r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Trwają testy beta chmury ownCloud 7. Nadchodzą rewolucyjne zmiany

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Zespół tworzący oprogramowanie ownCloud służące w wielkim skrócie do tworzenia w własnej chmury, opublikował wersję beta siódmej odsłony skryptu. Zmiany jakie w nim zobaczymy są naprawdę duże i wprowadzają możliwości, których próżno szukać w ofertach dysków internetowych oferowanych przez wielu gigantów. W związku z tym, zainteresowani użytkownicy są proszeni o pomoc w wyszukiwaniu błędów, oraz ich zgłaszanie w serwisie GitHub, w którym jest dostępny kod źródłowy całej aplikacji.

Jedną z ważniejszych funkcji jest udostępnianie danych pomiędzy serwerami. Do tej pory użytkownicy mogli korzystać tylko ze specjalnych linków, przesyłać je do innych osób, czyli tak samo, jak w przypadku konkurencyjnych rozwiązań. Nowa wersja wprowadza możliwość udostępniania bezpośrednio do innego serwera ownCloud, co powinno znacznie zwiększyć wygodę korzystania z tej opcji. Sama funkcja udostępniania danych nie wymaga już korzystania ze specjalnego folderu przeznaczonego do tego celu. Udostępnić można wszystkie umieszczone w chmurze dane, niezależnie od ich lokalizacji w ramach samej struktury katalogów.

Dobrą informacją jest zwiększenie kompatybilności z dokumentami. Do tej pory obsługiwany był otwarty format .odt, obecnie aplikacja obsługuje także pliki tworzone przez Microsoft Word. Konwersja odbywa się podobnie jak w przypadku Dokumentów Google w locie, jest transparentna dla użytkownika. Po dokonaniu zmian w pliku następuje ponowna konwersja i powrót do formatu Worda. Nowością jest również system powiadomień dotyczący plików. Użytkownik może być powiadamiany wiadomością email w czterech określonych sytuacjach: gdy ktoś udostępni mu plik lub folder, gdy ktoś utworzy nowe dane w współdzielonym folderze, zmieni je lub też usunie. Aby skrzynka odbiorcy nie została przygnieciona informacjami o zmianach, wiadomości mogą być wysyłane co godzinę, raz na dzień, tydzień lub nawet raz na miesiąc.

r   e   k   l   a   m   a

Zmiany zobaczymy także w interfejsie wyświetlania plików. Po pierwsze zapewnia on możliwość sortowania ich po nazwie, wielkości i dacie ostatniej modyfikacji. Samą operację wyświetlania plików przyśpieszyć powinno ładowanie informacji o nich na żądanie. Domyślnie wyświetlana jest tylko część plików, informacje o innych są pobierane gdy użytkownik przewinie stronę do ich poziomu. Porządek pomoże zapewnić dodatkowy filtr pozwalający na pokazanie tylko plików pochodzących z zewnętrznych lokalizacji takich jak Dropbox, Google Drive czy nawet zwykłe konta FTP i WebDAV. Posiadacze bardziej egzotycznych platform mobilnych, na których nie ma oficjalnej aplikacji do obsługi ownCloud (np. Windows Phone, Blackberry) powinni być zadowoleni z wprowadzenia wersji mobilnej chmury. Teraz cały interfejs jest responsywny i możliwe jest wygodne używanie go także na smartfonach i tabletach, o ile oczywiście posiadamy dosyć nowoczesną przeglądarkę.

Administratorom serwerów ownCloud spodoba się nowy system zarządzania użytkownikami, który teraz umożliwia szybkie ich wyszukiwanie, filtrowanie, sprawdzanie daty ostatniego logowania, a także włączanie aplikacji tylko dla wybranych grup. Bezpieczeństwo powinna zwiększyć integracja z modułem antywirusowym, który teraz będzie wspierał również zewnętrzne skanery plików. W przypadku korzystania z zewnętrznego serwera do wysyłania poczty nie będzie już wymagane przedzieranie się przez nieczytelne ustawienia – na ich miejscu pojawił się wygodny kreator ustawień SMTP. Same wiadomości wysyłane z systemu są zbudowane w oparciu o szablony, administratorzy mogą swobodnie je edytować.

Siódma wersja OwnClouda to także poprawki w pluginie do obsługi Active Directory i LDAP, które powinny zwiększyć wydajność i kompatybilność z tego typu rozwiązaniami. Istotna funkcja to możliwość zaszyfrowania danych. Znajduje się ona w fazie testowej. Najlepiej więc posługiwać się nią z dużą ostrożnością, bo sami autorzy proszą, aby sprawdzać, czy po operacji zaszyfrowania, a potem deszyfrowania, dane w ogóle będą nadawały się do użytku. Cała aplikacja powinna działać zauważalnie szybciej dzięki zastosowaniu statycznych plików CSS i JavaScript. Dzięki nowemu mechanizmowi równoległego pobierania i wysyłania danych szybsza powinna być również synchronizacja pomiędzy aplikacjami klienckimi a serwerem.

Jak już wspomniano, nowa wersja znajduje się póki co w fazie beta. Jej używanie nie jest zalecane w środowisku produkcyjnym, bo wiele z wspomnianych funkcji może jeszcze zawierać błędy. Same możliwości są natomiast imponujące i mogą przekonać do siebie wielu użytkowników. Do instalacji ownCloud wymagany jest hosting z interpretatorem PHP w wersji co najmniej 5.3.8 i kilkoma niezbędnym modułami, a także bazą danych SQLite, PostgreSQL lub MySQL/MariaDB. System operacyjny oraz serwer www nie mają większego znaczenia, autorzy chwalą się, że oprogramowania można użyć nawet np. łącząc w sobie prosty serwer httpdx z Windowsem 95. Zapraszamy do testowania, być może okaże się to opcja znacznie lepsza niż popularne dyski internetowe.

© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.