r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Trzy pakiety 3D to za dużo, Autodesk kończy więc z Softimage

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Należący do firmy Autodesk pakiet Softimage (wcześniej znany jako Softimage|XSI) jest narzędziem dobrze znanym osobom zainteresowanym grafiką 3D. To jeden z najpotężniejszych pakietów do modelowania, renderowania i animacji, wykorzystywany w produkcjach reklamowych, grach wideo i filmach, w tym takich hitach jak Predators, District 9 czy Elysium. Niestety jasne już jest, że narzędzie nie ma przyszłości. Obecny właściciel, który w 2008 roku kupił Softimage od Avida za 35 mln dolarów, nie będzie już dalej inwestował w jego rozwój.

Z żalem informujemy, że następna wersja, Softimage 2015, będzie wersją ostatnią. Ta ostatnia wersja zostanie wydana 14 kwietnia 2014, Autodesk będzie świadczył dla niej wsparcie do 30 kwietnia 2016 roku – komunikat o takiej treści pojawił się w zeszłym tygodniu na stronach Autodeska, potwierdzając plotki, które krążyły w społeczności użytkowników Softimage od kilku miesięcy.

Decyzja o zabiciu Softimage wydaje się być podyktowana wyłącznie pobudkami marketingowymi. Autodesk dysponuje obecnie aż trzema wzajemnie konkurencyjnymi pakietami 3D. Jego 3ds Max, Maya i Softimage walczą w praktyce o tego samego klienta, gotowego wyłożyć kilka tysięcy dolarów na licencję za profesjonalne narzędzie do tworzenia trójwymiarowej grafiki. Oczywiście w oficjalnym komunikacie decyzję przedstawia się jako podjętą dla dobra klientów. Autodesk mówi o konieczności pogodzenia nakładów na inwestycje z potrzebami sygnalizowanymi przez rynek, by szybciej wprowadzać bardziej innowacyjne produkty.

r   e   k   l   a   m   a

Nikogo zainteresowanego tematem porzucenie Softimage nie powinno zresztą dziwić. Sygnałem ostrzegawczym powinno być porzucenie w zeszłym roku, wraz z wydaniem Softimage 2014, popularnego darmowego narzędzia do tworzenia modów do gier na silniku Source i Unreal – Softimage Mod Tool. Sam Autodesk w ostatnich czasach wkładał też znacznie więcej środków w promowanie Mayi i 3ds Maxa, narzędzi kupionych kilka lat przed nabyciem Softimage.

Kupić licencje na Softimage będzie można tylko do 28 kwietnia tego roku. Użytkownicy porzucanego pakietu nie zostaną na lodzie – firma oferuje im darmową migrację na licencje 3ds Maxa lub Mayi, pozostawiając póki co możliwość korzystania z Softimage w razie takiej potrzeby. Wybór zamiennika zależeć ma od konkretnych potrzeb – 3ds Max przedstawiany jest jako pakiet do modelowania, animacji i renderingu, rozwijany pod kątem potrzeb twórców gier (obsługa shaderów DirectX 11) i filmów, podczas gdy Maya określana jest jako kompleksowe narzędzie do animacji, modelingu, symulacji i renderowania na rozszerzalnej platformie.

Niejeden miłośnik Softimage może się zastanawiać, czemu Autodesk nie zdecydował się sprzedać niechcianego pakietu, zamiast kończyć z nim w taki sposób. Odpowiedź udzielona podczas konferencji prasowej rozwiewa wszelkie wątpliwości – chodzi wyłącznie o patenty związane z technikami 3D. Oddanie Softimage konkurencji jest niemożliwe, gdyż dziś zbyt wiele powiązanej z tym programem własności intelektualnej wykorzystywane jest w pozostałym oprogramowaniu Autodeska.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.