Unia podtrzymuje karę dla Microsoft

23.12.2004 14:34, Autor: Kamil Cybulski (Cebula), Kategoria: News
NewsImage

Unijny sąd podtrzymał karę nałożoną na giganta przez Komisję Europejską. Microsoft po raz pierwszy w swojej historii zostaje zmuszony do sprzedaży okrojonej wersji swoich programów i do podzielenia się sekretami z konkurentami oprócz tego musi zapłacić 497 mln euro.

Nadużycie dominującej pozycji rynkowej przez Microsoft - zdaniem Brukseli - miało dwojaki charakter: system operacyjny Windows był sprzedawany obowiązkowo razem z odtwarzaczem Windows Media Player (WMP), przez co konkurencyjne produkty (np. RealPlayer firmy RealNetworks) traciły rację bytu, bo ludzie ze zwykłego lenistwa nie chcieli ich instalować; firma nie ujawniała informacji o tym, w jaki sposób serwery komunikują się z jej systemem Windows. Z tego powodu programy serwerowe konkurencji były mniej wydajne.

Niewątpliwie unijna interpretacja jest dość kontrowersyjna, czy zakaz dodawania pewnych elementów bądź funkcjonalności jest uczciwym posunięciem? Na pewno zdania są różne, czemu jednak nikt nie zaatakował systemowego kalkulatora, czyżby lobby producentów komputerowych kalkulatorów jest za słabe ;-)

Sprawa jednak niewątpliwie nie jest ostatecznie rozstrzygnięta, istnieje jeszcze możliwość odwołania do prezesa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Więcej na ten temat przeczytać można na łamach portalu Gazeta.pl.

Źródło: Gazeta.pl
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (17)  

Avatar
Knapsu (niezalogowany) | 23.12.2004 15:05#1

W ramach wyjaśnienia tych "kontrowersji" i odniesienia do systemowego kalkulatora. Kalkulator *można* wyrzucić z systemu albo poprzez 'Dodaj/usuń prgramy' albo zdefiniować to od razu przy tworzeniu instalacji nienadzorowanej Windows ('winnt.sif'). WMP to moim zdaniem niesamowity syf (no może poza wersją 10 którą już daje się używać jakoś normalnie) który zamula tylko system, tak samo jak ta niesamowita przegladarka internetowa Microsoftu.

Proszę nie mylić *możliwości wyboru* z *przymusem*.

Avatar
Kendo (niezalogowany) | 23.12.2004 15:40#2

Dla mnie w WinXp mogliby usunąć oprócz WMPlayer ,IE MoveMaker, MSN Mess, wtedy bedzie OK.

Avatar
antysocjalista (niezalogowany) | 23.12.2004 15:45#3

dla mnie to jest KOMUNA !! ue stosuje zasade dac wszystkim po rowno (zasade typową dla KOMUNIZMU), dziekuje nie myslacym polakom ze nas do tego wpakowaliscie teraz wszyscy bedziemy miec jednakowe pensje, podwyzki, software (oczywiscie tylko z ue)

Avatar
hahahahah (niezalogowany) | 23.12.2004 16:39#4

jak winda bedzie kosztowac 200zl to ja kupie
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):)(:):):):):):):)

Avatar
Cebula (niezalogowany) | 23.12.2004 21:19#5

Zaręczam, że nie jestem miłośnikiem monopoli ale interpretacja unijna problemu jest dla mnie żenująca. Wg mnie Knapsu nie ma racji, nie ma mowy o przymusie. Wybór jednak następuje już w momencie wybrania systemu. Wybierasz taki, a nie inny system z różnych powodów. XP ma wbudowanego firewalla również można ich o to oskarżyć jeśli by natomiast firewalla nie było można by powiedzieć, system nie jest bezpieczny... Bzdurą jest wciskanie producentowi na siłę zakazu tworzenia w ramach swojego produktu własnych rozwiązań. To tak jak by ktoś kazał producentowi monitorów kupować przycisk power od zewnętrznej firmy, a nie instalować własny. To jest zwalcznie monopolu absurdalnymi zasadami rynkowymi. Te postanowienia świadczą jedynie o totalnym braku koncepcji na walkę z monopolem. Jak nie ma koncepcji na gmeranie w rynku to lepiej zostawić go samemu sobie. W długim okresie czasu rynek sam sobie poradzi. Pierwiosnkami tego są choćby takie rozwiązania jak Linux czy Firefox. Jeśli chodzi o WMP to mimo, że nie jest to mój ulubiony odtwarzacz sądzę, że powinien się w systemie znajdować. Trzeba pamiętać jak multimedialne stałe się komputery i jak wielu jest użytkowników o minimalnej wiedzy informatycznej. Mają komputer z preinstalowanym systemem i mogą po prostu odtworzyć plik multimedialny, a nie patrzeć w komunikat informujący o braku możliwości otwarcia pliku z nerwicą na twarzy. Nie każdy wie co, jak i kiedy należy instalować. Uważam, że jedynym sposobem na monopol jest lepszy produkt.

Avatar
X (niezalogowany) | 23.12.2004 21:38#6

Przestań ściemniać Cebula. Znowu PRek brzmiący jak pod dyktanto Microsoft Polska... Albo to zadziwiającym zbiegiem okoliczności coś Ci umknęło.
Jakbyś nie doczytał uzasadnienia, to chodzi o *nadużycie pozycji dominującej*. Microsoft wykorzystał swoją pozycję w systemach operacyjnych, aby zdobyć rynek odtwarzaczy multimedialnych. To samo zresztą było w przypadku przeglądarek internetowych. Więc przestań płakać jaki to biedny MS, że ktoś im włazi z butami w ich wspaniałomyślną i jakże uczciwą strategię rozwoju produktów. Phi...

Avatar
Knapsu (niezalogowany) | 24.12.2004 11:31#7

Do Krendo:
Zgadzam sie z Tobą. Sam mam odchudzonego Windowsa XP o te składniki i jeszcze troche innych rzeczy (np. OE oraz niepotrzebne usługi systemowe). Polecam narzędzie nLite. Z pewnością doznasz szoku jak zobaczycz z jaką szybkościa to wszystko dziala bez takiego IE na pokładzie :-).

Do antysocjalisty:
Ja bym tego komuną raczej nie nazwał. Z sytuacją niczym za komuny mielibyśmy gdyby produkt który klient może wybrać (a nie musi) jest celowo zastępowany przez inny, często gorszy. UE chce ukarać Microsoft za celowe zwalczanie konkurencji poprzez chamskie zagrywki takie jak wymuszanie na użytkowniku by używał tylko ich produktu (żadnych opcji wyboru), sprawienie by produkty konkutrencyjne były niekombatybilne z systemem Windows oraz kampanie dezinformacyjne mające na celu zniszczenie konkurenta. Taka nieuczciwa walka jest przestępstwem.
Jeszcze jedna drobna uwaga. Na jednym z for spotkałem się z porównaniem tego co robi Microsoft do faszyzmu gdyż robią wszystko by być jedynym producentem oprogramowania na świecie.

"Mówisz partia, myślisz Lenin" -> "Mówisz odtwarzacz, myślisz WMP" :-/ Mi sie by to nie podobało. A tobie?

do Cebuli:
"Wybór jednak następuje już w momencie wybrania systemu."
Wybranie systemu operacyjnego nie powinno sie wiązać z oprogramowaniem które na nim ma być używane. Zgadzam sie z Tobą, że odtwarzacz multimediów powinien być dołączany do OS'a tak jak przeglądarka internetowa, ale to my powinniśmy decydować czy ją chcemy czy nie, a nie być zmuszonymi do jej używania. Jak klient może używać innego odtwarzacza skoro Microsoft blokuje na siłę odinstalowanie WMP jak i robi wszystko by produkty innych firm działały jak najgorzej. Powinien być wybór komponentw podczas instalacji systemu.

"W długim okresie czasu rynek sam sobie poradzi"
Z czasem to nastąpi ale ile lat będziemy wstecz z technologią? Proszę pamiętać, że to właśnie konkurencja ze strony Linuxa zmusiła Microsoft do polepszenia swojego produktu, w elekcie czego Windows 5.x jest zancznie lepszy od starszych wersji.

Z jednej strony uważam, że kara nałożona na Microsoft jest trochę za duża, ale jak tylko pomyśle o tym jakie zacofanie w rozwoju multimediów zafundował nam wszystkim Microsoft to mi przechodzi. Na temat "promowanego" formatu (czytaj: wciskanego ludziom) zachęcam do przeczytania mojego komentarza na http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=15&n=1511#komentarz oraz popytać się na forach związanych z muzyką i kodekami dlaczego większość z userów tak nie lubi tego "wypromowanego" formatu.

Proszę nie zapominać że to co zrobił Gigant z Redmond jest *PRZESTĘPSTWEM* (niszczenie innych firm).
Zamiast od razu krytykować UE, należało by sie najpierw zastanowić *DLACZEGO* Microsoft ma umożliwić użytkownikom wybór.

Avatar
Marix (niezalogowany) | 25.12.2004 11:12#8

Głupoty opowiadacie ze Microsoft to shit, posługujecie sie naginanimi stereotypami i sami zazdrościcicie ludziom pracującym w micosofcie.

Sam Windows Media Player bije na głowe Winamp Real Player itd.

Co do windowsa... to jakby byl za 200 zl to by bylo 50% mniej kopii pirackich.

Co do dodawania skadnikow firmy microsoft do systemu opeacyjnego to dlaczego nie????????

Nikt Wam nie każe kupować Windowsa, poza tym przeciez micosoft to same dziurawe programy to o czym wy w ogole rozmawiacie?

Avatar
Alexis (niezalogowany) | 25.12.2004 15:34#9

Windows to najlepszy system operacyjny na swiecie
Pingwiny i im podobne to zacofanie i ciemnogrod.
Ale jesli ktos chce uzywac Linshita i firefoxshita to na zdrowie. Komisja Europejska to biurokracja do kwadratu i dlatego Europa jest zapozniona cywilizacyjnie do USA o 10 lat.
WINDOWS FOREVER

Avatar
Goscu (niezalogowany) | 26.12.2004 1:42#10

Alexis, zapomniałeś jeszcze dodać że kochasz Pana BG z M$. Jeśli sądzisz że Windows to nalepszy system na świecie to nie mam zamiaru z tobą dyskutować. Taki masz gust.
Używam linuksa od dwóch lat i a partycje windows skasowalem już dawno. Nie wiem co to sa wirusy i programy antywirusowe. Owszem użytkownicy "najepszego systemu na świecie przysyłaja mi wirusy na poczte ale mój zacofany Linux działa nadal. Bo te wirusy nic nie robia mojemu zacofanemu systemowi. Jeszcze dodam, że przez te dwa lata raz udało mi sie zawieść linuksa ( wyciągnąlem taśmę od dysku w pracującym kompie). No ale taki jest mój gust
Alexis gratuluję bogactwa bo jak sądze jesteś użytkownikiem legalnego systemu operacyjnego. A jak masz licencje OEM to ja dokladnie przeczytaj, bo jak wymienisz kompa to pewnie bedzesz musiał kupić następna wersję systemu.
Mnie nie stać na "najlepszy system na świecie".
Jeszcze słówko do Antysocjalisty:
W komuiźmie nie było zasady "wszystkim po równo". Głowna zasada komunizmu to " KAŻDEMU WEDUG POTRZEB"
pozrawiam.

Avatar
urys (niezalogowany) | 27.12.2004 13:17#11

Owieczna walka Windowsa z Linuksem nawet wdarła się tu.

Ja używam Linuksa FC2 i nie myślę tego zmieniać. Również jak Goscu nie pamiętam co to wirus.

Wydaje mi się że to nawet Windows jest zacofany w stosunku do Linuksa. I powiem jedno że boję się ze biurokraci położą łapę na środowisku Open Sorce.

Wydaje mi się że lobbyści MS muszą tam w Brukseli nieźle mieszać. Pachnię to łapówką choć oczywiście to jest tylko moje zdanie i nie mamy dowodów.

RENCE PRECZ OD PROGRAMÓW OPEN SORCE

Avatar
Ryan (niezalogowany) | 28.12.2004 3:42#12

Wszystkim przeciwnikom WMP chciałbym tylko zwrócić uwagę, że większość playerek do filmów dostępnych na platformę Windows wykorzystuje kontrolkę Active-X dostarczaną wraz z WMP do odtwarzania.

Brak WMP oznacza koniec BestPlayera, AllPlayera i im podobnych. Uchowa się jedynie MPlayer (port z linuksa) i bodaj BSPlayer. C'est la vie...

Avatar
Knapsu (niezalogowany) | 28.12.2004 11:56#13

Dodam, że innymi godnymi plecenia odtwarzaczami (a nie nakładkami na Media Playera) są CinemaPlayer (mój ulubiony) oraz Crystal Player. Brak WMP wcale nie jest jakimś wielkim problemem ;-) . CinemaPlayer + filtry ffdshow + kilka co ważniejszych kodeków (xvid, ac3, ogg) i oglądanie filmów stanie się bezproblemowe.

CinemaPlayer -> http://cinemaplayer.prv.pl/

Avatar
Do: antysocjalista (niezalogowany) | 30.12.2004 19:32#14

Nie myl pojęć socjalizmu i komunizmu.

Avatar
jumix (niezalogowany) | 10.01.2005 10:21#15

Doinstalowałem sobie WMplayer 9 bo chciałem sprawdzić co się w nim poprawiło i tu się złapałem - nie ma deinstalatora do niego. W dodaj/usuń też go nie ma. Jest to wciskanie czegoś na siłę i w tym Microsoft jest dobry. Na drugim dysku mam linuxa i z tym systemem nie miałem jeszcze problemu. Tak więc podzielam zdanie większości kolegów co do windy... owszem ale nie za taką cenę. Jak Microsoft zmądrzeje co do ceny swego produktu - ja im za to badziewie mogę zaproponować góra 200 zł - oraz poprawi w końcu windola by można było normalnie na nim pracować to może kiedyś kupię. Na razie linux i tylko linux. Ci co twierdzą inaczej po prostu słabo znają systemy albo wcale bo na windzie mogą się bawić głównie dzieci bo nie wspomnę o problemach z pracą systemu (niebieskie ekrany, wieszanie itd) :)

Avatar
Al (niezalogowany) | 17.01.2005 9:55#16

jumix wykasuj windowsa.on nie jest dla ciebie.po co ci ten stres.chociaz jak przeczytalem dokladniej twoj post to mam watpliwosci czy ty xp wogole na oczy widziales.
Chyba tylko w kawiarence internetowej....
Niebieski ekran i wieszanie,stary ty jednak nigdy nie miales xp,nie pisal bys takich glupot

Avatar
!defiX (niezalogowany) | 05.06.2006 13:00#17

a ja mam linuxa i jestem z tego dumny :)


Ps: jak Wingroza będzie kosztować 1 zł to też ją kupie

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av