Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Wszystkie rzeczy, których... nie zawdzięczamy Apple cz I

Czasami zdarzy mi się przeczytać coś od czego normalnie szczypią oczy. W sieci i w ogóle w przekonaniu wielu ludzi gości fałszywe przekonanie o tym, jakoby firma Apple coś wymyśliła. Szczególnie chętnie raczy nas takimi wpisami kolega Macminik.
Otóż firmie Apple tak naprawdę nie zawdzięczamy zupełnie nic.

Komputer osobisty

Autentyczny cytat komentarza pod jednym z moich wpisów:
Historia Aplle to historia firmy, która tworzyła podstawy informatyki. Kiedy powstał 1 Mac, nie było jeszcze Windowsa
Gdy powstawał pierwszy Mac w 1984 faktycznie jeszcze nie było w sprzedaży Windowsa. Ale tak naprawdę niewiele osób wie, że wersja środowiska Windows (wersja 1.0) była pokazana na targach Comdex w 1983. Dopiero 14 miesięcy później Microsoft wprowadził na rynek publiczny środowisko Windows 1.01, w którym wyeliminował kilka pomniejszych błędów.

Archiwalny film z tych targów i pokaz Windowsa:

Osoby które chciałby dowiedzieć się więcej co potrafił wtedy Windows odsyłam tutaj.

Idea komputerów osobistych zrodziła się na początku lat 70. Nie do końca jest jasne, który z komputerów można uznać za pierwszą tego typu maszynę. O palmę pierwszeństwa kłócą się tu Xerox, Hewlett-Packard oraz IBM. Jest tu polski akcent, zapomniana maszyna o nazwie K-202 zaprojektowana przez Jacka Karpińskiego i wyprodukowana w liczbie 30 szt. Wielkością nawet przypominała późniejsze PC-ty i nie ustępowała im prędkością obliczeniową była to jednak dopiero niedokończona próba realizacji idei komputera osobistego.
Niestety ówczesne władze PRL stwierdziły, że projekt nie ma przyszłości i nigdy nie rozpoczęto masowej tego komputera, bo jak twierdzi autor projektu, powiedziano mu, że "jeżeli mógłby istnieć tak szybki komputer to Amerykanie już by go wymyślili".

K-202 to16-bitowy minikomputer opracowany i skonstruowany w latach 1970–1973. Był to pierwszy polski komputer zbudowany z użyciem układów scalonych w kooperacji polskich zakładów zjednoczenia MERA m.in. Metroneks z firmami z Wielkiej Brytanii: Data-Loop oraz MB Metals. Według opinii dr hab. Piotra J. Durki K-202 przewyższał pod względem szybkości pierwsze IBM PC oraz umożliwiał wielozadaniowość, wielodostępność i wieloprocesorowość.

Wydaje się, iż pierwszym komputerem osobistym (PC) powszechnie uznanym przez "świat zachodni" była konstrukcja firmy MITS nazwana Altair 8800 - zestaw komputerowy do własnoręcznego montażu, opracowany pod koniec 1974 – zaprezentowana przez Eda Robertsa i Billa Gatesa w styczniowym wydaniu Popular Electronics Magazine (1975). Sama nazwa Altair może pochodzić z dwóch różnych źródeł – albo odnosi się do gwiazdy o takiej nazwie lub też została zaczerpnięta z wczesnych odcinków serialu "Star Trek". Jobs wiedział o tym projekcie, czego możemy się dowiedzieć z jego biografii.

Apple I pojawiło się dopiero w kwietniu 1976 roku. Komputer zaprojektowany przez Steve Woźniaka nie był niczym szczególnym. Opierał się na ogólnie dostępnym 1MHz ośmiobitowym procesorze MOS Technology 6502, posiadał 4kB pamięci RAM. Było to niejako rozszerzenie idei kalkulatora, który zbudował dla HP z podpatrzonych nowości, czyli np. wyświetlania na ekranie telewizora (czy też monitora).

Okienka, ikony i myszka.

To już prawie legendarny mit, o tym jakoby Apple wymyśliło okienka, ikony, myszkę i ...czcionki proporcjonalne. Mit często powtarzany, co ciekawe nawet przez samego Jobsa, który twierdził, że gdyby nie Apple, nadal nie używalibyśmy czcionek proporcjonalnych (czyli takich, które właśnie widzicie).

Historia GUI czyli Graphical User Interface (Graficzny Interface Użytkownika) sięga roku 1973 oraz komputera o nazwie PARC firmy Xerox. PARC został zaprojektowany jako pierwowzór dzisiejszych komputerów osobistych. To co odróżniało go od innych konstrukcji to pierwszy na świecie graficzny interface użytkownika. PARC nie był produkowany masowo, mimo wszystko wyprodukowano w sumie kilka tysięcy sztuk.

Reklama Xerox Parc

Komputer w 1979 r posiadał wyświetlanie pełnoekranowe (WYSIWYG), myszkę, oraz interface graficzny.

W 1981 r powstał Xerox Star 8010, rozwinięcie idei GUI. Komputer Xeroxa był prawdziwą stacją roboczą opartą o 16 bitowy procesor AMD Am2900, pamięcią 384 kB rozszerzalną do 1,5 MB, z 10, 29 lub 40 MB 8 calowym dyskiem twardym, stacją dysków, myszką, kartą sieciową oraz z 17 calowym czarno-białym monitorem CRT pracującym w rozdzielczości 1024 x 809 pixeli. Złośliwi twierdzili, że jest to sprzęt niedopracowany, mimo wszystko to właśnie Star wyposażony był w dysk twardy. Sprzedano kilkanaście lub wg niektórych kilkadziesiąt tysięcy sztuk.

Jeśli dobrze się przyjrzeć widać, że czcionki są proporcjonalne.

Dwa lata później w 1983 r Apple "wynalazło" GUI i zaprezentowało Lisę nazwaną tak, od imienia córki Jobsa. "Wynalazło" też myszkę ;) Macmninik twierdzi, że to zespół Jobsa "wynalazł" a raczej dopracował projekty myszy jaką znamy, czyli kulkową umożliwiającą ruch na skos. Jest to wierutna bzdura.
Pierwsza mechaniczna myszka, model Telefunken Rollkugel, powstała w 1968 r w zakładach niemieckiej firmy Telefunken. I posiadała kulkę.

Mało tego. Xerox opracował też coś, co jeszcze długo wykraczało poza zakres rozumowania inżynierów Jobsa. Z modelem Alto Xerox sprzedawał... pierwszą na świecie mysz optyczną już pod koniec lat 70 tych.

Niestety komputer Apple nie okazał się zbyt wielkim sukcesem. Właściwie to był wielką i kompletną marketingową klapą. Lisa przegrała z trochę mniej zaawansowanym ale za to tańszym IBM. Z wielu powodów. Nie dość, że komputer Apple był niekompatybilny z ówczesnymi standardami programów opartych na PC to dodatkowo notorycznie się wieszał.

Trzeba przy tym zaznaczyć, że firma Xerox nie kryła się ze swoim wynalazkiem i chętnie zapraszała wszystkich na pokazy swojego sprzętu. Apple nigdy nie kupiło technologii GUI od Xeroxa. Zrobiło natomiast coś innego - po prostu podkradło Xeroxowi pracowników zajmujących się GUI. Xerox nie opatentował swojego wynalazku. Niemal rok po premierze Lisy powstał Atari TOS, niedługo później powstała pierwsza Amiga 1000 z Workbenchem 1.0 czy Geos na Commodore 64.

Zgadnijcie co pewnego razu zrobiło Apple? Otóż... pozwało Microsoft o wykorzystanie "ich" czyli Apple wynalazku i wykorzystanie "ich" pomysłów w Windowsie (który jak pamiętacie został zaprezentowany przed premierą systemu Apple) Do sprawy włączył się Xerox i wszystkie roszczenia Apple wobec Microsoftu oddalono poza ikonką kosza (którą notabene można zobaczyć na prezentacjach Xeroxa).

Niektórzy twierdzą (a konkretnie Macminik) że Apple opracowało coś, czego Xerox nie miał - a mianowicie nakładanie się okienek.

We wpisie Macminika czytamy

Bill Atkinson opracował także metodę nakładania się okien GUI - coś, czego nie miało GUI Xeroxa. Cecha ta, doskonale znana dziś polega na tym, że gdy nasuniemy fragment jednego okna na drugie, to to "wierzchnie" przysłania fragment okna ze "spodu". Atkinson wziął się do pisania kodu takiej funkcji gdyż był przekonany, iż istnieje ona w GUI Xeroxa. Ostatecznie po wielu godzinach pracy stworzył odpowiedni kod i funkcja nakładania się okien działała, choć Atkinson przypłacił to wypadkiem samochodowym gdy przysnął za kierownicą swojej Corvetty. W rzeczywistości system Xeroxa nie posiadał takiej funkcji, a sam Atkinson przyznał, że gdyby wiedział że jej nie ma, nie udało by mu się jej pewnie stworzyć w tak krótkim czasie. Funkcja nakładania, rysowania i przesuwania okien opracowana przez Atkinsona została nazwana LisaDraw, a później została przemianowana na dobrze znany QuickDraw, który w 1986 roku został obięty ochroną patentową.

Przeczy temu jednak ten zrzut ekranu.

i żeby nie było wątpliwości jeszcze jeden

Widać to zresztą na filmie z 1982 roku

"Wynalazek" Apple... został opatentowany w 1986 r. Przyznacie, że troszkę nierozgarnięty był ten inżynier, skoro tak naprawdę nie wiedział co było a czego nie było w projekcie Xeroxa?

Natomiast dwuklik jest opatentowany przez Microsoft. Jednak firma Gatesa nigdy nikogo nie ścigała za wykorzystanie z ich rozwiązania.

WYSIWYG również nie jest technologią wymyśloną przez Apple. Pierwszym programem korzystającym z WYSIWYG był Bravo, stworzony przez Butlera Lampsona, Charlesa Simonyi i kolegów w Xerox PARC w... 1974 roku. Program umożliwiał drukowanie formatowanego tekstu z czcionkami proporcjonalnymi. Prawie 10 lat przed Apple.

Dysk twardy

Wielokrotnie słyszałam o tym, jakoby to Apple wynalazło dysk twardy i zrezygnowało z dyskietek. Nic bardziej mylnego. 4 września 1956 firma IBM skonstruowała pierwszy 24-calowy dysk twardy o nazwie RAMAC 350. Miał on pojemność 5 MB.

Jeden z pierwszych dysków twardych IBM

Dyski twarde powstały więc technicznie rzecz ujmując gdy Jobs jeszcze robił w pieluchy. Faktem jest natomiast, że Apple jako jedna z pierwszych firm zrezygnowała ze stacji dysków.

Pierwowzorem twardego dysku jest pamięć bębnowa. Pierwsze dyski twarde takie, jak dzisiaj znamy, wyprodukowała w 1980 roku firma Seagate – był przeznaczony do mikrokomputerów, miał pojemność 5 MB, czyli 5 razy więcej niż ówczesna, dwustronna dyskietka 8-calowa.

Warto pamiętać, że alternatywnie do archiwizacji danych stosowano napędy taśmowe. Co ciekawe stosuje się je aż do dziś. Kasety mieszczą nawet do kilkuset gigabajtów danych. Dodatkowo większość z napędów wykorzystuje kompresję, dzięki czemu możliwe jest zmieszczenie większej ilości danych. Obecne streamery wykorzystują cyfrową technikę zapisu danych.

SCSI i inne standardy

Nie jest prawdą jakoby to Apple wymyśliło standard SCSI. SCSI to standard przesyłania danych, który był dużo wydajniejszy od ATA. W sierpniu 1981 r. w amerykańskim czasopiśmie "Electronic Design" zaprezentowano po raz pierwszy standard SASI (Shugart Associates System Inteface), nad którym firma Shugart pracowała od roku 1979. Część elektryczna standardu była porównywalna z dzisiejszym SCSI-1, choć zestaw rozkazów był dużo prostszy.

Standard był rozwijany przez wiele lat. Faktycznie Apple jako pierwsze użyło SCSI... jeszcze przed końcowym opracowaniem standardu w związku z tym SCSI Apple... jest niekompatybilne ze zwykłym SCSI.

Kiedyś dowiedziałam się, że Apple wymyśliło...

RS422 Apple Talk montowane też w ATARI Mega ste, TT i Falcon
Po pierwsze RS422 to złącze szeregowe na wzór Lightning - czyli służy do tego samego co RS242 tyle, że z inną wtyczką - jest to jeden z wariantów standardu interfejsu RS-232C.

Sam interfejs szeregowy to... LocalTalk. Natomiast AppleTalk to... protokół sieciowy.

Następnie dowiedziałam się, że...

W ostatniej dekadzie jedyną udaną rzeczą jaką stworzyli to złącza FIREWARE 400 i 800, jak i niemontowane niestety FIREWARE 1600 i 3200.

Apple nie wymyśliło także FireWire, ono go tylko potem przerabiało. Standard został wymyślony dla komputerów w ogóle przez inżynierów z Texas Instruments, Sony, Digital Equipment Corporation, IBM oraz INMOS/SGS Thomson. Apple używa też Thunderbolta wymyślonego przez Intela, którego notabene także chciało opatentować ;)

Na tym kończę pierwszą część mam nadzieję ciekawego cyklu, który trochę odsłania mroczne dzieje "sukcesów" Jobsa i spółki. Mało to ma z tworzeniem podstaw informatyki a bardziej, jeśli ktoś nie zauważył z kopiowaniem pomysłów od innych. Jeżeli wpis wam się spodoba, może powstanie część druga.  

hobby inne

Komentarze

0 nowych
Wokuo   7 #1 12.03.2014 11:36

Zawsze wiedziałem, że Apple to troll patentowy

Ryychuu   5 #2 12.03.2014 12:45

Nooo to będzie piec i setki komentarzy, piękny flejm ;] poczytam w domku, ale juz czekam na te wojnę <3

Vanshei   14 #3 12.03.2014 12:55
LoczeQ123   5 #4 12.03.2014 13:00

Apple może nie wymyśliło pewnych rzeczy ale dzięki nim używanie pewnych rzeczy stało się wygodniejsze i dostępniejsze dla normalnego użytkownika. Choćby warto spojrzeć na te czcionki które były dostępne w komputerach dla normalnych użytkowników. To samo tyczy się ekranów dotykowych przed 1 iphonem były głównie stosowane ekrany oporowe które nie były wygodne. Dodatkowo w telefonach nawet tych dotykowych był stosowany interface który nie był dostosowany do wygodnej obsługi palcem. To wszystko jakby nie patrzeć Apple dopracowało i sprawiło że to co już było stało się wygodne w użytkowaniu i przede wszystkim dostępne dla normalnego użytkownika

Ubbaa   6 #5 12.03.2014 13:07

Podoba, poproszę o drugą część.

Xanthia   10 #6 12.03.2014 13:13
  #7 12.03.2014 13:17

Nie jest również prawdą, że to Apple wynalazło jabłko, jak również to, że jakoby pierwsze go nadgryzło:P.

eimi REDAKCJA  16 #8 12.03.2014 13:23

Cóż, moja żona sprawiła sobie niedawno Macbooka Air (model late 2012). OS X jest jaki jest... ale muszę jedno powiedzieć - w porównaniu do tego, co oferuje Apple od strony sprzętowego dopracowania, to wszyscy wytwórcy klonów są tandeciarzami. Widać to nie tylko w tak "dużych" sprawach jak gładzik (po kilku godzinach pracy na macbooku gładziki Windows/Linux PC wydają mi się teraz żałosną porażką), ale i drobiazgach pokroju zasięgu Bluetootha (thinkpad zrywa połączenie z głośnikami w salonie po zaniesieniu go do kuchni, macbook nie ma z tym żadnych problemów).

Więc co takiego Apple nam przyniosło? Jakość.
No i Xanthię, która bez Apple nie miałaby po co żyć :D.

Vidivarius   13 #9 12.03.2014 13:24

Interesujący i rzeczowy wpis. Proszę o kolejny. :)

GL1zdA   11 #10 12.03.2014 13:24

To, że coś Apple zawdzięczamy, nie znaczy, że byli pionierami w danej dziedzinie (rzadko kiedy pionierzy odnoszą sukces). Nie można im odmówić wpływu na popularyzację wszystkich rzeczy, które wymieniłaś. Moim zdaniem ważniejsze jest to, że Apple wypuściło w 1984 okienka, na których ludzie chcieli pracować, w przeciwieństwie do MS, który od prototypu w 1983 musiał czeka do 1990, żeby ludzie kupili jego produkt. Tak samo MS od początku lat 90-tych próbował spopularyzować tablety. Ale to iPad w 2010 osiągnął sukces i zmienił rynek komputerów.

PS: Am2900 to nie są procesory, tylko układy z których możesz budować jednostki arytmetyczno-logiczne.

Xanthia   10 #11 12.03.2014 13:31

@eimi Nie widzę związku z wpisem, ale niechaj będzie... W 1982 roku firma Apollo wypuściła swój komputer z gładzikiem po prawej stronie klawiatury http://archive.computerhistory.org/resources/physical-object/apollo/102642008.lg... jeśli chodzi o technologię sterowania dotykiem była rozwijana od lat 60 zeszłego stulecia, w badaniach uczestniczył nawet CERN. Niedługo potem wymyślono multidotyk, na który Apple nigdy nie dostało patentu (a próbowało!).

Oczywiście na poparcie swojch twierdzeń masz do dodania coś więcej niż własne przekonanie?

freyah   15 #12 12.03.2014 13:31

@Xanthia, podziwiam za ogrom wiedzy, pewnie trochę czasu też zajęło Ci przygotowanie wpisu, sprawdzenie wszystkiego :)

Xanthia   10 #13 12.03.2014 13:34

@Vidivarius Dziękuję bardzo :)

@GL1zdA Masz rację z PS. :)

Xanthia   10 #14 12.03.2014 13:40

@freyah Dziękuję bardzo :)

  #15 12.03.2014 13:43

Osobiście nie kupiłbym niczego, co Apple wyprodukowało po 2006 r., ale starego PowerMaca G5 to bym przygarnął (do zabawy).

W_tym_temaciE   5 #16 12.03.2014 13:45

@Xanthia
Nie zrozumiałaś co na myśli miał Eimi.
Owszem, Apple nie wynalazło tego - ale Apple to dopracowało.
A nawet jeśli to nie Apple tak dopracowało to, tylko jakiś zewnętrzny producent - to Apple użyło tego i wielu innych, dopracowanych wręcz do perfekcji rzeczy i stworzyło bardzo dopracowany produkt.
A brak irytujących wad, to bardzo zadowolony konsument - stąd się bierze sympatia wielu ludzi do Apple. Owszem, są osoby patrzące na Apple jedynie przez pryzmat jakiegoś prestiżu związanego z posiadaniem tego sprzętu - ale w żaden sposób nie powinno się traktować jako ujmę dla niego.

Xanthia   10 #17 12.03.2014 13:48

@W_tym_temaciE Zrozumiałam co miał na myśli @eimi. Ten wpis nie miał przedstawiać rzeczy, których Apple użyło tylko te których NIE WYMYŚLIŁO, czego ani Ty ani on do końca widocznie nie zrozumieliście ;)

@freyah Aha, wpis powstawał przez parę dni. Nosiłam się z zamiarem napisania go już dość dawno, jednak dopiero w tym tygodniu zabrałam za zbieranie wszystkiego w jeden wpis ;)

macminik   15 #18 12.03.2014 13:55

Z historią komputeryzacji jest tak jak z historią motoryzacji. Pierwszy samochód Nicolasa Cugnota został zbudowany w XVIII wieku co ludzkości nie przeszkadzało bujać się dorożkami przez następne 200 lat. Kto jednak jest uznawany za pioniera motoryzacji ? Henry Ford z modelem Ford T. Czy był o pionierski ? Nie wiem. Być może istniały inne, lepsze rozwiązani, jednak o Ford T zawojował świat choć był w każdym kolorze pod warunkiem że będzie to kolor czarny.
Cóż że Xerox pokazywał swój produkt wszystkim wokół, zainteresowanie było wielkie ale nikt nie miał konkretnego pomysłu co dalej z tym zrobić. Być może był jeszcze ktoś inny, kto wynalazł myszkę, np. siedząc w drewnianej "sławojce" podczas obrony Sewastopola (tak na czasie). Prawdę mówiąc nie da się powiedzieć kto był pierwszy w wymyślaniu bo zawsze znajdzie się ktoś, kto stwierdzi, że ten właśnie pomysł miał wcześniej.
Podobnie jak z historią Forda T, to masowe wprowadzenie w użycie przyczynia się do popularyzacji danego przedmiotu, urządzenia czy rozwiązania.
Choćby historia USB, którego wcale nie wymyśliło Apple, jednak jako chyba pierwsza firma postanowiło dodawać USB do każdego swojego komputera (iMac z 1998 r.). Pomimo, że standard ten był dostępny od 1990 roku chyba, mało ko miał ochotę go montować z urzędu. A ile było drwin, że Apple montuje coś, do czego można podpiąć tylko mysz i klawiaturę i nie da się podpiąć ani drukarki ani skanera.

mareczek23   4 #19 12.03.2014 14:15

Bardzo ciekawy i wciągający wpis, podoba mi się takie rzeczowe "odbrązawianie" bohaterów ;) . A może spróbujesz czegoś w beletrystyce? Już widzę oczyma wyobraźni pierwszy odcinek jakiejś serii detektywistycznej...sukces gwarantowany. Tak trzymaj .

W_tym_temaciE   5 #20 12.03.2014 15:03

@Xanthia
Rozumiem sens tego wpisu - odnoszę się tylko do Twojej odpowiedzi na jego komentarz.

eimi REDAKCJA  16 #21 12.03.2014 15:04

Mam tylko własne przekonanie, że bez Apple Ty byś nie miała życia, to prawda.
Ale każdym komentarzem tylko je umacniasz. :)

Co z tego, że Apple nie wynalazło gładzika w ogóle, skoro zrobiło najlepszy gładzik na świecie? Mało kogo obchodzą eksperymenty w laboratoriach. Dla ludzi liczy się wdrożenie i jego poziom.

Xanthia   10 #22 12.03.2014 15:18

@macminik Cieszę się, że się ze mną zgadzasz :)

@mareczek23 Dziękuję ;) Być może coś napiszę kiedyś. Parę pomysłów chodzi mi po głowie już od dość dawna ;)

@W_tym_temaciE Cieszę się :)

@eimi Jeżeli chodzi o wdrożenia i ich poziom to Apple jest wręcz antybohaterem. Weźmy mapy w pierwszego iPhone - totalna żenada jeśli chodzi o możliwości i funkcje, mapy w iOS, czy Siri ;) To o czym piszesz to jedynie subiektywne odczucie nie mające tak naprawdę poparcia w faktach.
Poza tym ja lubię pisać o Apple ;) I byłoby mi przykro gdyby firma nagle padła ;) Czułabym się co najmniej jak Megamocny po pokonaniu MetroMana :D

luqass   12 #23 12.03.2014 15:33

@Xanthia bez celu w zyciu?

Xanthia   10 #24 12.03.2014 15:35
eimi REDAKCJA  16 #25 12.03.2014 15:42

@Xanthia - nie ma czegoś takiego jak fakty. Ale są zinterpretowane badania rynku i wyniki giełdowe. Twoja bezsilna wrogość nijak Japku nie szkodzi. Sprzedaje swój niezły sprzęt całkiem nieźle, w wielu segmentach stając się liderem rynku.

Oczywiście możesz powiedzieć na modłę marksistów, że to fałszywa świadomość użytkowników ich do zakupów popycha... :)

dzikiwiepsz   11 #26 12.03.2014 15:52

To coś wielkiego pół okrągłego to ma być myszka dobre ;)

macminik   15 #27 12.03.2014 15:59

@emi

Przecież Apple sie kończy.... Nie widzisz tego ? Od kilku lat sie kończy ciagle...

Xanthia   10 #28 12.03.2014 16:01

@eimi Niema faktów. Ok. Nie ma Słońca. Bo tak twierdzi Eimi. Faktem jest, że świeci co dzień, ale @eimi nie uznaje faktów :D W związku z tym Słońca nie ma. @eimi - pierwszy człowiek, który zgasił Słońce! :D

Bezsilna wrogość? Raczysz żartować. Moja wrogość jest całkiem silna ale nie ma na celu zaszkodzić w sprzedaży produktów tej firmy. Chciałabym mieć taką siłę przebicia, więc troszkę mnie przeceniasz ;) Wystarczy, że zniechęci parę osób.

Wymień segmenty rynku, w których Apple nadal jest liderem. Poproszę o aktualne dane. Tablety? Android. Smartphony? Samsung. Laptopy? Gdzieżby tam. All-in-One. A skąd? Więc? Poproszę o rzetelne dane.

biomen   8 #29 12.03.2014 16:23

Mimo iż wpis ten kontynuuje tradycje, autorki, naskakiwania na Apple, czytało się naprawdę świetnie. ;)

wajdzik   6 #30 12.03.2014 16:30

Wszystkim którzy twierdzą, że Apple to wizjonerzy którzy wymyślili smartfony pokazuje Windows Mobile z nakładką SPB Shell która pierwszą wersję miała w lutym 2007 (czyli przed pierwszym iphonem, który był badziewny :P)
Zresztą sam WinMobile bez żadnych nakładek był świetny, ale niestety trudno dostępny. Gdyby operatorzy zaczęli je sprzedawać w normalnych cenach w latach 2006-2008 to wszystkie telefony wzorowałyby się na tym systemie.

Darthnorbe   13 #31 12.03.2014 16:45

@wajdzik
Dokładnie. Ostatnio jak mnie sensation zdenerwował swoją powolnością (2x1,2GHz, 768ramu), pożyczyłem od ojca starego HTC touch 3g jade. 192Mb ram, 512Mhz procesor i to w porównaniu z nowymi badziewiami po prostu lata. Obsługa jest bajecznie podobna do windowsów przed 7ką, tylko ten wyświetlacz oporowy to była największa bolączka tego typu telefonów.

StaryMordziaty   1 #32 12.03.2014 16:49

Piękne utarcie nosa applegejom ;D

mikolaj_s   13 #33 12.03.2014 16:56

@macminick:
"Kto jednak jest uznawany za pioniera motoryzacji ? Henry Ford z modelem Ford T. "

Dobre porównanie. Jobs to taki Ford finansów. Ford zorganizował masową produkcję samochodów. Obniżył ich koszt i zapewnił powtarzalną jakość. Jego samochody nie były pod względem konstrukcji ani czymś nowym, ani wyjątkowym.
Jobs zapewnił przemysłowi komputerowemu rzeszę wyznawców gotowych płacić za wszelkie nowości, które w innym przypadku musiałby długo czekać na realne zastosowanie.

" Być może był jeszcze ktoś inny, kto wynalazł myszkę, np. siedząc w drewnianej "sławojce" podczas obrony Sewastopola (tak na czasie). Prawdę mówiąc nie da się powiedzieć kto był pierwszy w wymyślaniu bo zawsze znajdzie się ktoś, kto stwierdzi, że ten właśnie pomysł miał wcześniej."

Tylko, że co innego jest wynaleźć coś samemu od nowa nie korzystając z jego dorobku, a co innego wziąć czyjś pomysł. Udawanie w tym przypadku że się to wymyśliło samodzielnie jest śmieszne.
Udoskonalanie i wprowadzanie do użytku, to zasługa Apple.

@LoczeQ123:
"To wszystko jakby nie patrzeć Apple dopracowało i sprawiło że to co już było stało się wygodne w użytkowaniu i przede wszystkim dostępne dla normalnego użytkownika"

Kwestia definicji kim jest ten normalny użytkownik. Gdyby patrzyć po ilości to dostępność tych technologii szerokiemu gronu użytkowników jest zasługą innych firm produkujących PC i obecnie tablety z Androidem.

mikolaj_s   13 #34 12.03.2014 17:07

@wajdzik: "Gdyby operatorzy zaczęli je sprzedawać w normalnych cenach w latach 2006-2008 to wszystkie telefony wzorowałyby się na tym systemie."

Widzę tradycja złych operatorów to nie tylko kwestia ostatnich czasów ;)
Jakoś iPhone był bardzo drogi i się sprzedawał, a później zaczęto wzorować na nim inne telefony. Może jednak był lepiej zaprojektowany dla większości ludzi niż WM. To, że akurat Tobie bardziej się podobał to mogę zrozumieć, z gustami się nie dyskutuje. Gdyby WM był taki dobry to ludzie by go chcieli, a inni wzorowaliby się na nim, a nie na iPhone. Może Microsoft powinien wtedy szybko przerobić WM tak, aby wyglądał nieco podobnie i dzisiaj mielibyśmy podobną sytuację na rynku mobilnym co desktopie. A tak zrobiło to Google z Androidem.

sgj   10 #35 12.03.2014 17:11

@ macminik
"Choćby historia USB, którego wcale nie wymyśliło Apple, jednak jako chyba pierwsza firma postanowiło dodawać USB do każdego swojego komputera (iMac z 1998 r.). Pomimo, że standard ten był dostępny od 1990 roku chyba,"

USB 1.0 -> 1996, prace nad specyfikacją rozpocząto 2 lata wcześniej. Swoją drogą chipsety intela wspierały usb od 1997 roku i na takiej płycie (440LX) mam USB.

sgj   10 #36 12.03.2014 17:14

Edit.

Poprawka. Intel dodał wsparcie dla USB już w PIIX3 z 1996.

  #37 12.03.2014 17:56

Jest jedna dosyć istotna dla mnie rzecz, którą w jakiś sposób zawdzięczamy też Apple (choć oczywiście nie tylko) - hackintosze ;-)

@eimi, jeżeli chodzi o gładziki, to kwesta przyzwyczajenia. Miałem okazję parę razy korzystać z MacBooka Pro i Lenovo Z580 (touchpad podobny jak w Macach, ale prawa strona odpowiada za prawoklik), no i dużo bardziej wolę zwykły gładzik z fizycznymi przyciskami.
Tylko trochę większy, niż ten z mojego T61.

ardgalen   2 #38 12.03.2014 18:01

Pierwszą mysz mechaniczną w 1963 r stworzył Douglas Engelbart w 1963 r. Tutaj więcej na temat historii myszy http://pavvel.boo.pl/index.php/2013/07/31/historia-myszy-komputerowej/

Xanthia   10 #39 12.03.2014 18:04

@biomen Dzięki :)

@ardgalen Ale to mysz Telefunkena konstrukcją najbardziej przypominała myszy używane przez długi czas potem, zanim odświeżono pomysł myszy optycznych :)

ardgalen   2 #40 12.03.2014 18:16

Bil Gates nie uczestniczył w projektowaniu Altaira, on był bardzo krótko zatrudniony w MITS, gdyż jego rola skupiła się tylko na zaprojektowaniu dla Altaira basica. Poza tym prawdopodobnie pierwszym osobistym komputerem był mark 8 zaprojektowany przez Johnatana Titusa więcej na ten temat tutaj http://www.pc-history.org/altair.htm

Xanthia   10 #41 12.03.2014 18:25

@ardgalen Nie napisałam, że Gates uczestniczył w projektowaniu, tylko w prezentacji w styczniowym wydaniu Popular Electronics Magazine (1975) :)

  #42 12.03.2014 18:27

Jest tu polski akcent, zapomniana maszyna o nazwie K-202 zaprojektowana przez Jacka Karpińskiego i wyprodukowana w liczbie 30 szt. Wielkością nawet przypominała późniejsze PC-ty i nie ustępowała im prędkością obliczeniową była to jednak dopiero niedokończona próba realizacji idei komputera osobistego.

z Wikipedia.pl

ardgalen   2 #43 12.03.2014 18:55

Widzisz są pewne nieścisłości, które prowokują do nadinterpretacji, poza tym w przypadku apple 1 jest mowa, to bynajmniej nie mój komentarz, że apple 1 był pierwszym , który korzystał z monitora i klawiatury. w przypadku Altaira, jest mowa o magnetofonie, stacji dysków. Natomiast kwestia klawiatury, monitora, nie jest uściślona, to znaczy jakiego typu klawiatury używał, czy była dołączana i jaki typ monitora był wymagany, poza tym jaka cena, bo wiem, że altair sprzedał się w 10 000 egzemplarzy. Zresztą sam Ed Roberts dal sobie spokój z infomatyką i przeszedł do branży medycznej. Pytanie czy my wszyscy zawdzięczamy coś apple, pewnie jako użytkownicy nie. Ale firma Atari na pewno tak tworząc ST, Tramiel wyraźnie dał do zrozumienia, że macintosh był inspiracją http://www.youtube.com/watch?v=NImJFV3wH88

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #44 12.03.2014 20:56

Co prawda zgadzam się z Twoim wpisem, ale jednakże musisz przyznać, że Apple jako propagator istniejących rozwiązań wywiązuje się bezbłędnie :)

Xanthia   10 #45 12.03.2014 21:03

@Shaki81 Ależ oczywiście. To mistrzowie marketingu. Nie IT :) No i trolle patentowe - http://4.bp.blogspot.com/-uXlcf6anQys/UGTF1RZaLkI/AAAAAAAAG-k/dvyefrRTcCU/s1600/... :D

@ardgalen W tym wpisie chodzi o to, że Apple niczego samodzielnie nie wymyśliło a masa ludzi wciąż twierdzi, że właśnie tak było. I tylko o to tu chodzi :)

macminik   15 #46 12.03.2014 21:17

Obawiam się, że absolutnie żadna ze znanych nam firm nie wymyśliła niczego samodzielnie od A-Z.... Zawsze ktoś czym się zainspirował, podpatrzył, przerobił itd...

Xanthia   10 #47 12.03.2014 21:22

@macminik Być może masz odrobinę racji. Tyle, że żadna z tych firm nie przypisywała sobie tyle zasług i nie patentowała wszystkiego... czego nie wymyśliła sama. Amerykańskie prawo patentowe jest do chrzanu i już głośno się o tym mówi. Pamiętaj jednak, że to dzięki firmom takim jak IBM, HP, Microsoft, Xerox w ogóle postęp był możliwy. Gdyby Apple opatentowało wszystko "co się rusza" większość z nas używałaby terminali w trybie tekstowym. Smutna alternatywa, prawda?

  #48 12.03.2014 21:27
Pangrys WSPÓŁPRACOWNIK  18 #49 12.03.2014 21:40

@Xanthia

Czyta się ciebie świetnie i choć czasem nie bardzo się zgadzam z Twoimi poglądami to muszę przyznać, że piszesz solidnie i zawsze dbasz o źródła.
Dla mnie świetny wpis i masz mój głos w przyszło miesięcznym głosowaniu :)

macminik   15 #50 12.03.2014 22:07

Każda firma patentuje jak może. Nie dziwi mnie to szczególnie, bo czemu ktoś (nie mówię tu konkretnie o Apple) ma badać przez ileś miesięcy najlepszy uklad klawiszy, najlepszy skok klawiszy i po kilku miesiącach wyprodukować klawiaturę tylko po to, by ktoś inny stwierdził - "fajna, będę robił taką samą" i w zasadzie z minimalnym nakładem kosztów robi podobny produkt. Fakt, amerykańskie prawo patentowe już dawno straciło kontakt z realiami choć w mojej ocenie sytuacja jest naprawdę skomplikowana. Jeśli nie będzie się chronić czyjejś własności wcale, prawdopodobnie nikt nie będzie inwestował w rozwój. Bo po co. Jeśli jednak chroni się to zbyt przesadnie, dochodzi do zabawnych wojenek o guziki.

A moja teoria jest taka, że całe te chece patentowe to jednak element większej kampanii reklamowej każdej z firm... może nie reklamowej a marketingowej. O kim się pisze na pierwszych stronach ? Apple i Samsung. Które nazwy firm dzięki temu są najbardziej rozpoznawalne ? Apple i Samsung.

Potwierdzeniem mojej teorii jest też fakt, że Apple toczyło kiedyś wojenkę z HTC ale już nie toczy i rozwiązania Apple są w HTC a rozwiązania z HTC (niektóre funkcje aparatu w iOS 7) są w Apple. I nikt nikogo nie szarpie. Ot, nawet nie wszyscy wiedzą że taka wymiana ma miejsce.

Czasem myślę, że Apple ma jakieś tajne porozumienie z Samsungiem. Na zmianę będziemy się szarpać i będzie o nas głośno.

To taka luźna, wieczorna refleksja...

wieszak   10 #51 12.03.2014 22:13

@eimi-
"@Xanthia - nie ma czegoś takiego jak fakty. Ale są zinterpretowane badania rynku i wyniki giełdowe"

Strzał w kolano z dzidy trzymanej oburącz za przeddzidydzidzie.

  #52 12.03.2014 22:22

"nihil novi sub sole"

Każdy, kto interesuje się historią technologi ( lub miał okazję doświadczyć tej historii na własnej skórze) wie to wszystko, ale oczywiście dobrze, że się uświadamia pozostałe osoby. Fajnie się czytało i przypomniało troszkę historii.

Osobiście uważam, że istnienie Apple bardziej zaszkodziło technologii komputerowej i informatycznej głównie przez ich ataki patentowe. Jeżeli nie byłoby Apple rozwiązania, które "wynaleźli" lub tylko "wypromowali" wykorzystał by ktoś inny, może Microsoft, może Digital Research, może Atari albo Commodore, Epson, Sinclair, Xerox, Amstrad, Sharp, TI, itd. Bo życie nie lubi pustki.

Ale to właśnie Apple jako pierwszy troll patentowy na tym rynku (lub w ogóle) przyczynił się do ukatrupienia Digital Research jeszcze w latach 80 i wybicia konkurencji.... Microsoftowi.
W związku z powyższym stawiam antytezę do tezy z początku artykułu:
Firma Apple wymyśliła trollowanie patentowe. Zawsze coś :/

mikolaj_s   13 #53 12.03.2014 23:05

@macminik: Patenty nie są złe same w sobie, tylko w IT powinny trwać kilka lat, a nie klkadziesiąt.
A dywagacje na temat zmowy Apple i Samsunga objawiającej się pozwami raczej należy włożyć między bajki. Szefowie tych firm myślą racjonalnie. Nawet jeśli w jednaj sprawie walczą to w innej jeśli można coś zyskać nie mają oporu współpracować.

KyRol   17 #54 12.03.2014 23:21

Ja z deka nie rozumiem zabaw w adwokatów apple. Owszem, można lubić to korpo, niemniej argumenty za tym, że ci od wyliniałych kocideł robią najlepsze gładziki czy klawiatury jest rzeczą kur#w$k0 subiektywną.

Weźmy mój gust na ruszt. Klawiatura wyspowa? o niskim profilu? Z niewielkim skokiem? Z mojej perspektywy jest w najlepszym razie zabawką dla kota. Preferuję klawiaturę ze standardowym układem klawiszy, bez przycisków multimedialnych czy innych udziwnień. Koniecznie wysoki profil klawiszy z wyraźnym skokiem.

Jakoś się tak składa, że do pisania bezwzrokowego jak dla mnie klawiatury wyspowe są po prostu bluźnierstwem. Wnioski? Ostatnio sobie kupiłem klawiaturę, o taką: http://cdn3.volusion.com/tpcwf.yklat/v/vspfiles/photos/GRG1W-2.jpg i chwała tym, którzy mają swoje pomysły czy starają się tworzyć alternatywne sprzęty, czy idą we własnym kierunku nie kierując się populizmem, którym kierują się ogryzki, mikromiękcy i inne złomsungi. Jak dla mnie wyspówki to ot takie badziewie dla przeciętnego anlfabety komputerowego, które poza wyglądem i aspektami, na które może zwracać uwagę przeciętny Smith czy Iksiński, po prostu nie mają walorów.

Ja nie potrzebuję doświetlenia do swojej klawiatury bo potrafię na niej po ciemku rozłożyć adekwatnie palce, na takiej wyspówce da się też, ale nie jest to uproszczone, ani przyjemne. Ona stworzona jest dla drobiu, który po klawiaturze po prostu dziobie jednym, maks dwoma palcami ;)

ardgalen   2 #55 12.03.2014 23:25

Czy dzięki microsoft mamy postęp, cóż chyba dzięki temu, że ustawili się na robieniu systemu dla pc, gdyby firma digital research przyjęła zlecenie IBM na zrobienie dla nich systemu pc, to microsoft prawdopodobnie zniknął by po latach z rynku. Co do ich osiągnięć, też wątpliwe. Po pierwsze DOS cóż Bil Gates oparł go na zmodyfikowanym cpm, następnie kilka razy posunął się do kradzieży. Przykład pierwszy niejaki Double space w msdos 6.22, toż to był zwykły stacker. Stacker to wysmiany program do kompresji dysków twardych. Z 40 mb, robił 80 mb, ale jak ktoś chciał skompresowac plik powiedzmy 3 mb, to zamiast zmniejszenia rozmiaru do 1.5, lub 1 mb, rozmiar zwiekszał się do 6 mb, dotego strasznie praca dysku spowalniała, słowem poroniony projekt, ale MS bezmyślnie to zaadoptowali twierdząc, że to ich. Następny przykład, system plików NTFS, kto tak naprawdę go stworzył, ano IBM w rewelacyjnym systemie OS2 Warp 3.0. Tutaj MS zachował się wręcz bardzo bezczelnie. Otrzymał od IBM tą technologię, w ramach umowy miał promować system IBM. I co się stało, Bill Gates złamał umowę. sprawa trafiła do sądu i Genialny Bill się wykpił. Do dziś Microsoft nie rozliczył się z tego wynalazku. Sprawy kopiowania przez nich mac os, nie będę komentował, bo na ten temat wiele zostało powiedziane, nie zmienia to faktu, że gdy otrzymali zlecenie na tworzenie oprogramowania dla maca, to Steve Jobs musiał liczyć się z faktem, że MS będzie próbował coś zajumać. Bill przyparty przez Steva do muru wiadomo co powiedział "Cóż Steve, możemy na to spojrzeć z innej strony, obaj mamy bogatego sąsiada , który nazywa się Xerox Sparc, ja rzeczywiście postanowiłem się tam włamać, ale kiedy się tam włamałem, to stwierdziłem, że to ty pierwszy buchnąłeś mu telewizor. Sprawa Jobs rozwiązał polubownie, dał Gatesowi 14 mln dolarów i postawił warunek " za to że mnie okradłeś Excel i Word przez 3 lata robisz tylko na maca, a twój windows nie ma byc toczka w toczkę podobny do naszego. Tak to wyglądały stosunki złodzieja ze złodziejem, cóż oni byli siebie warci.

ardgalen   2 #56 12.03.2014 23:41

Co do konsoli Xbox, to prawdopodobnie Ms też by jej nie stworzył, gdyby nie przyjął 2 000 pracowników z Atari. Po za tym to Microsoft, w latach 80-tych i 90 tych, był jedną z najbardziej znienawidzonych firm, pamiętam jak w pierwszej polowie lat 90-tych pecetowa demoscena ją opluwała, podobnie jak intela. tutaj demko z tamtych lat, w którym oddają cześć i chwałę Billowi http://www.youtube.com/watch?v=BPsLJKdHC_o

lucas__   13 #57 13.03.2014 00:38

Zgadzam się z @Pangrys. Doskonale wiem ile trzeba włożyć pracy, aby wyszukać odpowiednie źródła, które będą potwierdzały obiektywną wersję wydarzeń ;)

erey18   2 #58 13.03.2014 02:51

Post moze i rzeczowy i dośc ciekawy ale czy to nie robi sie juz nudne ? Jak na osobe ktora wręcz nienawidzi apple bardzo czesto o nim piszesz czy to jakis kompleks,obsesja a może(raczej) jestes opłacanym przez apple blogerem który ma narobić szumu bo jak wiadomo nie ważne jak o tobie mowia ważne że mówia twoje płakanie o tym jak apple jest mało innowacyjne i jakimż to nie jest trolem robi sie powoli nudne. Wrzuć na luz i zamiast zameczać ludzi tym samym napisz jakis poradnik dla poczatkujacych grafikow albo cos innego z twoich zainteresowań. A co do tematu to jest biznes i twoje bensensowne patentowanie i trollowanie oznacza zarobki wchodzac w te same buty zrobił bym tak samo ba tylko idiota postąpił by inaczej. NIe rozumiem tej całej chuśtawki pozytywnych i negatywnych odczuć wzgledem produktu w tym wypadku apple, jesli produkt jest odpowiednio dobry/lepszy jakościowo bądz też estetycznie plus cena nie jest duzo wieksza(wińmy zarobki) to czasami po prostu opłaca sie dopłacic.

Over   9 #59 13.03.2014 04:22

Eee tam wojenki i te inne co do starych szrotów to nie będę się wypowiadał .... hihi

krisp   5 #60 13.03.2014 09:17

Nie wiem nad czym się tu aż tak rozwodzić, przecież nie od dziś wiadomo że apple unowocześnia to co już kiedyś postarało. Tu zgadzam się że pewne sprawy dopracowali do perfekcji, mam tu na myśli gładziki. Korzystam na co dzień z MBA i Samsunga z win8.1. Kompy podobne ale obsługa zupełnie inna, smyrania gładzika apple to przyjemność Samsunga już nie. Co by nie mówić gdyby nie apple to pewnie takiego jak obecnie "wyścigu zbrojeń" by nie było. Mamy wydajne smartfony, mamy wydajne notebooki i inne zabawki. Dlaczego używam przykładowo sprzętu apple? Bo mi się na nim dobrze pracuje a to co robię nie wymaga nie wiadomo jakiego oprogramowania. Mamy czas że każdy patentuje co może by z tego mieć kasę i co w tym dziwnego. Może tylko o apple jest głośno bo walczy powiedzmy o swoje. Mnie to nie obchodzi. Czy gdyby nie patenty sprzęt czy oprogramownaie było by tańsze? Możliwe ale o ile? O 5%.

ktośtam   5 #61 13.03.2014 09:47

Apple zawdzięczamy przede wszystkim gayowych fanbojów w rurkach, popijających Inkę w kubkach Starbucks xD

ichito   11 #62 13.03.2014 10:14

Czytam i oczom nie wirerzę...klawiatura?...gładziki?...do perfekcji? Tylko tyle?

@Xanthia dzięki i czekam na ciąg dalszy.

Kpc21   9 #63 13.03.2014 11:11

"Obecne streamery wykorzystują cyfrową technikę zapisu danych."
Hm... A niby jaką miałyby jeszcze wykorzystywać? O ile jeszcze pliki dźwiękowe można od biedy przekonwertować na sygnał analogowy i zapisać jak na taśmie magnetofonowej, podobnie z nagraniami wideo, to co z tekstem?

  #64 13.03.2014 15:05

W końcu ktoś Macminikowi utarł nosa chociaż nie chce mi się wierzyć że ta osoba robi to co robi bezinteresownie.

sgj   10 #65 13.03.2014 16:40

@ ardgalen
"Następny przykład, system plików NTFS, kto tak naprawdę go stworzył, ano IBM w rewelacyjnym systemie OS2 Warp 3.0. "

Gdyby jeszcze nie fakt że Warp 3 wyszedł rok po NT 3.1 i używał nadal HPFS a nie NTFS...

Xanthia   10 #66 13.03.2014 17:39

Dziękuję wszystkim za ciepłe słowa :)

@erey18 Przecież nikt nie zmusza Cię do czytania, prawda?

@bitx Oczywiście, że nie robię tego bezinteresownie! Chciałam utrzeć nosa Macminikowi :)

januszek   18 #67 13.03.2014 18:06

Macbook Air to dobra podstawa sprzętowa dla Windows 7 ;)

logo88   5 #68 13.03.2014 18:38

Bardzo ciekawy wpis, właściwie 10 razy ciekawszy od wszystkich durnot pisanych przez "redaktorów" dp w ostatnim czasie.

ardgalen   2 #69 13.03.2014 19:57

@ Sgj Gdyby jeszcze nie fakt że Warp 3 wyszedł rok po NT 3.1 i używał nadal HPFS a nie NTFS...

Ależ warp miał NTFS http://www.redbooks.ibm.com/redbooks/pdfs/sg245393.pdf 194 strona polecam

Protected_48   3 #70 13.03.2014 20:11

@logo88

A możesz bardziej konkretnie napisać, jakie to są te durnoty?

sgj   10 #71 13.03.2014 20:46

@ardgalen "Ależ warp miał NTFS http://www.redbooks.ibm.com/redbooks/pdfs/sg245393.pdf 194 strona polecam"

No polecam jednak przeczytać bo OS/2 NTFSu nie obsługuje a ten dokument to już w ogóle na podanej stronie niczego nie zawiera to jeszcze dotyczy systemu z 1999 roku...

2099   8 #72 15.03.2014 13:42

Fajny wpis- merytoryczny. Czytało się przyjemnie teraz klikam na 2 część. Dzięki za zmniejszenie dawki hejtu.

  #73 15.03.2014 21:20

Wszystkim twierdzącym, źe pierwszy iPhone był badziewny z takiego czy innego powodu,
daję odpór. Wiem co mówię (piszę), ja mam pierwszego iPhone z roku 2008 i powiem tyle:
Telefon nadal działa, bateria podczas odtwarzania filmu przez wifi trzyma 2 godziny i 40 minut,
zaś ekran dotykowy jest lepszy od tych, które ma Nokia w swoich telefonach.
Też wiem co mówię (piszę), bo mam trzy telefony Nokia, jeden z Symbianem na pokładzie
i dwa z serii Lumia. Wszystkie trzy Nokie, nie umywają się do tego w wiekowym już iPhone.
Mam tu na myśli ekrany dotykowe.
Wracając do samego iPhone, jak wspomnialem nadal świetnie działa sam telefon jak i wszystkie
aplikacje standardowo na nim zainstalowane, łącznie z mapami.
Tak więc osoby twierdzące, że mapy na pierwszych telefonach Apple nie działały właściwie,
mają błędne informacje w tej materii.

xearonet   4 #74 23.03.2014 19:23

Witam.
Bardzo się cieszę, że ktoś (tj. autor) napisał wreszcie na tym portalu prawdę o Apple. Niesamowicie denerwują mnie ludzie (tj. bardziej ignoranci), którzy twierdzą że Apple jest super innowacyjną firmą a inni po prostu im zazdroszczą i wszystko od nich kopiują (tj. kradną). Jeśli, ktoś się kompletnie nie ma pojęcia o historii komputerów, ich budowie i podstawach działania a na SIŁĘ usiłuje mi wciskać poglądy i "fakty" zasłyszane z reklamy Apple, nie może być inaczej nazwany niż "ciasny" (skrót od: "ciasny mózg"). Ja rozumiem, że są na świecie tak zwani "fanboye" i ok. Niech każdy lubi co chce ale jedno słowo do nich: "Kłamstwo powtarzane 1000 razy nie staje się prawdą!". Świetny artykuł. Bardzo dobrze przygotowany merytorycznie. Gratuluję wiadomości i dziękuję za poświęcony czas na przygotowanie się. Z ogromną przyjemnością poczytam jeszcze więcej na ten temat.

ŚWIETNE! PROSZĘ O JESZCZE!

  #75 24.03.2014 17:37

Taką opinię ma Xanthia o portalu Dobreprogramy http://www.wykop.pl/ramka/1251135/dobreprogramy-pl-schodza-na-psy-wciskaja-crapw.../ .Obłuda goni obłude,jest sporo w sieci jej bzdurnych wpisów między innymi to http://www.wykop.pl/ramka/1312391/sprostowanie-wykopu-uzytkowniczki-xanthia/

Xanthia   10 #76 25.03.2014 20:07

@SPaweł Wklejam i tu mój komentarz do Twoich bzdurnych rewelacji ;)

Po pierwsze - reklama jest crapowata i zupełnie mija się z prawdą. Co udowodniłam.

Po drugie - to nie pierwsza wpadka z asystentem - http://www.wykop.pl/link/1574943/asystent-z-dobreprogramy-pl-instaluje-az-3-prog.../ ;)

Po trzecie - pierwsza ostrzegałam o podróbce dobrych programów.

Po czwarte - zachęcam do czytania moich wpisów o wykopie i obłudzie tam panującej. I fakt, raz się pomyliłam - każdemu się może zdarzyć - tyle, że mnie prawie za to zlinczowali ;)

Po piąte, nie odpisywałam bo nie miałam na to czasu. Zresztą nie ma na co odpisywać. Nie zamierzam pisać o MS ani Google. Każda firma ma coś za kołnierzem, to oczywiste. Ale żadna nie wciska takich ściem jak Apple - nie na taką skale.

Po szóste nie powinnam odpisywać na argumenty ad personam - nie masz naprawdę nic, czego mógłbyś użyć jako kontrargumentów w merytorycznej dyskusji.

Po siódme - Twoje subiektywne doświadczenia z zabawkami Apple zupełnie nie mają nic wspólnego z treścią wpisu, który tak zacięcie komentujesz.

I gdybym wstydziła się mieszkania z kotami to bym się tym nie chwaliła. Jeśli chodzi o brzmienia - w mojej muzie - to takie mają być. Właśnie takie mi się podobają.

Także polecam ten specyfik :) http://www.bikekaefer.de/assos/accessoires/sportmedics/assos-chamois-sitzcreme?c...

jaredj   9 #77 14.04.2014 13:21

@eimi: "Co z tego, że Apple nie wynalazło gładzika w ogóle, skoro zrobiło najlepszy gładzik na świecie? Mało kogo obchodzą eksperymenty w laboratoriach. Dla ludzi liczy się wdrożenie i jego poziom" - naprawdę Ci wszystko jedno kto co wynalazł? Zawdzięczamy np. Tesli bardzo wiele rzeczy, a jednak ukradziono mu wiele pomysłów a on sam umarł w biedzie. Przyczyn tego może być wiele i wcale nie musiało być tak, że umarł bo go wykończyła finansowo konkurencja. Niemniej chcesz takiego świata? Gdzie każdy bezwzględnie wykorzystuje innych, kradnie ich pomysły i zabezpiecza się na przyszłość przed ewentualnym wykorzystaniem ich przez innych ludzi?
Nie chodzi tu oczywiście bodaj tylko o ten idiotyczny gładzik, bo jeszcze ktoś się tego czepi, tylko inne rzeczy, o których to wylano już setki ton wody, więc się nie będę powtarzał.
Zadziwiasz mnie stopniem Twojego osobistego zaangażowania przeciw krucjacie Xanthii ...

  #78 22.08.2016 20:58

@Xanthia: "Pamiętaj jednak, że to dzięki firmom takim jak IBM, HP, Microsoft, Xerox w ogóle postęp był możliw"



Buahahaha, spadłem z krzesła!

Przecież to właśnie Microsoft najbardziej ze wszystkich firm na świecie spowalnia postęp w świcie IT!