji karty GeForce GTX 470 - w przypadku GeForce GTS 450 wystarczy nadmienić, że GPU składa się z jednego klastra GPC (Graphic Processing Cluster), a tym samym mamy do dyspozycji 4 bloki SM z 48 rdzeniami CUDA na każdy z bloków, co daje finalnie 192 rdzenie CUDA. Ponadto znajdziemy tutaj 4 silniki polimorficzne (Polimorph Engine), 32 jednostki teksturujące, 16 jednostek ROP, dwa 64-bitowe interfejsy pamięci (łącznie 128 bitów) plus 4 teselatory. Procesor graficzny ma do dyspozycji 1 GB pamięci graficznej GDDR5. Przyglądając się tym danym widać jak na dłoni, że mamy do czynienia z połową układu GF104 napędzającego dobrze przyjętą kartę GeForce GTX 460. Jak na wydajność wpłynęło takie zubożenie sprzętu sprawdzaliśmy na przykładzie produktu Palit GTS 450 Sonic Platinum 1 GB.

[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34645" mode="custom" width="441" height="319"]

Karta firmy Palit to przeprojektowany i podkręcony „standardowy” GeForce GTS 450 z autorskim systemem chłodzenia. Zegary przedstawiają się następująco: GPU 930 MHz, Shadery 1860 MHz, a pamięci 4 GHz. Dla porównania, w referencyjnych modelach rzecz wygląda tak: GPU 783 MHz, Shadery 1566 MHz, pamięci 3608 MHz. W pudełku znajdziemy kilka użytecznych drobiazgów - przejściówkę zasilania MOLEX na 6 pin, płytki ze sterownikami oraz krótką instrukcję instalacji. Nic nadzwyczajnego, lecz wypada pamiętać, że karta należy do segmentu bardziej budżetowego, niż poprzedniczki na Fermi. Na śledziu zauważymy dwa porty DVI, jeden HDMI plus nieśmiertelny D-Sub. Na grzbiecie mamy złącze do stworzenia konfiguracji Multi GPU, acz niestety w tym modelu nie połączymy trzech kart. Po zamontowaniu w komputerze urządzenie zajmuje dwa sloty. Do poprawnej pracy wymaga zasilania z jednego gniazda 6 pin.

[break/]Nasza platforma testowaProcesor Intel Core i7 870 2,93GHz - dostarczyła firma AlsenPłyta Gigabyte GA-P55-U3 - dostarczyła firma GigabytePamięć Kingston DDR3 2x1GB 1333MHzDysk twardy Samsung HD321KJ 320GB 2x - dostarczyła firma AlsenZasilacz Sapphire FirePSU 625W - dostarczyła firma SapphireMonitor Benq V2210 ECO 22 cale - dostarczyła firma BenqSystem Windows 7 Professional 64 bitSterowniki ATI Catalyst 10.9 / Nvidia ForceWare 260.63

[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34609" mode="normal"]

Jak testowaliśmy? Ustawienia w grach jeśli chodzi o detale - wszystko na high z wygładzaniem x4. Pomiar odbywał się za pomocą programu FRAPS, na wykresach pojawi się ilość klatek minimalna, średnia, jak też maksymalna w rozdzielczościach 1280x1024, 1680x1050 oraz 1920x1080. W 3DMarku Vantage testy odbywały się przy gotowych ustawieniach programu - Performance 1280x1024, zaś High przy rozdzielczości 1680x1050. Nasz monitor nie obsługiwał rozdzielczości 1920x1200, co jest niezbędne Extreme, stąd przyjęto do testów rozdzielczość 1920x1080 przy ustawieniach standardowych dla tego trybu. Pojawił się też syntetyczny benchmark Unigine Heaven 2.0, aby pokazać możliwości kart m.in. przy teselacji - testy przeprowadzono w rozdzielczościach 1280x1024, 1680x1050 oraz 1920x1080, ustawienia teselacji normal oraz extreme.

Wyniki testów DirectX 9:[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34646" mode="custom" width="441" height="441"]

W 3DMark Vantage karta Palita prezentuje się bardzo dobrze, przegania z łatwością Radeona HD 5770 praktycznie w każdej rozdzielczości. Nawet w maksymalnej 1920x1080, do której nie jest przeznaczona.

[break/][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34647" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34648" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34649" mode="custom" width="441" height="441"]

W Race Driver: GRID sprzęt Palita gładko pokonuje Radeona HD 5770 , ale tylko do rozdzielczości Full HD. W najwyższej rozdziałce następuje drastyczny spadek wydajności, a zabawa traci zauważalnie na płynności.

[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34684" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34651" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34652" mode="custom" width="441" height="441"]

Przy grze S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo karta na układzie GTS 450 wyprzedza Radeona HD 5770, ale jest to zwycięstwo raczej symboliczne. W maksymalnej rozdzielczości oddaje pola bezpośredniemu rywalowi.

[break/][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34653" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34654" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34655" mode="custom" width="441" height="441"]

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci ponownie karta na chipsecie NVIDII nieznacznie wyprzedza Radeona HD 5770 w niższych rozdzielczościach, by w najwyższej ustąpić mu - i to znacznie.

Wyniki testów DirectX 10:[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34656" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34657" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34658" mode="custom" width="441" height="441"]

Z Crysis propozycja Palita całkowicie sobie nie radzi, w żadnej z testowanych rozdzielczości nie ma co liczyć na płynną grę.

[break/][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34659" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34660" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34661" mode="custom" width="441" height="441"]

S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - analogiczna sytuacja, jak przy DirectX 9. Palit wyprzedza Radeona HD 5770, by w rozdzielczości Full HD ustąpić mu pola.

[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34662" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34663" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34664" mode="custom" width="441" height="441"]

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci ponownie widać słabość karty GeForce GTS 450 w rozdzielczości 1920x1080. Po bardzo obiecujących wynikach przy niższych ustawieniach, mamy znaczący spadek wydajności i produkt Palita zamyka stawkę.

[break/]Wyniki testów DirectX 11:[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34665" mode="custom" width="211" height="175"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34666" mode="custom" width="211" height="175"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34667" mode="custom" width="441" height="366"]

W Unigine Heaven 2.0 wyraźnie widać różnicę w ilości teselatorów w układach. GeForce GTS 450 pozostawia w tyle Radeona HD 5850. Co ciekawe, w najwyższej rozdzielczości Palit wygrywa nawet z Radeonem HD 5870.

[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34668" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34669" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34670" mode="custom" width="441" height="441"]

Przy Colin McRea: DiRT 2 wracamy do schematu - GeForce GTS 450 w niższych rozdzielczościach wyprzedza Radeona HD 5770, aby w najwyższej z nim przegrać.

[break/][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34671" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34672" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34673" mode="custom" width="441" height="441"]

W Metro 2033 sprzęt Palita dzielnie walczy z Radeonem HD 5770. Symbolicznie go wyprzedza w niższych rozdzielczościach, żeby w maksymalnej dać mu wygrać różnicą dosłownie jednej klatki.

[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34674" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34675" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34676" mode="custom" width="441" height="441"]

Just Cause 2 to kolejny tytuł, który całkowicie nie leży karcie z układem NVIDII. Pozycja w każdej z testowanych rozdzielczości jest niegrywalna. Jedyny jasny punkt to fakt, że w rozdzielczości 1920x1080 Palitowi udaje się zbliżyć do bezpośredniego konkurenta.

[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34677" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34678" mode="custom" width="211" height="211"][image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34679" mode="custom" width="441" height="441"]

W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci ponownie Palit trzyma minimalny dystans do Radeona HD 5770, aby w maksymalnej rozdzielczości zostać pokonanym.

[break/]Dobrze, znamy już miejsce w szeregu najnowszego dziecka NVIDII, jeśli chodzi o wydajność, a jak GeForce GTS450 przedstawia się pod kątem kultury pracy ? Po ogromnych problemach z temperaturą i głośnością w modelach GTX 480 oraz GTX 470, firma wzięła sobie do serca wszystkie niepochlebne uwagi na ten temat i przeprojektowała nieco układ Fermi. Z racji tego, że GF106 to chip wykonany w tej samej technologii co GF104, wszystko wskazuje na to, iż właściwości termiczne odziedziczył po bracie. Karta w spoczynku, kiedy był wyświetlany właściwie tylko pulpit (w dodatku bez Aero), zegary obniżono do 405 MHz dla GPU, Shaderów do 810 MHz, zaś pamięci do 162 MHz, nagrzewała się maksymalnie do 29 stopni. Wynik w porównaniu do Radeona HD 5770 z jego 40 stopniami jest rewelacyjny.

[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34614" mode="normal"]Przy obciążeniu najwyższa temperatura, jaką udało się zmierzyć, to 68 stopni, gdy przytaczany Radeon HD 5770 osiągał niewiele mniej, gdyż 65. Acz ważne, że w przypadku produktu Palita mamy do czynienia z kartą już znacznie podkręconą. Oczywiście wydajne chłodzenie to mus, najlepiej nie za głośne - z tym tematem producent poradził sobie bardzo dobrze. Autorski system wywiązuje się ze swoich obowiązków wyśmienicie - w trakcie długotrwałych, mocno obciążających GPU testów, wiatrak zastosowany przez Palita był praktycznie bezgłośny, a temperatury „w normie”. Co z poborem prądu? Nie ma mowy o wartościach tak dużych, jak w przypadku GTX 480 czy GTX 470. W spoczynku karta nie „zjadała” więcej niż 170 Wat, a przy maksymalnym obciążeniu nasz miernik wskazywał maksymalnie 270 Wat. Radeon HD 5770 pobierał odpowiednio 140 i 200 Wat, więc niestety jest to piętą achillesową w najnowszych produktach „zielonych”.

[image source="Galerie/Inne/Test_Palit_GeForce_GTS_450_Sonic_Platinum:34608" mode="normal"]NVIDIA poprawionymi kartami z serii GeForce GTx 4xx wróciła z dalekiej podróży. Co prawda, nadal jest w tyle za konkurencją, lecz już prawie nawiązuje bezpośrednią walkę. Po udanym GeForce GTX 460, firma wydaje kolejną, tańszą wersję GF100, w postaci GeForce GTS 450. Czy sprzęt odniesie sukces? Trzeba sobie zdać sprawę, że sprawdzi się on optymalnie do rozdzielczości 1680x1050 - „wyżej” wydajność dramatycznie spada i nie ma co liczyć na płynną zabawę na takich obrotach w większości współczesnych tytułów. W domu mniej wymagających graczy spokojnie jednak karta się sprawdzi. Co do propozycji Palita - za cenę w okolicach 450 złotych dostajemy produkt fabrycznie podkręcony, z cichym i wydajnym chłodzeniem, z obsługą najmowych standardów (DirectX 11, CUDA, PhysX), który „uciągnie” nowe gry, chociaż z pewnymi ograniczeniami. Przy małym budżecie i monitorze do 22 cali karta Palit GTS 450 Sonic Platinum 1 GB wydaje się być niezłym wyborem.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)