r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Vulkan API pozwoli na płynną emulację PlayStation na słabym sprzęcie

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Specyfikacja API Vulkan jest na rynku już od jakiegoś czasu, niestety gier napisanych na Vulkana wciąż jak na lekarstwo, DirectX 12 zdecydowanie tu wygrywa. Niestety, bo ten niskopoziomowy interfejs grafiki pozwala wycisnąć całą moc tkwiącą nawet w słabszym sprzęcie, nie tylko w pecetach z Windowsem 10. Zainteresowanie Vulkan budzi za to wśród niezależnych deweloperów. Widać to dobrze po staraniach twórców libretro, platformy emulacji przede wszystkim dla klasycznych konsol.

Emulacja Nintendo 64 była do tej pory w libretro bardzo trudną sprawą – zastosowany w tej konsoli czip graficzny RDP był znacznie trudniejszy do software’owego odtworzenia, niż inne GPU, uzyskanie znośnej szybkości było praktycznie niemożliwe bez wykorzystania najbardziej wydajnych kart graficznych. Do tego dochodziła konieczność stosowania wielu specyficznych dla gier hacków i obejść, a efekt i tak nie był zadowalający, sporo tu brakowało.

Sytuację znacząco zmieniło stworzenie przed załogę libretro nowej wtyczki N64, w której wysokopoziomową emulację RDP zastąpił właśnie Vulkan API. Było to przeniesienie software’owego potoku renderowania Angrylion, z wykorzystaniem techniki obliczeń asynchronicznych. Pozwoliło to uzyskać akceptowalną płynność gier nawet na relatywnie słabym sprzęcie.

r   e   k   l   a   m   a

Teraz deweloperzy projektu poinformowała o daleko posuniętych pracach nad wykorzystaniem interfejsu Vulkan w rdzeniu Beetle PSX, będącym portem emulatora Mednafen PlayStation na platformę libretro. Na YouTube opublikowano klipy wideo przedstawiające działanie na nowym rdzeniu takich gier jak ChronoCross, Vagrant Story i Silent Hill.

Do finalnej wersji jeszcze daleko, ale to bardzo ważny krok w dziedzinie emulowania klasycznego PlayStation. Współcześnie wykorzystywany renderer GL w popularnym ePSX-e wygląda kiepsko, i nie radzi sobie za dobrze z efektami blendingu, właściwie wiele gier wymaga specyficznych dla nich modyfikacji. Libretro z Vulkanem co prawda nie pozwoli na swobodne uruchamianie takich tytułów na Raspberry Pi (niestety, układ graficzny Broadcoma nie nadaje się do tego), ale za to otworzy drogę do płynnej emulacji na nowych smartfonach z Androidem 7 – gdzie Vulkan jest już domyślnym interfejsem grafiki.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.