r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Wine 1.6 wydane: użytkownicy OS-a X nie potrzebują już X11, coraz bliżej do wersji na Androida

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

16 miesięcy po wydaniu Wine 1.4, deweloperzy tego środowiska uruchomieniowego win32 dla systemów operacyjnych zgodnych z POSIX wydali stabilną wersję 1.6. Zanim mogło do tego dojść, konieczne było przygotowanie 31 wydań deweloperskich z linii 1.5. Nowa stabilna wersja to ponad 10 tysięcy zmian, dzięki którym użytkownicy Linuksa, *BSD i OS-a X zyskają możliwość uruchamiania jeszcze większej liczby programów pisanych dla Windows.

Wśród najważniejszych zmian wprowadzonych w 1.6, deweloperzy wymieniają:

  • Nowy natywny sterownik dla OS-a X (wymagana wersja 10.6 i późniejsze systemu), dzięki któremu X11 przestaje być potrzebne. Obsługuje on OpenGL, zarządzanie okienkami, schowek systemowy czy przeciąganie i upuszczanie, pozwalając posiadaczom komputerów Apple'a na korzystanie z w pełni zintegrowanego z ich systemem oprogramowania Windows.
  • Renderowanie okienek po stronie klienta za pomocą silnika DIB (czyli software'owego renderowania wywołań Windows GDI). Dzięki temu powinny zniknąć problemy z niezgodnością renderowania bitmap i zawartości okienek. Sam silnik DIB jest znacznie wydajniejszy niż w Wine 1.4, szczególnie w renderowaniu tekstu, skalowaniu bitmap, obsłudze kanału alfa i gradientów. Doczekał się też obsługi ditheringu pędzli i podpikselowego wygładzania fontów (w zgodzie z ustawieniami systemowymi).
  • Obsługę przezroczystości okienek, realizowaną zarówno przez kluczowanie kolorów jak i kanał alfa.
  • Możliwość wykorzystania w trybie wirtualnego desktopu skrótów z folderu Desktop (Pulpit) do uruchamiania aplikacji – są one też wyświetlane na pulpicie.
  • Obsługę rozszerzeń XRandR 1.2 i 1.3 przez sterownik X11, dzięki czemu powinno być m.in. możliwe uruchamianie aplikacji Windows w konfiguracjach wielomonitorowych.
  • Wsparcie dla wielokanałowego dźwięku w ALSA i lepszy resampler dla DirectSound.
  • Liczne ulepszenia dla implementacji Direct3D 9 i Direct3D 10, w tym wsparcie dla kompilatora shaderów i renderowania do bufora obrazu.
  • Dynamiczne zarządzanie urządzeniami w Wine na Linuksie wykorzystuje usługę UDisk2.
  • Wine może teraz się przedstawiać jako Windows 8.

Wraz z wydaniem 1.6 zakończono wsparcie dla architektur Alpha i Sparc. W zamian wprowadzono wsparcie dla 64-bitowych architektur ARM, a także zapewniono możliwość kompilowania Wine na Androidzie poprzez Android NDK.

Niedawno wspominaliśmy, że Wine być może doczeka się możliwości uruchamiania gier wykorzystujących Direct3D 9 poprzez bezpośrednią implementację tej biblioteki Microsoftu w opensource'owych sterownikach graficznych korzystających z Gallium3D. Szanse na to, że deweloperzy Wine zdecydują się na wprowadzenie tej dostępnej tylko na Linuksie metody do standardowych wydań wzrosły po tym, gdy jeden z głównych deweloperów Gallium3D, Marek Olšák, zachęcił ich, uznając wprowadzenie Direct3D 9 za najważniejszy projekt od czasów Mesa 1.0.

Wine 1.6 można pobrać w dziale: Programy-> Narzędzia -> Narzędzia systemowe.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.