TrueCrypt 5.0 wydany

06.02.2008 19:45, Autor: Wojciech Kowasz (Docent), Kategoria: News
NewsImage

Wydano nową wersję programu TrueCrypt - popularnego narzędzia Open Source do szyfrowania danych.

TrueCrypt to w pełni darmowy program służący do szyfrowania danych "w locie". Pozwala zarówno na szyfrowanie całych dysków, ich partycji i przenośnych dysków USB (pendrive'ów), jak i na tworzenie wirtualnych zaszyfrowanych dysków (także ukrytych) o określonej pojemności - w obu przypadkach zabezpieczonych hasłem przed nieautoryzowanym dostępem. Szyfrowanie odbywa się za pomocą bardzo silnych algorytmów szyfrujących AES-256, Blowfish, CAST5, Serpent, Triple DES i Twofish, kodowanych nawet 448-bitowym kluczem szyfrującym. Możliwe jest także szyfrowanie kaskadowe tzn. szyfrowanie danych po kolei kilkoma algorytmami.

Wśród nowości w wersji 5.0 warto wymienić przede wszystkim obsługę szyfrowania partycji systemowej lub całego dysku systemowego z uwierzytelnianiem w fazie przed bootowaniem systemu. Zwiększono również znacznie wydajność odczytu i zapisu zaszyfrowanych danych - w niektórych przypadkach nawet o 100%. Algorytm SHA-512 zastąpił poprzedni SHA-1, dodano też nowy tryb pracy - XTS. Co ważne, wersja 5.0 posiada po raz pierwszy edycję dla systemu Mac OS X, a wersja dla Linuksa wyposażona jest w tryb graficzny.

TrueCrypt 5.0 dla systemów Windows wraz z oddzielnym spolszczeniem można pobrać z naszego vortalu z działu PROGRAMY -> Bezpieczeństwo -> Szyfrowanie danych.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (55)  

Avatar
herflik (niezalogowany) | 06.02.2008 19:53#1

"Wśród nowości w wersji 5.0 warto wymienić przede wszystkim obsługę szyfrowania partycji systemowej lub całego dysku systemowego z uwierzytelnianiem w fazie przed bootowaniem systemu."
To najważniejsze ^^

Avatar
Michi23 (niezalogowany) | 06.02.2008 20:04#2

Żeby nie było tak cukierkowo... "po cichu" (bez powiadamiania oraz bez zmiany wersji) zrobiono aktualizację na stronie macierzystej. Problem z programem polegał na tym iż plik ISO, tworzony podczas procesu przygotowywania do zaszyfrowania partycji systemowej, po prostu był zawsze pusty/uszkodzony. Uniemożliwiało to ukończenie całego procesu. Dla niedowiarków pozostaje pogooglanie na frazę "truecrypt 5.0 bug". Z jednej strony - BIG BUG RELEASE, z drugiej - lepiej wcześniej niż później. Mam nadzieję, iż nie będzie innych "krytycznych" niespodzianek :-/

Avatar
buri (niezalogowany) | 06.02.2008 20:09#3

Korzystam i jestem bardzo zadowolony z tego programu. Szyfrowanie całej partycji systemowej jest ciekawe.

Avatar
ppp (niezalogowany) | 06.02.2008 20:09#4

a mi wystarczy FileVault ;-) (stadardowa część systemu operacyjnego)

Avatar
Nezumi (niezalogowany) | 06.02.2008 20:22#5

Nigdy nie uzywalem ale moze mi sie przydac. Pytanie mam takie - czy da sie tym zaszyfrowac powiedzmy DVD albo blue ray'a? Pojedynczych plikow? Pamieci masowych?

Avatar
Monczkin (niezalogowany) | 06.02.2008 20:24#6

Nezumi | IPHASH : ET-ZG-QV-0I | 06.02.2008, 19:22

Tak, z opisu programu wynika, że posiada on taką funkcjonalność.

Avatar
Krzysztof (niezalogowany) | 06.02.2008 20:33#7

Korzystam z tego programu od pewnego czasu i jestem bardzo zadowolony. Szyfrowanie całej partycji systemowej ma sens i cieszy mnie wprowadzenie tego, jednak SZYFROWANIE NISZCZY WYDAJNOŚĆ!

@Nezumi
Tak, zaszyfrowałem Pendrive oraz stworzyłem szyfrowane płyty DVD.
Ciekawe jest to, że można zrobić ukryty zaszyfrowany wolumin. Jak to policja wejdzie do domu i przyłoży pistolet do głowy to podasz hasło. Wpiszą je i nic ci nie zrobią. Dlaczego? Bo dostaną się do części dla nich :-) specjalnie przygotowanej a nasze dane będą pod innym hasłem lub dostęp przez plik-klucz który może być MP3.

Avatar
Lizar (niezalogowany) | 06.02.2008 20:51#8

bardzo dobry program, korzystam z niego już od dłuższego czasu, brakuje mi tylko podręcznego szyfrowania pojedyńczych plików po prawym klawiszem

Avatar
BB (niezalogowany) | 06.02.2008 20:58#9

@Lizar
To na pewno można dodać ręcznie (ale trzeba by ręcznie modyfikować rejestr, a nie jestem w tym doświadczony). Popytaj, może ktoś będzie potrafił ;)

Avatar
Greg (niezalogowany) | 06.02.2008 21:02#10

Korzystam. W pracy, by nikt mi nie podglądał plików Outlook Expressa to są one na szyfrowanej partycji. [używałbym Thunderbirda, testowałem go wielokrotnie, ale mam wrażenie, że przymula nieco i jest jakiś taki niestabilny, ale to moje prywatne odczucie]. W domu Mandriva.

Avatar
Czkawka (niezalogowany) | 06.02.2008 21:03#11

Najlepszy darmowy program tego typu w sieci. A nowe funkcje - rewelacyjne.

Avatar
Krzysztof (niezalogowany) | 06.02.2008 21:04#12

I jeszcze jedno... jestem trochę zniesmaczony spolszczeniem dostępnym na stronie.

Avatar
hmm (niezalogowany) | 06.02.2008 21:13#13

@Krzysztof
No to w takim razie nikt Ci nie broni pomóc w tłumaczeniu.
Chciałbym zauważyć, że nie płacisz za ten program ani grosza.

W newsie brakuje jeszcze o pojawieniu się gui dla Linuksa.

Avatar
adam9870 (niezalogowany) | 06.02.2008 21:15#14

@hmm: "Co ważne, wersja 5.0 posiada po raz pierwszy edycję dla systemu Mac OS X, a wersja dla Linuksa wyposażona jest w tryb graficzny."

Avatar
free_gey (niezalogowany) | 06.02.2008 21:25#15

Czy ta program/wersja dziala poprawnie niz poprzedniej wersje i jest w 100% sprawna na Windows Vsita ???

Jestem ciekawy jaka wydjanosc ma ???

Avatar
hmm (niezalogowany) | 06.02.2008 21:27#16

Sorki, chyba czas zacząć nosić te okulary. Fakt, nie zauważyłem.

Avatar
pioruns (niezalogowany) | 06.02.2008 21:39#17

Mam 30GB partycję zaszyfrowaną w Truecrypt 4.3a. Skąd taki skok na wersję o numerku 5.0? Poczekam z przesiadką, nie będę ryzykować utraty danych (słysząc te opinie o błędach w nowej wersji programu), a poza tym 4.3a działa stabilnie i bez żadnych problemów.

Avatar
;edniq (niezalogowany) | 06.02.2008 21:50#18

> Skąd taki skok na wersję o numerku 5.0?

przejście na XTS, wzrost wydajności do 100%, wersja dla MacOS, gui dla Linuxa -- to są już poważne zmiany, adekwatne do dużego skoku

Avatar
Maciek (niezalogowany) | 06.02.2008 22:00#19

@pioruns:
Jeżeli działa stabilnie to nie przesiadaj się!

Avatar
radko11 (niezalogowany) | 06.02.2008 22:04#20

Revelka. Mocne szyfrowanie.

Avatar
pioruns (niezalogowany) | 06.02.2008 22:21#21

jaki wzrost wydajności o 100%! Na pewno nie przy odczycie i zapisie danych. Sprawdziłem testowo tą nową wersję - szybkość algorytmów (de) szyfrujących NIE ZMIENIŁA SIĘ. Sprawdziłem to przy pomocy wbudowanego benchmarka.

Avatar
andrek (niezalogowany) | 06.02.2008 22:37#22

Jednym słowem - gdy zaszyfruję sobie partycję z systemem na niej, rozumiem że będzie się ładował dłużej?

Avatar
Archangel (niezalogowany) | 06.02.2008 22:41#23

@lizar
co za problem stworzyć po prawym przyciskiem skrót: "Wyślij do... i tu podany wolumin gdzie zamontowałeś plik truecrypta"

@czkawka
nikt na stornie truecrypta nie napisał że tłumaczenie jest skńczone. więc jak możesz być zniesmaczony skoro nie jest gotowe to spolszczenie.
to ta jakbym wpierdzielił surowe jajko a chciałem mieć jajecznice

Avatar
Lizard (niezalogowany) | 06.02.2008 23:00#24

@Archangel
problem w tym ze ja chce ten plik miec miedzy niezaszyfrowanymi, a nie zbierac na woluminie. PGP tak kiedys robilo, ale uzywalem go gdzies 8 lat temu i nie wiem czy to dalej darmowe narzedzie i jak dziala

Avatar
stefek (niezalogowany) | 06.02.2008 23:15#25

@free_gey

Przecież 4.3 działa bez problemów z vistą

@pioruns
Niczym nie ryzykujesz. U mnie od rana śmiga wersja 5.

Pamiętam jak partycje gdzieś wywiało (przez Leoparda). Z niezaszyfrowanych udało się odzyskać dane - z zaszyfrowanego (nawet po podaniu hasła) nie. ~600 GB poszło się .......

Avatar
bart_major22 (niezalogowany) | 06.02.2008 23:18#26

Jak ktoś śledzi bieżące wydarzenia to wie o epidemii jaka dopadła laptopy, padają jak muchy, trochę mi ich szkoda[komputerów], ale świadczy to o "profesjonalizmie" osób które próbują zacierać ślady, przecież wystarczyło zaszyfrować dane i nie obawiać się że zostanie się oskarżonym niewłaściwe przechowywanie tajnych dokumentów, a teraz zapomnieć hasła do zaszyfrowanej partycji, dobrze stworzone hasło jest praktycznie nie do złamania. Jeśli już jest, to trudniej to zrobić niż z "profesjonalnie" zniszczonego laptopa odzyskać dane. Osobiście nie widzę potrzeby korzystania z takich narzędzi w domu, przynajmniej w moim przypadku, nie mam nic do ukrycia.

Avatar
koko (niezalogowany) | 06.02.2008 23:38#27

No dobra zainstalowałem, zaszyfrowałem pliczek dla próby a ktoś mi pomoże teraz go odszyfrować? Jestem nie w temacie dziękuję za pomoc :)

Avatar
Rawi (niezalogowany) | 06.02.2008 23:40#28

Program bardzo fajny, w zasadzie z darmowych alternatyw to nie ma nic innego, ale wg mnie najlepszy i najbardziej niezawodny to PGP :)

Avatar
Jurgi (niezalogowany) | 06.02.2008 23:43#29

Ziobro pewnie użyłby TrueCrypta zamiast młotka, ale pewnie jego zdaniem Open Source to jakieś podejrzane, komunistyczne machloje... No i trzeba, niestety, użyć również mózgu zamiast samego bicepsu.

Avatar
Karloss (niezalogowany) | 06.02.2008 23:46#30

Rewelacyjny program. Darmowy do wszelkich zastosowań. Ostatnio noszę się z myślą o zaszyfrowaniu całej kolekcji płyt z nie zawsze licencjonowanymi programami i innymi danymi. Koniec ze stresem (przestępczym), początek stresu (utraty danych) ……
Opracowałem pewne rozwiązanie które usprawnia organizację plików w systemie, zmniejsza defragmentację dysku, oraz daje 100% bezpieczeństwo poufności danych.
Przepis:
1. Tworzymy wirtualne zaszyfrowane dyski VHD o wielkości coś koło 4,3 GB
2. Każdy dysk szyfrujemy innym hasłem, na każdym dysku są dane po sortowane według pewnych kategorii (np. 5 dyskow z MP3, dyski z softem, dyski z danymi użytkownika itp.)
3. Koniecznie wykonujemy backup 1024 bajtów każdego dysku (czytaj dokumentacje)
4. Korzystając z drugiego wspaniałego oprogramowania (KeePass) zapisujemy hasła i dołaczamy do nich pliki backupu każdego dysku VHD.
5. Zaszyfrowany plik z hasłami (niewielki, i bardzo mocno zaszyfrowany) przechowujemy w minimum trzech miejscach (dysk miniCD RW, konto ftp/poczta na zdalnym serwerze, karta SD/Pendrive lub na dysku lokalnym)
6. Tak przygotowane dyski można wypalić na dvd lub trzymac na dysku lokalnym (pomyślcie 10 dysków – to 10 plikow, defragmentacja??? Śmiech, porządek, logistyka etc.). Nagranie na dvd pliku VHD na którym znajduje się 100000 plików clipart, fotek, lub czegoś tam innego)
Co tu dużo dodawać….. jakoś dysku systemowego obawiam się szyfrować, ale wszelkie inne dane jak najbardziej…… Są też pewne wady (czytaj poniżej)
Mówi się o spadku wydajności…. Fakt jest, ale np. w przypadku przechowywania plików mp3, lub oprogramowania na takich VHD jest to… jakby to powiedzieć niezauważalny minus . Gorzej gdyby taki dysk był cały czas mielony przez system (zapis i odczyt).

Natomiast wady ale nie samego programu tylko powyższego rozwiązania to: Konieczność każdorazowego montowania VHD, obniżona wydajność systemu a przy większej liczbie zamontowanych VHD jest to jeszcze bardziej odczuwalne, strach i obawa o zaszyfrowane dane…. Jak się zapomni hasła lub uszkodzi się pierwsze 1024 bajty pliku VHD, to można z taką płytką wiadomo co zrobić  (ratunek backupy tych bajtów i przechowywanie haseł w co najmniej trzech miejscach – np. w programie KeePass), niestety bootojących zaszyfrowanych płytek już tym chyba mi się nie uda zrobić , przy dodawaniu kolejnych VHD trzeba aktualizować wszystkie pliki zawierające hasła i kopie bezpieczeństwa…..
Podsumowując… polecam zapoznać się z dokumentacja pdf dostępną w Programfiles tuz po zainstalowaniu programu. 

Komuś się podoba takie rozwiązanie?

Avatar
vlad (niezalogowany) | 06.02.2008 23:50#31

@Lizard
Do szyfrowania pojedynczych plików można z powodzeniem użyć 7-zip czy PGP. Truecrypt tworzy szyfrowane kontenery na dane które montuje się jako kolejne wirtualne napędy.

Avatar
Archell (niezalogowany) | 07.02.2008 0:01#32

@koko
google nie boli, popróbuj ;-)
dla linuxa chociażby: http://jakilinux.org/howto/truecrypt-prawdziwe-szyfrowanie/
winda:http://lokomobila.org/?p=3
p.s. dla komputerów 2 systemowych partycja zaszyfrowana pod windą powinna być widoczna w linuxach

Avatar
b (niezalogowany) | 07.02.2008 0:57#33

@Krzysztof
ukryty wolumin jest ci w tym przypadku zupelnie niepotrzebny - masz prawo zachowac milczenie i nic im nie podac

szyfrowanie calego systemu jest IMHO dosc desperackie-jak ktos napisal niszczy wydajnosc(nawet system wolniej chodzi), a jak jeszcze cos pojdzie nie tak...to wszystko stracisz

@stefek 600gb danych.. dla tego sie robi kopie zapasowe, swoja droga ciekawe co tam miales chyba filmy hdtv ;)
w dobie dosc szybkiego netu nie ma sensu trzymac filmow na dysku, ogladasz i kasujesz...

teraz true crypt6 powinien wejsc na ipody-np:ipod classic 160gb ;D, kto ma tyle muzyki ;D? jakby kogos riaa w us zgarnela to wg ich stawek przez nastepne 10pokolen by sie nie wyplacil

Avatar
Mihajlo (niezalogowany) | 07.02.2008 1:05#34

@ Rawi
Oczywiście, że są darmowe i w dodatku opensourcowe alternatywy: FreeOTFE lub CroosCrypt. Poza tym pisząc, w ten sposób pokazujesz brak wiedzy. Szyfrować płatnymi programami się nie powinno. Większość z nich posiada tyle furtki do odszyfrowywania. Dlatego płatny soft ma zamknięty kod źródłowy.

Avatar
klaudi (niezalogowany) | 07.02.2008 1:05#35

czy ktoś ma instrukcje co do czego i jak można tym się posługiwać jestem zielony !

Avatar
Freak (niezalogowany) | 07.02.2008 2:06#36

@Nezumi
[Pytanie mam takie - czy da sie tym zaszyfrowac powiedzmy DVD albo blue ray'a? Pojedynczych plikow? Pamieci masowych?]

Można praktycznie wszystko. W przypadku nośników optycznych trick polega na tym że tworzysz Truecrypt'em "plik" (kontener TC) wielkości płyty, a po zapełnieniu danymi wypalasz go. Ze względu na wielkość (jeden duży plik) na płytach DVD ustawiasz format zapisu na UDF (obsługuje go np. k3b pod Linux lub Nero i darmowy CDBurnerXP pod Windows). Twórcy Truecrypt'a odgrażają się iż w przyszłych wersjach umożliwią (w celu lepszego "maskowania" szyfrowanych danych) wypalanie płytek w trybie RAW, podobnie jak obecnie tworzy się "niewidzialne" wolumeny na całej partycji. I ja im wierzę, sa do tego zdolni ;-)

Aha - pojedyncze pliki szyfrujesz na tej samej zasadzie jak płyty, tyle że tworzony kontener jest z reguły odpowiednio mniejszy.

@Krzysztof
[Szyfrowanie całej partycji systemowej ma sens i cieszy mnie wprowadzenie tego, jednak SZYFROWANIE NISZCZY WYDAJNOŚĆ!]

A tak konkretnie - przeprowadzałeś już jakieś benchmarki pod nowym TC? Bo z obserwacji innego (również darmowego) softu pt FreeCompuSec wynika że przy umiarkowanie szybkim CPU (powiedzmy Athlon64 4000+) spadek średniej prędkości odczytu współczesnego dysku oscyluje na poziomie około 20-30%. Czyli niezbyt uciążliwe w wiekszości normalnych zastosowań, o ile dysponujesz odpowiednią ilością RAM'u i wszystkiego nie "swap'ujesz" rzecz jasna. Jeśli masz niskoobrotowy, mało wydajny dysk (np. w notebooku) to różnicy w osiągach możesz nawet nie zauważyć. Co innego w przypadku starego, nisko taktowanego CPU - w połączeniu z szybkim dyskiem może faktycznie ostro "mulić".

@pioruns
[Skąd taki skok na wersję o numerku 5.0]

Sporo zmian wydaje się to uzasadniać. Co do oznaczeń to wydaje mi się że wersje z "a" na końcu są z reguły najlepiej dopracowane, na co 4.3a jest najlepszym dowodem ;-)

[jaki wzrost wydajności o 100%! Na pewno nie przy odczycie i zapisie danych. Sprawdziłem testowo tą nową wersję - szybkość algorytmów (de) szyfrujących NIE ZMIENIŁA SIĘ. Sprawdziłem to przy pomocy wbudowanego benchmarka.]

W ramach formalności zapytam - oczywiście testowałeś na wolumenie sporządzonym już pod TC 5.0 (szyfrowanym metodą XTS)? Bo jeśli nie to różnicy raczej nie będzie. Podobnie jeśli trafiłeś na "wąskie gardło" sprzętowe np. zbyt wolny CPU.

@Rawi
[ale wg mnie najlepszy i najbardziej niezawodny to PGP :)]

Pomijając niejasności z rzekomymi backdoor'ami w nowszych wersjach oraz wcześniejszymi problemami z "dziurawymi" dyskami wirtualnymi :-P

Avatar
Nezumi (niezalogowany) | 07.02.2008 4:08#37

Monczkin, Krzysztof, Freak - no to niezle, wielkie dzieki za wyczerpujaca odpowiedz!

Avatar
Konrad (niezalogowany) | 07.02.2008 8:15#38

"Szyfrować płatnymi programami się nie powinno. Większość z nich posiada tyle furtki do odszyfrowywania. Dlatego płatny soft ma zamknięty kod źródłowy."
Aaaa... To już wszystko rozumiem. Bo kiedyś, naiwnie sądziłem, że niejawność kodu komercyjnych programów wynika po prostu z tego, że ich producenci nie zamierzają rozdawać (innym użytkownikom, konkurencji) tego, za co biorą pieniądze (od nabywców programu).

Avatar
klaudi (niezalogowany) | 07.02.2008 9:15#39

@ karloss
defragmentację dysku, to jest tak ważna jak chigiena osobista człowieka ja przeprowadzam dysk C/ raz dziennie poczytaj o defragmentacje dysku, na necie !!!!!!!!!!!!!

Avatar
Jarek88 (niezalogowany) | 07.02.2008 10:53#40

@klaudi
"defragmentację dysku, to jest tak ważna jak chigiena osobista człowieka"

Na Linuksie nie musisz defragmentować, on sam umieszcza pliki jak nalezy :)

Avatar
Domker_ (niezalogowany) | 07.02.2008 10:54#41

Świetny program :)
//może ten news bardziej ucieszy piratów :P

Avatar
;ednik (niezalogowany) | 07.02.2008 11:10#42

"Szyfrować płatnymi programami się nie powinno. Większość z nich posiada tyle furtki do odszyfrowywania. Dlatego płatny soft ma zamknięty kod źródłowy."

To tylko wymog na terenie USA i odnosi się do technologii kryptograficznych, a nie do programów które je stosują.

Avatar
Rawi (niezalogowany) | 07.02.2008 13:43#43

@Freak
@Mihajlo
o tych backdorach to bylo glosno za czasow 11 wrzesnia, ale nigdy ich nie bylo.
Pozatym PGP udostepnia kody zrodlowe tak samo jak truecrypt wiec nie wiem w czym problem.

Avatar
b (niezalogowany) | 07.02.2008 14:50#44

@Freak
trzeba byc bardzo naiwnym zeby sadzic ze spadek wydajnosci jest niezauwazalny, procesor musi zrobic ilestam operacji zeby te dane odszyfrowac, wiec czesc jego mocy jest wykorzystywana na ta operacje, zagraj sobie w jakas gre przy takiej opcji i sprawdz jaki bedzie spadek wydajnosci :)
a co do laptopow - rowniez bateria bedzie krocej trzymala

Avatar
Karloss (niezalogowany) | 07.02.2008 16:00#45

@klaudi
Przeczytaj uważnie raz jeszcze to co napisałem, a jak czegoś nie rozumiesz to przeczytaj to raz jeszcze.....

Avatar
Maciek (niezalogowany) | 07.02.2008 16:04#46

3DES NIE jest już silnym algorytmem kryptograficznym. :-)

Avatar
Michal W. (niezalogowany) | 07.02.2008 17:10#47

Wersja dla Mac OS X posiada onterfejs graficzny czy tylko tekstowy na razie ? Mam jakies dziwne wrazenie, ze na razie chyba tylko tekstowy :( Coz , trzeba zcekac... :)

Avatar
Jarek (niezalogowany) | 07.02.2008 18:40#48

@Jarek88:

To jesteś ************* i tracisz swój czas!:)
Ja nie defragmentuje i mój komputer działa idealnie! jak nowy ... :)

Avatar
Michal (niezalogowany) | 07.02.2008 19:22#49

Wreszcie. Zmiany w 5.0 rewelacyjne i czekałem na nie od dłuższego czasu, szkoda tylko że preboot authority dziła tylko pod windows. W sumie nie jest jednak źle - linux czy MacOS zostawiają jednak znacznie mniej śmieci niż widows w rejestrze i plikach tymczasowych. Do tej pory używłem tylko wspólnego dla win32 i linuksa małego pliku-kontenera sformatowanego na FAT32 i przeznaczonego na dokumenty objęte tajemnicą zawodową, po wersji 5.0 poczekam jeszcze ~miesiąc na ewentualne bugi i zaszyfruję wreszcie partycję systemową z win32 na laptopie by nie pozostawały śmieci, pliki tymczasowe itp. w katalogach roboczych bo wtedy co z tego że same dokumenty są szyfrowane. A o kradzież czy zgubienie laptopa nie tak w końcu trudno. Do FreeCompuSec jakoś przekonania nie miałem, inny komercyjny kosztował blisko 200 USD i był produkcji niemieckiej (w razie czego prokuratura jest bardzo szybka do występowania do producenta o ujawnienie tylnej furtki, a z tajemnicą adwokacką w PL ostatnio nikt się prawie nie liczy), a tu proszę - do pobrania pełna wersja źródeł na stronie. Przy tej popularności gdyby tylko była tylna furtka, natychmiast zostałaby znaleziona. No i te silne algorytmy szyfrujące oraz rewelacyjny XTS zamiast LZW, który akceptację ISO uzyskał dopiero co w grudniu 2007, wielowątkowość (ma to bardzo duże znaczenie przy kopiowaniu plików zaszyfrowanych w obrębie partycji/kontenera - odczyt/deszyfrowanie i zapis/szyfrowanie wrzucone są na osobne wątki, a więc i rdzenie przy standardowych dziś CPU wielordzeniowych.
A wszystko OS i darmowe również do zastosowań komercyjnych /zawodowych, wersja z GUI też pod linuksa itp - cud, miód i orzeszki :)

Avatar
Freak (niezalogowany) | 07.02.2008 20:24#50

@b
[@Freak
trzeba byc bardzo naiwnym zeby sadzic ze spadek wydajnosci jest niezauwazalny, procesor musi zrobic ilestam operacji zeby te dane odszyfrowac, wiec czesc jego mocy jest wykorzystywana na ta operacje, zagraj sobie w jakas gre przy takiej opcji i sprawdz jaki bedzie spadek wydajnosci :)]

Przykładowe wyniki benchmarków syntetycznych (cały dysk systemowy szyfrowany FreeCompusec 5.1, AES 256bit):
3dmark03:
- przed zaszyfrowaniem: 12900
- po zaszyfrowaniu: 12750
3dmark05:
- przed zaszyfrowaniem: 6170
- po zaszyfrowaniu: 6160

Powyższe wyniki nie wymagają raczej komentarza ;-)

Jedyna różnica jaką zauważyłem w trakcie prób z "realnym" graniem to nieco dłuższe ładowanie kolejnych "levels" z HDD, co wydaje się naturalne (wolniejszy odczyt z dysku). Póki ma się rozsądny CPU i odpowiednią ilość systemowego RAM'u nie powinno być moim zdaniem problemu.

Ogólnie - "sceptykom" zamiast teoretyzować proponuję po prostu zaszyfrować na próbę systemowy HDD (np. w swoim "testowym" PC) i przekonać się samemu, zamiast powielać nieaktualne mity. Szyfrowanie nie gryzie, a darmowego softu do zabawy troszkę jest, więc.. polecam.

[a co do laptopow - rowniez bateria bedzie krocej trzymala]

Być może, jednak sam nie testowałem więc się nie wypowiadam.

@Maciek
[3DES NIE jest już silnym algorytmem kryptograficznym. :-)]

Eee, a nie przypadkiem pojedynczy DES? Bo potrójny to AFAIK nadal z tych mocniejszych jest..

@Michal
[Do FreeCompuSec jakoś przekonania nie miałem]

Niesłusznie jak sądzę, przynajmniej jeśli chodzi o niezawodność. Inna sprawa to bezpieczeństwo - w tej materii otwarte oprogramowanie jest rzeczywiscie bezkonkurencyjne.

Avatar
WsX (niezalogowany) | 08.02.2008 8:52#51

Jak można zwiększyć wydajność o 100% ?????

Avatar
mj (niezalogowany) | 15.02.2008 17:59#52

Kupić lepszy procesor :)

Avatar
2 systemy (niezalogowany) | 27.02.2008 15:55#53

a jak to jest z szyfrowaniem partycji systemowej. jest w tej wersji taka opcja. Czy po ponownym uruchomieniu nie zniknie mi grub z wybraniem drugiego system? Czy opcja podania hasła pojawi sie jak z menu grub wybiore windows? Jak to jest? Hmmm?

Avatar
2 systemy (niezalogowany) | 27.02.2008 16:02#54

Jestem ciekaw co sie stanie gdy zaszyfruje partycję systemową posiadając jeszcze na dysku drugi system. Czy nie usunie mi to grub-a? Czy plansza z wpisaniem hasła pojawi sie wtedy gdy wybiorę z niego windows? Jak to jest?

Avatar
Kamil (niezalogowany) | 29.02.2008 9:14#55

A ja chcialem posatwic te partycje systemowa i co sie stalo?
Po wpisaniu zlego hasla tak na probe bo czlowiek sie mysli, padl rozruchowy rekord TrueCrypta i musialwem za kazdym razem odpalac potem z CD ktory trzeba nagrac podczas tworzenia szyfrowanej partycji!
Niestety, ale nie widze sensu w takim rozwiazaniu!

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Spotkajmy się na HotZlocie!

13-15 07 2012, Zamek na Skale
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av