Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Miętowy Cynamon i dobre programy

O linuxach wszelkiej maści powstało już mnóstwo wpisów. Nie będę was przekonywać, że warto przesiąść się na linuxa. Każdy powinien zdecydować, jakiego systemu chce używać, jaki mu pasuje. Wpis jest w zasadzie małym uzupełnieniem świetnego wpisu Beriona Miętowy przewodnik.

Z krótkimi przerwami używam linuxa od 8-9 lat, a moim głównym systemem jest od ponad sześciu. Pierwszym była Mandriva z KDE. Od tamtego czasu wypróbowałam chyba wszystkie możliwe środowiska. Niestety nigdy, żadne z nich nawet nie zbliżyło się do tego co oferuje dziś KDE 4. Tym razem jednak będzie o Cinnamonie, którego postanowiłam wypróbować i jestem bardzo mile zaskoczona.

Z perspektywy wieloletniej użytkowniczki KDE, które moim (i nie tylko moim) zdaniem jest najbardziej dopracowanym środowiskiem graficznym, Cinnamon wypada naprawdę zaskakująco dobrze. W zasadzie nie jest potrzebne żadne dodatkowe oprogramowanie zewnętrzne do konfiguracji środowiska, wszystko można sobie wyklikać i ewentualnie dociągnąć dodatkowe aplety, desklety i tematy z poziomu preferencji (zupełnie jak w KDE).

Konfiguracja

Po instalacji Cinnamon prezentuje się w zasadzie bardzo dobrze i wymaga tylko paru drobnych poprawek, choć to pewnie moje prywatne podejście i dopasowanie pod własne upodobania.

Wygląd

Osobiście bardzo lubię zestaw motywów Mediterranean, który oferuje 14 różnych wersji kolorystycznych.

Aby go zainstalować otwieramy konsolę i wpisujemy:

sudo add-apt-repository ppa:noobslab/themessudo apt-get updatesudo apt-get install mediterranean-theme

Nowe pozycje pojawią się na liście wyboru dostępnych motywów w ustawieniach systemowych. Więcej motywów (i ikon) znajdziecie tutaj, interesują was motywy do Ubuntu 14.04 Trusty Tahr, to ważne ponieważ te z innej wersji mogą wyglądać niepoprawnie.

Warto sobie też włączyć efekty okien i okienek systemowych, mała rzecz a cieszy. Efekty można sobie też dopasować w zakładce Dostosuj włącznie z czasem jaki ma trwać dany efekt.

Różne ulepszenia

Oprócz tego warto zajrzeć do menu Okna, tam jest sporo ciekawych rzeczy, takich jak konfiguracja przycisków i zachowania paska tytułowego, zachowanie okien i skróty klawiszowe oraz wyglądu przełączania klawiszami Alt + Tab.

Jak widać ja mam przyciski sterowania oknami przerzucone na lewą stronę (tak mi wygodniej), a kółkiem myszy zwijam sobie okna do samego paska tytułowego, co znacznie przyśpiesza nawigację po pulpicie.

Aktywne narożniki to kolejna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę. Po najechaniu na dany narożnik wskaźnikiem myszy można aktywować szybko Expose czy Przełączanie aktywnego obszaru roboczego.

Ja mam skonfigurowane narożniki w ten sposób. Warto jednak zwrócić uwagę na skróty klawiszowe, które robią dokładnie to samo.
Lewy Alt + Lewy Control + strzałka w górę - pokazuje obszary robocze (powrót do widoku pulpitu ta sama kombinacja)
Lewy Alt + Lewy Control + strzałka w dół - pokazuje siatkę okien.
Lewy Alt + Lewy Control + strzałki prawo/lewo - przełączają między obszarami roboczymi.
Natomiast lewy Windows (Super) + D pokazuje pulpit. Warto sobie zajrzeć do ustawień Klawiatury, tam można podejrzeć jakie skróty są aktywne i ewentualnie je sobie dopasować.

Zachęcam do przejrzenia Ustawień systemowych, jest tam naprawdę dużo pozycji, które pozwolą wam spersonalizować system do własnych potrzeb.

Można też doinstalować sobie panel z najczęściej uruchamianymi programami, ja do tego celu używam Docky, choć to troszkę poniżej jego możliwości. Docky jest lekki i szybki, a także posiada wiele dodatków, usprawnień i tematów.

Instalacja: sudo apt-get install docky

Dobre programy

Berion zaproponował kilka fajnych programów, które warto zainstalować w swoim systemie. Ja troszkę rozszerzę tą listę o kilka mniej znanych programów, których osobiście używam.

Internet

SRWare Iron - Chrome pozbawione wszystkich dodatków "szpiegujących". Najnowsza wersja dostępna jest tylko na systemy 64bit.

Opera Developer - nie jest to co prawda ta sama stara Opera do wersji 12.16, która miała w zasadzie wszystko, co potrzeba w internecie, jednak ta wersja posiada ciekawą usługę VPN, która (póki co) dostępna jest za darmo.

Vivaldi - projekt, który ma dogonić starą Operę. Jak na razie idzie mu średnio, ale gdyby ktoś chciał wypróbować wystarczy pobrać odpowiedni dla swojego systemu pakiet deb.

Kadu - pozbawiony reklam komunikator obsługujący Gadu-Gadu i Jabber/XMPP (jeśli masz konto na dobreprogramy.pl możesz aktywować swoje konto xmpp :). Można używać kilku kont (ja np mam GG firmowe i prywatne i oczywiście xmmp dobrychprogramów).
Aby zainstalować Kadu odpalamy terminal i wklejamy (Shift+Ctrl+V)

sudo apt-add-repository ppa:mati75/kadusudo apt-get updatesudo apt-get install kadusudo apt-get install kadu-external-modules kadu-themes

Kadu posiada świetny kreator, który ułatwi wszelkie ustawienia konta.

Kolejnym ciekawym komunikatorem jest Telegram, multiplatformowy komunikator pozwalający rozmawiać w grupach, a także wrzucać tam fotki i pliki.

Do aktywacji konta potrzebny jest numer telefonu, dostaniemy na niego SMSa z kodem.
Aby zainstalować Telegram Desktop otwieramy terminal i wklejamy:

sudo add-apt-repository ppa:atareao/telegramsudo apt-get updatesudo apt-get install telegram

A co z plikami w chmurze? Do tej pory używałam (i dalej używam) Mega do prywatnych plików i konfiguracji, choć ponoć nie jest to bezpieczne. Nie mam tam żadnych wrażliwych danych, a pliki i dane z pracy trzymam w firmowej chmurze Microsoftu. Ostatnio jednak zainteresowała mnie alternatywa dla nieodżałowanego UbuntuOne - pCloud. Usługa podobnie do UbuntuOne oferuje 10 GB i kilka dodatkowych giga za zaproszonych znajomych czy połączenie usługi z innymi portalami społecznościowymi.

Dodatkowo płatna jest większa przestrzeń (do 1TB) oraz możliwość szyfrowania danych. Klienta pCloud pobierzecie stąd. Spokojnie, nie wrzucam reflinka ;) Po instalacji pCloud montuje się jako urządzenie, kopiowane tam pliki nie są trzymane na dysku. Jak na razie u mnie usługa sprawuje się bardzo dobrze. Co ciekawe oprócz linków udostępnających nasze pliki i foldery, jak to zwykle bywa przy dyskach w chmurze można także generować linki do uploadu, dzięki którym ktoś może coś wysłać bezpośrednio na nasze konto, bądź na wygenerowany adres email w domenie pcloud.com.

Multimedia

Audio

Playerów muzycznych jest wiele, ja polecę wam trzy, których używam zamiennie.

Sayonara - bardzo prosty i wygodny player do muzyki w różnych formatach.

Posiada wiele usprawnień (Media library, playlisty w zakładkach, Equalizer, Metadata editor, Lyrics, Funkcja wyłączania, MP3 Converter, Spectrum analyzer and level meter, Soundcloud support, Internet streams, Stream recorder, Podcasts) i dwa motywy kolorystyczne, ciemny i jasny.

Instalacja: sudo apt-add-repository ppa:lucioc/sayonarasudo apt-get updatesudo apt-get install sayonara

Clementine - kolejny ciekawy player, posiada w zasadzie podobne możliwości co Sayonara, ale dodatkową ciekawostką jest możliwość sterowania nim przez urządzenie z Androidem, przyda się na każdej zabawie, czy domówce :)

Instalacja: sudo apt-get install clementine

Apkę do sterowania można pobrać stąd.

Trzeci player wymaga instalacji pakietu Wine sudo apt-get install wineA jest nim XM Play - player do rzadkich formatów muzycznych pochodzących z komputerów 8 i 16 bit.

Player znajdziecie tutaj, a dodatki do niego (w tym skórki i dodatkowe wtyczki) tutaj.

Warto też nadmienić o upiększaniu muzyki lub dostosowaniu do swoich potrzeb. Standardowo sterowniki dźwięku w windowsie posiadają dość rozbudowane ustawienia, natomiast w Mincie takowych brak. Aby to naprawić wystarczy zainstalować Pulse Audio Equalizer.

Instalacja:

sudo add-apt-repository ppa:alex-wv/pulseaudio-equalizer-ppasudo apt-get updatesudo apt-get install pulseaudio-equalizer

A co z edycją muzyki? Zacznijmy od sampli i nagrywania. Oprócz nieocenionego, ale dość odpychającego wyglądem Audacity używam Ocenaudio. Jest ładny, szybki, posiada przejrzysty interface, oraz ma wielką zaletę, której nie posiada jego konkurent, pozwala usłyszeć efekt działania danego filtra czy funkcji przed jej zastosowaniem.

A gdyby ktoś chciał spróbować swoich umiejętności kompozycji muzyki? Tu niestety nie ma aż takiego wyboru. W zasadzie, jeśli nie dysponujecie jakimś keyboardem z Midi pod uwagę można brać tylko kilka propozycji:

LMMS - DAW do złudzenia przypominający starsze wersje FL Studio (i obsługujący jego format!) z własnym, dość ubogim zestawem syntezatorów i efektów. W zasadzie na uwagę zasługuje jedynie ZynAddSubFX - świetny syntezator, niestety jego interface jest skomplikowany i wielookienkowy, nadrabia natomiast możliwościami tworzenia brzmień, które nie ustępują płatnym wtyczkom VST.

Instalacja: sudo apt-get install lmms

LMMS posiada także wsparcie dla wtyczek VST (działa niewiele), ale niestety tylko w wersji 32 bitowej.

Kolejnymi propozycjami, które kiedyś już opisywałam są: Milkytracker, świetny edytor formatów (mod i xm), Klystrack - obsługuje dwa powyższe formaty, a oprócz tego posiada własny moduł generujący brzmienia podobne do tych z 8 bitowców :)

Instalacja MilkyTrackera: sudo apt-get install milkytracker

Natomiast natywną wersję Klaystracka pod linuxa znajdziecie tutaj.

Ja osobiście do moich skromnych zabaw z muzyką używam Renoise 3.x w wersji na windowsa (jest też wersja na linuxa, ale nie obsługuje wtyczek VST) oraz dwóch wtyczek VST - Dune i SynthOne. Wersja demo Renoisa nie pozwala na renderowanie stworzonej muzyki, ale można ją nagrać softwarowo, ja do tego używam Ocenaudio.

Renoise pobierzecie tutaj.

Może kiedyś pokuszę się o parę wpisów na temat tworzenia muzyki na linuxsie, jeżeli temat was interesuje. Ostatnio bawiłam się w takie coś: This is the End: Forest gdyby ktoś chciał się przekonać, czy coś w ten sposób się pod linuxem da zrobić :P

Video

W zasadzie najlepszy odtwarzacz video jest już dostarczony z systemem, a mowa oczywiście o VLC. A co z edycją video i nagrywaniem pulpitu?

Do pierwszego polecam dwa programy: OpenShot Video Editor oraz Kdenlive. Oba są bardzo proste w obsłudze i wygodne w użyciu.

Program posiada kilka ścieżek timeline'u, kilkanaście przejść między nimi oraz kilkanaście efektów. Świetnie nada się do amatorskiego montowania filmików na przykład z wycieczki na potrzeby wrzucenia ich na YouTube.
Przykładowy filmik zrobiony OpenShot:

Instalacja: sudo apt-get install openshot

Kdenlive posiada w zasadzie te same możliwości co poprzednik, choć jest przeznaczone na KDE (i wymaga Dolphina, aby móc przeciągać pliki w okno Clips).

Instalacja edytora:sudo add-apt-repository ppa:sunab/kdenlive-releasesudo apt-get update && sudo apt-get install kdenlive

Instalacja Dolphina: sudo apt-get install dolphin

Oczywiście istnieje masa innych edytorów tego typu, które są znacznie bardziej rozbudowane, chociażby Flowblade. Nawet zwykły Blender może posłużyć za świetny edytor video.

Do nagrywania filmów używam Simple Screen Recorder, jest bardzo prosty w obsłudze. Pozwala nagrywać okna, wybrane fragmenty ekranu bądź cały ekran.

Nagrałam sobie Klystracka :)

Instalacja: sudo apt-get install simplescreenrecorder

Praca i biuro

Wiadomo wszem i wobec, że Mint podobnie jak większość dystrybucji posiada już preinstalowany pakiet biurowy - Libre Office. Mnie jednak jakoś nigdy nie przypadł do gustu, szczególnie jeśli chodzi o wygląd.

Ja proponuję WPS Office, którego używam i na Mincie i na tablecie.

Instalacja sprowadza się do ściągnięcia pakietu oraz dorzucenia sobie polskiego słownika (polski język interfaceu włączamy przy pomocy ikonki przypominającej A obok ikony zmiany tematu wstążki w prawym górnym rogu okna).
Pakiet ściągniecie klikając na link powyżej, natomiast słownik znajduje się tutaj. Aby go zainstalować trzeba najpierw odpalić Writera, następnie zamknąć go i uruchomić Nemo. Teraz włączamy pokazywanie ukrytych plików (Control + H) i szukamy folderu .kingsoft (z kropką na początku), a następnie office6 i dicts. Tam wrzucamy zawartość archiwum ze słownikiem. Pełna ścieżka do niego to: /home/twojanazwa/.kingsoft/office6/dicts tam wrzucamy folder pl_PL. Potem wystarczy tylko w menu Tools > Set language wybrać język polski.

Jeżeli komuś zdarza się tworzenie szablonów HTML wraz ze stylami CSS z pewnością doceni świetny edytor Brackets.

Posiada on wsparcie dla składni wielu formatów plików oraz mnóstwo wtyczek. Jednak jego największą zaletą jest Błyskawiczny podgląd. W wersji na Minta niezbędna jest przeglądarka Chromium (otwartoźródłowe Chrome).sudo apt-get install chromium

Gdy ktoś pracuje często zdalnie (jak ja), z pewnością doceni programik do zarządzania czasem spędzanym przy danym projekcie czy zadaniu. Pomoże nam wtedy Hamster. Wystarczy zainstalować pakiet z linku powyżej.

Akcesoria

Grafika

Do przeglądania, katalogowania i prostej obróbki używam Gwenview, prościutki i szybki program, który pozwoli podejrzeć nie tylko zdjęcia, ale także pliki z grafiką wektorową czy te z Photoshopa.

Program pozwala również tagować fotki i pliki.
Instalacja: sudo apt-get install gwenview

Dużo bardziej zaawansowanym programem tego typu jest XnView posiadający naprawdę sporo różnego rodzaju opcji włącznie z zaawansowanym przetwarzaniem wsadowym plików.

Jak widać nie rozpoznaje on wszystkich plików wektorowych...

Instalacja:sudo add-apt-repository ppa:dhor/mywaysudo apt-get updatesudo apt-get install xnview

Genialnym narzędziem do robienia różnego rodzaju zrzutów ekranu, okien, czy elementów pulpitu, a także stron internetowych jest Shutter.

Program pozwala także na edycję zrzutów ekranu tak jak to zrobiłam na przykładzie zrzutu samego Shuttera. Potrzebuje on paru dodatkowych pakietów.

Instalacja:sudo add-apt-repository -y ppa:shutter/ppasudo apt-get updatesudo apt-get install shutter

Dodatkowe pakiety:sudo apt-get install libgoo-canvas-perlsudo apt-get install gnome-web-photo

Inne użytki

Speedcrunch - mimo, że wygląda niepozornie, ten kalkulator posiada niesamowitą ilość opcji, funkcji i zdefiniowanych stałych.

Instalacja: sudo apt-get install speedcrunch

Crusader - świetny dwupanelowy manager plików przypominający Total Commandera i niewiele mu ustępujący jeżeli chodzi o możliwości.

Instalacja: sudo apt-get install krusader

Do obsługi popularnych formatów archiwów z windows poza Crusaderem potrzebujemy paru pakietów.
Instalacja: sudo apt-get install p7zip-full p7zip-rar rarOd tej pory w Nemo (czyli domyślnym manadżerze plików) będziemy mieli możliwość pakowania i rozpakowywania plików 7z i rar.

Rozrywka

Od czasu do czasu trzeba się rozerwać. Dziś dwie propozycje.

PlayOnLinux jest to Wine (a właściwie kilka jego wersji) przeznaczonych specjalnie do współpracy z danymi programami dzięki plikom konfiguracyjnym dostarczanym przez społeczność. Aplikacja pozwala instalować gry i aplikacje. Ja na przykład mam zainstalowanego Fallouta z serwisu gog.com (spolszczenie musiałam sama zainstalować).

Instalacja: sudo apt-get install playonlinux

DosBox umożliwi nam natomiast pogranie w stare dosowe gry z PC. Gry można pobierać z serwisów z porzuconymi projektami (abandonware), np http://www.abandonia.com/

Instalacja: sudo apt-get install dosbox

Konfiguracja jest bardzo prosta. Pliki rozpakowujemy w jakimś folderze w katalogu domowym, u mnie jest to /home/zuo/dosbox/. Aby ciągle nie bawić się z montowaniem tego folderu trzeba przeedytować plik konfiguracyjny.

Znajduje się on w /home/twojanazwaużytkownika/.dosbox (domyślnie jest ukryty, naciśnij Control + H, aby oglądać ukryte pliki i foldery). Teraz edytujemy plik dosbox-0.74.conf

Interesuje nas sam koniec pliku, sekcja [autoexec]. Ja dopisałam tam:mount c: /home/zuo/dosbox/ c:Oczywiście zamiast zuo wpisujecie własną nazwę użytkownika.

Parę komend dosowych. Pamiętajcie by używać TAB do autouzupełniania nazw plików, znacznie wam to ułatwi życie.
dir - chyba wiadomo
dir /p - katalog plików podzielony na strony
cd nazwa folderu (używajcie TAB!) - wejście do danego folderu
cd .. - wyjście poziom wyżej

Aby uruchomić daną grę program szukajcie plików exe i bat. Niektóre gry będą wymagały konfiguracji dźwięku, DosBox emuluje domyślnie SoundBlastera.
Gdy jakaś gra się zawiesi bądź nie uruchomi zapamiętajcie skrót: Control + F9, zamknie on okno DosBoxa. Tryb pełnoekranowy przełącza się kombinacją klawiszy Lewy Alt + Enter.

I to wszystko na dziś. Mam nadzieję, że ten wpis pomoże paru osobom zaprzyjaźnić się z Mintem i Cinnamonem i zachęcam do przeczytania wpisu Beriona. 

linux oprogramowanie porady

Komentarze

0 nowych
tylko_prawda   10 #1 13.05.2016 20:33

Ja wolę motyw Windows7 Aero.

lioheart   3 #2 14.05.2016 19:29

Bardzo porządnie rozpisane odpowiedniki linuksowych programów. Warto się z tym zapoznać, dla początkujących.

  #3 14.05.2016 19:33

VLC nie jest najlepszy. Lepszy od niego jest SMPlayer

Berion   13 #4 14.05.2016 20:46

Trochę niedopracowana ta skóra (choćby wykończenia suwaków). Do tego brakuje odpowiedniego zestawu ikon Mint-X (te niebieskie są za mocne do tego motywu). Kontrolki w dekoracjach mają niepotrzebnie lub przynajmniej za mocny cień. Tak na mój gust. ^^"

Audacity też posiada podgląd efektów przed ich nałożeniem. Choć nie wszystkich.

Equalizer z tego co kojarzę to u mnie wymagał jeszcze dodatkowych czynności (on w ogóle jest rozwijany? z tego co kojarzę to jakiś backport z Ubuntu 12). Filtry są z VLC, jednak te Windowsowe w HDAudio są niepomiernie lepsze. Być może da się takie sobie zrobić - ja nie potrafię.

Kdenlive ciągnie za sobą chyba pół KDE.


O, i dzięki za powiązanie wpisu!

Xanthia   10 #5 14.05.2016 21:25

@Berion:
> Trochę niedopracowana ta skóra (choćby wykończenia suwaków)
Moja ulubiona od dawna.
> . Do tego brakuje odpowiedniego zestawu ikon Mint-X (te niebieskie są za mocne do tego motywu).
Wydawało mi się, że używam szarych :) A może się nie znam...
> Kontrolki w dekoracjach mają niepotrzebnie lub przynajmniej za mocny cień. Tak na mój gust. ^^"
Mnie się podobają.
> Audacity też posiada podgląd efektów przed ich nałożeniem. Choć nie wszystkich.
Nie zauważyłam tej opcji, widocznie zbyt rzadko używam Audacity :)
> Equalizer z tego co kojarzę to u mnie wymagał jeszcze dodatkowych czynności (on w ogóle jest rozwijany? z tego co kojarzę to jakiś backport z Ubuntu 12). Filtry są z VLC, jednak te Windowsowe w HDAudio są niepomiernie lepsze. Być może da się takie sobie zrobić - ja nie potrafię.
Mnie całkowicie wystarcza i dodatkowych czynności nie wymaga, co masz na myśli pisząc dodatkowe? :)
> Kdenlive ciągnie za sobą chyba pół KDE.
Co najwyżej jedną trzecią, pamiętaj, że KDE jest moim ulubionym środowiskiem graficznym ;)
> O, i dzięki za powiązanie wpisu!
Zamysł był taki, że uzupełnię Twój wpis... A ty mi pojechałeś :D

@lioheart Dzięki :)

@tylko_prawda Co kto lubi...

saturno   9 #6 14.05.2016 22:15

@Xanthia
1. "sudo apt-get install p7zip-full p7zip-rar rar"

Ile kosztuje program RAR na LInuksa?

2. "Do pierwszego polecam dwa programy: OpenShot Video Editor oraz Kdenlive."

Próbowałaś używać: Shotcut?

Xanthia   10 #7 14.05.2016 22:23

@saturno:

>Ile kosztuje program RAR na LInuksa?
Z tego co się orientuje - nic.

>Próbowałaś używać: Shotcut?
Jakoś nie miałam okazji, ale może spróbuję.

saturno   9 #8 14.05.2016 22:48

@Xanthia: >Ile kosztuje program RAR na LInuksa?
Z tego co się orientuje - nic.

U mnie na Debianie w Synapticu w opisie pakietu rar pisze:
Cytuj:
Archiver for .rar files

This is the RAR archiver from Eugene Roshal. It supports multiple volume
archives and damage protection. It can also create SFX-archives. There are
versions which run on DOS, Windows (3.1x,95,NT), FreeBSD, BSDI.

This program is shareware and you must register it after 40 days of use.

Berion   13 #9 15.05.2016 00:11

@Xanthia: Racja, szare, tylko sobie zmieniłaś kolor dla megasync (foldercolors czy jakoś tak). :)

Jest tam preview czy coś takiego. Dawno używałem, ale jest na pewno w tym samym oknie efektu (no właśnie, jak jest jakieś, te co nie mają, nie mają także podglądu).

Właśnie nie pamiętam, ale znalazłem w man (z dwa lata temu instalowałem). Trzeba było przeklepać jedną komendę i od tamtej pory działał.

A gdzieżby tam, daleki byłem od tego! Podzieliłem się jedynie moim smakiem co do skórki i kilku uwag. Przecież ładny wpis. Nawet specjalnego kota wyszukałem na usprawiedliwinie: http://info.mergeto.pl/wp-content/uploads/2012/08/co-ja-pacze-jezyk.jpeg

@saturno: To nie jest RAR tylko unrar. ;) A ten jest darmowy, zawsze taki był aby popularyzować format. Nawet na PS2 do RMP ktoś sportował (jakiś masochista ;p). A jeśli to packer to na pewno nieoficjalny.

Autor edytował komentarz w dniu: 15.05.2016 00:20
  #10 15.05.2016 01:30

Dużo nieoficjalnych repozytoriów. Jak to wpływa na bezpieczeństwo systemu? :(

Xanthia   10 #11 15.05.2016 07:12

@saturno:
> U mnie na Debianie w Synapticu w opisie pakietu rar pisze:
Jest napisane :) Poza tym nie miałam takiego komunikatu.

@Berion
Oki, dzięki za kota ;)

looogan   5 #12 15.05.2016 10:25

Witam, fajny wpis. Mam pytanie z jakiej gry pochodzi ostatni rzut ekranu ?

  #13 15.05.2016 10:41

@Xanthia: A Kiedy Mint 18 Sarah, czy wersje beta będziesz aktualizować jak pojawią się obrazy ISO?

Punk81   4 #14 15.05.2016 10:51

@looogan: Flashback

WODZU   16 #15 15.05.2016 11:57

Kolejny fajny wpis uświadamiający, że na Windows świat się nie kończy i 10 nie oznacza wyroku :)

NieGooglujMnie   6 #16 15.05.2016 11:59

tak na szybko:

1) Transfer kadu przechodzi przez serwer, który jest nieszyfrowany. Back-end jest niebezpieczny, bo administratorzy serwerów wszystko mogą przeczytać. Przestałem korzystać z protokołu GG właśnie z tego powodu. Zamiast kadu to lepiej skorzystać z Pidgina i dobrego protokołu.

2) Zamiast POL, to lepiej Q4WINE. POL więcej problemów generuje niż rozwiązuje. Q4WINE o wiele lepiej pokazuje jak działa wine, jest bardziej natywne. Łatwiej debugować i więcej aplikacji uruchomi.

3) WPS Office to twór chiński. Niebezpieczny soft, praktycznie pewne, że w środku są trojany i back-doory. Jak Chińczycy dają coś za darmo, ale z zamkniętym kodem źródłowym, to wiadomo że środek jest niefajny. Korzystając z WPS zgadzamy się aby nasze dane znalazły się w niebezpieczeństwie. LO może i jest słabsze - mniej kompatybilne z MS Office - ale za to bezpieczne i open source (pełno audytów już przeszło).

3b) Co z MSO pod wine? Wersja 2007 działa dobrze.

4) Telegram to aplikacja rosyjska - a jak Rosjanie widzą, że IP jest z Polski, to automatycznie idzie skan/atak. Natomiast z telegramem sprawa jest dziwna, bo akurat twórca jest dosyć ideologicznie nastawiony (wierzy w wolny internet i prywatność). Ale i tak miał powiązania i rozgrywki z KGB, tzn FSB. Ja nie korzystam właśnie ze względów bezpieczeństwa, ale appka raczej jest czysta.

5) do rozpakowania/pakowania to najlepiej Xarchivera, któremu dać back-end właśnie typu zip, unrar, arj, 7zip, etc.

6) do grafiki się nie wypowiadam, ale nie umiem żyć bez: GIMP, converseen, no i oczywiście imagemagick ;)

7) generalnie dużo ciekawych rzeczy możesz tutaj jeszcze dodać - tak na szybko czego brakuje a co może dać wiele możliwości:
- emulatory playstation1 (ePSXE), playstation2, dreamcast, nintendo64, pad za 20 zł
- oczywiście ani słowa o VirtualBox
- ani słowa o przyjemnej pracy w terminalu (polecam urxvt)
- skype, thunderbird, dropbox, pidgin i pluginy (facebook, hangouts, skype)
- elementy ze świata Chrome OS, Google Chrome i aplikacje
- gierki flash; jak ściągnąć, jak uruchomić, gdzie znaleźć
- rzeczy związane z bezpieczeństwem, TOR, VPN
- emulatory Androida
- Linux i serwery, ale tutaj to już musiałbym 5 oddzielnych postów dodać ;)
- vim zamiast bracket ;)
- apparmor i profile

swoją drogą - korzystasz z Linuxa 8 lat, a ile było już reinstalacji ? Ja ostatnio postawiłem Debiana, który ma wytrzymać 5 lat, a oprogramowanie nawet podobne ;-)

Autor edytował komentarz w dniu: 15.05.2016 12:26
Shiroi   6 #17 15.05.2016 12:05

@Xanthia: Sama przyjemność czytania, czekam na kolejne lektury :)

Pozdrawiam :)

BTW, da się To odpalić na Debian???

  #18 15.05.2016 12:11

Chyba zaczne pisac o programach na windows. Te sa lepsze i bardziej efektowne

NieGooglujMnie   6 #19 15.05.2016 12:11

@Shiroi:

Wszystko to bez problemu można mieć na Debianie, a nawet w sumie mam więcej rzeczy. Ale Debian znacznie bardziej jest "niskopoziomowy" od Minta, a więc bez "konsoli i skryptów nie podchodź" ;-)

Autor edytował komentarz w dniu: 15.05.2016 12:31
Xanthia   10 #20 15.05.2016 12:31

@kolonoskopia (niezalogowany): Nawet jeżeli SMPlayer odtwarza także mody, xmy i sidy to w czym on jest niby lepszy?

@looogan Dzięki :) Flashback.

@WODZU Dziękuję :)

@NieGooglujMnie Tak na szybko, 90% sprzętu pochodzi z Chin i dotarły do nas najprawdopodobniej przez Rosję, a Twój wpis przeczytał przynajmniej jeden bot szpiegujący FBI, NSA, MSW albo FSB. Chciałam też zauważyć, że nie jest to oferta oprogramowania dla Bunkra Siedziby Głównej Stowarzyszenia Paranoików Polskich ;) Poza tym tylko podstawowa wersja WPS jest za darmo.
Nie dodałam wielu rzeczy, które opisał już @Berion, bo i po co, a i bez tego wpis jest strasznie długi.
Co do reinstalacji to kilka razy gdy wychodzą nowe wersje albo zbyt namieszam instalacją różnych dodatków ;)

@Shiroi Tak, proszę: https://mike632t.wordpress.com/2015/08/10/installing-cinnamon-jessie/

NieGooglujMnie   6 #21 15.05.2016 12:37

@Xanthia:

lepiej się pomęczyć i korzystać z LO. A jak komuś zależy, to MSO2010 spróbować na wine32 odpalić. WPS Office to zamknięty chiński soft, kilkaset mb w środku jest. 10kb wystarczy żeby jakiś kod zdalny umieścić, a co dopiero kilkaset mb.

No właśnie za darmo jest, bez triala i bez rejestracji. Zastanów się dlaczego. Na tym świecie nie ma nic za darmo.

No i Niemcy korzystają z LO - pełno audytów już przeszło (open source). Nie słyszałem natomiast żeby z WPS korzystały jakieś urzędy linuxowe. Nie słyszałem żeby z WPS korzystał np. IBM, HSBC, czy jakiś bank. A LO jak najbardziej - zdarza się.


"Co do reinstalacji to kilka razy gdy wychodzą nowe wersje albo zbyt namieszam instalacją różnych dodatków ;) "

To znaczy, że tracisz czas (w moim przypadku to są też pieniądze). I ten system jest słaby, albo źle zarządzany. Sad but true.

Autor edytował komentarz w dniu: 15.05.2016 12:50
Berion   13 #22 15.05.2016 13:08

@NieGooglujMnie: Ad1. Dlatego wymyślono OTR. Czy Kadu obsługuje to nie wiem, nie używam (przywiązałem się do Mirandy).

Ad7. Po za ePSXe to emulatory tych konsol są dziadowskie nawet na Windows.

Vim jest dla masochistów jak każdy kombajn pod CLI kiedy ma się do dyspozycji GUI. ;p

Nie każdy potrzebuje fortu Knox. Pani Jadzia z warzywniaka nie pisze prac naukowych, ani nie posiada dokumentów rządowych - bezpieczeństwo jej systemu jest nieistotne, a już na pewno odwrotnie proporcjonalne do wygody. WPS sam bym się bał używać, ale dostrzegam że jest zamiennikiem MSO ze wstążką na której wielu zależy.

Autor edytował komentarz w dniu: 15.05.2016 13:13
NieGooglujMnie   6 #23 15.05.2016 13:18

@Berion:

Mi te wszystkie emulatory kiedyś udało się uruchomić, ale pojawiło się zboczenie, że bardziej zaczęło mnie kręcić "uruchamianie i konfiguracja" niż granie i korzystanie. Jak już coś uruchomiłem, to przestało bawić. Ale to dawno było ;)

Kadu obsługuje OTR, ale nie w przypadku komputer-android. Nie jest więc wygodne korzystanie z OTR, jak masz parę klientów (Android/Linux/Windows), a także "zwykłych" rozmówców, którzy nie zaakceptują szyfrowanego łączenia.
Na dzień dzisiejszy niestety OTR to jest utopia, bo
1) niekompatybilność pomiędzy różnymi wersjami OTR,
2) zwykli ludzie nie mają tego, trzeba byłoby na każdego naciskać żeby to skonfigurował
... to nie jest tylko problem kadu.

vim dziadowski? bez komentarza ;) widać, że nie masz nic wspólnego z programowaniem. Jedyne programy, które mogą zastąpić vima na dzień dzisiejszy na Linuxie to są albo Eclipse albo soft od jetbrains - reszta jest 100 lat w tyle.

Autor edytował komentarz w dniu: 15.05.2016 13:22
Berion   13 #24 15.05.2016 13:25

@NieGooglujMnie: Właśnie problem w tym, że te emulatory są ubogie w konfiguracje i nawet nie próbują być wierne (festiwal łat dla każdej gry z osobna).

Nie mam, nie twierdziłem że mam. Choć jako tako potrafię (dla profesjonalisty byłby to "spaghetti code" ;p). Nie napisałem, że "Vim jest dziadowski" tylko że jest dla masochistów, skoro używają go przy takiej szerokiej gamie IDE. Kiedyś z ciekawości spróbowałem tego tworu i momentalnie mnie odrzuciła jego toporność (nienawidzę pierdyliona skrótów klawiszowych w żadnym programie, nawet z GUI).

Autor edytował komentarz w dniu: 15.05.2016 13:26
NieGooglujMnie   6 #25 15.05.2016 13:32

@Berion:
1. z perspektywy linuxa, to jedynie eclipse lub soft od jeetbrains dają radę, może jeszcze netbeans (java), ewentualnie może QtCreator, ale reszta to zabawki dla amatorów. vim jest top3,
2. przepraszam, ale ciężko mi pisać o kodowaniu z kimś kto nie pracuje w branży, więc raczej tutaj koniec ;-)

Autor edytował komentarz w dniu: 15.05.2016 13:34
Berion   13 #26 15.05.2016 13:44

@NieGooglujMnie: Vim nie jest edytorem wyłącznie dla programistów. Wiele razy czytałem akty strzeliste w kierunku tex czy pisania książek. Natomiast zdarzyło mi się pisać coś w htmlx i jakoś w gedit było mi wygodniej niż vim. :p

  #27 15.05.2016 13:46

Na zrzucie SpeedCrunch jest w przestarzałej wersji. Chyba do dziś Ubuntu i Debian mają starą wersję tego programu w repo. Polecam samodzielną kompilację. Nowsza wersja ma ładniejsze UI i więcej funkcji. Sam używam, polecam.

  #28 15.05.2016 14:24

nie
sudo apt-get install crusader
tylko
sudo apt-get install krusader

  #29 15.05.2016 15:01

Krusader jest przez K jak KDE, którego jest podprojektem.
Na lekkich środowiskach, gdy używany jest Cinnamon, warto jednak zrezygnować z często uruchamianych programów KDE - użycie RAM spadnie znacząco. Tak samo na zoptymalizowanym KDE warto zrezygnować z programów Gnoma. Wtedy nagle okazuje się, że znośne jest korzystanie z maszyny z 1-2GB RAM.
Linux jak ma dużo wolnego RAMu to szybciej działa.
Osobiście mnie Gwenview rozczarował powolnym "mieleniem" przed pokazaniem obrazka gdy mamy 1000+ plików w katalogu, u mnie dobrze działał Viewnior, ale za to ma słabe opcje drukowania.
Do tego kilka lekkich zamienników:
- Jeżeli ktoś lubi "spuszczaną" konsolę, to zamiast instalować "yakuake" z KDE, niech sobie "yeahconsole" zainstaluje. Bierze to jakieś 2MB z RAMu a nie 80, chowając dowolny terminal w opuszczanej ramce aktywowanej klawiszem.
- Do robienia notatek najlepiej u mnie się sprawdził Basket z KDE. Co prawda nierozwijany, ale bardzo funkcjonalny, można dodać nie tylko tekst, ale odsyłacze do plików, folderów, ikony, postęp itd. Można sobie zrobić link do katalogu projektu i podpisać "Skończyć to". Minusem jest brak opcji synchronizacji z urządzeniami namierzającymi (np. tablety, smartfony itp.)
- Do synchronizacji pod Linuksem jest dość fajny programik Syncthing, i poza tym otwartych rozwiązań na polskie warunki (każdy komputer za swoim NATem) nie ma. Niestety Syncthing nie miał jeszcze większego audytu bezpieczeństwa.
- Audacious to odtwarzacz również odtwarzający część plików ze starych komputerów. Dla niektórych plusem, dla innych minusem jest to, że ma wersję wyglądającą jak Winamp i obsługuje jego skórki.
- Mam bardzo negatywne doświadczenie z programem Shutter pod kątem jego użycia RAMu, szczególnie przy 2-3 otwartych zrzutach zaczyna być niepokojąco. Na razie wystarczy mi ustrojstwo na szybko przeportowane ze starego KDE.

  #30 15.05.2016 16:04

Istotna literówka w tekście: nie Crusader a Krusader. Do poprawki ;)

artur9010   3 #31 15.05.2016 16:18

Bardzo fajny wpis

  #32 15.05.2016 16:21

Nadal nie potrafię uwierzyć się że ogarnięta laska tak głupio zachowała się na wykopie, tak jakby było w niej 2 ja....

  #33 15.05.2016 16:40

sudo apt-get install crusader ? chyba sudo apt-get install krusader, nie ma takiego programu crusader, zresztą na screenie widać poprawną nazwę :)

  #34 15.05.2016 16:53

Bardzo długo byłem fanem Minta, ale po ostatnim failu z włamaniem na ich serwery i podmianą iso na zainfekowane, straciłem zaufanie. Przesiadłem się na AtergOS'a - nie jest tak dopracowany jak Mint ale idea jest podobna, łatwo, szybko, out of the box i w ładnej osłonie.

Xanthia   10 #35 15.05.2016 17:52

@artur9010: Dziękuję ;)

  #36 15.05.2016 18:50

Czy można na Mincie zainstalować Ivonę lub Balabolkę z głosem Ivony?

Shiroi   6 #37 15.05.2016 19:04

@Xanthia: "Tak, proszę: https://mike632t.wordpress.com/2015/08/10/installing-cinnamon-jessie/"

Dziękuję bardzo za link, jednak wystarczyła by słowna odpowiedź TAK lub NIE :D
Odebrałaś mi całą przyjemność szukania rozwiązania ;)

@NieGooglujMnie : "Wszystko to bez problemu można mieć na Debianie, a nawet w sumie mam więcej rzeczy. Ale Debian znacznie bardziej jest "niskopoziomowy" od Minta, a więc bez "konsoli i skryptów nie podchodź" ;-)"

Dlatego używam Debiana. Jakoś wydał mi się "najlepszy" z listy. Nie wiem dlaczego. Te małe okienko, z czarnym tłem i mnóstwem literek mnie nie przeraża - stary DOSowiec jestem ;)

Autor edytował komentarz w dniu: 15.05.2016 19:04
Xanthia   10 #38 15.05.2016 20:21

@Shiroi: Oki, następnym razem nie wkleję linka :P

blehh   2 #39 15.05.2016 21:50

Gratuluje wpisu i linuxowego stażu :)

masterofjedi   1 #40 15.05.2016 22:25

Baaardzo podoba mi się Twoja muzyka na Soundcloud <3
Masz tam wiele wspaniałych utworów.
Życzę wiele radości z tworzenia muzyki :)

Robin-Otzi   5 #41 15.05.2016 22:28

@Xanthia Zaczynam Cię lubić :)

Autor edytował komentarz w dniu: 15.05.2016 22:29
  #42 15.05.2016 22:41

@Xanthia:
Obianie się (ze skrinszotu): chyba obijanie ;).

  #43 15.05.2016 22:44

Ogólnie ok, miło się czytało, pare wpadek było, najgorsza to chyba: "interfaceu" - litości, nie lepiej interfejsu?

  #44 15.05.2016 22:54

@Xanthia: Czy można na Mint zainstalować Ivonę lub Balabolkę + głoś Ivony?

  #45 15.05.2016 23:27

tak patrzę na te programy i mnie śmiech ogarnia...pls... na windzie jest MASA lepszych... co za syf...ten tekst to troll? czy serio jest, aż tak nędznie?

  #46 16.05.2016 03:16

dla początkujących dobre ale większość programów czy ja wiem
srware iron? przecież jest zwykłe chromium jak komuś nie pasuje chrome, vlc najlepszy? już od dawna mpv+smplater zjada na śniadanie tego kombajna,

  #47 16.05.2016 03:41

@NieGooglujMnie: "do rozpakowania/pakowania to najlepiej Xarchivera, któremu dać back-end właśnie typu zip, unrar, arj, 7zip, etc.
"
najlepiej sobie tu radzi spacefm, który nie potrzebuje żadnej nakładki typu file-roller/ark/xarchiver bo korzysta bezpośrednio z konsoli, można sobie oczywiście oskryptować i dodać taką funkcjonalność w innym fm i to jest najlepsze rozwiązanie niż te wszystkie nakładki gui.
Dużą moc ma za to dodatkowo peazip
https://sourceforge.net/projects/peazip/

""- oczywiście ani słowa o VirtualBox"
przy natywnym kvm+virt-manager vbox to zabawka pożerająca niepotrzebnie zasoby

"- skype, thunderbird, dropbox, pidgin i pluginy (facebook, hangouts, skype) "
skype -ble..,thunderbird, ktoś jeszcze używa klientów pocztowych poza halinkami w korpobiórach? najlepsze rozwiązanie to webmail i porządna poczta (gmail&protonmail), pidgin i pluginy ble, lepsze ekg bez zbędnych widżetów

"- apparmor i profile"
no bez przesady, pewno to zwykła użytkowniczka desktopu, jeszcze zaproponuj jej pełne szyfrowanie dysków LUKSem, grsecuryty, PaXa, ręczną konfigurację netfiltera, chociaż z 9 letnim stażem raczej nie powinna mieć problemu i z konfiguracją i takich rzeczy:)

Z resztą jak najbardziej się zgadzam, szczególnie dobre uwagi odnośnie jakiś chińskich i radzieckich wynalazków typu wps, telegram itp
pozdro

  #48 16.05.2016 04:28

@Xanthia: "Nawet jeżeli SMPlayer odtwarza także mody, xmy i sidy to w czym on jest niby lepszy? "

smplayer to jest tylko nakładka gui na mplayer-a lub mpv. Natomiast jeżeli chodzi o przewagę mpv nad vlc, jest ogromna szczególnie jeżeli chodzi o współpracę z H.264 oraz H.265/HEVC miażdży vlc i każdy inny player także te zamknięte windowsowe wynalazki..

Daniel_1982   7 #49 16.05.2016 07:41

@saturno: "This program is shareware and you must register it after 40 days of use."

Wniosek: Jest to wersja SHAREWARE którą należy po 40 dniach usunąć.

Shiroi   6 #50 16.05.2016 08:44

@Xanthia: "Oki, następnym razem nie wkleję linka :P"

Trzymam za słowo ;p

Berion   13 #51 16.05.2016 11:28

@Anonim (niezalogowany): "thunderbird, ktoś jeszcze używa klientów pocztowych poza halinkami w korpobiórach? najlepsze rozwiązanie to webmail i porządna poczta (gmail&protonmail)"

Ja używam i sobie cenię pocztę także offline...

"miażdży vlc i każdy inny player także te zamknięte"

W czym konkretnie "miażdży"? Co jest nie tak z VLC podczas odtwarzania tychże kodeków?

Autor edytował komentarz w dniu: 16.05.2016 11:29
Xanthia   10 #52 16.05.2016 13:50

@BlueBooPi (niezalogowany): Nie robiłam testów tego typu, sprawdź ten link http://milena.polip.com/ivobuntu.shtml

Xanthia   10 #53 16.05.2016 13:55

@blehh: Dziękuję :)

@masterofjedi Dziękuję :)

@Robin-Otzi Jakoś muszę z tym żyć ;)

pikaczu19980 (niezalogowany) Trudno, literówka ;)

Markia (niezalogowany) Zapamiętam na przyszłość

topcat (niezalogowany), anonim (niezalogowany), anon7697 (niezalogowany) - poprawione dzięki, zawsze się mylę przy tym programie

  #54 16.05.2016 14:39

@Berion: "W czym konkretnie "miażdży"? "
wydajnością i jakością, przetestuj sobie na mpv kodowanie HEVC w wysokich rozdzielczościach a sam się przekonasz jak daleko vlc do mpv

  #55 16.05.2016 14:43

@Berion: "Ja używam i sobie cenię pocztę także offline... "
w dzisiejszych czasach serio? nawet na największym zadupiu można mieć bezproblemowy mobilny dostęp do internetu

saturno   9 #56 16.05.2016 15:37

@Berion: " To nie jest RAR tylko unrar. ;) A ten jest darmowy, zawsze taki był aby popularyzować format. Nawet na PS2 do RMP ktoś sportował (jakiś masochista ;p). A jeśli to packer to na pewno nieoficjalny."

Mylisz się, bo rar i unrar to dwa różne programy:
https://packages.debian.org/jessie/rar
https://packages.debian.org/jessie/unrar
Cytuj:
Unrar can extract files from .rar archives. If you want to create .rar archives, install package rar.

Berion   13 #57 16.05.2016 15:55

@Anonim (niezalogowany): Wydajność mogę sobie wyobrazić, ale jakości już nie bardzo skoro obraz w danym formacie, który używa dany kodek, wygląda identycznie po "odkodowaniu". Takie przynajmniej jest założenie. Może VLC/MPV w jakiś dodatkowy sposób filtrują obraz i na tym polegają te różnice?

@Anonim (niezalogowany): Tak, w dzisiejszych czasach. Ale to pewnie wynika z różnych potrzeb. Ja na przykład nie potrzebuję internetu 24/7/365. Jest czas, który poświęcam w ciągu dnia na internet i urządzenia które mają do niego dostęp. Nie potrzebuję wszystkiego ze wszystkim synchronizować i stale być na smyczy. Także nie potrzebuję nawet IMAP i idealnym w takim przypadku jest klient pocztowy.

@saturno: A jednak, myliłem się i przyznaję się do tego. Zdarza i mi się. ^^"

Autor edytował komentarz w dniu: 16.05.2016 15:57
  #58 16.05.2016 16:52

@Berion: vlc zupełnie sobie nie radzi ze streamingiem HEVC w większych rozdzielczościach tam gdzie mpv po prostu działa i tyle w temacie

  #59 16.05.2016 16:56

@saturno: tak w ogóle to zastanawia mnie na cholerę ktoś jeszcze używa rara skoro są o wiele lepsze i co ważne otwarte formaty kompresji tj. 7z lub pea

NieGooglujMnie   6 #60 17.05.2016 01:33

@Anonim (niezalogowany):

"najlepiej sobie tu radzi spacefm (...)"
ja w sumie ostatnio i tak na midnight commander lub ranger przechodzę (konsola), coraz rzadziej jestem w tradycyjnym fm ;)
z mc było śmiesznie, bo miał buga, że nie czytał zipów. Ale naprawili to, a więc teraz mc jest super, każde spakowane archiwum czyta - dlatego myślę czy w 100% nie przejść na mc ;)
mc po wkuciu hotkeyów i ustawieniu ulubionych folderów jest bardzo szybki
lub ranger

"przy natywnym kvm+virt-manager vbox to zabawka pożerająca niepotrzebnie zasoby "

ok, prawda ale potrzebujesz 2x kart graficzne (z laptopami to czasami problem) oraz poświęcić czas na pogłębiony konfig (virtualbox bardziej out-of-the-box jest).

"thunderbird, ktoś jeszcze używa klientów pocztowych poza halinkami w korpobiórach? (...) "

Ja używam, pełno pluginów jest, ale mam z 7 adresów email, lokalnie zapisywane. Ale myślę czy nie przejść w wolnej chwili na mutt, bo tam jednak da się skryptować i o wiele lepsza automatyzacja poczty jest (świetne skrypty do kontroli spamu). No i można mutta z vimem ożenić. Jeszcze dodajmy takie kwestie w Thunderbird jak np. sygnatura kluczami GPG, wspólna książka adresowa dla wszystkich, wspólna kontrola spamu, powiadomienia w systemie, wspólna wyszukiwarka, sensowna obsługa mailling-list.

"no bez przesady, pewno to zwykła użytkowniczka desktopu, jeszcze zaproponuj jej pełne szyfrowanie dysków LUKSem, grsecuryty, PaXa, ręczną konfigurację netfiltera, chociaż z 9 letnim stażem (...) "

no właśnie - z 9 letnim stażem bez problemu ktoś powinien robić takie rzeczy. Ale to Mint, więc się nie liczy (musimy pomnożyć czas razy dwa).
Na Debianie to wystarczy 2-3 lata i już ludzie wchodzą bardzo głęboko w konfig ;)

Autor edytował komentarz w dniu: 17.05.2016 01:37
saturno   9 #61 17.05.2016 14:16

@Anonim (niezalogowany): //tak w ogóle to zastanawia mnie na cholerę ktoś jeszcze używa rara skoro są o wiele lepsze i co ważne otwarte formaty kompresji tj. 7z lub pea//
Format modny wśród braci pirackiej ;-)

  #62 17.05.2016 18:46

@NieGooglujMnie: "ok, prawda ale potrzebujesz 2x kart graficzne (z laptopami to czasami problem) oraz poświęcić czas na pogłębiony konfig (virtualbox bardziej out-of-the-box jest).
"
jak poznasz na własnej skórze moc i możliwości tego rozwiązania to vbox będzie dla Ciebie tandetną zabawką, chyba, że przeważnie bawisz się w wirtualizację windowsów to rzeczywiście komercyjny vbox czy vmware lepiej się sprawdza.

NieGooglujMnie   6 #63 17.05.2016 21:38

@Anonim (niezalogowany):
wiem.

Ostatnie stadium wcielenia i super-tajna broń przeciwko OSX (Apple) - to właśnie kvm+virt-manager.
Jak ktoś ogarnie te zabawki, to OSX staje się zbędny. Można zaoszczędzić na sprzęcie, czy też przestać się przejmować że na Linuxie jakiegoś softu zabraknie.

Czytałem właśnie dyskusje na zachodnich portalach w kontekście OSX vs Linux i tam właśnie ci najbardziej hardcorowi i doświadczeni linuxiarze zawsze przywoływali "kvm+virt-manager" - i to był argument przy którym jabłkowicze wymiękali ;)

Ja wlaśnie interesuję się OSX vs Linux, bo Windowsa to już od dawna nie biorę pod uwagę w profesjonalnym zastosowaniu, nie czytałem np. żadnych nowości z Windows chyba od roku, a na Windows8 nie umiem podstawowych rzeczy zrobić ;)

Tylko Linux, OSX i Android wchodzą w grę.
To co ty napisałeś to argument rozumiany jako "tajna i ostateczna broń, która ma wygrać całą wojnę" ;)

  #64 18.05.2016 13:32

@NieGooglujMnie: no słyszałem, że koderzy lubują się w sprzęcie od jabka.
Kiedyś jak jeszcze jabcoch robili maszyny na ppc to czymś się wyróżniał i nawet kilka razy miałem chrapkę na maszynę z procem ppc ale dzisiaj? no niby ładny dizajn, sprzęt solidnie wykonany, dostosowany ok zgodzę się ale dla mnie nadal jest to zwykły sprzęt po baaaardzo zawyżonej cenie z systemem, który też dupy nie urywa, w zastosowaniach biurkowo-domowych zdecydowanie przegrywa z windowsem a w zastosowaniach profesjonalnych kładzie go linux.

Areh   16 #65 20.05.2016 11:19

"SRWare Iron - Chrome pozbawione wszystkich dodatków "szpiegujących". Najnowsza wersja dostępna jest tylko na systemy 64bit."

A tymczasem nawet w linku który podajesz są paczki dla systemów 32-bit (no, chyba że wersja tam podana nie jest wersją najnowszą).

Xanthia   10 #66 20.05.2016 12:54

@Areh: Nie jest.