r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

W szwajcarskim Sion już wiosną na ulice wyjadą samosterujące autobusy

Strona główna AktualnościSPRZĘT

O ile na kontynencie amerykańskim firmy rozwijające samosterujące samochody mogą się pochwalić co najmniej kilkoma spektakularnymi i zakończonymi sukcesem testami, o tyle na Starym Kontynencie sytuacja prezentuje się nieco ubożej. Wkrótce, z inicjatywy niewielkiego startupu BestMile założonego przez absolwentów Uniwersytetu w Lozannie, ma się to jednak zmienić – na szwajcarskie ulice wyjadą pierwsze samosterujące autobusy.

Rzecz jasna nie w całym kraju. Obszar, na którym już wiosną przyszłego roku przeprowadzane będą testy, to zabytkowa część miasta Sion położonego około 80 km w linii prostej na południowych zachód od Lozanny. Sion, mimo tego, że jest stolicą kantonu (szwajcarska jednostka terytorialna odpowiadająca województwu), ma zaledwie 30 tysięcy mieszkańców. Starówka przyciąga jednak wielu turystów, co wydaje się świetnym poligonem doświadczalnym dla samosterujących autobusów.

Za dostarczenie elektrycznych pojazdów odpowiedzialna będzie francuska firma Navya, zaprojektowane i wyprodukowane przez nią autobusy są w stanie pomieścić dziewięciu pasażerów. Na wspomnianym startupie spoczywać będzie natomiast zapewnienie oprogramowania, które pozwoli na synchronizacje pojazdów z miejskim systemem nadzoru nad ruchem.

r   e   k   l   a   m   a

Pojazdy będą nie tylko dysponować mapą rejonu objętego testami, ale także szczegółowymi informacjami na temat organizacji ruchu w zabytkowej części. Ta zaś, biorąc pod uwagę, że Sion już w I w. przed Chrystusem było stolicą regionu, bywa skomplikowana. Programiści wzięli także pod uwagę fakt, że pojazdy mają nie tylko służyć możliwie najszybszemu przewożeniu osób, ale także dostosować prędkość przejazdu do umiejscowienia obiektów zainteresowania turystów.

Podczas pierwszych testów na drogi wyjadą dwa samosterujące autobusy. Mimo tego, że w ruchu będą one całkowicie autonomiczne, to BestMile będzie nadzorować i analizować przejazdy w czasie rzeczywistym, co ma szybko usprawnić działanie autobusów.

Przedstawiciele BestMile nie wspominają na razie o ewentualnym powiększeniu zasięgu autobusów po przeprowadzeniu testów, co nie dziwi biorąc pod uwagę, że jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie realizowane przez firmę. Podkreślają oni jednak, że ich celem nie jest zastąpienie samochodów sterowanych przez ludzi całkowicie, a samosterujące autobusy mają znaleźć zastosowanie zbliżone do tego w Sion.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.