r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

ZAiKS dąży do transparentności. Czy to wystarczy, aby ocieplić wizerunek organizacji?

Strona główna AktualnościBIZNES

ZAiKS do kwestii transparentności i publikowania corocznych wyników finansowych odnosił się dotychczas co najmniej niechętnie. W świetle kampanii informacyjnych , które otwarcie krytykowały działalność organizacji, ten trend zdaje się odmieniać. Czy jednak próby ocieplania wizerunku poprzez bardziej przejrzyste prezentowanie raportów finansowych mogą zakończyć się choćby częściowym powodzeniem?

Według raportu opublikowanego na stronie organizacji, ZAiKS w 2014 zainkasował ponad 345 mln złotych, natomiast wśród artystów podzielono 386 mln. Wysokość potrąceń to natomiast ponad 63 mln złotych.

W porównaniu z wcześniejszymi wynikami, nieznacznie zmniejszyła się kwota inkaso (prawie 351 mln złotych w 2013 r.), jednak kwota podzielona wśród artystów zmalała już istotnie – w 2013 roku do twórców trafiło 30 mln więcej. Kwota potrąceń, które stanowią nieco ponad 16% środków otrzymanych przez artystów, sprawia, że ZAiKS w tej kwestii plasuje się w średniej europejskiej analogicznych europejskich organizacji. Nie zmienia to faktu, że firma odnotowując spadek inkaso o „zaledwie” 6 mln złotych podzieliła wśród artystów już pięć razy mniej, niż w to miało miejsce w roku 2013.

r   e   k   l   a   m   a

Jaki jest tego powód? ZAiKS oczywiście śpieszy z wyjaśnieniem. Jak donosi Dziennik Internautów, organizacja legitymuje się aktualnie jako swoisty bank dla artystów. Pieniądze artystów mają być przez niego przechowywane, jednak nie są jego własnością i „klient” ma do nich dostęp. O „wypłatach”, ich terminie i wysokości, twórcy mają decydować sami.

Uwagę przykuwa także dość nietypowa forma publikacji wyników finansowych. Otóż zostały one udostępnione w formie pliku PDF zawierającego linki do raportów z kolejnych lat. Po kliknięciu na którykolwiek z nich, rozpoczyna się pobieranie archiwum RAR. Po jego rozpakowaniu dostępne są kolejne pliki PDF. Te zawierają w końcu skany raportów finansowych. Raportów, które zostały pierwotnie sporządzone w formie elektronicznej. Jeżeli ZAiKS będzie się wykazywał podobnie ułańską fantazją w dalszych próbach ocieplania swojego wizerunku, to rezultaty mogą być całkiem interesujące.

Przedstawiciele firmy odnieśli się także do rosnącej popularności serwisów streamingowych. Według nich trudności w odpowiednim wynagradzaniu artystów za odsłuchania w strimingach wiążą się ze skomplikowanymi relacjami pomiędzy konkretnymi serwisami i producentami. W wyniku tego następuje skrajna dysproporcja pomiędzy zyskami wydawców i muzyków. Ci ostatni na odsłuchaniach w Spotify mają otrzymywać zaledwie 3% przekazanych przez najpopularniejszy tego typu serwis.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.