Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Zadyszka Steam'a na linuksie z szansą na drugi oddech za sprawą nowego managera

Kolejny miesiąc sprawdzenia statystyk Steam nie napawa optymizmem, co jednak warte zauważenia dla Ubuntu i tak jest lepiej niż było w zeszłym miesiącu (choć zmiana jest w granicach błędu pomiaru:) Zainteresowanych odsyłam do źródeł).

Niewielki, ale jednak zawsze optymistyczny to akcent. Przyznam się szczerze, że oczekiwałem więcej. Zapewne nie tylko ja. Magiczna bariera 5% jeśli chodzi o ilość użytkowników korzystających ze Steam pod linuksem wydaje się być poza zasięgiem. Nie mówię tutaj o ilości wydawanych przez tych użytkowników pieniędzy na gry, bo być może wynik ten byłby grubo ponad te 5%. Tym bardziej jeśli z "darmowego" linuksa korzystałaby niewielka grupa timokratów:) Nawet gdyby jednak tak było pojawia się w mojej głowie zasadnicze pytanie:

I co miałbym kupić kiedy towaru brak?

No właśnie.. odpalam klienta Steam, wchodzę w dział Linux i oczom moim ukazuje się kilkadziesiąt tytułów. Już zgrubna analiza pokazuje, że nie ma tutaj polotu i finezji, a najlepsze w tym jest to, że gra która akurat mnie najbardziej interesuje jest za darmo. No może jeszcze Counter Strike za te parę dolarów. Reszta owszem, to ciekawe pozycje, ale moim skromnym zdaniem dla koneserów. Ponadto, jak każdy kto czytał "Mistrza i Małgorzatę" Bułhakowa, wiem, iż coś takiego jak "druga świeżość" (o czym sam szatan poświadcza w restauracji) nie istnieje. Załóżmy jednak, że z sentymentu wykupię wszystkie gry. Czy Steam zarobił w ten sposób na mnie, jako "rozrzutnym linuksiarzu" tyle ile mógłby zarobić na średnio zamożnym "windowsiarzu".. cóż, chyba nie. Z tego prostego powodu, że "windowsiarz" wchodzi do nowiutkiej galerii handlowej, "linuksiarz" zaś pozostaje na poziomie osiedlowego sklepiku. Cóż zatem z tego , że masz pieniądze i chęć, skoro towaru brak?

Czy brak "towaru" to jedyny powód zadyszki Steam'a?

Nie sądzę, choć bardzo bym chciał, żeby tak było. A znając życie niedługo będziemy mieli szansę, aby zweryfikować ten pogląd. Świadczy o tym chociażby fakt, że szykuje się nam prawdziwy hit na linuksa, a mianowicie Football Manager 2014. Mało tego jak donoszą (mam nadzieję, że dobrze poinformowane) źródła gra ta będzie dostępna poprzez Steam. Fakt, jest to tylko jeden tytuł, ale na tyle hitowy, że jeśli coś miałoby ruszyć statystki graczy Steam, to według mnie jest to pewniak. Osąd ten jest oczywiście dosyć subiektywny.. ale z drugiej strony patrząc, czy z linuksa częściej korzystają osoby poszukujące prostej rozrywki? Z moich obserwacji wynika, raczej, że jest to środowisko poszukujące czegoś bardziej wysublimowanego niż totalna sieka na dwa karabiny. A FM 2013 z pewnością takiej górnolotnej rozrywki dostarcza. Mało tego.. jest to największy złodziej czasu jakiego znam. Co za tym idzie na pewno sporo osób pokusi się o jego zakup.
W związku z powyższymi faktami jestem przekonany, że wydanie FM na linuksa odbije się w statystykach.. pytanie tylko jak bardzo? Bo czy jeden tytuł może wznieść całą platformę na wyżyny 5%?

Na zakończenie

Oczywiście możemy jak zawsze powiedzieć, że za spadek statystyk winna jest nVidia (za brak sterowników). Co nie jest zupełnie bezpodstawne. Winny jest też Microsoft za DirectX'a... i paru innych. Ja jednak wolę się skupić na czymś pozytywnym, niż szukać winnych.

Osobiście czekam na wydanie serii Europa Universalis w wersji na linuksa.. to dopiero będzie hit:) Pytanie czy się doczekam:)

Źródła:

Ankieta dotycząca sprzętu i oprogramowania: Maj 2013May Stats Show Steam For Linux Use Declining http://www.omgubuntu.co.uk/2013/05/football-manager-2014-linux-releaseW Football Manager 2014 zagramy na Linuksie 

linux gry

Komentarze

0 nowych
Frankfurterium   9 #1 29.06.2013 10:36

Czyli niestety miałem rację. A niektórzy nie chcieli przyjąć do wiadomości, że Steam to tylko zwykła aplikacja. Myśleli, że to magiczny portal, przez który na Linuksa trafi pełny asortyment...

Co do drastycznego skoku popularności platformy dzięki jednej jedynej grze - śmiem wątpić. Tutaj raczej nie pomógłby (długoterminowo) nawet tytuł klasy A+ z największych growych stajni. Takie managery, nawet jeśli dobre, są skierowane do w sumie niewielkich grupek zagorzałych fanów.

Szansy upatrywałbym w przyszłym wysypie gier z Kickstartera, których sponsorami są w sporej części linuksiarze, i które na Linuksa zawitają.

Chemical Attack   4 #2 29.06.2013 12:00

@ Frankfurterium
Co do zmian popularności przy jednym tytule to ciężko mi powiedzieć jak to zadziała. Różnica faktycznie może być niewielka. Niemniej jednak tytuł jest hitowy.. i wielu użytkowników go kupi. Kupując w salonie czy sklepie będą widzieli na pudełku pingwina, a to też jest jakaś zachęta do sprawdzenia linuksa:) Managery to niszowy rynek masz rację, jednakże jak sam zauważasz jest to też specyficzny rodzaj rozrywki myślę, że wstrzeliwujący się w gusta większości linuksiarzy. Przy okazji muszę powiedzieć, że na Windowsie FM często mi się przycinał.. ciekaw jestem jak będzie z wydajnością na linuksie..
Na kickstarterowe gry sam czekam z niemałymi oczekiwaniami..

  #3 29.06.2013 16:30

Europa Universalis IV również wyjdzie na linuxa - http://store.steampowered.com/app/236850/

bartexsz   1 #4 29.06.2013 16:31

Europa Universalis IV jest zapowiedziana również na linuxa - http://store.steampowered.com/app/236850/

dzikiwiepsz   11 #5 29.06.2013 16:36

Steam to bardzo lubi mieć zadyszki szczególnie techniczne typu zawieszki bugi itp, pewnie teraz nawet polubił widać zadyszki towarowe.

darekols   6 #6 29.06.2013 18:12

Gdyby gry takie jak League of Legends, Skyrim czy Borderlands pojawiły się na Linuksie to dla mnie Windows byłby skończony. Zwłaszcza po aferach z Pryzmatem, gdy wzrosło ciśnienie na zmianę systemu operacyjnego ze szpiega na otwarte źródła.

Steam dawał na początku nadzieję, że linuks może być systemem do grania. Jednak niskie zainteresowanie ze strony wysoko budżetowych gier dyskwalifikuje ten system w oczach wielu graczy.

(Oczywiście dałoby się uruchomić większość gier na Wine, ale komu się tak naprawdę chce tym bawić?)

Chemical Attack   4 #7 29.06.2013 18:39

Z WINE bym nie przesadzał.. jeżeli chodzi o gry to z mojego doświadczenia wynika, że ok. 50% tego co chcę uruchomić chodzi na tyle dobrze że da się grać. Reszta albo się nie instaluje albo nie daje się odpalić jak należy i to pomimo, że teoretycznie są oznaczone jako gold/platinum itp. Testy robione na WINE 1.4 i niżej niewiele mówią o tym czy dana gra będzie działać pod wyższym numerkiem. Czekam na wydanie stabilne 1.6.. może to coś poprawi. Tytułu które wymieniłeś sam chętnie bym zobaczył na linuksie.. szczególnie Skyrim'a o którym wiele dobrego słyszałem. O Europie Universalis dowiaduje się z komentarza.. i jest to świetna wiadomość. Zaskakująca, bo jakiś czas temu twórcy stwierdzili, że III jest tak dobra, że IV już nie wydadzą, tylko ewentualnie dodatki do III. Może za bardzo się zachwycili:) I dobrze:)

pokiep666   4 #8 29.06.2013 19:00

No właśnie.Od dobrego tygodnia odpalam tylko winde bo znowu wchłonął mnie Skyrim(dokupiłem dodatki) i gdybyż tylko ww gra(choć nie tylko ona oczywiście)była na linuxa to win bym chyba w ogóle odinstalował.

chasar   4 #9 29.06.2013 19:13

Za Mistrza i Małgorzatę masz ogromnego plusa u mnie. a jestem politechniczny :)

N4R   3 #10 29.06.2013 19:21

Ja ciągle wierzę w developerów, a raczej firmy wydające gry, że jednak spróbują z tym Linuksem. Faktem jednak jest to, że dopóki nie będzie kilku gier AAA to nie ma co liczyć o prawdziwym gamingu na Linuxie.

qnebra   6 #11 29.06.2013 20:26

Tu potrzeba jakiejś wielkiej pozycji klasy AAA "Avalaible only for Ubuntu and other Linux systems."

Chemical Attack   4 #12 29.06.2013 21:02

@qnebra
Zgadzam się z Tobą.. taka pozycja to byłby zapewne przełomowy krok w historii popularności linuksa.. niemniej nikt się na niego nie zdecyduje świadomie dopóki popularność jest na poziomie błędu statystycznego. kto wie, czy któryś z kickstarterowych projektów nie będzie kiedyś tylko pod linuksa robiony i dorobi się AAA..

@chasar
Czyżbym trafił na fana Bułhakowa?

  #13 29.06.2013 22:19

Problem jest inny

Zagram se w Wolfensteina, wat? Windows Only? Co to za DosBox
http://store.steampowered.com/app/2270/?l=polish

Jakby nie patrzeć, jest sporo gier, które można spokojnie przenieść pod Linuksa (zawsze mnie dziwiło, czemu ich nie ma), ale nie wiem czy komuś się nie chce, czy jak.

Jak ktoś ma Google (tutaj będę trochę wychodził poza Steam), odpali natywnie Warcrafta, Starcrafta, Commandera Keena, Wolfensteina, Duke Nukema, Theme Hospital (...) - gier tych jest sporo (gdzie trzeba skopiować kilka plików z oryginału), ale nie zajmuje się tym Steam, ani żaden zespół. A to może być dodatkowy zarobek

dzikiwiepsz   11 #14 29.06.2013 22:26

@darekols
jak dla ciebie kilka gier powoduje że system jest skończony to normalnie brak słów >

Chemical Attack   4 #15 29.06.2013 22:49

@fervi.doctor
Słyszałem, że jest taka metoda naprawy gier pod WINE, iż wystarczy skopiować folder, bądź też plik z oryginalnej wersji zainstalowanej na Windows, bądź też z płyty. Idąc jednak tym tokiem rozumowania wychodzi na to iż potrzebny jest Ci Windows do instalacji.. a to już jest jakieś ograniczenie. Czasem pomaga zgranie plików z płyty.. którą też trzeba kupić, a jak wiadomo w Steam nośnika generalnie brak.

  #16 29.06.2013 22:51

@Chemical Attack
Nie wiem, bo nie mówię o Wine :P

Bardzo dobrze to widać na przykładzie Wolf4SDL - Silnik Wolfenstein 3D przeniesiony na Linuksa, wystarczy wgrać pliki z gry do odpowiedniego folderu.

Wystarczy, że Steam dostarczałby pliki z binarką i sprzedawał. Tak można sporo gier przenieść (inny problem czy to możliwe w świetle Steam [może nie mogą modyfikować gier czy coś], niemniej jest to możliwe (tak gram w Heroesy 3 na Linuksie)
https://webcache.googleusercontent.com/search?hl=pl&q=cache:sgKgikC7068J:htt...

Autor edytował komentarz.
dhor   8 #17 29.06.2013 23:27

Czy wy nie przesadzacie... Na dzień dzisiejszy widzę na Steamie 224 gry, z czego 118 single (a gram tylko w takie). Nawet niech połowa z tego nie nadaje się do grania, to 60 gier to materiał do grania przez dwie zimy. Na dobrą sprawę pykam w Crusaders Kings2, Don't Starve, FTL, jakieś przygodówki... I brak mi czasu na inne gry. A w koszyku leży jeszcze parę innych 'na przyszłość'. Ta oferta jest zupełnie spoko dla normalnego gracza, bez ambicji oblatywania dwóch nowych tytułów (po godzina na każdy) na dzień.

Frankfurterium   9 #18 30.06.2013 10:04

@fervi.doctor

Wolf jakiś czas temu został w całości przeniesiony do wersji przeglądarkowej ;-) A z ogółem starych gier... Na przeszkodzie zapewne stoją problemy z licencyjne. Ustalenie, kto posiada prawa do gry (kiedy np. studio padło i nie wiadomo, kto zabrał ze sobą ważny papier albo panowie się pokłócili i żaden nie odpuści) itd.

  #19 30.06.2013 21:43

@Frankfurterium
Ale ten przeglądarkowy Wolf to 1/2 pełnej wersji

Ustalenie, kto posiada prawa do gry (kiedy np. studio padło i nie wiadomo, kto zabrał ze sobą ważny papier albo panowie się pokłócili i żaden nie odpuści) itd.

Ktoś pieniądze zabiera :P Więc pewnie da się coś wynegocjować, a jak nie to uruchamiać gry DOS'owe na DosBox, zamiast natywnym sposobem

teofilp   4 #20 01.07.2013 00:52

Nie wiem jak wam ale mi Skyrim dziłał naprawdę barzdo dobrze NA WYSKOICH WYMAGANIACH i to na średniej karcie graficznej ( gt 620).
Insatluje sie dobrze do końca. Polecam i służe pomocą : )

Ps. miałem wersje wine 1.5.25, na cross overze też dobrze chodziła .

MrQ   8 #21 01.07.2013 15:07

Zacznijmy od tego że obecny Steam nie jest zrobiony dla Linuxa tylko dla Ubuntu, a to duża różnica. Owszem, po zrobieniu sobie burd*lu w zależnościach systemowych można zainstalować Steam'a np na Debianie, ale chyba nie tędy droga.

Chemical Attack   4 #22 01.07.2013 21:12

A u mnie ze Skyrim byla lipa:( niezaleznie od wersji WINE... przyczyna jest pewnie system 64bit.

  #23 01.07.2013 23:06

@MrQ
Debian to nie jest dystrybucja do grania, a tym bardziej z wiadomych wzgledow dla zamknietego Steama. Nawet jak ktos zrobi pakiet dla Steama to ludzie od Debiana beda robic wszystko, zeby nie dzialal. ;) Jednak nie wnikam jak to dziala na Debianie, ale na Fedorze wystarczy dodac repo i zainstalowac Steama. To wszystko. Dziala bez zadnych problemow. Z tego co widzialem na OpenSuse takze jest pakiet Steam'a. Na Linux Mint z racji repozytoriow Ubuntu wiadomo, ze dzialac musi. Nie wiem jak tam na Archu z instalacja, ale ludzie tez odpalaja Steama. Cud jakis chyba. Steam wspiera tylko Ubuntu, a tu dziala na wszystkich najpopularniejszych dystrybucjach. Niesamowite. Jeszcze jak byla zamknieta beta Steama, to byla tak zamknieta, ze mozna bylo odpalic Steama na wiekszosci dystrybucji.

  #24 02.07.2013 11:12

@MrQ:
"Owszem, po zrobieniu sobie burd*lu w zależnościach systemowych można zainstalować Steam'a np na Debianie, ale chyba nie tędy droga."
Nie pisz o czymś, o czym nie masz zielonego pojęcia.

@Ncik (niezalogowany):
"Nawet jak ktos zrobi pakiet dla Steama to ludzie od Debiana beda robic wszystko, zeby nie dzialal. ;)"
Szczególnie, że sami umieścili go w swoim repozytorium?
Takich głupot dawno nie czytałem, a uwierz mi, już trochę różnych wypocin czytałem.

  #25 03.07.2013 23:06

@grzesiekx
"Nie pisz o czymś, o czym nie masz zielonego pojęcia."
Moze i nie ma pojecia, ale napisal prawde. Wystarczy poszukac o instalacji i pierwsze kilka linkow w wyszukiwarce to albo problemy, albo przestrzeganie przed problemami z gryzieniem sie pakietow. Czyzby pakiety sprzed epoki kamienia nie pasowaly Steamowi?

"Szczególnie, że sami umieścili go w swoim repozytorium?"
Och naprawde? A jak sie nazywa? Dust od Pipe Corporation, bo im licencja loga sie nie spodobala czy zostali przy Steamie?

"Takich głupot dawno nie czytałem, a uwierz mi, już trochę różnych wypocin czytałem."
To teraz Ty mi uwierz, ze naprawde malo sie jeszcze naczytales.

Zaraz zjedzie mnie tu cala zgraja nerdow(czy czegos w tym rodzaju), kiedy ja naprawde lubie Debiana. Jednak dla mnie to strata czasu, bo za duzo trzeba go poswiecic(mowie tu o osobie, ktora nie instaluje i nie konfiguruje Debiana 50 razy dziennie), zeby Debian dzialal i wygladal odpowiednio na desktopie, a to ze smieszy mnie ta cala ich ideologia to druga sprawa.