Windows Vista Anytime (Anycost) Upgrade

Windows Vista Anytime (Anycost) Upgrade

Wojciech Kowasz
01.01.1999 03:13

Kilka razy już pisałem o nowatorskimprogramie Microsoftu Windows Vista Anytime Upgrade. Program tenpojawił się wraz z debiutem systemu Windows Vista i umożliwiadokonanie bezbolesnego uaktualnienia z niższej edycji funkcjonalnejdo wyższej - trzeba zaś przyznać, że w przypadku Visty i jejczterech konsumenckich edycji jest z czego wybierać. Na początkuoferowano zakup cyfrowego klucza, którego pobranie wraz zodpowiednim oprogramowaniem skutkowało upgradem "w locie", bezkonieczności reinstalowania systemu. W lutym tego roku sytuacja tazmieniłasię i zakup uaktualnienia Anytime Upgrade wiąże się zkoniecznością czekania na przesyłkę kurierską zawierającą nośnikoraz klasyczny 25-znakowy klucz produktu. Upgrade jest jednakniemalże równie bezbolesny, tylko dłużej trwa. Można za to kupićpaczki Anytime Upgrade w sklepach, już także w Polsce.

Wydawałoby się, że to bajecznieproste rozwiązanie - nie trzeba już martwić się o to, jaki systemkupujemy np. z nowym notebookiem. Jeśli coś nam nie pasuje,wystarczy trochę dopłacić, uaktualnić i problem z głowy. Dotychczasjednak moja opinia o programie oparta była na teorii i opisach zwitryny Microsoftu. Zderzenie z rzeczywistością niestety kolejnyraz udowodniło, że nie ma róży bez kolców... W przypadku, z którym się zetknąłem zainstalowanym systemem byłWindows Vista Business w wersji OEM - kupiony z nowym komputerem.System bardzo intuicyjne oferował uaktualnienie, wystarczyłokliknąć odpowiednią opcję w panelu sterowania aby zostać szybkoprzeniesionym do strony sklepu internetowego Microsoftu na region EMEA (Europa, BliskiWschód i Afryka). Kilka wariantów uaktualnienia do wyboru - HomeBasic do Home Premium, Home Basic do Ultimate, Home Premium doUltimate oraz Business do Ultimate. Do tego kilkanaście języków inawet wersje posiadające Service Pack 1. Wszystko wyglądało dobrzedo czasu, gdy nie zerknąłem na cenę - aktualizacja z Business doUltimate kosztowała 149 euro, czyli - bagatela - jakieś 530złotych. Telefon do okolicznego sklepu komputerowego tylkopogorszył sytuację - tam to samo uaktualnienie w ramach AnytimeUpgrade kosztuje aż 570 złotych. Nie mogąc w to uwierzyć spojrzałem w cennik OEM jednego zpopularnych sprzedawców oprogramowania Microsoftu w Polsce. WindowsVista Business OEM kosztuje 450 złotych. Wersja Ultimate natomiast690 złotych. Różnica, jak nietrudno wyliczyć, to 240 złotych. Nawetuwzględniając kilkunastoprocentowy margines wahań cen u różnychdostawców, to nadal jest to dwa razy mniej niż koszt uaktualnieniaw programie Anytime Upgrade. Uaktualnienie kosztuje więc w tymprzypadku niewiele mniej, niż zupełnie nowy system Ultimate wwersji OEM. Gdyby uaktualniać Home Basic do Ultimate, to kosztuaktualnienia (213 euro, czyli 750 złotych) przewyższyłby znaczniekoszt nowego systemu. Warto też zaznaczyć, że wszystkie wersje uaktualniające (pudełkoweoraz Anytime Upgrade) systemu Windows Vista aktualizują system bezzmieniania jego warunków licencji. Oznacza to, że po uaktualnieniusystemu na licencji OEM nie nabywamy prawa licencji BOX - nadalmamy przypisaną do jednego i tego samego komputera wersję OEM, tyleże znacznie, ale to znacznie przepłaconą. Jeśli okazałoby się, że większość użytkowników na tym etapierezygnuje, nie zdziwiłbym się specjalnie. Cena jest po prostuodstraszająca. Jeśli dodać do tego fakt, że przy zakupie komputeraczęsto nie mamy żadnej możliwości zmiany edycji systemu i po prostumusimy kupić to, co producent czy sprzedawca preinstaluje, to możnasię po prostu załamać. Człowiek jest już zdecydowany, chciałbydopłacić, kupić droższą wersję niż na ulotce, ale po prostu się godo tego zniechęca. Dlaczego Anytime Upgrade jest tak drogi w stosunku do różnicy wcenach poszczególnych wersji? Bo opisywany przeze mnie system towersja OEM, a program Anytime Upgrade nie rozgranicza klientów naposiadaczy wersji preinstalowanych i pudełkowych. Pudełkowa wersjaupgrade Windows Vista Ultimate kosztuje ponad 1100 złotych, więccena Anytime Upgrade jest zachęcająca. Niestety Microsoft chyba niewziął pod uwagę, że z opcji uaktualnienia Vista-Vista najczęściejchcieliby korzystać właśnie użytkownicy OEM, a nie pudełkowi. Cidrudzy to z reguły pasjonaci i zaawansowani użytkownicy, robiąprzemyślane zakupy i najczęściej kupują od razu Ultimate. Microsoftpoza tym sam przyznaje, że BOXy to margines wyników sprzedażyWindows Vista. Wydaje mi się, że gdyby Anytime Upgrade był oferowany po"normalnych" cenach dla użytkowników OEM, to właśnie onistanowiliby zdecydowaną większość klientów tej opcji uaktualnieniai byłoby ich kilka razy więcej niż obecnie. Dzisiaj użytkownicy cisą raczej skazani na używanie tego, co już kupili. Nietrudno sobieteż wyobrazić sytuację, w której zdeterminowani klienci wymagającyniektórych bardziej zaawansowanych funkcji decydują się niestety nakorzystanie z nielegalnego oprogramowania - pomimo tego, że, ozgrozo, za swój pierwotny system OEM zapłacili już niemało.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (49)