Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Wielka aktualizacja Project Spark - wersja dla Xbox, integracja z OneDrive i nie tylko

Project Spark zbliża się wielkimi krokami do dnia premiery. Dziś wersja beta pojawi się na konsoli Xbox One i będzie można w końcu wypróbować mechanizm motion capture w 3D za pomocą Kinecta. Będzie można nagrać za pomocą ciała dodatkowe animacje dla postaci a nawet mimikę twarzy łącznie z dialogami. Nowa wersja pojawiła się także wczoraj dla Windows tak by całość wzajemnie współpracowała. Projekt Spark coraz bardziej się rozkręca. Pomimo że to wciąż wczesna faza bety to jest już 250 tysięcy graczy i udostępniono publicznie 6 tysięcy projektów z których coraz więcej zaczyna wyglądać bardzo ciekawie. Wczoraj grałem w GearHead i jestem pod wrażeniem jak ktoś fajnie zaprojektował tą grę. Jej fragment pojawia się w najnowszym klipie prezentującym prace społeczności Spark. Jeszcze nie przetestowałem całości nowej wersji więc wypiszę tylko te zmiany które od razu zauważyłem

Integracja z dyskiem OneDrive

Wcześniejsze wersje beta edytora Project Spark przechowywały projekty lokalnie na komputerze. Było to utrudnieniem ponieważ przeniesienie projektu z jednego komputera na drugi wymagało udostępnienia go na chwilę publicznie i ściągnięcie na drugi komputer. W wyniku powstawały dwie lokalne kopie pozbawione wspólnego wersjonowania. Na szczęście ten etap testów beta już został zakończony i od teraz każdy nasz projekt jest zapamiętywany w chmurze na dysku OneDrive. Mamy do projektów dostęp na dowolnym naszym komputerze oraz na konsoli. To spore ułatwienie dla osób wspólnie tworzących większe projekty lub gdy ktoś kogoś uczy programowania. Jeżeli używamy w tym celu wspólnego konta to od teraz możemy łatwiej współpracować na odległość. Oczywiście jest to rozwiązanie tymczasowe ponieważ pełna obsługa współpracy wieloosobowej oraz gry wieloosobowej jest w przygotowaniu. Zgodnie z zapowiedziami powinna się pojawić gdy gra będzie bliżej finalnej premiery

Stabilność, wydajność oraz poprawki

Edytor jak na wersję beta działał do tej porty całkiem stabilnie. Szczególnie w styczniu całość działała poprawnie i jedynie interfejs użytkownika oraz menu było bardzo wolne. W lutym była niestety regresja i pojawiły się kłopoty z pierwszym uruchomieniem które potrafiło zawiesić aplikację, trudno było się też zalogować. Ten niestabilny stan trwał przez ostatnie 3 tygodnie. Nowa wersja dla Windows udostępniona wczoraj działa dużo, dużo lepiej. Interfejs użytkownika po raz pierwszy można nazwać płynnym i działa on bardzo szybko. Sama gra także znacznie przyspieszyła co jest szczególnie zauważalne w przypadku dużych i złożonych poziomów. Lepiej działa także detekcja kolizji oraz fizyka. Już praktycznie nie ma sytuacji że rzucane przedmioty częściowo wbijają się w ukośną podłogę co często zdarzało się we wcześniejszej becie.

Pliki pomocy

Nadal w wielu miejscach brakuje plików pomocy dla edytora Kodu ale takich miejsc jest znacznie mniej. Sprawdziłem kilka swoich skryptów i w miejscach w których wiedziałem że wcześniej były puste strony pomocy pojawiła się treść oraz przykłady. Przydałoby się jednak więcej plików pomocy tak by każdy mógł łatwiej zrozumieć jak programować w Kodu. Sam nie wiem jak z niektórych elementów korzystać choć spędziłem nad tym edytorem już trochę czasu.

Obsługa gamepadem

Project Spark najwygodniej obsługuje się za pomocą gamepada z Xbox 360. Dzięki temu możemy znacznie wygodniej modelować przestrzeń 3D niż za pomocą myszki. Jednak we wcześniejszych wersjach było kilka miejsc jak np. strony pomocy gdzie gamepad nie działał i trzeba było sięgnąć po myszkę. Na szczęście to poprawiono. Teraz dowolne miejsce aplikacji jest dostępne a na dodatek przy każdej opcji pojawiają się podpowiedzi pokazujące który klawisz należy nacisnąć by wejść w daną opcję. Jedynym elementem który nie jest możliwy aktualnie do obsługi z pada jest nazywanie zmiennych co trzeba zrobić z klawiatury. Podejrzewam że w przypadku Xbox One będzie podobnie ponieważ konsola obsługuje bezprzewodowe klawiatury

Motion capture w 3D za pomocą Kinecta

Najważniejszą nowością jest dostępny w wersji konsolowej pełny mechanizm motion capture. Sam go jeszcze nie sprawdzałem ale z zapowiedzi oraz wczesnych prezentacji wiadomo że będzie on umożliwiał nagrywanie ruchu postaci oraz mimiki twarzy. Podejrzewam że w aktualnej wersji będzie to tylko jedna postać ponieważ wynikową animację przypisujemy do wybranej postaci a nie całej sceny. Ale w przyszłości może się to zmienić bo Kinect obsługuje do 6 postaci poruszających się jednocześnie. Byłoby fajnie móc zrobić nie tylko pojedyncze animacje które następnie trzeba poskładać ale całe sekwencje dialogów itp. Nic nie buduje tak klimatu jak dobre sekwencje motion capture czego przykładem mogą być gry takie jak Uncharted, Tomb Raider lub Ryse. Chyba najbardziej klimatycznym filmikiem w Ryse była scena z wyrocznią - na tym wideo w 6 minucie.

Co dalej?

Ujawniono też kilka elementów które pojawią się w kolejnej wersji beta. Jedną z najciekawszych wydaje się zwiększenie liczby miejsc w których można do postaci przypisywać dodatki. Aktualnie takich miejsc jest 9 (dłoń, przedramię, tułów, stopa itp.) ale już w kolejnej wersji ma zwiększyć się do 18 (uda, ramiona itd.). To pozwoli na lepsze tworzenie nietypowych postaci w grze ponieważ będzie można przypisać poszczególne przedmioty do dowolnego wektora ruchomego a sam model bazowy postaci ukryć. Dzięki temu nietypowe postacie będą się animowały lepiej niż teraz. Przykładowo będzie można zrobić postać jak z gry Knack z konsoli PlayStation 4.

Kurs dla początkujących

Każdego kto chciałby nauczyć się tworzyć gry w Project Spark ale nie wie jak zacząć zapraszam do kursu który przygotowałem w styczniu. Mam nadzieję że w tym miesiącu uda mi się przygotować kolejne lekcje

Od dziś Project Spark jest dostępny dla każdego za darmo

Od 18 marca 2014 nie są wymagane klucze beta. Każdy może ściągnąć aplikację i tworzyć własne gry bez potrzeby wcześniejszej rejestracji. Zlikwidowano także abonament Spark Time który wcześniej ograniczał możliwość grania w gry używające DLC. Teraz każdy może grać we wszystko za darmo nawet jeżeli nie odblokował samemu zawartości DLC.

Project Spark - Sklep Windows 8.1

Na potrzeby tego kursu założyłem dodatkowe konto w grze gdzie będę publikował kod dla poszczególnych lekcji. Aktualnie są tam tylko najnowsze lekcje. Zapraszam. SatiricalCrab94.

 

porady programowanie gry

Komentarze

0 nowych
gowain   19 #1 04.03.2014 15:06

Z tym motion capture zapowiada się genialnie, ciekawe tylko jak to będzie w rzeczywistości wyglądało, ale i tak projekt robi na prawdę wrażenie.

GameDev   4 #2 04.03.2014 15:12

Z tego co pokazywali pół roku temu to będzie nagrywanie pojedynczych postaci i dialogów. Takie animacje będzie można nazwać i używać w grze. Wersja dla konsoli powinna się pojawić lada chwilę. Autorzy mają też zrobić prezentację nowych funkcji na Twitch. Jak będzie gotowe nagranie z tej sesji to zaktualizuje artykuł.

GameDev   4 #3 05.03.2014 08:12

@gowain

Dodałem wideo z Twitch z wersji Xbox One. Jest tam prezentacja tych mechanizmów do tworzenia własnych animacji za pomocą Kinecta.