r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Wywiad z Grzegorzem Mogilewskim z firmy Max Weber

Strona główna Aktualności



Max Weber - www.maxweber.pl
Zapraszamy do lektury wywiadu jakiego specjalnie dla czytelników vortalu dobreprogramy udzielił Grzegorz Mogilewski - założyciel firmy Max Weber. Wywiad mieliśmy przyjemność przeprowadzić przy okazji oficjalnej polskiej prezentacji pakietu Macromedia Studio 8, podczas której Grzegorz Mogilewski był gościem specjalnym.

Norbert Mikołajczyk - Mam przyjemność rozmawiać z założycielem znanej nie tylko na polskim rynku firmy Max Weber, zajmująca się tworzeniem niekonwencjonalnych kreacji internetowych. Proszę przedstaw się, opowiedz naszym czytelnikom o firmie i czym kierujecie się pracując nad nowymi projektami.

Grzegorz Mogilewski - Jestem założycielem firmy Max Weber, co czyni mnie osobą odpowiedzialną za strategię i rozwój firmy. Max Weber powstał w 2000 roku z chęci tworzenia rzeczy pięknych, niekoniecznie zaś w celu zarabiania wielkich pieniędzy. Z malutkiej agencji zajmującej się stronami WWW, przekształciliśmy się w agencję reklamową zajmującą się głównie Internetem. Staramy się znajdywać dla klienta możliwie najbardziej interesujące, innowacyjne pomysły kreatywne i później realizować w sposób możliwie najładniejszy, najbardziej efektywny i efektowny.


NM - Max Weber był gościem specjalnym na premierze najnowszego produktu Macromedia Studio 8. Przedstawiłeś publiczności grę wykorzystującą nowe możliwości Flash 8, polegającą na odpowiednim przechylaniu powierzchni, by kropelki wody spłynęły do wyróżnionego otworu. Proszę opowiedz jak bardzo pomocna okazała się ósma wersja Flasha przy produkcji prezentowanej gry. Jakie są zauważalne różnice między wersją siódmą a ósmą?

GM - Gra przedstawiona dzisiaj publiczności jest wynikiem pracy całego zespołu, głównie programistów. Z braku finalnego środowiska developerskiego, dopiero dzisiaj zaprezentowanego, pracowaliśmy trochę metodą programistycznych prób i błędów. Mówiąc o różnicach między wersją siódmą a ósmą, należy zwrócić przede wszystkim uwagę na to, że Flash 8 daje możliwości operowania na obrazie podobne jak programy bitmapowe typu Photoshop czy AfterEffects. Dotąd Flash był przede wszystkim narzędziem wektorowym, czyli wiele efektów albo było trudno uzyskać, albo były one przygotowywane w Photoshopie jako bitmapy i we Flashu odpowiednio animowane. Natomiast Flash 8 pozwala tworzyć bezpośrednio efekty bitmapowe. Przykładowo efekt blur, drop shadow - we wcześniejszych wersjach Flasha trzeba było je przygotować w Photoshopie jako zamkniętą, nieedytowalną warstwę bitmapową, po imporcie do Flasha odpowiednio poruszaną. Teraz można użyć interaktywnego efektu Drop Shadow bezpośrednio w środowisku Flash 8, jest to lekkie, interaktywne i szybkie. Prócz tego mamy zupełnie nowe funkcje operowania na bitmapach, plus co bardzo istotne, funkcja cache bitmap o której mówił Steve. To faktycznie powoduje, że Flash nie renderuje za każdym razem wszystkich obiektów wektorowych na scenie, zamienia je na bitmapy i dopiero wtedy dokonuje niezbędnych przeliczeń. To powoduje, że taka kropelka mogła być odpowiednio odwzorowana. Bo jaki był problem z siódemką? Zbudowaliśmy kropelkę w siódemce, ale cała animacja miała niski framerate, 3 lub 4 klatki na sekundę, a to co było widoczne podczas prezentacji miało 20, 20-pare klatek na sekundę. Pewne efekty w Flash 7 nie były możliwe do uzyskania. Podczas prac doszliśmy do granic możliwości wyświetlania Flasha 7 jeśli chodzi o obiekty przeźroczyste. Cała mechanika ruchów została skonstruowana w siódemce, natomiast reszta została zrealizowana w wersji ósmej, gdzie nie napotkaliśmy problemów z wyświetlaniem przeźroczystych obiektów.


NM - Możliwości nowego kodeka zaimplementowanego w Flash 8 zrobiły na publiczności duże wrażenie. Jak myślisz czy przysporzą więcej korzyści czy niepotrzebnie skomplikują projekty publikowane w Internecie?

GM - Dostajemy do ręki narzędzie bardzo łatwe w użyciu, które będzie używane w różny sposób. Z jednej strony w najbliższym czasie możemy spodziewać się przerostu formy nad treścią, powstania wielu kiczowatych produkcji. Z drugiej strony pozwalają one bardzo prosto osiągnąć nieosiągalne lub trudne do osiągnięcia wcześniej efekty. Przy czym jak widać po dzisiejszej prezentacji całość pakietu, Macromedia mocno promuje wykorzystanie video. To powoduje że przygotowywanie materiałów do projektu ulegnie zmianie. Wcześniej korzystano z sesji fotograficznych, a w bliskiej przyszłości zaistnieje potrzeba organizowania sesji video (co dzisiaj nie jest jeszcze często spotykane). Proces powstawania webów będzie bardziej złożony, bardzo często ważnym etapem będzie przygotowywanie sesji, szkiców i całego zaplecza znanego z produkcji telewizyjnych czy kinowych. Końcowo Flash 8 pozwoli na znacznie łatwiejsze wykorzystywanie video w projektach i zaoszczędzenie dużej ilości czasu, co pozwoli skoncentrować się na jakości kreacji.


NM - Wróćmy do rozmowy o Maxie Weberze. Opowiedz ile trwają, jak przebiegają prace nad realizowanymi projektami, przykładowo projekt dla Powszechnego Domu Kredytowego.

GM - Prace nad PDK trwały pół roku; mniej więcej każdy złożony projekt wymaga pracy przez taki czas. Tak samo prezentowany projekt gry realizowaliśmy przez około 5,5 miesiąca. Wynika to z tego, że często trzeba mieć czas by zmienić koncepcję. W momencie kiedy staramy się pracować nad najwyższą jakością produktów, wiele pomysłów nie przeżywa próby wdrożenia w życie. Wiele agencji pozostaje na tym, zdaje sobie sprawę, że nie do końca jest to coś czego oczekiwali. Chęć zarabiania pieniędzy i brak czasu decyduje o akceptacji przez agencje takich produktów. My działamy inaczej, na przykładzie kropelki, w połowie realizacji zmieniliśmy koncepcję. Nie spełniła naszych oczekiwań, dlatego też zdecydowaliśmy się na zmiany, co dodatkowo wydłużyło czas realizacji.


NM - Na głównej stronie Maxa Webera widnieje ogłoszenie, które zaprasza innych twórców do nadsyłania swoich prac, a dla najzdolniejszych przewidujecie ofertę zatrudnienia. Jak dużym zainteresowaniem cieszy się ta akcja?

GM - Mówiąc szczerze, prace do nas przesyłane, są generalnie bardzo słabe. Jedna praca na sto jest dla nas jakimś atrakcyjnym punktem widzenia. w związku z tym tak naprawdę przestaliśmy aktywnie szukać ludzi w Polsce, koncentrujemy się teraz na współpracy międzynarodowej. Bardzo nas smuci tak niski poziom prac polskich twórców.


NM - Co chciałbyś powiedzieć początkującym web designerom?

GM - Wyróżnij się albo zgiń. Sukcesem jest przechodzenie od koncepcji do koncepcji z nieustającym entuzjazmem. Trzeba jednak mieć świadomość, że wielokrotnie można odnieść porażkę.


NM - Dziękuję za wywiad.

GM - Nie ma problemu.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.