Windows 8 z nowym sposobem wymiany danych między programami

25.09.2011 1:21, Autor: Grzegorz Niemirowski (gniemirowski), Kategoria: News
NewsImage

Podczas konferencji BUILD 2011 Microsoft zaprezentował nowy sposób wymiany danych między aplikacjami, jaki zostanie zaimplementowany w Windows 8.

Nowy kanał komunikacyjny nosi nazwę Windows Share i jest swego rodzaju ulepszonym schowkiem. Umożliwia on przesyłanie tekstu, tekstu sformatowanego (RTF), bitmap, elementów przechowujących dane (np. plików), adresów URL, treści w formacie HTML, a także danych w rozszerzalnym formacie pozwalającym przesyłać dowolne dane, np. geolokalizacyjne czy kontakty. Windows Share tym się różni od standardowego schowka, że dane są wysyłane do konkretnej aplikacji. Gdy użytkownik chce coś wysłać, wyświetlana jest lista programów, które mogą odebrać daną treść. Transfer następuje w sposób przezroczysty.

W Windows Share wyróżniane są trzy punkty biorące udział w przesyle danych: źródło, broker oraz cel. Jak łatwo się domyślić, źródło i cel to aplikacje, między którymi transmitowane są dane. Broker to element systemu operacyjnego odpowiedzialny za stworzenie listy aplikacji mogących być celem oraz poprawne przesłanie danych. Aby aplikacja mogła służyć jako źródło, musi zarejestrować się w Data Transfer Managerze. Microsoft zachęca programistów, aby dodawali tę rejestrację (oraz resztę potrzebnego kodu) w swoich aplikacjach. Dzięki temu będą mogły korzystać z nowego mechanizmu komunikacyjnego. Ponadto, dla niestandardowych danych, przesyłanych za pomocą formatu rozszerzalnego, twórcy Windows zalecają korzystanie z ustandaryzowanych formatów danych, np. z witryny schema.org. Do dyspozycji programistów chcących skorzystać z Windows Share udostępniono przestrzeń Windows.ApplicationModel.DataTransfer w Windows Runtime.

Windows Share wydaje się dobrym pomysłem ze względu na bardziej bezpośrednie z punktu widzenia użytkownika przesyłanie danych oraz zachętę do używania ustandaryzowanych formatów. Jest też proste w użyciu dla programistów. Jeśli przekonają się oni do nowego sposobu wymiany danych, wkrótce stary, dobry schowek doczeka się konkurencji.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (48)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pciproblem | 25.09.2011 6:05#1

bardzo fajna funkcja, jednak mam nadzieje że będzie można wyłączyć metro jak ktoś nie ma dotykowego ekrany bo średnio mi się to podoba na takim sprzęcie

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Kecarg | 25.09.2011 7:48#2

@pciproblem: Podobno będzie można.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Spectator | 25.09.2011 9:04#3

Nie podobno będzie można tylko już można wyłączyć metroUI.

Co do samego windows share to mi się ta opcja wogóle nie podoba, wolę klasyczny schowek. Windows share według opisu to za dużo klikania, wybierania i spełniania przez dane warunków.

Tak jak według mnie metroUI jest interesującą rzeczą godną zainteresowania i zapoznania się z tym interfejsem tak ten unowocześniony schowek jest przerostem formy nad treścią.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 25.09.2011 9:07#4

Pomysł wydaje się być ciekawy - taki szybszy D&D .

Avatar
Gość_dnia (niezalogowany) | 25.09.2011 9:14#5

Tak, racja, interfejs Metro można już teraz wyłączyć, jednak wtedy sam Windows ubożeje, tzn. dostajemy "podrasowaną" siódemkę (brak Wstążki, standardowy Menedżer zadań).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Maciej_S | 25.09.2011 10:10#6

Coś mi to pachnie znacznym spowolnieniem pracy. Ze względu na dodatkowe operacje użytkownika ale również spodziewam się "zamulania" przez system. A za godzinną prezentację podziękuję ;-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
webnull | 25.09.2011 10:17#7

Skopiowali dbusa, dodali GUI i mają wynalazek ;-)

Ogólnie to pomysł chybiony.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Skilu1 | 25.09.2011 10:25#8

Według mnie, zamiast robić Windows Share, mogliby zrobić wieloschowek jak w Office, z dodatkową opcją usuwania z niego niepotrzebnych danych w dowolnym momencie. Byłoby prościej, szybciej i lżej.

Avatar
Mortimer_Terrence (niezalogowany) | 25.09.2011 10:31#9

Jasne, Metro mozna wylaczyc, ale zostaje sie wtedy z rownie niepraktycznym i nieintuicyjnym interfejsem, ktory ledwie imituje normalny interfejs znany z 95-7 ... zamiast paska start ... METRO. Pociete funkcje i opcje interfejsu, niska responsywnosc.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
GL1zdA | 25.09.2011 10:37#10

Chyba macie jakieś lagi na łączach... To był news, ale tydzień temu.

Sam pomysł wygląda na sensowny, chociaż tam gdzie działa Ctrl+C/Ctrl+V jest raczej zbędny. Nieźle się sprawdzi, jeśli aplikacja, do której coś wysyłamy będzie np. służyła do publikacji w Internecie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
slepcu | 25.09.2011 10:38#11

poprostu cały windows 8 idzie za 'dobry 'przykładlem WIndows Phone 7 i nie bedzie opcji kopiuj/wklej. bedzie sie trzeba bardziej nameczyc.

a w windows 9 nie bedzie dzialac skrót CTRL+C i CTRL+V, bedzie trzeba wykonac magiczna kombinacje klawiszy zeby okreslic z jakiej aplikacji i do jakiej ma isc zaznaczona informacja.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 25.09.2011 11:06#12

Sposób przypomina nieco klippera, a także coś w stylu semantic menu. Semantic menu było tylko wizją - na razie dosyć odległą.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gulczkwas11 | 25.09.2011 11:22#13

spoko, tylko ja nie wiem czy to będzie tak naprawdę użyteczne

Avatar
@webnull (niezalogowany) | 25.09.2011 11:49#14

Takie było moje pierwsze wrażenie również... Ciekawe by było gdyby developerzy "linuxowi" patentowali tego typu rozwiązania :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DonM$ | 25.09.2011 11:54#15

Fajnie tylko co mi po tym jak to będzie dostępne tylko na win 8, przynajmniej na razie nic nie powiedzieli o aktualizacji starszych okienek o windows runtime.

Avatar
Asmageddon. (niezalogowany) | 25.09.2011 12:24#16

Interesujące. Mogli by w linuksie coś takiego zrobić na DBusie.

Avatar
xsi (niezalogowany) | 25.09.2011 12:39#17

@DonM$
Nowe auta potrafią same zaparkować. Fajnie tylko co mi po tym skoro nic nie mówią o wprowadzeniu tego do mojego dużego fiata...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Chromowiec | 25.09.2011 12:43#18

Pytanie do osób testujących ten system.

Czy działają na nim wszystkie programy i gry jak na W7? czy jest taki problem jak był z Vistą?

Avatar
zxcV5 (niezalogowany) | 25.09.2011 12:43#19

Ho ho Micro$$ szaleje. A czy może już Windows 8 będzie posiadał hitstorię schowka? Oraz wirtualne pulpity i zakładki w eksploratorze?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gulczkwas11 | 25.09.2011 12:58#20

@Chromowiec

Te nowe działają, a wydajność jest podobna lub trochę mniejsza niż na 7 (szczególnie wersja 32 bitowa 8 zaskakuje na minus):

http://benchmark3d.com/red-orchestra-2-heroes-of-stalingrad-benchmark

http://benchmark3d.com/dead-island-benchmark

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
~~Freedom~~ | 25.09.2011 13:23#21

@slepcu

To w WP7 nie ma kopiuj/wklej...? ;)

Avatar
czekowski (niezalogowany) | 25.09.2011 13:35#22

@Freedom

Oczywiście, że nie :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
krasnal500 | 25.09.2011 13:46#23

Od prawie od tygodnia mam win8, na początku denerwował mnie wygląd metroUI, styl można oczywiście wyłączyć i ustawić taki sam jak w win7
ostatecznie zdecydowałem się testować MetroUI (po wyłączeniu praktycznie wszystkie wizualne nowości wprowadzone w win8 znikają - nowe kopiowanie/przenoszenie plików, nowy Menedżer zadań itp.)
w tym systemie zależałoby mi na wyłączenie TYLKO samego metro ekranu logowania oraz Menu start

@Chromowiec
Mam wersje x64, z tego co sam widze to gry / programy lepiej działają
np. na moim laptopie Asus K72JR (z 4 GB RAM) gra Deus EX: Human Revolution na win7 dobrze latała na rozdzielczości 1280x.. (na większej zwiechy), a tak na win8 na pełnej 1600x900 nie ma problemu

Jak na razie (jak dla mnie) największą wadą jest to że nie działają głosy do programu IVONA 2 (głos Jacek jest zainstalowany, ale w systemie programy go nie widzą)
a na win8

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TomaszPelczar | 25.09.2011 14:21#24

Lepsze, trudniejsze oraz nowoczesniejsze rozwązanie niż CISC, RISC a tym bardzie synchronized {} w Java.RMI.* ... Uznanie, napewno się przyda w wielu sprawach ...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gulczkwas11 | 25.09.2011 15:00#25

@krasnal500

są testy Deus Ex:

http://benchmark3d.com/deus-ex-human-revolution-benchmark

wynik identyczny co do 1%, może masz w 7 przysłowiowy bur** nieład :) i czas na format c: bo tak to już jest z Windowsami od zawsze że się zapychają czy to xp, 7 czy nadchodząca 8 cierpią na tą samą chorobę

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TomaszPelczar | 25.09.2011 15:36#26

Semafory od czasow Sir Profesora Dijkstry to jest nie zebra na ulicy do regualcji dla sieci ARPANET, OSPF jest nadal w formie tez by sie JEMU udalo taka CISOWO+RISCOWA sztuka !!!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
chrome_9 | 25.09.2011 18:15#27

TO NIE JEST KOLEJNY SCHOWEK :)

To implementacja modelu usługowego. Coś na co programiści czekali od wielu lat (jest to standardem w tzw. serwerach aplikacji).

O co chodzi? O to by każda aplikacja mogła rozszerzać możliwości systemu o nowe funkcje. Instalując aplikację ta rejestruje swoje możliwości jako funkcje i system wie co aplikacja potrafi. Inna aplikacja uruchomiona może odpytać system o daną funkcję i ten wyszukuje automatycznie odpowiednie aplikacje i użytkownik może z tego skorzystać.

Przykładowo instalujesz aplikację do obsługi poczty. Piszesz maila i naciskasz dodaj odbiorę. Aplikacja pyta system o kolekcję ludzi, system sprawdza jakie są zainstalowane aplikacje dostępowe. Jeżeli w systemie zainstalowana jest aplikacja Facebook, LinkedIn lub np. Nasza-Klasa to użytkownik dostaje do wyboru listę aplikacji które potrafią zwrócić listę użytkowników. Wybiera np. Facebook i dostaje listę osób z tej aplikacji, system sam uruchamia aplikację w tle i pobiera listę.

Całość odbywa się bez importowania kontaktów z aplikacji A do aplikacji B. Po prostu dwie aplikacje (usługi) współpracują razem by dostarczyć wynik. Oczywiście łańcuch współdziałających aplikacji może być dłuższy.

Tym samym im zainstalujesz więcej aplikacji tym system (oraz inne aplikacje) będą miały większe możliwości.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
chrome_9 | 25.09.2011 18:25#28

@DonM$

Starsze wersje systemu nie będą miały WindowsRuntime. To pierwsza duża zmiana w Windows od 18 lat. Do tej pory wszystkie systemy Windows bazowały na API z 1993r które od premiery WindowsNT 1.0 się nie zmieniało (tzw. Win32 + GDI).

Jak sobie wyobrażasz przeniesienia takiej zmiany na starszy system? Mniej różnic w API było pomiędzy Windows 7 a Windows XP :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TomaszK-Poz | 25.09.2011 18:52#29

@gulczkwas11
Nie pamiętam jak było w XP (nie reinstalowałem) ale wygląda na to, że w 7 zamula się konto, nie system. Po zalogowaniu się na moje konto muszę czekać dobre kilka minut aż da się pracować, włączę kupę programów i zaloguję się na inne, świeże konto - na nim system (to, co widzi klient) śmiga. Jak u nówki.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
macios4 | 25.09.2011 20:33#30

osnews.pl/windows-8-nowy-wymiar-inwigilacji/
I wszystko w temacie. CHyba nikt nie ma wątpliwości że windows to jeden wielki szpieg??

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TomaszK-Poz | 25.09.2011 20:34#31

@chrome_9
podstawowe założenia API się nie zmieniały, ale funkcji przybywało czy to przez pobranie funkcji z dll czy obiekty COM

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
aptu | 25.09.2011 20:56#32

@TomaszPelczar
Nie wiem co palisz, ale podoba mi się, podzielisz się? :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
krasnal500 | 25.09.2011 21:48#33

@gulczkwas11
instalując win8 pozbyłem się win7, dwa windows-y mi są nie potrzebne

wcześniejszy win7 był tak samo czysty jak obecny, często robię reinstalki, jeśli nie mam czasu to czyszczę go własnymi programami

mnie do windows-a trzyma to że mogę czasem zagrać w jakąś grę, tak już dawno zainstalowałbym jakiegoś linuxa (a dwóch systemów nie chce mieć)

Avatar
vi4mm (niezalogowany) | 25.09.2011 21:53#34

@TomaszPelczar
Ja też to chcę to zielsko :-)

Avatar
vi4mm (niezalogowany) | 25.09.2011 21:54#35

To co Microsoft udostępnia przypomina Funkcję "Udostępnij" w Android. Filtrowany jest typ contentu, np zdjęcie -> aplikacje do zdjęć, barcode itd.

Avatar
kk (niezalogowany) | 25.09.2011 22:15#36

nijak sie to ma do schowka..
jak dla mnie to pomysl podobny do modelu programistycznego z androida tylko z dodaniem mozliwosci przesylania dowolnych danych. generalnie kierunek dobry.. zreszta chyba jedyny aby interfejs typu metroUI byl uzyteczny.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
marcin_rom | 25.09.2011 23:45#37

beta windows 8 jest ograniczona czasowo

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
chrome_9 | 25.09.2011 23:48#38

@TomaszK-Poz

Przez 18 lat od WindowsNT system posiadał warstwy:
kernel->win32->dodatkowe warstwy->aplikacja

Teraz nowe API które się pojawiło dla aplikacji Metro to:
kernel->winRT->aplikacja

Nie ma już przestarzałego Win32/GDI. Nie trzeba zamykać nowych aplikacji by zwolnić zasoby GDI ponieważ ich nie wykorzystują. System zamraża nieaktywne aplikacje i user się nimi nie przejmuje, zasoby się nie skończą. Cała warstwa systemowa przepisana na nowo w C++ zamiast C itp

Oczywiście user nie zauważy żadnej z tych zmian (no może poza brakiem konieczności zamykania nowych aplikacji). Wszystko wygląda jak dawniej. Dla programistów to jednak rewolucja. Aplikacje będzie pisało się znacznie łatwiej niż do tej pory i będą szybsze (WinRT został zoptymalizowany pod wiele rdzeni - podstawowe funkcje są asynchroniczne)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TomaszK-Poz | 26.09.2011 0:20#39

@chrome_9
Cienko to widzę.
Po pierwsze: Win32 nie bylo az tak tragiczne. A dzieki temu mielismy dostep do WinCe..Win2000..Win2008 i Win8
Po drugie: po co rozwijac coś do C++, skoro jest Net ? Nie lepiej dystrybuować aplikacji jako jeden pakiet, ktory sie kompiluje do klasy CPU ? MS to okreslal przyszloscia a teraz miesza...
Po trzecie: kto będzie pisał w WinRT mając swiadomość, ze sie ogranicza do Win8 ? W firmach jest mnostwo WinXP.
Moim zdaniem powinien olac WinRT, rozwijac dobrze NET pod względem szybkości (automatyczne wykorzystanie GPU czy umiejetne wykorzystanie cache procesora).
Czuje, ze beda jaja (jak to bylo z NET-em). No i starym zwyczajem MS, nowa wersja biblioteki - kupuj nowe Visual Studio i znow 4k PLN w plecy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Eleks | 26.09.2011 1:29#40

Windows Share może być ciekawe, ale trzeba sprawdzić jak się to ma w praktyce. Bo jeśli rzeczywiście się okaże, że dla większości domowych użyszkodników ( głównych klientów ) funkcja będzie zbędna i niepotrzebna ( bo np. będzie nieczytelna, bądź będzie wymagała większej ingerencji zamiast prostoty ) to będzie to kopanie pod sobą dołków... Pozostaje czekać.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
aptu | 26.09.2011 1:51#41

Dodam do tego, że pisząc aplikację pod Metro za pomocą Javascriptu, HTML i CSS też korzystamy z WinRT. Takiej aplikacji nie uruchomimy na niczym poza Windows 8. To jest Mount Everest kpienia z otwartych standardów i na coś takiego mógł wpaść tylko M$ ($ jest specjalnie).

Avatar
klut (niezalogowany) | 26.09.2011 2:04#42

@aptu, co Ty czlowieku za brednie opowiadasz?

Avatar
cdd (niezalogowany) | 26.09.2011 7:52#43

To mi wygląda na następną atrapę w stylu ME lub Visty.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ryan (redakcja) | 26.09.2011 10:30#44

@czekowski: Oczywiście, że ma.

Avatar
czekowski (niezalogowany) | 26.09.2011 11:30#45

@Ryan

Masz rację.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
aptu | 26.09.2011 14:35#46

@klut
WinJS wywołuje funkcje z Windows RT, można się domyślić co to oznacza. Może ktoś kiedyś przepisze WinJS żeby nie korzystał z WinRT, a może nie. Obecnie można przyjąć, że aplikacje w JS/HTML/CSS pisane pod Metro są przywiązane do Metro i Windowsa 8.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
chrome_9 | 26.09.2011 15:23#47

@aptu

Straszysz Microsoftem tak jakby oni jedynie wiązali otwarte języki ze swoim systemem

Przecież całą tą zabawę ze sprzedawaniem aplikacji w HTML wymyśliło Google -> Chrome Web Store. Aplikacje HTML dla tego sklepu wykorzystują API z przeglądarki. Nie uruchomisz takiej aplikacji na innej przeglądarce. Zapomnij o Firefoxie, IE, Operze, Safari...

Microsoft i Google mają własne sklepy z aplikacjami. W obu pisze się aplikacje w HTML. Oba są na wyłączność. Nie wiedzę w tym nic złego. Dzięki temu aplikacje mają większe możliwości (np. AngryBirds dla ChromeWebStore działa w trybie offline)

Zyskuje użytkownik

Avatar
_asd (niezalogowany) | 26.09.2011 20:07#48

@chrome_9

nie C++, a C++/CX - a to robi nieco różnicę

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Garmin Forerunner 610

Osobisty asystent treningowy
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av