r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Windows 10 będzie wspierał asm.js: pomysł Mozilli na wydajny kod w przeglądarce naprawdę się przyjął

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Niecałe dwa lata temu Mozilla zaprezentowała swoją odpowiedź na google'owego Native Clienta – nowy-stary język programowania dla przeglądarek, asm.js, będący ściśle zdefiniowanym podzbiorem JavaScriptu. Kod wynikowy w asm.js nie jest pisany ręcznie, to wynik przekształcenia kodu C/C++ przez skrośny kompilator Emscripten. Efekty są niesamowite, wydajność aplikacji webowych w asm.js zbliżyła się do wydajności aplikacji natywnych, o ile uruchomić je na wspierającej niezbędne optymalizacje silnika skryptowego przeglądarce. Pierwszy wsparcie zapewnił oczywiście Firefox (w wersji 22), z czasem do projektu zdecydowało przyłączyć się też Google, wprowadzając niezbędne zmiany w Chrome 28.

Do grona przeglądarek wspierających optymalizacje asm.js dołączy domyślna przeglądarka Windows 10. Deweloperzy Microsoftu poinformowali, że idąc za wyrażonym na platformie User Voice głosem użytkowników, wprowadzi do silnika Chakra (odpowiedzialnego m.in. za uruchamianie kodu JavaScriptu w w Internet Explorerze) obsługę asm.js. Podkreślają przy tym, że sama idea nie jest im obca, zwiększenie możliwości silnika skryptowego i wydajności było głównym celem podczas prac nad Chakrą (wprowadzoną wraz z Internetem Explorerem 9).

Wygląda na to, że aplikacje w asm.js tworzone dla Firefoksa i Chrome, w szczególności silniki gier, takie jak Unreal Engine 3 czy Unity, będą działały w nowej przeglądarce Microsoftu bez konieczności jakichkolwiek modyfikacji, wykorzystywane w nich interfejsy WebGL i Web Audio albo już zostały zaimplementowane w zgodzie ze specyfikacją, albo doczekają się pełnej implementacji wraz z wydaniem Windows 10. Duże znaczenie dla deweloperów z Redmond ma jednak też fakt, że asm.js nie skreśla starszych wersji Internet Explorera, działających na starszych wersjach Windows – jako że kod ten jest po prostu podzbiorem JavaScriptu, uruchomi się (choć nie tak szybko) także w IE10 czy IE11.

r   e   k   l   a   m   a

Nie wiadomo, czy optymalizacje trafią tylko do debiutującego w Windows 10 Spartana, czy też także do towarzyszącego mu w imię zachowania kompatybilności Internet Explorera 12, choć należy sądzić, że tak – silnik skryptowy to coś, co obie przeglądarki miałyby w pełni współdzielić (w przeciwieństwie do silnika renderującego, Spartan ma korzystać z jego „odchudzonej” wersji).

Dla Mozilli to wielki sukces. O ile Google nie zdołało do swojego Native Clienta przekonać żadnego innego producenta przeglądarek, to asm.js okazuje się być drogą akceptowalną dla wszystkich. Możliwość uruchamiania z niemal natywną szybkością kodu przetłumaczonego z C/C++ bezpośrednio w najpopularniejszych przeglądarkach zainteresuje przede wszystkim producentów bardziej wymagających gier indie, poszukujących alternatywnych platform dystrybucji swoich tytułów. WWW jako taka platforma jest o tyle atrakcyjna, że pozwala pominąć wszystkich pośredników – jedyne co jest potrzebne, to strona internetowa z kodem gry i odwiedzający ją użytkownik.

Oczywiście możliwości asm.js nie kończą się tylko na grach – dobrym przykładem tego, na co język programowania Mozilli pozwala aplikacjom webowym może być choćby eksplorator fraktali HTML5Fractal, z którego w przeglądarkach bez wsparcia dla asm.js praktycznie nie da się korzystać.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.